paard dat in de les achter de anderen aan wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

paard dat in de les achter de anderen aan wil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:58

Af en toe rijd ik op de manege wel eens op een paard dat niet alleen durft te lopen. Hij wil eigenlijk alleen maar zo dicht mogelijk achter andere paarden aan. Tijdens de stap en draf kun je nog redelijk goed met hem werken. Hij reageert nog op je zit en op je been. Maar zodra er dan een leegte voor hem is zet hij wel de gang er in maar luistert hij snel weer. Tijdens de galop is hij een drama. Het liefst zo dicht mogelijk achter een andere paard aan. Gewoon rennen. Tijdens draf en stap heb ik hem altijd aan mijn been en rijd tempowisselingen. Maar in de galop sjeest hij gewoon zo snel mogelijk achter een ander paard aan.
Hoe zorg ik dat hij op mij gericht is.

Liefs Sneeuwmaan

Melia

Re: paard dat in de les achter de anderen aan wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:34

Met hem alleen gaan rijden in de bak, hem het het vertrouwen geven dat het ook alleen goed kan. Maargoed, dit gaat natuurlijk niet in 1 keer, hier heb je tijd voor nodig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:36

Misschien een volte rijden?
Of eens een keer vragen of de anderen(als jullie met niet teveel zijn natuurlijk) op de grote volte bij C willen en dat jij dan op de grote volte gaat bij A en hem daar probeert te houden Lachen

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:41

Heey bedankt voor de andwoorden. Ik denk alleen dat alleen rijden hem niet word. Het is een paard van de manege en ik moet wel heel veel mazzel hebben willen 10 mensen ziek zijn Lachen

Zou het een vertrouwenskwestie zijn? Hij heeft dit probleem ook wel bij andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:45

Veel voltes rijden, begin daarmee al in stap en in de draf zodat hij zich op jou focussed. En zodra hij weer versneld in galop weer een volte. Maar let op, dit zal niet makkelijk gaan. Je gaat er heel gefrustreerd van worden, heb een tijdje een fjord gereden die hetzelfde deed. Met bloed, zweet en tranen is het me wel gelukt. Maar het was zeker niet goed voor mijn bloeddruk Lips are sealed Neem je zweep in je buitenhand en als hij niet reageert geef je hem een tikje zodat hij wel afwend (fingers crossed dat ik niet nu heel bokt over me heen krijg...).

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:56

Alleen rijden is de beste manier om hem dat te leren.
Maar de pony is niet van jou, en als meerdere mensen dit probleem hebben met die pony dan zal de eigenaar met hem moeten oefenen. Bij ons op de manege rijden we altijd vrij rond, niet in zo'n rijtje, weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar in een rijtje lijkt het me niet handig om hem te oefenen.
Zet hem anders gewoon op de volte, als hij eenmaal goed kan galloperen op de volte kan hij het waarschijnlijk ook wel gewoon op de hoefslag.Knipoog

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:22

Voltes rijden in stap en draf. Die ga ik zeker proberen. In de galop word het moeilijk omdat vijf paarden dan ook in het midden lopen en vijf andere galloperen.

Bij ons rijden ze helaas niet vrij rond. We hebben wel eens een andere instructiese die dat wel doet. Dat gaat het direct een stuk beter.
Dan merk je echt dat sommige stijlen beter bij je passen qua les geven dan anderen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:20

Manegepaarden hebben dit probleem nu eenmaal vlug, zeker wanneer het lessen zijn waar iedereen in een rijtje rijdt.

Durf je boos maken wanneer je paard niet weg wil van een ander paard. Vraag maar wat door, eventueel een tikje van de zweep.

Wees niet te braaf. Het kan natuurlijk zijn dat het echt een moeilijk paard is en dan zal jij er niks kunnen aan veranderen.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:26

Sneeuwmaan schreef:
Voltes rijden in stap en draf. Die ga ik zeker proberen. In de galop word het moeilijk omdat vijf paarden dan ook in het midden lopen en vijf andere galloperen.

Bij ons rijden ze helaas niet vrij rond. We hebben wel eens een andere instructiese die dat wel doet. Dat gaat het direct een stuk beter.
Dan merk je echt dat sommige stijlen beter bij je passen qua les geven dan anderen.

Jammer, als je in rijtjes rijd ben ik bang dat je niet veel kan veranderen aan het gedrag van dit paard.
Zitten ze constant een paar meter achter een ander paard aan, gaan ze net weer ff een pasje harder en voor je 't weet zit je weer achter het paard voor je, wil je echt wat gedragsverandering bereiken moet ook wat vaker met dat paard bezig zijn dan bijv. 1x per week. Maar vraag anders gewoon om hulp aan de instructrice, misschien mag je wel ff een rondje alleen galloperen?!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:28

hey erna Knipoog
jij ook op bokt? wat gezellig joh
over wie heb je het hier? bowie ofzo? kan me ff geen beeld bedenken wie je nou bedoelt :S

cindyhill: het is bij ons zo dat je niet echt in een rijtje rijdt, want je moet wel altijd de ruimte voor je zelf opzoeken, maar aangezien wij een grote groep hebben van 9 man, wordt dat soms wat moeilijk.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 21:42

Ha gezellig! Zijn er nog meer van ons clubje?
Vind eigenlijk dat we best wel veel in rijtjes rijden. Gewoon steeds de zelfde routine. Ik had het niet over bowie Lachen maar Jasper heeft wel dat probleem. Mag dinsdag op hem en ben benieuwd hoe dat gaat.

Liefs sneeuwmaan

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:44

geen idee of er nog meer van ons clubje zijn, ja oke de routine is wel het zelfde, maar komt ook omdat de groep vrij groot is, maar tis wel zo dat je weer voor je zelf plek moeten zoeken als je er te dicht achter zit, en ik vindt sjaroon best wel goed les geven.
ik mag dinsdag op die nieuwe (waar fenna afgelopen dinsdag op reed)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 21:56

Tis misschien idd wel dat het komt omdat de groep groot is. Wat vind jij er van trouwens dat de lessen zo groot zijn?

Maar even ontopic door steeds voltes te rijden hoop ik dat ik Jasper dan meer op mij richt. Ben benieuwd. Iemand misschien nog een ander idee?

Die nieuwe witte? Leuk dier om te zien!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:37

Hey,

ik ken jasper ook nog wel van de bosmanege maar heb dit probleem nooit met hem gehad, maar wij reden dan ook redelijk 'voor onszelf'. Als je dat gewoon doet , dus af en toe een volte indien mogelijk enz viel het heel erg mee.
En heel consequent zijn Lachen

en de groepen liggen rond de 10 - 12 he? Dat is veel te veel in mijn ogen. Lachen

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 16:46

Jah de groepen zijn echt groot geworden. Negen plus soms een inhaler. Maar dit komt door dat er wat maneges dicht zijn gegaan geloof ik.

Ik zal eens wat meer voltes gaan rijden en actiever nog versnellen en vertragen. Zou het helpen dat als ik voel dat hij achter een paard aan wil dat ik vooral dan een volte inzet?

Ik weet niet waarom hij nu zo doet. had hij bij jou ook moeite met de linker galop?

Liefs Sneeuwmaan

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:11

zodra je merkt dat de pony wil gaan rennen afwenden
ik heb dat ook gehad en ik moest consequent steeds afwenden als hij wou rennen