Trainingsvraag voor beroepsruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Trainingsvraag voor beroepsruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:38

Mijn paard heeft bijna een jaar stilgestaan en ben sinds kort weer wat met hem bezig, maar wat is nu een verantwoorde en goede manier om weer met hem te beginnen?

Hij stond stil omdat ik zwanger was, dus niet omdat hij iets mankeerde.
Hij is bijna 7 jaar, zat een jaar geleden op B/L niveau.

Train hem nu door hem de ene dag een kwartiertje te longeren en de andere dag 20 minuten te rijden en 1 dag heeft hij vrij Lachen
Longeren doe ik aan het halster en zonder toestanden eraan, dus gewoon wat stappen, draven en galoperen op beide handen en soms laat ik hem een laag sprongetje maken, gewoon om hem wat conditie te laten krijgen.
Als ik hem rij, stap ik hem eerst 5-10 min. los, daarna wat oppakken, draven, galoperen en diverse figuren rijden, daarna uitstappen.
Rij en longeer niet erg lang omdat de bak nog wat zwaar is en ik hem niet te zwaar wil belasten.

Is dit een goede manier om mijn paard te trainen en zal hij op deze manier snel spieren krijgen of zet het geen zoden aan de dijk of is het misschien te belastend?

CM_

Re: Trainingsvraag voor beroepsruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:47

Ik vind het een hele verstandige manier, hou dit een maand vol en voer dan de training met 5-10 minuten op.

Het springen zou ik achterwege laten, of echt niet hoger dan 40/50 cm . Zeker als je zegt dat de bak erg zwaar is.
Een paard met slape spieren heeft ook slappe pezen, en in een zware bak springen kan dan al snel een peesblessure opleveren.

Stappen op het harde zou een mooie aanvulling zijn trouwens. Een half uur rechtuit (op het harde) stappen voor of na de training is niet belastend en juist goed voor het paard.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:04

Crossmonster:
Bedankt voor je reactie, meestal doe ik het uitstappen ook altijd op de weg, maar hij is net bekapt en is nog een beetje gevoelig, dus dat wil ik hem nu nog even niet aandoen Lachen
Het sprongetje is niet hoger dan kniehoogte.
Ben met een sprongetje erbij begonnen omdat hij achter wat slap leek, nadat ik hem een aantal dagen heb laten springen is dat nu helemaal weg.
Maar als het problemen kan geven voor zijn pezen zal ik het niet zo vaak meer doen.
De bak is wat los en merk aan hem dat hij nog niet heel veel conditie heeft, vandaar dat ik hem ook niet te lang erin wil laten zwoegen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:29

voor mij gezien ben je zo goed bezig, wel kan je met longeren balkjes neer leggen op draf afstand, als je er 3 achter elkaar legt en er dan 1tussen uit haal dan (in uit je voor galop) kan je dus draven en galopperen tijden het longeren, leert hij opletten, aanspannen om over de balkjes te lopen/springen, extra optillen van de benen, dus sterker worden van de spieren en meer ballans krijgen. Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:33

ik kan niet anders zeggen dan dat dit gewoon echt een hele nette manier is

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 09:23

Bedankt voor jullie reactie's, ben blij dat ik niet verkeerd bezig ben met hem en niet teveel van hem vraag.
Dat met die balkjes is een goed idee, zal dat ook eens gaan toepassen, kan merken aan hem dat hij het leuk vindt om weer eens iets anders te doen.
Wil binnenkort ook weer eens proberen met een dubbele longe.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:41

Klopt, na de training stap ik ook altijd op het harde uit, wat goed is voor de pezen en de bloedsomloop. Je bent overigens goed bezig. Lekker rustig opbouwen met de training.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:23

Ik zelf zou 1x longeren weg laten vallen en een buitenritje gaan maken vanwege de afwisseling. Nu ziet je paard oofdzakelijk de rijbak en zijn weiland/paddock/box.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:18

Goede trainingmanier is mijn ogen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:16

lijkt mij ook goed, zeker als je weet dat een mens die wil gaan joggen ook minimaal 3 maanden moet rekenen voordat zijn basisiconditie een beetje begint te komen. Echter is de gewenning van het lichaam (bij een mens) een stuk trager, pas na minimaal 6 maanfen kunnen de pezen, banden en gewrichten een goede jog-ronde aan. Bij een paard zal dat wat sneller gaan, die is daar tegenwoordig voor gemaakt, maar ik zou zeggen, als je geen haast hebt, neem dan vooral lekker de tijd, net was Crossmonster ook al aangaf, geleidelijk aan de tijd verlengen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 13:49

Heb idd helemaal geen haast en dat is erg prettig voor mezelf maar zeker ook voor Ulf.
Hij is nog steeds een beetje gevoelig op de weg, dus op de weg uitstappen of een buitenritje is nog niet mogelijk, wil niet het risico lopen dat er een steentje door de zool prikt en hij straks een zoolzweer heeft.
Heb eigenlijk een beetje spijt dat ik hem vorige week niet op ijzers heb laten zetten, maar ja is niet anders volgende keer maar Lachen
Moet eerlijk zeggen dat het best goed gaat, longeer nog steeds 15 min., maar rij ondertussen 25 minuten.
Als ik hem uitstap doe ik nog wat wijk oefeningen, beetje schouder voor en wat voltes openen en sluiten, alles in stap dus en het uitstappen zit ook in die 25 min.
Als hij droog is zadel ik hem af krijgt hij een knuffel en een handje biks en dan mag hij lekker gaan rollen in de bak Lachen