omdraaien als galop wat zwaarder wordt? hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

omdraaien als galop wat zwaarder wordt? hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 07:19

Tot enige tijd geleden kon mijn merrie de linkergalop niet eens, nu sinds anderhalf jaar zo'n beetje zit dat knopje er eindelijk op. Maar logischerwijs blijft dit haar zwakkere plek in het rijden.

Nu komen we op een punt (gaan L2 starten) waarop je wat meer op het achterbeen gaat vragen. Dit pakt ze super op, in draf geen enkel probleem, in de rechtergalop laat ze zich heel fijn sluiten, maar die linkergalop. Das toch nog wel moeilijk.

Zodra ze ook maar iets moe wordt kan ik geen volte meer rijden, ze draait zich zo rechtsom en is daarin te snel voor mij. De korte stukken galop die in de proef zitten gaan nog goed, maar in de training wil ik gewoon een stukje verder. Dit lukt dus niet. Als ik aan het begin van het rijden de linkergalop mee pak kan ik haar tot op een volte 10 meter draaien, maar is ze al wat moeier gaat de grote volte niet eens.

Ik rijd haar met een zweepje in mijn buitenhand, probeer haar zo veel mogelijk gesloten te houden en te begrenzen met mijn buitenteugel en buitenbeen.

Wat ik merk dat ze doet is zich enigzins verbuigen in de linkergalop, ze heeft te veel (valse) stelling en buiging waardoor ze over buiten weg kan. Van mijn instructrice moet ik momenteel, als ze dat doet direct contrastelling vragen.

Hebben jullie nog verdere tips om dit snel op te lossen en misschien ideenen hoe dit komt??

_Rijkie_

Re: omdraaien als galop wat zwaarder wordt? hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:22

Het enige wat nu zo snel in me opkomt is naar rechts buigen....
Ook op de rechte stukken, en wel contact blijven houden aan je linkerteugel...

Ik ga er nog even verder overna denken Haha!

Succes ermee iig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:10

Contrastelling vind ik een goed idee, ook op het moment dat ze verbuigt een por met het been waar ze tegenaan valt. Verder gewoon een kwestie van voor zijn lijkt me, ben je net te laat kostte wat het kost weer naar links draaien. Al moet je op dat moment tegen de omheining op, liever halt dan rechtsom.
Misschien ook experimenteren met de contragalop om haar sterker en leniger te krijgen?

En sterker maken, veel longewerk (evt. ook over balkjes), veel voltes openen en sluiten, zijgangen, slangenvoltes.
Is je paard al behandeld bij fysio of masseur? Misschien dat die nog wat kunnen verbeteren aan deze eenzijdige zwakte?

Persoonlijk zou ik het paard nog tot de 30 doorrijden als het achteraan daadwerkelijk eenzijdig zo zwak is dat ze de linkergalop niet lang volhoudt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:39

Longewerk over balkjes doen we, ze loopt ook voor de wagen, binnenkort starten we met springles.

Verder kent ze de contra en springt die ook netjes door.

Paard is meerder malen behandeld door DA, Fysio, Osteopaat ect. Eenzijdige zwakte is ontstaan door (jarenlange) scheefheid uit het verleden. En dat is niet 123 op te lossen helaas.

Ik heb van de DA overigens ook oefeningen voor haar. Met name om de gehele bovenlijn te trainen.

Wat bedoel je met je laatste zin?

Urielle schreef:
Persoonlijk zou ik het paard nog tot de 30 doorrijden als het achteraan daadwerkelijk eenzijdig zo zwak is dat ze de linkergalop niet lang volhoudt.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:48

Je geeft zelf aan dat ze omdraait als ze te moe word..
Dat betekend dus hoe vaker je traint hoe makkelijker het word hoe minder energie ze ervoor hoeft te gebruiken dus hoe minder moe ze word.

Probleem opgelost denk ik?

(natuurlijk bedoel ik het niet zo simpel want daar gaan wel meer als een paar dagen training overheen, maar even kort samengevat).

Edit; even als toevoeging ik denk niet dat je pony dit doet om je te pesten maar puur omdat ze het op dat moment te zwaar vind worden en het niet meer aankan.
Denk dat je dit ook moet accepteren en op dat moment niet doorgaan met vragen want ik vrees dat je daar niks mee bereikt..
Laatst bijgewerkt door Kiim op 18-04-08 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:49

Ik bedoelde het paard nog even in het L1 houden tot ze wat is bijgetrokken in het achterbeen. Omdat ik denk dat je dat in dat geval in je zijgangen ook tegen gaat komen.
Ik vind het wel apart dat het paard weer totaal geen moeite heeft met de contra, blijft ze recht daarin of gaat ze iets in travers? En je zijgangen?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:54

Blijft ze recht in, moet enkel oppassen dat ze geen contrastelling aanneemt (in de linkergalop contra dus naar rechts kijken).

Zijgangen doet ze super voor het linkerbeen makkelijker dan voor het rechterbeen.

Ook de schouderbinnenwaarts en travers pikt ze probleemloos op.

Kiim, voor mijn gevoel is het een spiermoeheid. Ik ga haar ook weer op de Muscle Build of myoplast zetten, het ging eerder goed, maar sinds ik gestopt ben met de supplementen weer langzaamaan een beetje minder.

Gister was ze echt extreem in het wegdraaien (maar gekke is, dan wil ik bij C een volte 15m draaien, die wil ze niet inzetten dus het is pas in de hoek dat ik haar van de hoefslag af krijg, vervolgens draait ze wel netjes de 15 meter, niet groter) eerder was het 1 of 2 keer aan het eind van de les.