Bitvastpakken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SumSum

Bitvastpakken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:11

Ik heb een probleempje met mijn haflinger ruin van 5 jaar.

Soms onder het rijden pakt hij het bit vast en is hij niet meer te sturen.

Hij doet dit alleen in draf en galop.. De ene keer is het goed en dan ineens doet hij het weer. Hij houd vooral vast op links.

Iemand tips??

bfsunshine

Re: Bitvastpakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:13

Dat doet een paard alleen als het bit hem pijn doet:). Of als jij hem pijn doet.Lachen Probeer als hij hem vasthoudt het helemaal los te laten. dan valt het bit zeg maar los dus laat je paard ook los.Lachen Dan weer gewoon oppakken:) succes.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:17

Dat is juist het probleem ik laat los en vraag op nieuw.. geen reactie. Het komt ook niet uit pijn denk ik, want hij doet het meestal bij het in/uitrijden aan de lange teugel.. ( Hij wil dan naar het hek)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:21

wat voor bit heb je? Er zijn speciale bitten die ze niet vast kunnen pakken:)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:26

Waterford trens

Met dit bit is het al veel beter geworden..

Als je heb stelling vraagt ofzo is hij niet tegen de hand.. alleen bij het losrijden bij langere teugel pakt hij het vast en knijpt er tussen uit naar het hek

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:28

Mischien vind hij het vreemd als je niet genoeg druk hebt op de teugels. Of heb je met losrijden wel al normale druk op de teugels? Eventueel kan je ook met je gewicht sturen.Lachen

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:45

Nee met losrijden heb ik minder druk dat zou het wel kunne zijn ga het deze week wel uitproberen! Gewicht sturen doen we vooral;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:49

Oke:). Mijn paard kan met springen in de stress raken als ik niet meerijd maar gewoon hobbel en het hem laat uitzoeken;).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:06

jij hebt hetzelfde probleem als mij Knipoog mijne pakt het bit ook vast, niet van pijn, maar gewoon voor naar de uitgang te spurten zodat hij uit de paddock weg kan. ik heb nu een soort van rolletjes bit, die het vastpakken tegen gaat, maar tegelijk ook ontspant, en het helpt echt. hij ontspant super, en het vastpakken gebeurt heel erg weinig, en als hij het dan vastpakt, en ik los en dan opnieuw vastpak dan heb ik de controle terug. dus ik raad je aan eens naar de winkel te gaan je situatie uitleggen en dan raden zij je een bit aan. het helpt echt., en ik weet ook hoe frustrerend dat is Knipoog Clown

LiekeXviona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:47

Veel succes ermee! Haha!
En ben benieuwd of het al beter gaat?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 06:58

laat eerst de TA er even naar kijken. en zijn zijn tanden nog goed ? probeer dan asl hij het bit vast pakt op je benen voltes te rijden. goed vooruit rijden. en vraag anderes je instructriece op hulp Lachen

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:58

roxxxiejjj schreef:
Dat doet een paard alleen als het bit hem pijn doet:). Of als jij hem pijn doet.Lachen Probeer als hij hem vasthoudt het helemaal los te laten. dan valt het bit zeg maar los dus laat je paard ook los.Lachen Dan weer gewoon oppakken:) succes.

Ik ben het er niet mee eens dat een paard dit alleen doet als het bit hem pijn doet. Dat kán, maar er zijn ook andere oorzaken, dat verschilt gewoon per paard.
Mijn pony deed dit een paar jaar geleden ook best vaak. Gewoon om ergens onderuit te komen (bijv met wijken, na een paar keer oefenen had ze er genoeg van en ging rennen) en te kunnen rennen. Mijne deed het ook vaak buiten als ze een grasveld zag waar ze kon rennen en als we gingen springen. In de bak zette ik der zo snel mogelijk op een (steeds kleinere) volte, dan heb je ze vaak wel snel weer rustig. Een ander bit zou misschien ook wel helpen.
Krijgt je paard niet te veel biks? Want dan heeft hij gewoon te veel energie.
Maar wanneer doet je paard het meestal? Als je echt bezig bent met figuren en oefeningen, of juist wanneer je dat niet doet?

Mijn pony doet het nu nog heel soms. Hoe langer ik der had, hoe beter het ging. Je weet op een gegeven moment gewoon wat het beste werkt bij je paard.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:56

Mijn Fjord had hetzelfde probleem. Probeer inderdaad los te laten zo gauw hij het bit vastpakt...dan valt er niks meer vast te pakken. En bij mij heeft het scholingsbit erg geholpen.