Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maanling schreef:Gaat ie wel op de poetsplaats achterwaarts op commando?
Charlottte schreef:Achterwaart àltijd aanleren met een hulp erbij die je in het begin helpt
.
als je naast je paard loopt is je houding als het ware "gesloten" (zo van kom maar, volg me maar), wil je dat hij stil staat en achteruit gaat is je houding als het ware "open" (zo van ga terug!) en groot naar hem toe. als je je paard wilt stoppen draai je je voorkant naar zijn voorkant en dan zet je hem een paar passen terug. sorry voor de onduidelijke uitleg, maar ik ben niet zo goed in uitleggen. Dit herhaal je vaak zodat hij je stemhulp begint te snappen.
Amadeo schreef:Charlottte schreef:Achterwaart àltijd aanleren met een hulp erbij die je in het begin helpt
Waarom? Hoeft helemaal niet, het is niet een truukje dat je het paard aanleerd, het is een rijtechnische oefening. Of heb jij ook altijd iemand naast je bij alle andere dingen die je het paard aan gaat leren? Ik snap de toegevoegde waarde hier niet van.
En wat er verder gezegd word, met stemhulpen enzo, kan wel werken, maar feit blijft dat je het paard voorwaarts goed voor elkaar moet hebben, achterwaarts is een logisch gevolg van een aantal hulpen die het paard alleen kan als de hulpen goed getraind zijn!

mii_jessy schreef:Misschien een keer wel opzadelen en dan eraf gaan en zo proberen naar achteren te duwen
endan zo opbouwen

Amadeo schreef:mii_jessy schreef:Misschien een keer wel opzadelen en dan eraf gaan en zo proberen naar achteren te duwen
endan zo opbouwen
?????????????
. 
Amadeo schreef:@ Charlotte: ik heb het ook niet over 'werken', natuurlijk kan je het paard van alles aanleren, maar het ligt eraan hoe je het doet en uit de manier waarop je het doet blijkt of je er een truukje van maakt of dat je het dmv rijden voor elkaar krijgt. Een paard kan ook knielen, maar dat is een truukje. Zo kun je een paard ook leren achterwaarts gaan, maar dan is het niet een verdienste uit je rijden. er leiden velen wegen naar rome, welke weg je kiest, moet ieder voor zich weten. vroeger deed ik ook veel middels truukjes, tegenwoordig kies ik ervoor om alles zo mogelijk rijtechnisch op te lossen!