paard bang voor bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biep

paard bang voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:01

Ik heb een 7 jarige merrie. Een aantal jaar geleden ben ik 2x gestart en heb 3 winstpunten met haar in de B behaald. Nu heb ik ivm studie het rijden enkele jaren op een laag pitje gezet, maar nu sta ik op een nieuwe stal en wil ik het weer fanatiek oppakken.

Sinds 2 maanden zijn we weer fanatiek aan het trainen, maar regelmatig duikt mijn paard nu achter de teugel en soms lijkt ze het bit zelfs helemaal niet aan te willen nemen. Volgens mijn instructrice, en de instructrice van mijn bijrijdster, is ze bang voor het bit. Bij mijn bijrijdstertje drukt ze zelfs haar rug weg. Ik moest een dikker bit kopen.

Eerst had ik er een dubbel gebroken K&K bitje in van 18 mm, die ik eigenlijk al behoorlijk dik vond, en nu had ik een bit gekocht van 21mm (eveneens K&K) maar ook die vinden ze niet dik genoeg? mijn paardje is maar 1,52 en een halfbloed-arabiertje, dus ik vind dit eigenlijk al een hele kluif.

Ze opent ook continu haar mond wagenwijd. Ik zat zelf meer te denken aan een paardentandarts? Of is dit iets wat rijtechnisch goed op te lossen is?

Wat denken jullie?
(ter extra info: mijn merrie is 7 jaar, B niveau. Ik heb zelf tot de M2 gereden met mijn vorige pony en zowel mijn bijrijdster als ik zelf hebben volgens mij geen ruwe hand, dus dat zal het denk ik niet zijn. Verder is het wel een hele hete merrie).

hns

Re: paard bang voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:26

Eeventueel de paardentandarts erbij halen en je eens een keer informeren over de inwerkingen van het bit. Bitten kunnen zelfs met lichte handen vreselijk veel pijn doen.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:29

hns schreef:
Eeventueel de paardentandarts erbij halen en je eens een keer informeren over de inwerkingen van het bit. Bitten kunnen zelfs met lichte handen vreselijk veel pijn doen.

Ik heb bij verschillende ruitersport zaken geinformeerd, maar elke keer werd mij, na mijn verhaal een dubbelgebroken K&K bit aangeraden.
Tevens is ze landere tijd gereden op een dubbelgebroken D trens en een enkel gebroken kneveltrens, beiden zonder verbetering.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:31

Een dikker bit is niet per definitie zachter. Als je merrie erg weinig ruimte in de mond heeft kan ze met een dikker bit inderdaad haar mond open gaan doem omdat het dan heel vervelend is. Misschien kan je van iemand eens een keer een dunner bit lenen en dan kijken of ze deze problemen blijft houden.

edit: En natuurlijk een keer de paardentandarts erbij halen

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:34

Ik ga idd mee met bovenstaande reactie, een dikker bit is niet gelijk een zachter bit.

Haal er eerst eens een paardentandarts bij en laat eventueel je zadel een keer checken. Een paard is niet voor niets "bang" voor een bit, dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door pijn of een rijtechnische fout (een te harde ruiterhand?)

Succes ermee!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:37

biep schreef:
hns schreef:

Ik heb bij verschillende ruitersport zaken geinformeerd, maar elke keer werd mij, na mijn verhaal een dubbelgebroken K&K bit aangeraden.
Tevens is ze landere tijd gereden op een dubbelgebroken D trens en een enkel gebroken kneveltrens, beiden zonder verbetering.

Maar haar tanden zijn dus nog niet nagekeken? Dat zou ik namelijk als eerste laten doen zodat daar al een eventuele oorzaak mee is weggehaald. Voor het geval dat het de tanden niet blijken te zijn zou ik ook eens erover denken om de fysio te raadplegen want zulke problemen kunnen ook voortkomen uit de hals en rugwervels (alhoewel dit niet vaak in deze samenhang gebeurd).

biep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:40

zowel haar spring als dressuurzadel zijn recentelijk nagekeken.

Een hard hand vind ik moeilijk te zeggen, omdat het zowel bij mij, als mijn bijrijdster en een ander meisje dat er wel eens op rijd is dat ze haar mond opent/weg duikt voor het bit. Mijn bijrijdstertje (11) heeft naar mijn mening zelfs eerder een te zachte hand.

volgens twee verschillende instructrices (wel vd zelfde manege trouwens, dus ze kunnen elkaar beinvloed hebben) is ze bang om de hand op te zoeken en moest ik dus een dikker bit aanschaffen.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:42

tandarts is vorige jaar en 3 jaar geleden langs geweest. Toen was er niets aan de hand.

maar dit leek mij in eerste instantie ook logischer dan er meteen een dikker bit in hangen... ik zal hem zowieso eens laten komen.

Zodra je ook maar enige druk op de teugels legt begint ze trouwens al met het openen van haar mond. Weet iemand waar dat vandaan kan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:44

Ik durf er geld op in te zetten dat de tandarts daar wel wat vindt. Is de leeftijd van de doppen. Die heeft gewoon ergens last van. Jaar geleden alles goed wil niets zeggen.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:47

Wat logisch lijkt is dat het dus idd een reactie op pijn. Als een paard echt bang is voor een bit zal het dat ook hebben als er geen druk op is. Ik zou toch de tandarts nog een keer laten komen kijken. In een jaar tijd kan er veel verandere in een paardenmond.

Ik vind de reactie van beide instructrices een vreemde.. Het paard neemt het bit niet aan.. Dus een dikker bit, geen logische redenering. Een dikker bit is zoals ik eerder al aangaf niet voor ieder paard de oplossing.

Mocht er niks gevonden worden bij de tanden kan het ook een probleem zijn vanuit de rug en of halsm, zoals hns aangeeft. Dit ook omdat jij aangeeft dat het paard pas de mond opensperd als je druk legt op de teugels.

Ga eerst eens kijken of het paard problemen heeft en als je alles uitgesloten hebt dan pas een ander bitje proberen.

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:48

Mijn reactie is dezelfde als een aantal hiervoor. Paardentandarts.... Je kunt me PB-en voor een goed adres.
Succes ermee!

biep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:54

gamblerlover schreef:
Ik vind de reactie van beide instructrices een vreemde.. Het paard neemt het bit niet aan.. Dus een dikker bit, geen logische redenering. Een dikker bit is zoals ik eerder al aangaf niet voor ieder paard de oplossing.
.

Dit vond ik persoonlijk ook. Mijn bijrijdster en Ik heb pas sinds 3 weken les van hun, en ik heb nog nooit een instructeur gezien die dit op dergelijke wijze op zou lossen (ze zeiden ook: neem maar een martingaal?!!!).
Vandaar dat ik bokt maar even inschakelde.

Fijn dat jullie hetzelfde denken als ik! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:56

Ik zou denk ik behalve over een tandarts ook over m'n instructie nadenken Knipoog

biep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:21

Ik heb haar pas 3 weken (net van stal veranderd).

Maar ik ga in het openbaar (of in dit geval openlijk op bokt) geen gal spuwen Knipoog Ik wacht even af hoe het over een maandje gaat, en dan kijken we verder. Neemt niet weg dat ik het zelf ook vrij apart vond hoor.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:23

Sonja schreef:
Ik zou denk ik behalve over een tandarts ook over m'n instructie nadenken Knipoog

Lijkt me een strak plan Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:32

Als je instructeur al zo snel naar de hulpmiddelen grijpt zou ik ook nadenken over een ander.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:45

Zoals ik al zei: ik heb die instructrices pas 3 weken, en 'ze komen bij de manege' waar ik nu sta Knipoog

Ik ga daarbij ook niet hier op en bloot mijn oordeel geven over een bepaalde instructeur of instructrice. Buiten het feit dat ze dat zelf terug kunnen lezen hier, vind ik dat niet netjes.
Daarentegen zeg ik ook niet dat ik het eens ben met hun methoden. Daarom heb ik dat topic hier geopend.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:06

Hallo,
wellicht de tandarts een langs laten komen.
Je rijdt met een dubbelgebroken bitje, ik zou eens een enkel gebroken bit proberen. Een dubbelgebroken bit zorg er voor dat een paard lichter wordt in de mond. Jou paard is juist te licht.
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:44

Zonneglans, hoe kom je aan de wijsheid dat paarden lichter worden door een dubbelgebroken bit? En nóg interessanter; onderbouw dat eens?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:54

ik denkt dat zonneglans bedoeld zachter. maar dit geld zeker niet voor ieder paard. het eene paard heeft het liefst een dubbel gebroken de andere juist enkel en sommige ongebroken. ik denk dat jij een een ongebroken watertrens/bustrens moet proberen je zecht dat het een half arabiertje is. en veel arabiertjes houden niet van dat gerommel in hun mond (wat bij een dubbelgebroken bit is) dus ik zou een ongebroken trensje proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:01

Zachter zou ik een dubbelgebroken bit met notenkrakereffect toch niet willen noemen...
Ik vind het inderdaad erg paardafhankelijk, welk mondstuk het prettigst is. Het ene paard wil iets wat lekker veel beweegt, het andere paard wil iets stils, de ene draagt graag op de tong en de ander gaat daar juist tegenaan lopen duwen.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:48

@sonja
paarden met een lastige bouw zijn vaak wat stugger in de mond. Het achterbeen kan vanuit het exterieur moeilijker ondertreden. Deze paarden zijn vaak iets makkelijker nageeflijk te rijden met een dubbelgebroken watertrensje.
Wanneer je paard makkelijker gebouwd is en van zichzelf al sneller nageeft of in dit geval het bit loslaat en achter de teugel komt, is het makkelijker om aanleuning te krijgen door een enkelgebroken bit.
Wat ook wel eens wil helpen, als een paard het bit niet aan wil nemen, is een rubber omkleed bitje, dit doen wij soms bij jonge paarden. Het is wat zachter dan rvs.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:57

Sonja schreef:

nou dat wilde ik nu net zeggen....

rija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:57

Bij ons wilde een pony het bit ook niet meer in de mond. En als ze hem dan in had weigerde ze te lopen en schudde met haar hoofd. Terwijl je als je met het halster reed geen problemen had. Ze bleek toch een probleem met haar kiezen te hebben. Na een bezoek aan de paardentandarts was dit gelukkig opgelost.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:08

IK ben pas ergens geweest waar het paardje ook geen bit meer wilde , was helemaal nagekeken door DA en tandarts, ik haal de tong uit de mond van het paardje en er zit een mega groot litteken op, door de druk van het bit had het paardje een enorm naar gevol natuurlijk en hebben een bit gekocht met tongvrijheid en we gaan nu proberen of ze daar uiteindelijk beter op gaat reageren.
Dus je moet echt alles uitsluiten waardoor het kan komen,
Zelf heb ik een 4 jarige die echt helemaal geen bit wil , dus ja er zit niets anders op om haar bitloos te gaan rijden.
Ze heeft een enorm kort bekkie en een behoorlijk dikke tong en daar past gewoon niet nog een bit bij.
Je zou een leren bitje kunnen proberen, dat word zacht in de mond , maar bedenk bij elk bit dat je hand eraan vast zit en ook met een leren bit kun je blijvende schaden aan richten.