Terug naar de Basis.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Terug naar de Basis.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:55

Mijn paard heeft een beenafwijking en is een maand geleden weer ingespoten daarvoor... We zijn nu aan het einde van de opbouwperiode, (longeren en daarna rijden). Nu laat ik d'r eventjes lopen aan de longe en ga dan normaal rijden.

Sinds 2 weken is ze een beetje aan het blokkeren, eerst maar een paar passen maar woensdag dus meteen toen ik de teugels oppakte! Dit was me dinsdag aan de pessoa ook al opgevallen.
Ze verstijft en gaat korte en onregelmatige passen maken, komt terug en komt ook met d'r hooft omhoog. Zodra ze lang, laag en over de rug loopt, loopt ze regelmatig, lekker door d'r lijf en met sjwoeng ( Nors opkijken hoe schrijf je zoiets? ) En zo wil ze ook wel lopen.

We gaan dus weer terug naar de basis:
Ik rij d'r lang, laag en over de rug. Rij met vrij losse teugel en laat haar contact maken/zoeken.
Ik probeer in deze houding wat stellingen te vragen en rij voltes.
Richt haar recht op de lange zijdes en rij tempo wisselingen.

Ik probeer zelf rechtop en boven m'n paard te zitten maar gister merkte ik duidelijk dat het probleem aan de rechterkant zit.
In de bochten kijkt ze wat naar buiten, valt ze wat naar binnen en versnelt ze.
Ik kan er dan moeilijk boven blijven vooral omdat ze ook versnelt (ze loopt zoiezo al lekker door), verkeerde stelling aanneemt en ik me teugels langer heb. Ik heb dan de neiging om in tegrijpen met m'n handen, maar dan komt ze juist omhoog..

Hebben jullie tips voor mij?

Alicia2u

Re: Terug naar de Basis.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:35

Probeer het eerst aan de longe juist te krijgen voordat je weer gaat rijden; zoals je nu bezig bent, draag je bij aan het probleem. Aan de longe kun je haar beter laten ontspannen, omdat je haar niet tegenwerkt en belast met je gewicht en kun de de problemen net zo goed oplossen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:15

Het klinkt alsof je je paard te veel opsluit van voren, waardoor ze gaat krabbelen en niet goed in balans kan blijven lopen.
Een paard dat lang niks gedaan heeft kan ook niks anders dan lang en laag gereden worden (althans, niet meer 'oprichting' dan voor een B proefje gevraagd wordt), want het paard is daar qua training nog niet aan toe. Ga je het paard wel hoger instellen, dan creeer je een 'schijnoprichting'. Het paard is dan in de training nog niet ver genoeg om achter zo ver te zakken, dat hij zijn rug kan blijven gebruiken en van voren werkelijk lichter wordt.

Ik weet natuurlijk niet of het werkelijk zo is, maar het is een veelvoorkomend probleem, dat niet altijd herkend wordt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:19

Je schrijft dat je paard onregelmatig gaat lopen als je de teugels oppakt, dit doet mij denken aan teugelkreupelheid. Je doet dan te weinig met je benen en veel te veel met je handen. Heb je de rug van je paard al eens na laten kijken door een osteopaat? Als je paard een blessure heeft gehad, kan ie zijn houding hebben veranderd om het geblesseerde been te ontzien. Daardoor ontstaan weer blokkades op andere plekken in het lichaam. En daardoor kan je paard onregelmatig en scheef worden. Ik zou eerst de osteopaat bellen en dan een goede instructeur/trice die jou gaat helpen met het recht richten van je paard. Recht richten lukt niet echt met lange teugels, daarvoor zul je toch echt wat contact moeten maken en je paard flink alert aan het been moeten maken. Dus daar zou ik mee aan de slag gaan.