stoelzit, wiebelende benen en ook nog moeite met hakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

stoelzit, wiebelende benen en ook nog moeite met hakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 15:17

hallo,

ik heb echt een probleem met m'n benen!
ik heb behoorlijke lange benen en heb altijd een stoelzit..
ik heb ook nog mijn voeten opzij steken (dit komt omdat ik gedraaide knieën heb)
en ik kan ze ook met moeite stilhouden
maar als ik bezig ben met stilhouden en benen verder naar achteren verlies ik de beugels bijna omdat ik m'n hakken niet naar beneden heb geduwd.

hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan verbeteren?

lynne_berna

Re: stoelzit, wiebelende benen en ook nog moeite met hakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:19

Ik heb ergens een keer iets gelezen over bepaalde dingen die ervoor zorgen dat je benen stil blijven, heb alleen geen idee meer waar sorry.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:00

Heb je deze zit op meerdere paarden en meerdere zadels?
Zo ja: neem zitles!
Zo nee: laat het zadel en paard nakijken waar je het wel bij hebt en pas wanneer het daarna nog zo is: ook zitles nemen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:08

Judje schreef:
Heb je deze zit op meerdere paarden en meerdere zadels?
Zo ja: neem zitles!
Zo nee: laat het zadel en paard nakijken waar je het wel bij hebt en pas wanneer het daarna nog zo is: ook zitles nemen.

ja heb het op meerdere paarden en zadels..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:12

Zitles van een goede instructeur/trice lijkt mij het beste.
Hij/zij kan kijken waar het aan ligt. Het kan zijn dat je je bekken te weinig kanteld en je spieren te weinig aanspant.
Maar, ontspannen en spieren aanspannen is niet altijd zo makkelijk.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:14

dit ga ik eens volgen.. altijd handig tips Ja

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:22

Eerst zorgen dat je 'randvoorwaarden' goed zijn: goed zadel, goede beugelophanging en beugels op juiste lengte. Lachen

Wat in elk geval een goede oefening is, is om veel stap draf overgangen te maken. Maarrrr: als je aandraaft, moet je meteen bij de eerste drafpas al beginnen met lichtrijden, meteen staan dus. En als je weer terugrijdt naar de stap, moet je blijven lichtrijden tot je paard daadwerkelijk stapt, je mag niet eerder gaan zitten. Probeer ondertussen goed je beugels te blijven voelen, alsof je op de grond staat. Lachen
Verder helpt gymnastieken en rijden zonder beugels vaak om dieper te gaan zitten. Je verliest je beugels waarschijnlijk omdat je (onbewust) je benen optrekt, dus veel oefenen daarmee zou je ook kunnen helpen. Ja

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:39

heel veel oefenen, er goed op letten, en misschien is zitles een idee??

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:09

Koop een ander zadel Knipoog De zadels in je profiel zetten je stuk voor stuk in stoelzit. Persoonlijk vind ik een KN heel fijn zitten, mits deze goed op je paard past uiteraard. Daarbij moet voor een goede zit het diepste punt in het midden van je zadel hebben liggen, en je zadel achter en voor even hoog liggen! Als je zadel namelijk naar achteren gekanteld ligt, moet je zelf naar voren gaan zitten om te compenseren, dus zowel in je bovenlijf als in je benen. Et Voila, stoelzit Knipoog Veelzijdigheidszadels en springzadels hebben nogal snel deze neiging!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:16

zonder beugels rijden helpt ook je zit verbeteren.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:40

bedankt voor de tips allemaal..
mijn paps is er niet zo wild van om een nieuw zadel te kopen
maar ik wil dus gauw een overgang maken naar een dressuurzadel (voor mezelf)
die ik wel es gebruik is van m'n zus.
ik kan er 1 overkopen die ik dat is een Ainsley
ook een fijn zadel met een diepe zit..

maar vanavond heb ik de beugels een gaatje langer gedaan en volgens mijn gevoel lagen mijn benen wel al een stuk beter en rustiger

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:11

ja die benen die hebben bij mij ook een eigen leven ,maar ik oefen veel nu zonder beugels en merk dat ik ontspanner op mijn paard zit ,maarja heb nog meer problemen en die wiebelende benen hebben er al vaak voor gezorgt dat ik eraf lag altijd zelfde been zo erg dat ik niet buiten meer durf te rijden maar is mijn probleem niet van mijn paard zij is een heel lief paard en ik wil wel les nemen en ook wel een weekend ergens een rijweekend nemen zodat die angst weg is maar weet niet waar iemand een IDEE

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:38

Zitles is een goed idee. Heb daar zelf goeie ervaring mee. Geef zelf ook zitles en les aan "angstige" ruiters/paardenliefhebbers.

Veel uren maken in het zadel, ontspanning en genieten. Dat is het belangrijkste.

Loulou: misschien dat ik je eens kan helpen. Verder weer ik ook dat je terecht kan bij Equireva voor weekenden (rugvriendelijk rijden). Heb daar zelf ook al eens aan deelgenomen, erg leuk en interessant.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:45

je kunt zelf al een hoop evenwicht krijgen en spieren oprekken (juiste houding aannemen door op de grote bal te gaan zittten en je tenen/voeten achter de bal tegen elkaar aan te leggen) en hier je evenwicht vinden met wat wiebelen. je rekt meteen de juiste bovenbeen spieren op voor een correcte zit inhet zadel.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:33

loulou1 schreef:
ja die benen die hebben bij mij ook een eigen leven ,maar ik oefen veel nu zonder beugels en merk dat ik ontspanner op mijn paard zit ,maarja heb nog meer problemen en die wiebelende benen hebben er al vaak voor gezorgt dat ik eraf lag altijd zelfde been zo erg dat ik niet buiten meer durf te rijden maar is mijn probleem niet van mijn paard zij is een heel lief paard en ik wil wel les nemen en ook wel een weekend ergens een rijweekend nemen zodat die angst weg is maar weet niet waar iemand een IDEE

Kijk eens op www.balingehof.nl . Daar hebben ze een equisimulator (neppaard dat de bewegingen van een paard nabootst) waarop je heel goed les krijgt over houding, zit, hulpgeving etc. Heel interessant! En je hoeft niet bang te zijn eraf te vallen Knipoog

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:35

loulou1 schreef:

ja dat had ik ook met een paard...met galop ging hij alleen maar bokken en bokken,,we wisten eerst niet waarvan dat kwam,, maar dat bleek gewoon door mijn benen te komen..
ik durfde er gewoon niet meer op,,,en nu rijd ik ook nauwelijks op hem.. maar nu rijd ook op mijn eigen paardje..