hengstige merrie niet vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

hengstige merrie niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 19:45

Hallo
Ik weet niet of het hier goed staat maar als het niet goed staat verander je het maar.

Ik heb daar straks les gehad maar mijn mijn merrie stond zo hengstig als iets, plassen in de gang, hinnikken, maar met rijden was ze zo traag en niet voorruit te krijgen, aan het einde van de les wass ik gewoon stikkapot.

Welke tips kunnen jullie mij geven om ze toch wat vooruit te krijgen.

Hopende op reacties

groetjes

[naam]

Marchador

Re: hengstige merrie niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:46

Is ze dit alleen tijdens de henstigheid of altijd?

Ik zou hier lekker op oefenen.
Veel overgangen en tempowisselingen om haar actief te maken Lachen

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:49

ik heb wel eens gehoord dat het vaker voorkomt bij hengstige merries. Ze schijnen dan te denken dat je aansporende kuiten de benen van de hengst zijn die erop springt Clown
ik weet verder niet wat je eraan kan doen, maar heb er ook last van, dus een oplossing zou wel makkelijk zijn!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 21:14

Ze doet dit alleen maar als ze hengstig is maar vanaf nu is dat dus echt elke maand en ze reageerd dan echt op alles door te plassen en ze gaat dan niet vooruit

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:57

probeer te gaan rijden met een zweepje en stemhulp, je kuiten en knieën niet echt aanklemmen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:02

tja, ik ben ook wat narrig als ik ongesteld ben.......... mensen die me respecteren laten mij dan met rust Lachen

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:09

ik herken het probleem, eigelijk vind ik niet erg want mijn merrie is al zo heet, soms egt niet te houden, en als ze hengstig is rijd ze net wat slomer Haha! maar reageert hierdoor idd minder goed op de hiulpen.. de reactie is te traag dus, veel (schijn)overgangen rijden helpt dan wel, dus bijvoorbeeld doen alsof je gaat stappen, zodra ze een pas gestapt heeft meteen weer been eraan en gaan draven, na een paar keer zal dit hopelijk helpen Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:09

KiWiKo schreef:
tja, ik ben ook wat narrig als ik ongesteld ben.......... mensen die me respecteren laten mij dan met rust Lachen

Ik weet haast wel zeker dat ze niet narrig is, ze vind het gewoon …… Vingers aflikken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:11

hormonen zijn hormonen Lachen en bij vrouwen is het erg handig als je daar rekening mee houd Lachen

Ik bedoel, als ik een merrie rij die ernstig reageert op hengstigheid, dan krijgt ze een paar dagen rust Lachen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 23:28

Natuurlijk moet ze dan niet veel rijden maar ik had wel juist les maar de lesgeefster hield er wel rekening mee, ze deed wel de oefeningen goed alleen maar heeeel erg traag en aangezien ik fybromyalgie heb, en kreeg ik veel last van mijn rug en schouders.
Mar ik hou wel rekening met haar (sorry als dit anders overkwam)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:52

Hier het zelfde probleem! Mijn merrie was afgelopen week ook hengstig en erg traag, wat ze anders niet is. Meestal laat ik haar ook gewoon staan of ga relaxt buitenrijden, is op zich niet zo'n probleem. Maar als er een manier is om het op te lossen ben ik zeer geinteresseerd Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:55

die dingen zijn net zo goed niet op te lossen als PMS Haha! Haha! je moet er gewoon mee leren leven..........

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:57

Daar was ik al bang voor... Tong uitsteken

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:53

Ik heb ook zo een merrie, niks aan te doen ik laat ze dan ook gewoon met rust. Ik kan dan wel met zweep rijden dan gaat ze al beter vooruit maar ze reageert toch niet op je benen en wat heb je nou aan een paard dat niet op je benen reageert.
Dus laat ze gewoon met rust als ze hengstig is.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:55

Mijn bijrijdmerrie is ook veel trager als ze hengstig is. Hoe 'erg' het is verschilt, soms is ze na wat aansporing toch wat meer voorwaarts te krijgen, maar als ze er echt last van heeft doe ik gewoon rustiger aan.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:55

xSharonax schreef:
ik heb wel eens gehoord dat het vaker voorkomt bij hengstige merries. Ze schijnen dan te denken dat je aansporende kuiten de benen van de hengst zijn die erop springt Clown
ik weet verder niet wat je eraan kan doen, maar heb er ook last van, dus een oplossing zou wel makkelijk zijn!

Hmm dit verklaard dan een heeeeeele hoop! ik heb een merrie gereden die al 10 veulens gehad had en dus ook vaak gedekt en weet hoe dat voelt, als ze hengstig was kon ik doen wat ik wilde schoppen slaan niks doen. hoe harder ik schopte hoe slomer ze ging of juist stil ging staan en plassen Clown

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:16

Ik laat mijn merrie als ze op der top van de hengstigheid is gewoon een dagje staan. Meestal is ze binnen een dag wel over de top heen en dan kan ik weer rijden. Vaak heeft mijn merrie in het begin van de hengstigheid ook nog wel buikpijn en dan is ze juist heel fel op het been.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:28

Ik kreeg trouwens pas op les wel de tip om haar Regumate te geven, een hormoon wat de hengstigheid onderdrukt. Ik zie dat zelf niet zitten, zeker niet omdat ik het zelf niet zo'n probleem vind. Of het goed is voor je paard weet ik ook niet, maar als je het echt een groot probleem vindt zou je het eens met je DA kunnen overleggen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:35

Mijn paard is ook niet vooruit te krijgen als ze hengstig is. Het ergste was ook nog dat ze steeds na 17 dagen hengstig werd en dan ook nog eens 7-8 dagen lang. Ik reed toen nog in de sport met haar maar dat was op deze manier bijna niet te doen want ik moest alles om haar hengstigheid heen plannen. Ik ben toen op aanraden van de DA ook regumate gaan geven en dat werkte super! Geen hengstig paard meer en dus gewoon lekker doortrainen. Als de fles leeg was (ik deed er zo'n 3 maanden mee) liet ik haar een keer hengstig worden en dan begonnen we weer aan een nieuwe fles.

We zijn gestopt met regumate toe ik haar wilde laten dekken en ze was toen ook gelijk drachtig dus daar heeft het ook geen invloed op.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 09:09

Ja dat is dus ook het probleem dat de periode tussen hengstig en niet hengstig staan heel kort is, ze is dan slechtgezind zowel in de omgang als met rijden.
Ik hou hier rekening mee maar ik vind het belangrijk dat ze bereden wordt aangezien haar leeftijd ( ivm stijfheid rust roest) en ik ga veel buiten wandelen maar ben wel afhankelijk van mederuiters want ga niet alleen buiten wandelen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:33

Ik las ergens dat er een product bestaat (de naam ontglipt me) dat je gedurende een maand moet geven, en derna laat je de merrie hengstig worden. De hengstigheid zou dan minder zijn.. Is wel vrij duur. Misschien eens tips vragen aan je dierenarts? Hevige hengstigheid kan medische oorzaken hebben.. Als die er zijn,en ze worden gevonden, is er veel kans dat je merrie de volgende keer minder last heeft van de hengstigheid en dus wél vooruit wil..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:53

beginnen met te zorgen dat ze altijd nog veel beter aan je been is, het moet gewoon een reflex worden. Mijn merrie kan net zo extreem hengstig zijn (die loopt gewoon te sloeren door de stal) maar met rijden blijft ze wel netjes aan de gang.

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:44

hihi, mijn merrie is ook hengstig.
De laatste keren als ik ze wou rijden was ze erg vervelend, ze weigerde haar oefeningen te doen.. ik ben dan maar gestopt nadat ze nog iets goed gedaan had Lachen. De volgende keer ging het al veel beter Lachen.
Nu heb ik ze echter moeten weghalen bij haar weidemaatje omdat ze er constant achter zit :s. Die andere merrie is drachtig dus vond ik het nu niet echt leuk voor haar dat mijn paard haar altijd deed lopen enzo..

mja, paarden en hengstigheid... volgens mij kan je best gewoon doordoen in de mate van het mogelijke... en wachten tot de hengstigheid voorbij is Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:43

Hengstigheid kun je weinig aan doen, het paard kan er ook niks aan doen. Je kunt haar wel wat extra stimuleren om te gaan werken maar je kunt er niet kwaad om worden oid. Het is gewoon de natuur, accepteren...
Mijn merrie is hetzelfde als ze hengstig is, ze plast zelfs tijdens het draven en wil om de 10 meter stil staan. Ik stond zelfs een keer op een selectiewedstrijd in het Z dressuur midden in de baan toen ze ging plassen......je doet er niks aan, je moet je rijden er een beetje op afstemmen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:45

KiWiKo schreef:

whahaha ja je hebt gelijk joh,