Uitgestrekte draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Conquesta

Uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:06

Ik ben de laatste tijd bezig met het tempo uitgestrekte draf, maar weet eigenlijk niet zo precies waar ik op moet letten. Heeft iemand van jullie tips hierbij? Zoals of ik dit beter in verlichte zit kan doen of bij het doorzitten?
Alvast bedankt!

Amadeo

Re: Uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:25

het gaat er heel erg om dat het paard de balans een kracht heeft om veel gewicht op de achterhand te kunnen dragen, anders kan het paard van voren niet mooi los komen van de grond en niet volledig strekken. Een goede oefening is, om het vanuit schoudervoor te proberen, het paard is dan al mooi een stukje verzamelt. Doe slechts enkele passen en neem dan weer terug. Persoonlijk vind ik het fijner om in eerste instantie te blijven licht rijden, omdat het paard vaak nog ongemakkelijk uit te zitten is totdat het dier het beter onder de knie krijgt. Maar als jij het paard niet dwars zit, kun je wel blijven zitten, moet je zelf uit proberen. Je moet het gevoel hebben dat het paard ónder je blijft lopen, je moet niet het gevoel hebben dat het dier onder je vandáán loopt/ rent. Hij mag wel ietsje langer worden, maar niet uit elkaar vallen.

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:38

Ok hier kan ik heel veel mee Lachen dankjewel zo krijg ik tenminste een beter beeld van het uitstrekken in draf!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:53

je moet het ook voelen, als je 1x gevoelt hebt hoe het moet zijn, kun je het ook beter herkennen en kun je het gaan perfetioneren. Ik ben blij dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:37

Amadeo, als je het vauit het schoudervoor doet, rijd je dan in de schuine lijn diagonaal weg of over de hoefslag? En als dat zo is, stel ik haar dan eerst nog recht?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:48

je rijdt de diagonaal op, dus je komt van de hoefslag af. Je kunt het ook doen in de schoudervoor, maar dat is een stuk moeilijker en dat zou ik pas veel later doen. je stelt haar recht terwijl je weg draaft, dus niet eerst recht zetten en dan gaan strekken. Dit gaat samen in een vloeiende beweging. Snap je het?

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:49

Bij het begin is het ook een goede oefening om de uitgestrekte draf te halveren, dus niet meteen een hele lange zijde of diogonaal. Je rijd je paard weg naar middendraf op het midden en paar passen terug nemen en dan weer weg tot het einde van de lange zijde. Zo leerd je paard ook terug te komen op zijn achterhand, net als bij die schouderbinnenwaarts oefening van hierboven.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:51

ja inderdaad, ik zou het zo wie zo niet meteen een grote afstand doen, het gaat om passen, ergens kwa lengte vergelijkbaar met maximaal een korte zijde.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:23

Amadeo schreef:
je rijdt de diagonaal op, dus je komt van de hoefslag af. Je kunt het ook doen in de schoudervoor, maar dat is een stuk moeilijker en dat zou ik pas veel later doen. je stelt haar recht terwijl je weg draaft, dus niet eerst recht zetten en dan gaan strekken. Dit gaat samen in een vloeiende beweging. Snap je het?

ik snap het en ga het morgen meteen proberen! Bedankt.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:25

piloe4ever schreef:
Bij het begin is het ook een goede oefening om de uitgestrekte draf te halveren, dus niet meteen een hele lange zijde of diogonaal. Je rijd je paard weg naar middendraf op het midden en paar passen terug nemen en dan weer weg tot het einde van de lange zijde. Zo leerd je paard ook terug te komen op zijn achterhand, net als bij die schouderbinnenwaarts oefening van hierboven.

Hey, grappig, mijn instructrice begon daar 2 weken geleden over en ben daar net mee aan de gang...