problemen met mijn merrie.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

problemen met mijn merrie.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:00

ik zal maar even bij het begin beginnen: wij hebben onze merrie samen met iemand anders ingereden toen ze 3 jaar was. het probleem was toen dat we haa rniet in galop kregen ( we konden het niet thuis aan de longe oefenen -> te kleine modderige bak) toen heeft die kennis haar bij hem dus thuis flink 'aangepakt' nou ja ik had wienig ervaring met jonge paarden en de draf en stap en zo dat lukte me wel maar we wouden haar niet verknollen en die kennis heeft gewoon veel meer ervaring en is beroepsruiter dus ja die zal het wel beter weten dacht ik... nou heeft hij haar toen zo hard aangepakt dat ze uiteindelijk bij hem well gallopeerde maar bij mij niet. ik vond dat hij te hard was voor mijn paard en we hadden besloten om zelf verder te gaan. aan de longe met mij erop hebben we het haar toen zeg maar heel voorzichtig weer aan proberen te leren. dit ging best goed tot zover dat ze kon aangalloperen en op een volte lopen... maar het probleem is dat ze ( ze is nu 4 ) ng steeds helemaal verkrampt keihard gaat lopen en alles bij het galloperen ze kan in de draf trouwens geweldig aan de teugel lopen en zo maar en de galop gaat die kop omhoog. ik neem het haar niet kwalijk want het is zeker haar fout niet maar ze wil gewoon niet ontspannen in die galop zelf probeer ik het te verbeteren door de overgangn draf-galop heel veel te rijden en weinig druk er op zetten en zo maar ik heb het idee dat we een beetje vastzitten en niet verder komen... en ik hoop dat er misschien iemand is die mij kan helpen. ow ja ik vind het trouwens niet fijn als er 10 reacties zijn van neem maar les of zo want dat doe ik al ( heb iedere week priveles of met 2, 3 mensen)

Hananas

Re: problemen met mijn merrie.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:01

En galoppeert ze id wei ? je kan misschien eerst samen een beetje spelen. ga naar een omheinde bak, roep wiiiieeeh of iets dergerlijks en draai rustig met een longeertouw in het rond, verticaal.

zorg dat ze niet stilstaat (je moet haar niet afmatten, het is spelen, dus heb plezier!) ga dan naar haar toe, aai een beetje en spring dan naar haar achterhand. dan zal ze wel in galop gaan Haha! nogmaals, niet dominant zijn! laat ze opnieuw een beetje lopen, ga haar opnieuw halen en loop samen heen en weer. uiteindelijk zal ze wel galopperen om je voorbij te steken.

mijn pony vindt dit echt fantastisch en rengalopt heen en weer en komt altijd terug (ook in galop) en stopt vlak voor mij met een gigantische sliding Tong uitsteken

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:02

oja, vergeten te zeggen; goed uitstappen daarna wel en belonen als ze galoppeert, dan gaat ze galop niet als iets eng zien ..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:04

wat voor paard is het...

fries..koudbloed??

die galoperen zowiezo al stuk minder dan bv gemiddelde kwpn-er?

hoe galopeert ze in het land en los in bak e.d.?

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:07

iemand zoeken die paarden corrigeert op de ontspanning

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 12:42

ja het is een fries ma ze heeft in vergelijking met andere friezen relatief een hele mooie galop...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 12:44

ik ben trouwens gisteren een keer naar een andere instructrice gegaan waar ik priveles heb genomen en ik kon het bijna niet geloven maar ze was gisteren zo ontspannen in de galop EN ze liep voor het eerst in een nette aanleuning in galop zonder dat ze de rug wegdrukte en de kop omhoog deed en alles .
ik was echt zo trots op mijn paardje!!!!!!!!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 12:45

ik heb hier namelijk al meer dan een half jaar aan gewerkt !!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:19

en wat deed die nieuwe instructrice anders dan je vorige instructrice? Hoe heeft zij het probleem aangepakt?
Ben ik wel benieuwd naar...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:27

misschien kost het veel tijd,zou ze een "galoptrauma"hebben opgelopen bij deze zogenaamde beroepsruiter met de harde aanpak?
Galop betekent immers,veel conflicten ,voor haar,vandaar dat ze verstijft....
Moeilijk hoor,misschien toch aan de longe en als ze gallopeerd heel veel belonen,ik heb het idee dat ze het vertrouwen een beetje kwijt is....

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 21:24

ze heeft er erst zelf opgereden, ik was zelf heel ontspannen die dag ook heel belangrijk en mijn instructrice was ontspannen (mijn vorige was best gestresst ) we hebben haar trouwens van te voren resque druppels gegeven zodat ze ook al meer ontspannen is en oh ja ik ging snel verkrampen en daar heb ik de afgelopen tijd vel aan ggewerkt nou ja ik weet eignelijk niet ze was gewoon heel ontspannen ineens eigenlijk

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:32

Sorry maar dit is echt tegenwoordig onzin. Sinds 10 jaar worden Friezen veel meer dressuur gefokt. Het afgelopen 15 jaar heb ik 5 friezen onder mij gereden waarvan 3 friezen de galop hun beste gang waren 2 ervan had ik elke wedstrijd een 8 voor mijn galop.

Ik zou vaak aanspringen in galop en dan na 4 of 5 galopsprongen terug nemen> win haar vertrouwen uiteindelijk kom je er met geduld. (makkelijk praten he Haha! beste stuurlui staan aan wal Knipoog

sigrid1182 schreef:
wat voor paard is het...

fries..koudbloed??

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:57

Shalot schreef:
Sorry maar dit is echt tegenwoordig onzin. Sinds 10 jaar worden Friezen veel meer dressuur gefokt. Het afgelopen 15 jaar heb ik 5 friezen onder mij gereden waarvan 3 friezen de galop hun beste gang waren 2 ervan had ik elke wedstrijd een 8 voor mijn galop.

Ik zou vaak aanspringen in galop en dan na 4 of 5 galopsprongen terug nemen> win haar vertrouwen uiteindelijk kom je er met geduld. (makkelijk praten he Haha! beste stuurlui staan aan wal Knipoog

sigrid1182 schreef:
wat voor paard is het...

fries..koudbloed??

tuurlijk.....jij hebt gelijk joh.... Slapen

omdat jij 8en op wedstrijd krijgt, galopeert de hele friezen populatie beter....

Huilen

@TS fijn dat het nu al beter gaat....succes!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:36

Hoeft nou niet per se aan die nieuwe instructrice te liggen hoor!

Je paard heeft waarschijnlijk gewoon de kracht en soepelheid nog niet gehad om ontspannen te kunnen galopperen. Na veel trainen heeft ze nu voldoende spieren opgebouwd om het wel te kunnen. En dus doet ze het nu Koe

Zijn geen wondermiddeltjes voor, alleen geduld en veel oefenen....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:37

Ik vind het trouwens beetje een vreemde manier van doen dat jij je paard kalmeermiddelen geeft voordat je gaat rijden...

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:56

Klara16 schreef:
Ik vind het trouwens beetje een vreemde manier van doen dat jij je paard kalmeermiddelen geeft voordat je gaat rijden...

Ik vind niet dat je rescue remedie een kalmeringsmiddel kunt noemen, hoor.
Het is een homeopatisch middel dat je paard helpt om zijn geestelijke balans te vinden. Je moet het niet dagelijks nodig hebben, uiteraard. Maar als je met je paard gaat werken aan iets wat stress en onzekerheid oplevert -in dit geval de galop- dat kan het in het begin misschien de scherpe kantjes wat wegnemen... Als het paard meer vertrouwen krijgt in zichzelf, dan heb je de druppels ook niet meer nodig.
Ik denk dat het soms een goede ondersteuning kan zijn...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:58

Oh, dacht dat het een soort sedalin was Bloos

Ben niet zo into homeopathie

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:08

Klara16 schreef:
Laatst bijgewerkt door FBN op 01-05-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:09

Yorghos schreef:
Klara16 schreef:

Ik vind niet dat je rescue remedie een kalmeringsmiddel kunt noemen, hoor.
Het is een homeopatisch middel dat je paard helpt om zijn geestelijke balans te vinden. Je moet het niet dagelijks nodig hebben, uiteraard. Maar als je met je paard gaat werken aan iets wat stress en onzekerheid oplevert -in dit geval de galop- dat kan het in het begin misschien de scherpe kantjes wat wegnemen... Als het paard meer vertrouwen krijgt in zichzelf, dan heb je de druppels ook niet meer nodig.
Ik denk dat het soms een goede ondersteuning kan zijn...

hiervoor gebruik het dus ook en ik gebruik het nu tijdelijk en als het niet meer nodig is dan stop ik er ook gewoon mee hoor.. maar ik heb het idee dat het haar op dit moment erg helpt Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:12

Helemaal prima die rescue remedy!!! 100% natuurlijk!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:28

ik ken het product niet , maar als het helpt en niet schadelijk is...

super toch?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:53

ja dat vonden wij dus ook ( mijn moeder is zelf homeopaat en werkt ook met rescue dus ik weet in ieder geval dat ze in goede handen is) en tegenwoordig rijd ik haar al steeds minder ermee dus het gaat de goede kant op gelukkig