Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

oefeningen voor de achterhand te trainen! Iemand nog tips?

FahyaFemke schreef:Kun je me uitleggen waar je op doelt?

midgie schreef:Ik heb ook een friesje en een tinker die dat hebben gehad, idd heb ik ze naar binnen bekapt en met meer training de spieren sterker maken , en op den duur vergroeien ze het , je zou zelf elek week even met een vijltje over de binnenkant van de hoef kunnen gaan zomaar een milimeter b.v aeraf vijlen kan al voldoende zijn.
Qua training zijn er genoeg dingen om aan de hand te doen, maar mail of bel me maar eens je hebt mijn mail adres en tel, ik ben het baasje van Sally

juudje84 schreef:zoals je da al zei, veel berg op.
maar ook veel overgangen maken, op rechte stukken galopperen (bospad) daarin vooruit en terug rijden.
en klopt dus wat ik zei over je beslag, achter binnen door
betekent dus zoals je zelf zegt, binnenkant korter
succes
Sonja schreef:FahyaFemke schreef:Kun je me uitleggen waar je op doelt?
Bij sommige (knie-)blessures wordt niet geadviseerd om scharende bewegingen te rijden. En ik vind wijkende en appuyerende bewegingen altijd juist erg fijn voor het sterker maken van een paard. Vandaar dat ik eerst even vroeg of er iets gezegd is over rechte of ook scharende bewegingen
Sterker maken van de achterhand kun je doen door meerdere oefeningen op een goede manier te combineren. Probeer goede combinaties te maken door alles wat je compact maakt daarna weer te rekken, en dat te herhalen. Dus als je je gang verzamelt, strek je 'm daarna uit, verzamel je weer, en strek je weer uit.
Dit kun je hartstikke goed combineren met oefeningen waarin je het lichaam buigt en je paard uitnodigt om vooral goed gewicht te nemen op het binnenachterbeen. Daarna weer rechtmaken en voorwaarts werken.
Snap je die combinaties?
Een trainingsblokje zou er dus als volgt uit kunnen zien:
Rechterhand, vlotte arbeidsdraf over de (binnen-)hoefslag. Stukje wijken van de hoefslag af (3 passen is echt genoeg voor sterk maken!), rechtstellen, paar passen middendraf. Verzamelen naar verzamelde draf, door de hoeken, van hand veranderen, paar passen middendraf. Volgende lange zijde vanaf linkerhand paar passen wijken van de hoefslag af, rechtstellen, paar passen middendraf, dan doorverzamelen naar verzamelde draf, van hand veranderen met paar passen middendraf.
Rechterhand, begin van de lange zijde volte halve baan, van daaruit tot middenletter (B of E) schoudervoor, vervolgens in schuine lijn richting A of C rechtstellen, paar passen middendraf. Vervolgens van hand veranderen en je paard voor je linkerbeen wat zijwaarts drukken op de diagonaal. Volgende lange zijde volte halve baan naar links (dûh), van daaruit paar passen schoudervoor tot middenletter, rechtrichten naar A of C en paar pasjes wegrijden.
Einde trainingsblokje, paard onderlangs uitlaten richting halsstrekken. Daarbij goed voorwaarts houden. Even lekker laten ontspannen, en weer oppakken en nieuw trainingsblokje maken.
Kun je hier wat mee, en zie je de logica in de volgorde van oefeningen?
Sonja schreef:Ligt aan de oorzaak en de positie van vocht. Je hebt ook beweging nodig om af te voeren...
darwin schreef:Hoe oud is het betreffende paard/pony ?
Je kan ook altijd nog het binnenste kniebandje door laten snijden , dan is het probleem ook opgelost.
FahyaFemke schreef:darwin schreef:Hoe oud is het betreffende paard/pony ?
Je kan ook altijd nog het binnenste kniebandje door laten snijden , dan is het probleem ook opgelost.
Dierenarts heeft alle mogelijkheden opgenoemt, en deze ook voorgelegd.
Maar ze is nog geen 5 jaar oud. En we geven haar eerst de kans zo haar eigen lichaam sterker te laten worden
Er zitten natuurlijk ook risico's aan dat doorsnijden.
Maar wel bedankt voor de tip! Heb je het toevallig zelf ook bij een van je paarden?
damiano schreef:Hallo Fahyafemke,
Voor de achterhand te traineren, veel balkjes op de grond legen, en eroverheen draven. Veel uitritjes maaken, war je bergop moet lopen. Met doorsnijden, zal ik even wachten, vooral nog zo jong!!! Springen is geen goed idee, wacht eerst tot je lieve paardje genoeg muskels aan de achterhand krijgt, en dan even de DA vraagen.![]()
Veel geluk, en met geduld gaat dat ook weer goed komen.

Citaat:Dierenarts heeft alle mogelijkheden opgenoemt, en deze ook voorgelegd.
Maar ze is nog geen 5 jaar oud. En we geven haar eerst de kans zo haar eigen lichaam sterker te laten worden
Er zitten natuurlijk ook risico's aan dat doorsnijden.
Maar wel bedankt voor de tip! Heb je het toevallig zelf ook bij een van je paarden?
Citaat:Ja, ik heb een vierjarige welsh cob ruin Eros(zie onderschrift) die heeft het al vanaf het moment dat we hem kochten , dat is nu 2 jaar geleden.
We hebben hem nu 1 keer week voor de wagen, en het wordt wel iets beter, maar aangezien hij ook nog lang niet is uitgegroeid, laat ik er ook nog niks aan doen.
Ik wacht het nog wel een jaartje af, snijden kan altijd nog.