Paard niet actief.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannos

Paard niet actief.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:32

Mijn pony is wanneer ze nageeflijk en ontspannen loopt echt heel sloom, ik moet d'r gewoon letterlijk vooruit schoppen. Veel overgangen en consuquent op het been zijn, maar ze reageerd amper meer op mijn zweep, laat staan op mijn been.
Echter als ik naar buiten met haar ga, strandrit bijvoorbeeld, heeft ze weer genoeg praatjes en is ze haast niet in te houden (ze loopt dan ook niet nageeflijk).
Heeft iemand misschien tips voor mij?

Anoniem

Re: Paard niet actief.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:36

Mss ben je iets te streng op je hand. Probeer toch meer nageeflijk te rijden met je benen. En wissel je het werk ook wel eens af? Het kan ook zijn dat ze het een beetje saai vind en daardoor wat slomer is.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:37

Ja ik wissel juist heel veel af. Ene keer springen, dan longeren met balkjes erbij bijvoorbeeld, wandelen, gewoon dressuren, lessen. Volgens mij kan het daar niet aan liggen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:01

Dan kijken of je haar van voren niet te veel opsluit wanneer ze nagevelijk is.
Hoe rijdt je het paard naar de nagevelijkheid toe? En heb je misschien een plaatje van het nagevelijke paard?

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:05

misschien vast in dr rug?
mijn vriend pony loopt wel als ie vast zit.
maar zodra je hem netjes hebt en dan naar voren wilt rijden lukt dat ook niet.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:36

Je kun een paard weer goed aan het been krijgen door veel overgangen te rijden en niet alleen vanuit stap naar draf maar ook van uit stap naar galop en vanuit galop naar stilstaan etc.
Maar je moet je paard wel nagevelijk krijgen vanuit het voorwaards rijden, rij je niet voorwaards dan dus ook niet je paard aan de teugel. Succes

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:05

Ik heb net het zelfde probleem..
Ik weet het dus niet ik heb een nieuw zadel is het daarvan?
Ze heeft ook 5 maand op de wei gestaan dus denk ik dat ze nog veel condintie moet krijgen en dat ik dat rustig moet opbouwen ( waar ik mee bezig ben)
maar ze is ondertussen al geschoren en staat daar al twee weken enz..
Hier het zadel op de pony!
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=X4UR4B33

Leanne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:52

Lisannos schreef:
Mijn pony is wanneer ze nageeflijk en ontspannen loopt echt heel sloom, ik moet d'r gewoon letterlijk vooruit schoppen. Veel overgangen en consuquent op het been zijn, maar ze reageerd amper meer op mijn zweep, laat staan op mijn been.
Echter als ik naar buiten met haar ga, strandrit bijvoorbeeld, heeft ze weer genoeg praatjes en is ze haast niet in te houden (ze loopt dan ook niet nageeflijk).
Heeft iemand misschien tips voor mij?

Eerst zorgen dat je paard aan het been is. Dan pas nageefelijk en daarna kun je meer voorwaarts gaan rijden.
Zorg vooral voor ontspanning. Vechten heeft geen zin.
Succes ermee.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:20

Als je paard sloom wordt van aanleuning, is het geen aanleuning, maar trek je zijn hoofd op de loodlijn. je paard herkent dat als remmen en krijgt dan dus, met jouw geschop (jouw woorden) erbij, gemengde signalen.

Een nageeflijk paard loopt vanuit een actief ondertredende achterhand naar de voorkant, waarbij de paardenmond de verbinding met de ruiterhand zoekt. Zonder actieve achterhand is aanleuning dus onmogelijk. dus, zoals Leanne al zegt: éérst actief maken, dan gaat je pony vanzelf naar je hand op zoek en komt die aanleuning vanzelf.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:30

Niet schoppen, dat wil ik zowieso als eerste even kwijt Lachen

Verder zou ik gewoon lekker gaan werken aan de gangen. Lekker voorwaards rijden, tempowisselingen, schijnovergangen en overgangen.
Niet aan de voorkant zitten, maar lekker naar voren rijden, je pony zal dan lekker ontspannen gaan lopen.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:20

Oke, hartstikke bedankt! Ik denk dat ik zeker wat aan de tips heb.

El_ine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:44

Misschien om iets meer met de achterhand te rijden, en geen loze (pr ongeluke) tikjes met de zweep geven, als het niet nodig is. en van voor mischien iets meer ''loslaten''...

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:31

Ik denk dat dit te maken heeft met een te strenge hand.
Waarschijnlijk ontspan je je handen niet goed genoeg/ te laat.

Hoe loopt je paard verder in de bak als je hem niet nageeflijk probeert te rijden?
Is hij dan wel lekker voorwaarts en attent op je been?

Als dit zo is, dan denk ik dat het idd aan je handen ligt.
Vind je het moeilijk je hand te ontspannen,
rijd dan in aan lange teugel of licht contact en zorg dat ze lekker op je been is.
Vervolgens heel rustig teugels aannemen en heel consequent voor jezelf zijn:
zodra hij/zij ontspant: jij ook ontspannen!

Succes!

x_Liiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:10

Je kan ook als je m nageeflijk hebt een beetje kriebelen van achter met je zweep. Niet slaan maar echt alleen kriebelen, dat gaat ie irritant vinden en dan gaat ie op zijn achterhand letten, dat helpt wel denk ik!