zwakke achterhand/knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

zwakke achterhand/knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 12:41

Hoi Allemaal,
Ik heb al met de zoekoptie aan het zoeken geweest, maar kon geen direct antwoord vinden op mijn vraag.
Mijn paard heeft namelijk last van haar knie. Ik zal omschrijven wat er aan de hand is;

Ze heeft een beetje een loszittende patella(knieschijf) en deze wil dus wel eens uit het gleufje schieten waar deze in hoort te zitten. Hierdoor slaat het been vast, en moet ze even doorstappen om de knieschijf weer op zijn plek te krijgen, of ze trekt hem weer goed maar dit gaat gepaart met een harde knak (dit hoor je echt).
Wees gerust, dierenarts is geweest vorig jaar, foto's laten maken en gelukkig was er niks kapot. Ik moest met haar gaan trainen (lange stukken draven) zodat kniekapsel en alles hier om heen sterker word, zodat de knieschijf op zijn plek zou blijven zitten. Ook moest ze speciaal bekapt worden.
Dit word ze dus ondertussen allemaal. Maar nu lijkt het weer, net als vorig jaar ; de zomer breekt aan en ze krijgt er weer meer last van. Volgende week komt de dierenarts om in te enten, en heb gelijk gevraagd voor een kniecontrole.

Nu wilde ik aan jullie bokkers vragen, omdat ik het toch vaak zie: hoe train je de achterhand? En dan vooral dus rond de knieen die spieren?
Balkjes lopen zag ik al ergens.
en dierenarts zei lange stukken draven dit doe ik dus al.

zijn er nog meer tips?

En tips om juist NIET te doen : zoals in de bak rijden? Dit doe ik bijna nooit, maar wilde het nu gaan starten. Ik wil ook gaan springen, zou dit misschien ook niet handig zijn?

Deze vragen ga ik ook aan de dierenarts stellen, maar misschien zijn hier mensen met ervaring en kennis over het trainen van de achterhand!

alvast bedankt,

gr Mariëlle

Anoniem

Re: zwakke achterhand/knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:29

Ik denk dat je er met deze specifieke problemen geen goed aan doet om algemene adviezen over het trainen van de achterhand op te volgen. Eerste dingen die geheid genoemd gaan worden zijn bv schakelen, in-uitjes springen, balkjes lopen, wijken etc. Maar of dat bij deze blessure handig is...
Ik zou me echt beperken tot de tips van je eigen behandelende veearts.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:33

dat lijkt mij ook. kan je da geen tips geven?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:20

in-uitjes, berg op stappen. overgangen.
maar ik zou eens bij je dierenarts navragen, je kunt de knie (alles wat daar mee te maken heeft) iets laten inspuiten om sterker te laten worden. (ooit hier bij een paard gebeurd)
je special beslag is denk ik dat je paard achter binnnendoor beslagen wordt ( ook voor paarden die het moeilijk hebben met wisselen heel handig, knie komt ietje naar binnen dus meer onder zijn gewicht )
succes!!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:34

Gewoon aan de adviezen van de dierenarts houden.
Je kan deze problemen snel verergeren met de verkeerde info.
Ik spreek uit ervaring en geloof me, iedereen bedoeld het goed maar kan veeel schade aanrichten......die je niet of makkelijk terug te draaien zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:21

Oke bedankt allemaal.
Ik houd me inderdaad bij adviezen van DA
Misschien dat ik daarna nog hier wat kan vragen.

Ik heb geen ijzers. Binnen word ze gewoon korter gezet zodat knieschijf minder kans heeft op wegschieten. Dat was genoeg.
Ze wordt trouwens ook natuurlijk bekapt en dierenarts leek dat geen probleem. Maar ik vraag het nogmaals dinsdag.

groetjes!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:32

Nou vandaag is de dierenarts geweest!
uitslag:
knie kan bij een paard op slot slaan, om zo lang te kunnen stilstaan he? Bij mijn paardje gaat hijdus van dit slot niet zo goed af, en moet ze haar been daar even uit "trekken" .
Om spieren etc om knieschijf heen sterker te maken, zodat de knieschijf beter 'uit het slot' getrokken kan worden moet ik doen:
*Advies: veel trainen van de achterhand ;
-In de bak mag ook, ookal dacht ik van niet daar was niks mis mee.
-buiten rijden zoals al aangegeven lange stukken draven.
-veel heuveltjes / bergjes rijden. Ik wist dit wel maar dacht dat bergafwaarts minder was; maar dit moet ik gewoon goed langzaam doen dan is er niks aan de hand.
->springen moest ik nog niet doen, pas over half jaar, dus ik doe dat echt pas volgend jaar. Dressuur is goed.

Nu wilde ik dan toch jullie advies nog Lachen oefeningen voor de achterhand te trainen! Iemand nog tips?

groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:30

Welke bewegingen vanuit de achterhand adviseerde je veearts?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:17

Ehm, ik snap je vraag, maar volgens mij heeft ze dit niet precies gezegd?
Ik mag bijna alles gewoon doen behalve springen. En met western die slidings en trills? niet.
En in de bak goed de achterhand trainen. Ze had het niet over bepaalde bewegingen. Goede de achterhand er onder rijden zei ze.

Kun je me uitleggen waar je op doelt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:44

Ik heb ook een friesje en een tinker die dat hebben gehad, idd heb ik ze naar binnen bekapt en met meer training de spieren sterker maken , en op den duur vergroeien ze het , je zou zelf elek week even met een vijltje over de binnenkant van de hoef kunnen gaan zomaar een milimeter b.v aeraf vijlen kan al voldoende zijn.
Qua training zijn er genoeg dingen om aan de hand te doen, maar mail of bel me maar eens je hebt mijn mail adres en tel, ik ben het baasje van Sally Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:45

zoals je da al zei, veel berg op.
maar ook veel overgangen maken, op rechte stukken galopperen (bospad) daarin vooruit en terug rijden.

en klopt dus wat ik zei over je beslag, achter binnen door Tong uitsteken
betekent dus zoals je zelf zegt, binnenkant korter
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:59

FahyaFemke schreef:

Bij sommige (knie-)blessures wordt niet geadviseerd om scharende bewegingen te rijden. En ik vind wijkende en appuyerende bewegingen altijd juist erg fijn voor het sterker maken van een paard. Vandaar dat ik eerst even vroeg of er iets gezegd is over rechte of ook scharende bewegingen Knipoog

Sterker maken van de achterhand kun je doen door meerdere oefeningen op een goede manier te combineren. Probeer goede combinaties te maken door alles wat je compact maakt daarna weer te rekken, en dat te herhalen. Dus als je je gang verzamelt, strek je 'm daarna uit, verzamel je weer, en strek je weer uit.
Dit kun je hartstikke goed combineren met oefeningen waarin je het lichaam buigt en je paard uitnodigt om vooral goed gewicht te nemen op het binnenachterbeen. Daarna weer rechtmaken en voorwaarts werken.
Snap je die combinaties?

Een trainingsblokje zou er dus als volgt uit kunnen zien:
Rechterhand, vlotte arbeidsdraf over de (binnen-)hoefslag. Stukje wijken van de hoefslag af (3 passen is echt genoeg voor sterk maken!), rechtstellen, paar passen middendraf. Verzamelen naar verzamelde draf, door de hoeken, van hand veranderen, paar passen middendraf. Volgende lange zijde vanaf linkerhand paar passen wijken van de hoefslag af, rechtstellen, paar passen middendraf, dan doorverzamelen naar verzamelde draf, van hand veranderen met paar passen middendraf.
Rechterhand, begin van de lange zijde volte halve baan, van daaruit tot middenletter (B of E) schoudervoor, vervolgens in schuine lijn richting A of C rechtstellen, paar passen middendraf. Vervolgens van hand veranderen en je paard voor je linkerbeen wat zijwaarts drukken op de diagonaal. Volgende lange zijde volte halve baan naar links (dûh), van daaruit paar passen schoudervoor tot middenletter, rechtrichten naar A of C en paar pasjes wegrijden.
Einde trainingsblokje, paard onderlangs uitlaten richting halsstrekken. Daarbij goed voorwaarts houden. Even lekker laten ontspannen, en weer oppakken en nieuw trainingsblokje maken.

Kun je hier wat mee, en zie je de logica in de volgorde van oefeningen?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:46

midgie schreef:
Ik heb ook een friesje en een tinker die dat hebben gehad, idd heb ik ze naar binnen bekapt en met meer training de spieren sterker maken , en op den duur vergroeien ze het , je zou zelf elek week even met een vijltje over de binnenkant van de hoef kunnen gaan zomaar een milimeter b.v aeraf vijlen kan al voldoende zijn.
Qua training zijn er genoeg dingen om aan de hand te doen, maar mail of bel me maar eens je hebt mijn mail adres en tel, ik ben het baasje van Sally Lachen

Hoi Ria!!
jij ook hier! Knipoog
DA zei dat ze er wel altijd last van zal blijven houden..
Maar aan de hand en er op oefeningen zou wel prettig zijn. Want nu regent het en heeft ze lekker gerold, dan leg ik liever het zadel er niet op en ga ik aan de hand spelen/trainen (moet nu toch eens echt gaan trainen met haar vooral nu voor dr knie)
Ze had vandaag heel erg last er van!! Ze stond de hele tijd te knakken. Het is altijd vanuit stilstand en als ze dan weg wilt stappen.
We mailen wel vaker, ik zal je deze week nog eens bellen!! Kan dat zo 'savonds?

groetjes Mariëlle!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:47

juudje84 schreef:
zoals je da al zei, veel berg op.
maar ook veel overgangen maken, op rechte stukken galopperen (bospad) daarin vooruit en terug rijden.

en klopt dus wat ik zei over je beslag, achter binnen door Tong uitsteken
betekent dus zoals je zelf zegt, binnenkant korter
succes

Ok bedankt hoor!
Galopperen kunnen we helaas nog neit zo goed, maar ik begrijp de overgangen. Ik maak ook veel overgangen van stap naar draf. Want als we wandelen stapt ze en vraag ik telkens drrrraf, en dan weer stappen als ze te ver voor me loopt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:52

Sonja schreef:
FahyaFemke schreef:

Bij sommige (knie-)blessures wordt niet geadviseerd om scharende bewegingen te rijden. En ik vind wijkende en appuyerende bewegingen altijd juist erg fijn voor het sterker maken van een paard. Vandaar dat ik eerst even vroeg of er iets gezegd is over rechte of ook scharende bewegingen Knipoog

Sterker maken van de achterhand kun je doen door meerdere oefeningen op een goede manier te combineren. Probeer goede combinaties te maken door alles wat je compact maakt daarna weer te rekken, en dat te herhalen. Dus als je je gang verzamelt, strek je 'm daarna uit, verzamel je weer, en strek je weer uit.
Dit kun je hartstikke goed combineren met oefeningen waarin je het lichaam buigt en je paard uitnodigt om vooral goed gewicht te nemen op het binnenachterbeen. Daarna weer rechtmaken en voorwaarts werken.
Snap je die combinaties?

Een trainingsblokje zou er dus als volgt uit kunnen zien:
Rechterhand, vlotte arbeidsdraf over de (binnen-)hoefslag. Stukje wijken van de hoefslag af (3 passen is echt genoeg voor sterk maken!), rechtstellen, paar passen middendraf. Verzamelen naar verzamelde draf, door de hoeken, van hand veranderen, paar passen middendraf. Volgende lange zijde vanaf linkerhand paar passen wijken van de hoefslag af, rechtstellen, paar passen middendraf, dan doorverzamelen naar verzamelde draf, van hand veranderen met paar passen middendraf.
Rechterhand, begin van de lange zijde volte halve baan, van daaruit tot middenletter (B of E) schoudervoor, vervolgens in schuine lijn richting A of C rechtstellen, paar passen middendraf. Vervolgens van hand veranderen en je paard voor je linkerbeen wat zijwaarts drukken op de diagonaal. Volgende lange zijde volte halve baan naar links (dûh), van daaruit paar passen schoudervoor tot middenletter, rechtrichten naar A of C en paar pasjes wegrijden.
Einde trainingsblokje, paard onderlangs uitlaten richting halsstrekken. Daarbij goed voorwaarts houden. Even lekker laten ontspannen, en weer oppakken en nieuw trainingsblokje maken.

Kun je hier wat mee, en zie je de logica in de volgorde van oefeningen?

Wauw Sonja wat een verhaal!
Ik begrijp het wel, maar kan bijvoorbeeld schoudervoor niet. En sowieso eerst inde bak trainen. Dit is ze nog niet gewend dus de kleine voltes mocht ik nog even niet doen.
Maar ik begrijp je van het verzamelen en weer strekken zeker.
als ik de basis oefeningen kan ik de bak, vraag ik iemand hier om les voor de verdere diepgang van dressuur. En dan ga ik zo'n trainingsnblokje geheel gebruiken. Nu kan ik het begin al goed gebruik, laatste alinea minder omdat ik neit precies weer hoe ik schoudervoor moet doen. De rest natuurlijk wel.

Bedankt hoor!!
groetjes

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:53

Oh trouwens
EDIT
De zwakke knie, zat iets meer vocht in zei ze. Maar ze zei ook: ga maar goed trainen.
Is dit niet dubbelzinnig?

als er vocht in je knie zit, moet je dan niet even rusten?
Zal ik ze gewoon nog eens opbellen, lijkt me geen probleem want anders maak ik de blessure alleen maar groter misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:57

Ligt aan de oorzaak en de positie van vocht. Je hebt ook beweging nodig om af te voeren...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:05

Sonja schreef:
Ligt aan de oorzaak en de positie van vocht. Je hebt ook beweging nodig om af te voeren...

Ok .
Dan zal het wel goed zijn, maar voor de zekerheid bel ik haar gewoon even morgen!

beetje offtopic, maar kwam wel tersprake gister
Heeft 1van jullie trouwens geen chip, maar een DNA paspoort?
Ik kreeg op mn kop dat ik haar moet laten registreren, maar wil geen chip.
Ik moet het aanvragen etc, misschien iemand ervaring mee? zoja goed of slechte?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:06

Hoe oud is het betreffende paard/pony ?
Je kan ook altijd nog het binnenste kniebandje door laten snijden , dan is het probleem ook opgelost.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:08

darwin schreef:
Je kan ook altijd nog het binnenste kniebandje door laten snijden , dan is het probleem ook opgelost.

Dierenarts heeft alle mogelijkheden opgenoemt, en deze ook voorgelegd.
Maar ze is nog geen 5 jaar oud. En we geven haar eerst de kans zo haar eigen lichaam sterker te laten worden
Er zitten natuurlijk ook risico's aan dat doorsnijden.
Maar wel bedankt voor de tip! Heb je het toevallig zelf ook bij een van je paarden?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:12

FahyaFemke schreef:
darwin schreef:

Maar ze is nog geen 5 jaar oud. En we geven haar eerst de kans zo haar eigen lichaam sterker te laten worden
Maar wel bedankt voor de tip! Heb je het toevallig zelf ook bij een van je paarden?

Ja, ik heb een vierjarige welsh cob ruin Eros(zie onderschrift) die heeft het al vanaf het moment dat we hem kochten , dat is nu 2 jaar geleden.
We hebben hem nu 1 keer week voor de wagen, en het wordt wel iets beter, maar aangezien hij ook nog lang niet is uitgegroeid, laat ik er ook nog niks aan doen.
Ik wacht het nog wel een jaartje af, snijden kan altijd nog.
Laatst bijgewerkt door darwin op 23-04-08 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:14

Hallo Fahyafemke,
Voor de achterhand te traineren, veel balkjes op de grond legen, en eroverheen draven. Veel uitritjes maaken, war je bergop moet lopen. Met doorsnijden, zal ik even wachten, vooral nog zo jong!!! Springen is geen goed idee, wacht eerst tot je lieve paardje genoeg muskels aan de achterhand krijgt, en dan even de DA vraagen. Knipoog
Veel geluk, en met geduld gaat dat ook weer goed komen. Ach gut

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:29

Mijn merrie heeft het ook gehad. Alles geprobeerd, toch na 1 jaar besloten om een inkeping te maken in dr kniebanden. Ze heeft toen een maand 24/7 buiten gestaan en na die maand heb ik haar weer opgepakt. Sindsdien nergens geen last meer van. Mijn merrie was 4 jaar toen we zijn begonnen met binnendoor te zetten en veel oefeningen voor de achterhand, maar ze was te oud(stond al te lang zo) om het zo nog te verhelpen. Ook na de operatie moet je de spieren rondom de knie goed trainen. Beste manier vind ik, klassiek, zowel aan de hand als onder het zadel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 19:26

damiano schreef:
Hallo Fahyafemke,
Voor de achterhand te traineren, veel balkjes op de grond legen, en eroverheen draven. Veel uitritjes maaken, war je bergop moet lopen. Met doorsnijden, zal ik even wachten, vooral nog zo jong!!! Springen is geen goed idee, wacht eerst tot je lieve paardje genoeg muskels aan de achterhand krijgt, en dan even de DA vraagen. Knipoog
Veel geluk, en met geduld gaat dat ook weer goed komen. Ach gut

Hoi Bedankt voor je reactie.
Ik vind dat doorsnijden persoonlijk niks. En springen mocht na half jaar, maar ik doe dat echt pas volgend jaar zomer pas weer proberen Lachen
Gelukkig heb ik geduld..dus hopen dat het dan goedkomt!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 19:27

Citaat:

Citaat:
Ja, ik heb een vierjarige welsh cob ruin Eros(zie onderschrift) die heeft het al vanaf het moment dat we hem kochten , dat is nu 2 jaar geleden.
We hebben hem nu 1 keer week voor de wagen, en het wordt wel iets beter, maar aangezien hij ook nog lang niet is uitgegroeid, laat ik er ook nog niks aan doen.
Ik wacht het nog wel een jaartje af, snijden kan altijd nog.

Ok ik dacht dat je misschien al ervaring had met dat doorsnijden.
Nou toch meer paardjes dan ik dacht hebben dit ook. Ik had er zelf nog nooit van gehoord.