Rijtechnisch, medisch of zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Rijtechnisch, medisch of zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 10:14

Allereest: als dit verplaats moet worden, be my guest, ik wist niet waar ik dit moest plaatsen...

Ik heb een 8 jarige merrie, ik rijd haar nu voor het 3 jaar.
In deze 3 jaar hebben we veel ups en downs gehad, we konden weinig echt doortrainen omdat madame veel geblesseerd was (ze weet zich overal aan te verwonden).

Dit paard is langgerekt, lang in haar bewegingen en heeft moeite met sluiten en haar achterhand eronder zetten.
Met rijden gaat ze vol in het protest als ik haar achterhand bijv. op de rechtervolte naar buiten wil zetten.
Ze wil/kan niet haar rechterachterbeen onderzetten, we bouwen dit nu langzaam stapje voor stapje op (letterlijk) maar over het algemeen is ze niet fijn voorwaarts, zwaar op de hand en stijf in de lengtebuiging.
Af en toe zit er een goee dag tussen, dan kan ze prima sluiten in galop, wijken, ect.

Gister kreeg ik van mijn instructuer te horen dat het zadel waar in ik nu rijd niet goed is voor mijn zit, en dit ook nadelig kan doorwerken op mijn paard. Ik rijd in een Kieffer muchnen (veelzijdigheid). HEt zwaartepunt ligt iets te ver naar achteren, waardoor ik eigenlijk te ver achter op de rug ga zitten, en ik niet goed recht op kan blijven zitten (ik ga snel hangen en krijg mijn rug/heup/hak niet op één lijn. Een goed passend dressuurzadel zou volgens mijn instructeur een goede optie zijn.

Vorig jaar heb ik haar op een kliniek laten doorlichten omdat ze haar rechterachterbeen niet meer op wou tillen, of ze gooide hem binnen een seconde weer neer. Daar hebben ze niets gevonden, niet op foto's van het spronggewricht, niet op tests met de zenuwen.....ik dacht hieruit op te maken dat mijn paard er gewoon een spelletje van zat te maken en probeerde haar been weer opte tillen (evt. met wat hulpmiddelen). Ondertussen tilt ze dit been nog steeds moeizaam op, met geduld en veel proberen lukt het wel...maar het gaat zeker niet van harte en en moet nog steeds erg voorzichtig.

Daarbij is ze met poetsen op veel plekken gevoelig: rug, voorbenen, buik, hals....
(misschien goed erbij te vertellen dat ze een hoge schoft heeft en diepe rug)

Nu mijn vraag: wat moet ik hiermee??? Mijn gevoel zegt dat ze misschien toch niet helemaal gezond is qua achterbeen, maar naar welke klinieken/artsen moet ik nog meer geld dragen? Krakers en alternatieven heb ik er ook al bij gehad, dat helpt allemaal niets. Waar kan ik het beste naar toe met dit paard, en dan hoop ik dat ik gerichte namen krijg, van behandelend artsen.

Of zit het gewoon in haar spieren, en moet ik dit langzaam aan doortrainen, achterhand sterker maken en wordt ze hierdoor vanzelf beter? En zit ze me gewoon een beetje te 'bedonderen'?

tientjeh

Re: Rijtechnisch, medisch of zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:25

Moeilijke situatie, met name omdat je haar al eens hebt door laten lichten. Wat misschien wel een aanrader is, om bij een paranormaal begaaft iemand langs te gaan. Ik ken nog wel iemand, voor als je het nummer wil hebben. Pb dan maar even. Want ik weet niet of ze hier in het openbaar wil staan. Wij zijn er ook heengeweest met onze hoefbevangen pony, die ten dode was opgeschreven. En na 2x bij haar geweest te zijn, stonden ze in de kliniek vol verbijstering te kijken en die pony loopt er nu nog. Ik denk dat je daar een hele goede aan hebt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 10:28

Mmm...tja ik heb al twee van 'deze' mensen erbij gehad en dat heeft niet echt geholpen, ja ze voelen dat er iets niet helemaal goed zit, maar bij de kliniek kunnen ze dan niets vinden (of ze hebben daar niet goed gezocht natuurlijk).

Als ik echt iemand kan vinden die kan zeggen wáa'r het ergens mis zit in haar lijf zou ik wel geholpen zijn, stuur maar een PB met de naam door!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:29

ik adviseer je om er een sportmassagetherapeut voor paarden naar de laten kijken, als het in de spieren zit kan deze veel voor je betekenen.
op http://www.massagehippique.nl bij externe links kun je zien waar en een bij jou in de buurt zit, als je meer info wilt kun je me een pb sturen

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:30

Erg vervelend allemaal. Ik zou naar een fysio (Gerry van Oosanen/Eqiureva) gaan of een Master Saddle Fitter laten komen.

Een verkeerd zadel kan heel veel problemen veroorzaken. Ik heb zelf de opleiding (MSFC) bijna afgerond en veel paarden krijgen lichamelijke klachten door een slecht passend zadel.

In ieder geval succes ermee...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:43

Het zadel laten nakijken lijkt me het ALLERbelangrijkst, zeker als je instructrice al ziet dat het niet goed ligt, is het niet eerlijk tegenover je paard om ermee door te rijden.
Dit kan het alleen maar erger maken.

Vergeet niet dat door pijn in de rug het paard dit kan gaan compenseren, waardoor hij spieren gaat verkrampen en misschien daardoor zijn achterbeen wel minder kan gebruiken.
Het gehele lichaam staat met elkaar in verbinding d.m.v. spieren, gewrichten, ligamenten en noem maar op. Slecht lopen met het voorbeen kan uit de heup komen bijv.
Na het zadel zou ik ook iets van een paardensportmasseur ofzo erbij halen.

Mocht er dan nog niks gevonden kunnen worden: misschien is een MRI-scan dan nog wat. Deze is helaas bij weinig veterinaire klinieken te vinden, de enige die ik weet te vinden is bij de kliniek in Lienden.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:44

Hele lastige, is niet mijn specialiteit en zeker niet zonder het paard en de situaties te hebben gezien. Maar ik denk dat je er goed aan doet om met het zadel te beginnen en dan eventueel nog een 'paranormaal' begaafde erbij te halen. Je moet wel weten waar je ongeveer moet zoeken, wat je zelf ook al aangeeft. Ik blijf meelezen, dus als je meer hebt, lees ik het graag weer. Succes!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 12:52

Dank jullie wel allemaal, alleen is de twijfel er niet minder om.

Ik heb best heel veel over voor mijn paard, maar ik heb inmiddels aardig wat geld gesprendeerd en dat heeft allemaal niet geholpen. Misschien koop ik dadelijk een duur zadel en blijkt het toch iets medisch te zijn, of ga ik naar een sportmasseur (wie??) of paranormaal iemand en ben ik weer geld kwijt, maar ondertussen niets verder.

Bah, ik wou dat iemand mij gewoon kon vertellen wat ik het beste kan doen, röntgen ogen heeft en mijn paardje 'nakijkt' Haha!, wordt gek van dat getwijfel (ook aan mijzelf).

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:54

je moet ook niet meteen een ander zadel kopen.... En ik zou graag even door je paard heen willen kijken, maar helaas ben ik niet het nichtje van Superman! hihi....

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:16

Amadeo schreef:
je moet ook niet meteen een ander zadel kopen.... En ik zou graag even door je paard heen willen kijken, maar helaas ben ik niet het nichtje van Superman! hihi....

Mss kan ik het eerst even proberen met een schuine onderlegger....als ik verschil merk toch voor een ander zadel gaan.

Of moet ik heel hard HELP HELP roepen en komt Superman dan toch ??? Clown

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:27

Is je naam Loïs? Whaoaoaoaohahahaoaoahao!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:47

I wish Haha!

Ik heb ook een PB gekregen over een thermoscan, ga dat nu even natrekken..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:50

Is je paard verzekerd? Dan zou ik Rodinde Hoogenraad even bellen. Ze is dierenarts en gediplomeerd osteopaat (als ik het goed heb). Bij mij kostte het toen 450 gulden, maar het werd vergoed door de verzekering. Dan heb je meteen 2 vliegen in één klap!

veter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:55

Je hebt een pm.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:23

quote:Gister kreeg ik van mijn instructuer te horen dat het zadel waar in ik nu rijd niet goed is voor mijn zit, en dit ook nadelig kan doorwerken op mijn paard. Ik rijd in een Kieffer muchnen (veelzijdigheid). HEt zwaartepunt ligt iets te ver naar achteren, waardoor ik eigenlijk te ver achter op de rug ga zitten,

Heb net even een foto van je bekeken (je profiel) en op 1 ervan is heel goed te zien dat je idd niet goed zit, je zit nl. tever achterin (al bijna op de lepel). Dit kan aan het zadel liggen omdat ie achterover kiept en dus niet past op je paard maar ook aan jezelf. Ik zou hier zeker werk van maken want het kan een hoop ellende voor je paard ten gevolg hebben door teveel druk in de buurt van de lendewervels.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:28

In mijn profiel zijn geen foto's te zien van dit paard met dit zadel, de foto die jij bedoelt is van een oude pony van mij.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:35

rijoyco schreef:
In mijn profiel zijn geen foto's te zien van dit paard met dit zadel, de foto die jij bedoelt is van een oude pony van mij.

dat maakt op zich niet uit, op die foto zit je in ieder geval niet goed en als je instructeur er nu ook al wat over gezegd heeft, lijkt het me toch echt iets om aandacht aan te schenken. Is echt niet vervelend bedoeld, maar als je op je huidige paard net zo zit, is het gewoon niet oké.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:02

Ik snap dat het veel geld kost allemaal, maar het gaat je nog meer kosten wanneer je je paard verder kapot rijdt met een niet goed passend zadel.

Het zadel zou ik zeker na laten kijken door een GOEDE zadelmaker of MSFC'er. Het hoeft niet direct dat je een nieuw heel duur zadel hoeft te kopen, maar het kan ook zijn dat jou zadel aangepast kan worden.
Kan dat niet kan je ook met de zadelmaker overleggen of hij niet mooie en passende 2ehands zadels voor je kan vinden en je kan waarschijnlijk jouw zadel inruilen, waardoor het je nog minder kost.

Maar doorrijden met een niet goed passend zadel is HEEL zielig voor je paard en kan grote medische gevolgen hebben.

Sites over niet goed passende zadels:
(gekopieerd uit een ander topic, waar ik ze voor gezocht heb)
- http://www.kerry-sharp.nl/Zadelpassen%2 ... zadels.htm (belang staat er kort in, maar wel het belang van blijven controleren e.d.)
- http://www.zadeladvies.com/site/home/ (vrij kort, maar bij Home en Informatie - Aandachtspunten kan je genoeg uithalen)
- http://www.zadelcheck.nl/algemeen/slech ... j-het.html (titel: zie link, lijkt me duidelijk, toch?)

Als het blijkt dat je zadel toch niet goed past, kan dit de oorzaak zijn van de blokkade, die zich uit in het niet goed gebruiken van het achterbeen. De oorzaak is dan wel verholpen, maar het kan nog wel van belang zijn om je paard te laten masseren of er een ostheopaat oid bij te halen om ook het gevolg te verhelpen.

HEEL veel succes ermee!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 09:50

*UPDATE*

Gister ben ik op aanraden van mijn eigen kliniek naar de Lingehoeve geweest met Toloma, ze hebben rofo's gemaakt van haar rug en een echoscopie van haar achterste wervels/SI-gewricht.
Haar wervels achter onder het zadel zitten te dicht op elkaar, waardoor als ze haar rug bol moet maken, dit gaat 'schuren' en irriteren. Daarnaast heeft ze artrose op haar CS-gewricht. Ze kunnen niet zien in welk stadium dit is, maar ik hoop toch dat het met haar 8 jaar niet zo heel erg is.......
Ik heb medicijnen meegekregen voo 3 weken, moet ik 2 uur voor het rijden geven, en dan hopen dat ze daar soepelder van gaat bewegen.

Het been niet willen optillen zit deels tussen de oren en misschien deels uit het SI-gewricht. Onder sedatie wou ze dit maal wel haar been optillen....

Het is dus nu even afwachten hoe de medicijnen gaan werken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:48

Wat fijn voor je paard dat je hebt doorgezocht Lachen

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:51

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:17

Ik zie dat je het probleem ondertussen al gevonden hebt, maar misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.bosvoordieren.nl Lachen
Volgens mijn tante (die bij hem eens een consult heeft gehad) ging hij goed te werk Lachen

c_manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:46

En ik zou toch nog steeds een ander zadel aanschaffen voor je eigen zit en de rug van je paard.

Want je zit gaat er zeker weten op vooruit, op welk paard je dan ook rijd. En de rug en alle andere dingen kunnen nu wel gaan helen maar als jij op hetzelfde zadel blijft rijden met dezelfde zit dan komt het alsnog weer terug.

Wel beter dat ze nu wat gevonden hebben.

suc6 verder Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:42

je kan toch beter ook je zadel even op laten vullen, zodat hij minder drukt tegen zijn schouderblad.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 10:25

Ik rij nu tijdelijk met een scheve onderligger onder het zadel, een passen zadel is zo één twee drie niet gevonden. Maar ik wil haar wel door blijven rijden ivm het onderzoek en de medicijnen.

Ik merk nu meteen dat ik rechter in het zadel zit, ik heb minder de neiging om achterover te hangen.

Vanmorgen is de smid geweest en ook hij heeft geprobeerd het been op te tillen, maar dat ging ook niet, ook niet met praam. Dus ik wil even kijken hoe ze het met sedalin doet.

Het 'vervelende'is dat ze met rijden verder geen problemen geeft, alleen wil ze niet graag wijken voor het rechterbeen ect...maar dat kan ook gewoon stijvigheid zijn.

Nu ga ik haar 3 weken flink rijden en daarna overleg ik weer met de kliniek.