Angst bij bewegingen van boven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dianne_m

Angst bij bewegingen van boven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:10

Ik heb net een topic geplaatst over de fries die ik bijrijd. Zij heeft ook erge angst van bewegingen van bovenaf.
Opstappen is geen probleem maar 1 kleine beweging daarna erop en ze schiet er vandoor. Dit is de reden dat ik haar nu bijrijd. De eigenaren durven niet meer omdat iedereen al een keer van haar af is gevallen.

Hoe is dit af te leren, het is echt pure angst incl het vluchtgedrag wat daarbij komt kijken.

Animal_ABC

Re: Angst bij bewegingen van boven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:18

Vanuit grondwerk trainen op dingen boven haar, een zweep met een plastic zakje er aan is al een geweldig trainingsmiddel. Paard aan de longeerlijn, en beweeg de zweep + zakje rustig om haar heen, en als ze niet reageert haal je hem weer weg. Zo leert ze om niet te vluchten (jij hebt haar vast) en leert ze dat het "gevaar" weg gaat als ze niet reageert. Zo train je het vluchtgedrag om naar blijfgedrag.

Doordat iemand eraf valt is haar vluchtgedrag bevestigd, en zal het van kwaad naar erger gaan. Als je twijfelt of je het kunt verbeteren, zoek je er best professionele hulp bij. Dit is een gevaarlijk probleem, dus veiligheid eerst!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:20

OOk met hele simpele dingen is het al te oefenen.
Poets haar nog alleen maar vanaf een krukje Lachen
Zodat je altijd hoger staat dan normaal.
Ze moet gaan leren dat er niets gebeurd als het hoger is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:23

mijn fries heeft daar dus ook ernstig last van,daar kom je niet eens op....zodra er maar wat achter hem beweegt dan raakt ie helemaal in paniek..

op krukjes staan,heb ik gedaan,dan ontspant ie en kan je alles doen,alleen stap je van het krukje af,en ga je er weer op staan is er weer paniek...hij hersteld zich gewoon weg niet

hij is bij 2 africhtingsstallen geweest,en alles wat ze in een dag opbouwde,was de dag erna compleet verdwenen,hij blijft zo bang van bewegingen bovenaf...

dus ik blijf dit topic volgen Ja

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:23

Runningkwa, grappig dat je dat zegt.

Opstappen vanaf de grond gaat namelijk prima maar vanaf een krukje gaat echt niet.

Bedankt alvast voor de tips!

Haar eigenaren zijn zelf heel onzeker en het is een jonge angstige merrie dus dat werkt ook erg tegendraads. Daarom pak ik het nu op en ze is al veel rustiger geworden omdat ik zelf zo nuchter ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:26

Kimmie
Ook niet als je dat krukje gewoon 1000 keer doet?
Ga naast hem staan springen als hij dat omhoog en laag gaan engt vind.
Dat heb ik bij Zanda ook gedaan. die vond het op en af stappen van een krukje ook eng.
Heb dagen achter elkaar springent staan poetsen.
Nu maakt het hem niks meer uit. kijkt soms van...moet dat nou...gewoon poetsen is leuker, maar vind het niet meer eng.

Dianne, bedoel je vanaf het krukje naar beneden, of vanaf het krukje opsteigen?

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:29

Vanaf het krukje opstijgen, dus op een krukje poetsen enzo is een goede tip, dat ga ik vanaf nu doen!

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:32

kimmie261 schreef:
mijn fries heeft daar dus ook ernstig last van,daar kom je niet eens op....zodra er maar wat achter hem beweegt dan raakt ie helemaal in paniek..

op krukjes staan,heb ik gedaan,dan ontspant ie en kan je alles doen,alleen stap je van het krukje af,en ga je er weer op staan is er weer paniek...hij hersteld zich gewoon weg niet

hij is bij 2 africhtingsstallen geweest,en alles wat ze in een dag opbouwde,was de dag erna compleet verdwenen,hij blijft zo bang van bewegingen bovenaf...

dus ik blijf dit topic volgen Ja

Wat vervelend dat bij jou zich hetzelfde probleem voordoet en toevallig dat het hier ook een fries betreft. Ik hoop dat we het er uit gaan krijgen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:41

rk,het probleem is,dat ie op een bepaald moment ontspant,maar een dag later ben je terug bij af.

zo konden ze op die eerste inrijstal opstappen,de eerste 5 keer met pure spanning,daarna liet hij het slapend toe,kon je op en af zonder probleem,dan beloonden ze hem heel erg en sloten ze het goed af,de dag erna was hij terug bij af,dus de eerste paar keer opstappen weer volkomen in paniek,tot hij weer ontspande en het weer slapend toeliet..

dit hebben ze zo 14 dagen gedaan elke dag opstappen ,net zolang tot hij ontspande,alleen elke dag weer was hij helemaal in paniek als ze met hem begonnen,hij is daarna naar iemand gegaan die alleen dit soort moeilijke paarden inreed,en ook hij kwam niet verder als proberen op te stappen zonder stress,en elke dag weer was het alsof je de dag ervoor niets had gedaan,en die jongen heeft hem terug gegeven,met dat ik een heel groot probleem had...

porbleem bij wessel is dus dat hij het op een een of andere manier niet opslaat,niet verwerkt....ik weet niet,je kan springen naast hem,dan raakt is overigens al helemaal in de stress en paniek,en op het moment dat ie ontspant,dan gaat zijn hoofd ook naar beneden en gaat hij kauwen...

zet je hem op stal en zou je hem na een uurtje pakken,en weer springen,is hij weer helemaal in paniek...hij heeft dus niets geleerd van wat je gedaan hebt..

echt zo moeilijk,dit probleem,en levens gevaarlijk,hij denderd nl overal doorheen,en overheen,ook over jou,door omheiningen alles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:43

mm...ja dat is idd niet niks. Verdrietig
Klinkt dan eigenlijk meer als een soort van geestelijk handicap ofzo dan?
Omdat hij het niet kan onthouden?
Heeft hij dat ook met andere dingen in de omgang?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:44

Heb er ook zo een op stal aan, maar dan geen fries maar een merens.
Als ik achter haar sta en ik zou bijv. zwaaien naar iemand dan raakt ze ook helemaal in paniek als ze dan op zo'n moment vast staat dan begint ze helemaal te shaken,trekt ze haar billen samen en verstijft ze.
Het rijden gaat op zich al wel beter(kan al meer dan dat ik eerst kon)(hek open maken als ik erop zit,iets aanpakken als ik erop zit,gewoon normaal opstappen), kon eerst echt niet normaal meer opstappen op een gegeven moment.
Wij hebben veel schriktraining met haar gedaan. Zoals met plastic zak in je hand gaan rijden,naast haar mee lopen met een paraplu in de hand, een fles aangeven terwijl je erop zit enz. enz. Daardoor gaat het wel een heel stuk beter, maar de angst blijft toch ergens wel zitten, zit gewoon bij de mijne in het aard van het beestje ofzo.
Laatst bijgewerkt door mijnlieverd op 15-04-08 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:45

overigens kan je zolang je dus niet boven hem uit komt,echt alles met hem doen,met lange lijnen werken is niet eng,zadel op en af,maakt niet uit...

maar zodra je boven hem uit komt is het mis... Scheve mond

in omgang is hij zo lief,echt je kan alles met hem doen,en zolang er niet achter hem omhoog komt,kan je echt alles met hem doen,bv lange lijnen achter zijn kont,over zijn rug,niets aan de hand.

ik ga hem nog 1 x wegbrengen,en als diegene zegt dat het niet verantwoord en te gevaarlijk is om erop te rijden,dan geloof ik dat,en dan zal ik dus nooit op hem rijden,maar hij zal ook nooit weggaan,beest is echt te lief in omgang..

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:51

Pfff Kimmie bij jou is het wel heel heftig zeg Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:53

Wel apart dat hij dan de dingen wel opslaat.
Dan is het echt zo'n diep gewortelde angst van boven. Weet je of hij daar ooit wat in mee heeft gemaakt? Sneu voor hem (en voor jou)

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:54

kimmie261 schreef:
overigens kan je zolang je dus niet boven hem uit komt,echt alles met hem doen,met lange lijnen werken is niet eng,zadel op en af,maakt niet uit...

in omgang is hij zo lief,echt je kan alles met hem doen,en zolang er niet achter hem omhoog komt,kan je echt alles met hem doen,bv lange lijnen achter zijn kont,over zijn rug,niets aan de hand.

ik ga hem nog 1 x wegbrengen,en als diegene zegt dat het niet verantwoord en te gevaarlijk is om erop te rijden,dan geloof ik dat,en dan zal ik dus nooit op hem rijden,maar hij zal ook nooit weggaan,beest is echt te lief in omgang..

De mijne, die begon eerst al helemaal te trillen van een deken of een zadel, gelukkig is dat nu niet meer zo.
Heb bij de mijne precies hetzelfde doe haar niet weg, want daar is ze veel te lief en ik kan er wel op rijden, maar gewoon anders zeg maar, want ze kan zo onder je uit schieten. Vandaar dat ik ook liever niet met losse teugel rij, want ze kan zo ineens uit het niets als je even niet op zit te letten weet je wel, zo vliegensvlug onder je uit schieten. En waarvan ja, wie zou het zeggen, waarschijnlijk toch van een kleine beweging die ik maak en anders weet ik het ook niet, want voor de rest is zo ontzettend nuchter. Of ze doet het gewoon omdat ze dan ineens weer die angst voelt op komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:57

Heeft je paard tussentijds eens op rust gestaan mijnlieverd?

Ik herriner me ineens een paard van lang geleden.
Ik had in die tijd nog een bril en die recht zetten met mijn hand dat mocht al niet, dat was te eng.
Uiteindelijk kwam de hond van de buren om de hoek en ben ik eraf gedonderd en heb mijn elleboog gebroken, dus kon ook niet meer rijden.
Eigenaar had geen tijd voor het dier, dus is de hele zomer het land op gegaan.
In de herfst weer begonnen en het was een compleet anders paard.

Kan misschien ooit helpen?

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:57

mijnlieverd schreef:
kimmie261 schreef:

De mijne, die begon eerst al helemaal te trillen van een deken of een zadel, gelukkig is dat nu niet meer zo.
Heb bij de mijne precies hetzelfde doe haar niet weg, want daar is ze veel te lief en ik kan er wel op rijden, maar gewoon anders zeg maar, want ze kan zo onder je uit schieten. Vandaar dat ik ook liever niet met losse teugel rij, want ze kan zo ineens uit het niets als je even niet op zit te letten weet je wel, zo vliegensvlug onder je uit schieten. En waarvan ja, wie zou het zeggen, waarschijnlijk toch van een kleine beweging die ik maak en anders weet ik het ook niet, want voor de rest is zo ontzettend nuchter. Of ze doet het gewoon omdat ze dan ineens weer die angst voelt op komen.

Dat doet die van mij dus ook zo in 1x die kont eronder maar als ik nooit lange teugel kan geven komt bij haar die ontspanning ook niet (vanuit mijn andere topic) echt heel lastig want met lange teugel is eigenlijk TE gevaarlijk.

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:59

Overigens is er voor de kar met kleppen voor de ogen niks aan de hand! Sommige mensen zeggen al van ga dan met kleppen rijden mja dan ontwijk je het probleem alleen maar en in mijn geval is het natuurlijk nog een jong paard dus hopelijk nog op te lossen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:00

en weet je wat nou zo gek is,paard laat echt alles toe,alles is wel goed,en wel leuk...

echt de eerste keren een zadel op,nou hij heeft een keer zijn hoofd tussen zijn benen gedaan en nee geschud,meer niet...

zo makkelijk en zo lief,dat ik op een dag dacht,ik stap er gewoon op,tot ik boven hem uit kwam toen ik op ene krukje stond,en hij zo bang was,dat ik dacht,das geen goed idee... Haha!

en ik heb het toen nog eens geprobeerd met iemand erbij,die heeft er ook opgezeten,maar hij ging zo aan de kletter in de bak,en bleef ook maar op hol slaan(en dan is 40 meter maar kort...),dat hij op een gegeven momnet door de draden naar stal is gerent,met dat meisje op zijn rug,in de stal ontspande hij,en kon ze overal aan hem zitten,aaien op zijn kont,wapperen met haar armen,en hij had daarbij zijn hoofd omlaag en kauwde...

zover ik weet ,en wessel is vanaf 4 weken oud bij mij,heeft hij echt nog nooit wat mee gemaakt,en als er dan wat gebeurd is,dan heb ik daar echt geen idee van,daar hij 3 jaar lang allen van wei naar stal heeft gelopen,en verder niets met hem gedaan is...

gaf geen krimp meer...dus ik had zoiets van ,oke,dit was het,wij weer naar buiten met hem,hij deed 2 stappen merkte dat er iets op zijn rug zat en is weer gaan rennen en rennen en slippen en rennen,en meisje werd compleet gelanceerd..

daarna is hij 4 weken weggebracht,4 weken elke dag mensen op zijn rug,en beide durfde niet verder te gaan als op en afstappen..

omdat hij zo gespannen bleef aanvoelen..

dus ergens ,heb ik niet zo'n hoop dat hij ooit berijdbaar gaat worden...

hij gaat nog 1x naar iemand toe waarvan ik eker weet dat die ook los gaat met hem,en durft te gaan rijden,en mss als die een maand lang wel rijdt dat hij het dan gaat accepteren,zo niet,dan blijft hij weide versiering hier Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:05

en oogkleppen,inderdaad als ik mijn handen achter zijn ogen houdt,kan iemand zo op zij rug stappen,alleen moet je je handen dan niet meer weghalen Haha!

mijnlieverd,een zadel,heeft wessel nooit eng gevonden,laatst deed ik een deken op,en 1 kant van de deken bleef ergens aan hangen waardoor dat wat omhoog stond,en toen had ik dus bijna een paard over mij heen gewalst omdat dat dus dood en dood eng was...

zodra de flap naar beneden was,was de paniek meteen over...

dit is echt zo'n moeilijk probleem..

wessel heb ik vorig jaar weggebracht,toen was hij 3,nu is hij straks ruim 4,5 jaar en ga ik het nog 1x proberen...

en zo niet,dan niet..het zij zo...moet allemaal wel veilig blijven,ik heb echt gen zin ledematen te breken om op een paard te gaan zitten,ik heb hier 7 paarden staan,dus echt een must om op hem te rijden heb ik gelukkig niet..tis niet mijn enigste paard zeg maar.

alleen zou het wel zonde vinden,tis zo'n knap paard om te zien,dat ik zo nieuwschierig ben hoe hij onder het zadel zou zijn.. Haha!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:08

met die van mij merk k 't ook wel een beetje, ze word over 2 weken 6..
maar af en toe schiet ze er ook zo van door Scheve mond
soms ligt 't dr ook aan wat ik doe, van de week ook kwam ik met me been tegen de bak rand aan, hele hoop paniek om niks eigenlijk, kreeg dr helaas daarna wel niet meer die hoek in omdat daar "iets engs" was..
mja idd wat je zegt dianne_m met kleppen gaan rijden kan wel, mja je ontloopt dan denk k inderdaad het probleem door 't ipv op te lossen..

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:09

[/quote] Dat doet die van mij dus ook zo in 1x die kont eronder maar als ik nooit lange teugel kan geven komt bij haar die ontspanning ook niet (vanuit mijn andere topic) echt heel lastig want met lange teugel is eigenlijk TE gevaarlijk.[/quote]

Ja inderdaad, en ik wil wel graag uitstappen met een lange teugel, maar daar is ze gewoon niet in te vertrouwen, ze doet dan ineens haar kont eronder en schiet keihard naar voren. Is gewoon echt alles behalve prettig.

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:11

Kimmie, en wat dan als je met kleppen op het hoofdstel gaat proberen? Of blijft het lijf dan nog gespannen als er iemand op zit?

Aangezien jij alles al geprobeerd hebt verder. Gewoon kijken hoe dat gaat? Of heb je dat al wel een keer geprobeerd?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:14

nee geen oogkleppen geprobeerd,omdat ik eigenlijk alleen hem vorig jaar weggebracht heb,en wessel daar zo van onder de indruk terug kwam,hij was echt totaal zichzelf niet meer,dat ik hem verder met rust heb gelaten...

ik moet ook zeggen,dat ie straks met lood in mijn schoenen weggaat...

tis mijn pikkemannetje nl..tis zo'n lief dier ,en ik voel me zo'n verrader hem weer bij vreemden achter te laten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:15

ik heb voor ik op indi ging het zadel er op gelegd, en er een krakende plastick zak aan een touw aan gemaakt. als het dan waait is het extra krakerig en beweeglijk, maar ook zonder wind, maar bij draven ofzo beweegt het natuurlijk al. mss is dat iets?