Jonge fries, erg gespannen in de nek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dianne_m

Jonge fries, erg gespannen in de nek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:07

Ik heb zelf een fries en ben net begonnen een fries bij te rijden.
Ze is nog jong (6) en heeft continu haar hoofd in de lucht en haar nek gespannen. Kan er geen ontspanning in krijgen.

Miijn instructeur zegt, lekker veel kilometers maken. Maar misschien hebben jullie nog tips?

upperlady

Re: Jonge fries, erg gespannen in de nek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:17

Mijn 6 jarige kwpn-er kampte nog geen paar maanden geleden met hetzelfde probleem. Mijn enige tip, niet aan sjouwen, niet aan sjorren. negeer het maar. Zoek het moment dat ze een klein beetje ondspanning los geeft, eerst lekker in stap. Als je dat moment heb gevonden vraag je haar laag. Het is een kwestie van gedult en wees je paard voor. Maar inderdaat gewoon blijven rijden en niet toegeven. Succes!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:18

Veel kilometers maken ??! Daardoor zal hij echt niet beter gaan lopen hoor !
Begin eens eerst met voorwaarts neerwaarts te rijden (op ontspanning)
dit kan je doen door met een gogue te rijden.
Maar dan moet je er wel goede begeleiding bijn nemen, een instructeur met verstand van deze zaken.
veel succes ermee Knipoog

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:26

Myrano schreef:
Veel kilometers maken ??! Daardoor zal hij echt niet beter gaan lopen hoor !
Begin eens eerst met voorwaarts neerwaarts te rijden (op ontspanning)
dit kan je doen door met een gogue te rijden.
Maar dan moet je er wel goede begeleiding bijn nemen, een instructeur met verstand van deze zaken.
veel succes ermee Knipoog

Pardon? Ik ga niet gelijk hulpmiddelen gebruiken het is een jong ding die nog moet leren te kunnen ontspannen.
Veel kilometers maken word mee bedoelt niet aan ziteen en gewoon rijden, veel voltes / slangenbogen ed.

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:28

upperlady schreef:
Mijn 6 jarige kwpn-er kampte nog geen paar maanden geleden met hetzelfde probleem. Mijn enige tip, niet aan sjouwen, niet aan sjorren. negeer het maar. Zoek het moment dat ze een klein beetje ondspanning los geeft, eerst lekker in stap. Als je dat moment heb gevonden vraag je haar laag. Het is een kwestie van gedult en wees je paard voor. Maar inderdaat gewoon blijven rijden en niet toegeven. Succes!

Ik zit er ook absoluut niet aan. Natuurlijk wel afentoe vragen maar absoluut niet continu. Ik longeer haar nu ook 1x in de week met bijzet zodat de druk wat regelmatiger is en dat begint al wel te werken, ze begint al een beetje door te krijgen dat het bij ontspanning prettiger is.

Bedankt voor de tips fijn te horen altijd dat andere mensen ook die problemen goed hebben kunnen oplossen!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:29

Inderdaad proberen zo ontspannen mogelijk te rijden, veel voltes enzo zodat ze echt 'rond' gaat lopen, dan zal het voor haar vanzelf makkelijker worden om haar hoofd te laten zakken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:33

Ik zit er met mijn halfbloedfries nog mee…. Het is zoooo moeilijk. Het is kop omhoog, en ontspanning… ver te zoeken. Die tips van 'voorwaarts-neerwaarts' rijden gaan in mijn geval nergens over, want dan moet je haar eerst wel naar beneden krijgen. Als dat zou lukken zou ik geen probleem hebben.

Ze is zondag door een fysiotherapeut nagekeken omdat het aan de dubbele longe wel enigzins wilt lukken, maar onder zadel niet. Gelukkig is er qua spieren niets aan de hand. Geen rugpijn ofzo. Dus nu ga ik haar twee weken lang alleen maar longeren om zo de ontspanning en het naar beneden lopen eens goed te bevestigen.

Gisteren is het met een beetje bijzet uiteindelijk gelukt. Ze zakte al echt stukjes! Dat is al een hele overwinning.

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:35

Bij deze fries is er ook echt geen beetje ontspanning en met de bijzet begint dat wel een beetje te komen. Misschien speelt bij haar ook haar angst van bewegingen van boven mee (zie mijn andere topic).

Maar we gaan rustig door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:36

Ik zie hier je topic
Ik denk dat zij zolang ze die angst van boven heeft niet rustig naar beneden komt.
Dat kan toch alleen bij ontspanning, die ze nu nog niet heeft Lachen
Daar zou ik dan ook meer aandacht aan gaan besteden, de ontspanning vinden. Dan gaat dit probleem vast snel weg Lachen

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:40

Dat zal idd ook een hoop schelen denk ik.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:41

en niet teveel willen. ga maar eens gewoon met een wat losser teugeltje rijden (wel contact houden) en probeer er zo min mogelijk aan te zitten en em gewoon te laten lopen. dat koppie zakt vanzelf als ie gaat ontspannen...

hulpteugels er om heen gooien ben je het gelukkig zelf ook niet mee eens, want daar krijg je bij een onervaren paard niet de juiste ontspannen mee.

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 08:43

Ik zit er ook absoluut niet aan, alleen op een volte vraag ik afentoe iets. Ik heb wel contact maar laat haar ook vaak even zakken met haar neusje zodra ze wat wil dan gaat ze wel helemaal naar beneden maar dat is toch weer ontspanning.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:48

dan ben je al een heel eind op de goede weg!! gewoon proberen die stukken langer te maken en dan kom je er echt wel!
succes en veel rijplezier!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:56

dianne_m; Is een bijzetteugel dan geen hulpmiddel voor jou ?
En een gogue dient juist om een paard te laten (leren ) ontspannen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:58

Geen rommel eraan knopen.
dam heb je een gespannen nep krul...daar heb je toch niets aan?

Maar hij komt al stukjes naar beneden, super Ja
Dat worden er door de tijd heen wel meer Ja

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:07

Bijzet heb ik heel lang alleen maar voor de constantere druk net zoals ik de teugels vast gewoon zodat ze nog met haar hoofd omhoog kan. Maar omdat ze bij mij bij elke kleine beweging vlucht kan ik het niet altijd even constant houden vandaar de bijzet die gewoon constant is in de beweging.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:10

runningkawa schreef:
Geen rommel eraan knopen.
dam heb je een gespannen nep krul...daar heb je toch niets aan?

en dan kweek je bij een fries denk ik snel een lelijke nek Bloos

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:12

dianne_m schreef:
Bijzet heb ik heel lang alleen maar voor de constantere druk net zoals ik de teugels vast gewoon zodat ze nog met haar hoofd omhoog kan. Maar omdat ze bij mij bij elke kleine beweging vlucht kan ik het niet altijd even constant houden vandaar de bijzet die gewoon constant is in de beweging.

Ah zo ja ik begrijp jou heel goed, maar begrijp me nu niet verkeerd, ik wilde alleen maar zeggen dat je dus, door voorwaarts neerwaarts te rijden (eventueel met gogue) de ontspanning en de aanleuning er wel in kan krijgen.
Maar dat is natuurlijk ieder zijn mening, bij mij werkte het heel goed.. Knipoog

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:15

Ik heb haar pas een paar keer gereden dus misschien over een tijdje als de ontspanning nog niet is gevorderd dat ik dat ga proberen maar omdat ze nog zo jong is en ik haar pas net rijd wil ik het nog niet proberen op te lossen met zoiets maar ik heb absoluut veel aan jullie tips!

Het is ook voor de eerst keer dat ik een jong paard rijd. Ik heb zelf een friese ruin en daar kun je een kanon naast afstekken maar dit paardje is echt een merrie, kriebelig en erg angstig dus iets heel anders!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:19

dianne_m schreef:
Ik heb haar pas een paar keer gereden dus misschien over een tijdje als de ontspanning nog niet is gevorderd dat ik dat ga proberen maar omdat ze nog zo jong is en ik haar pas net rijd wil ik het nog niet proberen op te lossen met zoiets maar ik heb absoluut veel aan jullie tips!

Het is ook voor de eerst keer dat ik een jong paard rijd. Ik heb zelf een friese ruin en daar kun je een kanon naast afstekken maar dit paardje is echt een merrie, kriebelig en erg angstig dus iets heel anders!

Ja dat begrijp ik. Heb ook zo een kriekelige merrie gehad en idd niet gemakkelijk!
Veel succes ermee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:20

indi loopt ook met haar hoofd hoog. om zich heen te kijken enzo. wat kun je dan doen om haar omlaag te laten gaan? (ook hier gaat t om een jong paard (4 jaar) net onder het zadel...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:23

ikenindi schreef:
indi loopt ook met haar hoofd hoog. om zich heen te kijken enzo. wat kun je dan doen om haar omlaag te laten gaan? (ook hier gaat t om een jong paard (4 jaar) net onder het zadel...

is ze wel ontspannen? want dan lijkt het me meer een concentratieprobleem aan indi's kant... ik denk dat je meer haar aandacht moet gaan vragen zodat ze op jou let en minder op haar omgeving

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:24

Mijn vierjarige kwpn-er doet het ook, maar dan kan je dus ook echt niet meer sturen. Daarom rijd ik hem met coque, en veel voltes, slangevoltes, verruimen, overgangen, echt hem een beetje voor de gek houden. Maar erg lastig, want ik weet ook niet hoe ik het zonder coque moet oplossen want hij reageert dan nergens meer op...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:32

Matsjo schreef:
Mijn vierjarige kwpn-er doet het ook, maar dan kan je dus ook echt niet meer sturen. Daarom rijd ik hem met coque, en veel voltes, slangevoltes, verruimen, overgangen, echt hem een beetje voor de gek houden. Maar erg lastig, want ik weet ook niet hoe ik het zonder coque moet oplossen want hij reageert dan nergens meer op...

je moet toch van die hulpteugel af. in jou geval raak je gewoon controle kwijt met je paard omdat ie met zo'n hoog hoofd loopt. ik zou dan eerder een martingaal gebruiken zodat ie als ie omhoog gaat je nog wel controle hebt en je dus nog wel kan sturen. met een martingaal kan een paard nog zeker kiezen hoe die loopt alleen heb je er wel controle over. en dan kun je gewoon gaan rijden en proberen aan die ontspanning te werken zonder dat een paard echt op een hulpteugel kan gaan hangen en dus op zijn eigen benen moet lopen.

edit typfout Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:51

Rianneke schreef:
ikenindi schreef:

is ze wel ontspannen? want dan lijkt het me meer een concentratieprobleem aan indi's kant... ik denk dat je meer haar aandacht moet gaan vragen zodat ze op jou let en minder op haar omgeving

soms wel ontspannen, maar veelal niet...