op rechts niet willen buigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wietske100

op rechts niet willen buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:17

hallo
mijn paard wil wel naar links aan de teugel buigen maar niet naar rechts en je kan eindeloos rijden maar het helpt iet echt mischien hebben jullie tip????

alvast bedankt

Pytje

Re: op rechts niet willen buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:14

Dus linksom wil hij wel inbuigen en rechtsom niet. Ga in elk geval niet trekken! Daar wordt het alleen maar slechter van. Wanneer je op de linkerhand rijdt, vraag je je paard rustig wat buitenstelling (rechts dus). Op de rechterhand maak je de hals recht, of zelfs wat linkerstelling. Niet rechterstelling op de rechterhand vragen, omdat dan het gewicht teveel op het rechtervoorbeen komt, hierdoor zullen zijn passen anders worden en los je het probleem niet op.
Nogmaals, veel geduld en hem er niet doorheen trekken, dat werkt averechts.

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:28

Ik heb dit probleem ook wel vaker..
Wat ik vaker doe is halthouden en dan proberen of je paard in wil buigen (dus zeg maar met zijn neus naar jouw voet/onderbeen) zonder dat hij beweegt.. ik merk wel dat dat helpt.
En wat ik dan onder het rijden doe (die van mij pakt dan wel het bit enigszins vast); Iig in de hoeken in laten buigen. Als ze dan niet wil buigen, pak ik de buitenteugel goed vast (die neemt ze vaak niet helemaal aan) en binnen laat ik bijna helemaal los. Tegelijkertijd geef ik bijna ritmische hulpen met mn binnenbeen (natuurlijk wel enigszins begrenzen met je buitenbeen). Vaak buigt ze dan wel goed in!
Misschien helpt het om veel voltes te gaan rijden en veel te longeren, want dan moet hij eigenlijk wel inbuigen.
Wat Pytje al zei; Iig niet gaan trekken!
Ik bedenk met net dat als hij 't bit vast pakt, het ook wel iets met het gebit te maken kan hebben maar dat hoeft natuurlijk niet Knipoog.
Ik hoop dat het helpt Tong uitsteken. Je kunt het iig proberen Lachen!

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:44

ik ken het probleem ook bij mijn merrie. wat ik eigenlijk doe lijkt een klein beetje pytje. hou je paard recht op de linkerhand en soms afwisselen met de contrastelling..

op de rechterhand soms wel iets meer inbuigen maar zonder je paard zijn binnen achterbeen te blokkeren. dus niet je hand naar je toe trekken maar van zijn hals af. veel overgangen maken en niet boos worden, werkt echt averechts.

@_kimm_ ik ben niet helemaal eens met jouw techniek, ontspanning met lengtebuiging krijg je niet met stil zetten en dan hem te laten overbuigen. het moet vanuit het achterbeen komen en dat bereik je niet met hem laten halthouden.

succes ermee

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:41

@ Anoek_1996; Nee oké, ik had het hier ook niet over het feit dat ze niet wil inbuigen onder het lopen, maar meer dat ze miss wat stijf in haar nek kan zijn en zo kun je de nek wat losser en soepeler maken.. Net als je dat zelf ook kan doen om je nek los te maken. Dat moet je natuurlijk niet onder het rijden doen Tong uitsteken. En ook niet lang achterelkaar.. gewoon steeds een beetje meer en dan weer iets anders gaan doen ..

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:57

okeej dankjewel voor jullie tips ik zal ze gaan proberen!!!!!!!!!!

groetjessssss

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:55

Weet je zeker dat het geen medische oorzaak heeft?!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:53

Voor jezelf en je paard/pony is longeren een hele goeie afwisseling. Zeker als je paard moeilijk is op een kant. Of je wilt of niet en zonder dat je het misschien door hebt trek je waarschijnlijk terug aan de moeilijke kant. Het is altijd een wisselwerking (als het medische/gebitsverhaal is uitgesloten).

Longeren is neutraal en kan je niet trekken aan een kant, als je het kan (je weet wat je doet) is met touwtjes longeren heel goed om je paard/pony los te maken. Doe dit zeker 2x per week.

Succes.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:36

als er medisch niks is en het zadel goed ligt dan kan ik maar 1 ding bedenken en dat is rechtrichten!

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:24

Ik heb niet het hele topic gelezen maar mijn paard had dit dus ook. echt een ramp was het! bij mij heeft het ontzettend goed geholpen om met het losrijden beide kanten stelling te vragen en dan heel veel voltes rijden (op de rechterhand) en dan de binnenteugel wat losser laten. Ik hoop dat het werkt.. Veel succes ermee Vork