Paard hard in de mond daardoor ik een te strenge hand:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Paard hard in de mond daardoor ik een te strenge hand:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 13:13

Hoihoi!

Als ons paardje in zn hoofd heeft dattie niet linksom wil, dan doet hij dat ook niet. Hij draait zn hoofd weg en gaat de andere kant op. Ik kan doen wat ik wil, maar het helpt niet. Wel na tig keer omdraaien en het opnieuw proberen, maar ik wil dit er eigenlijk uit hebben! Ik merk ook dat ik daardoor een véélste strenge hand heb. Dat ik m om probeer te trekken met mn handen Boos!
Heeft iemand tips waardoor ik minder met mn handen doe, en hem toch de dingen laat doen die ík wil?

Groetjes!

maikeltje

Re: Paard hard in de mond daardoor ik een te strenge hand:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:15

Wil je paard altijd aan één kant niet door de wending?
Loopt ie wel aan die kant probleemloos aan de longe?

Misschien is ie goed vast gereden en doet het 'm pijn aan z'n spieren. Je zou hem eens een tijdje aan de dubbele longe kunnen pakken of aan de pessoa. En dan alleen dat en even niet rijden.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 13:19

maikeltje schreef:
Wil je paard altijd aan één kant niet door de wending?
Loopt ie wel aan die kant probleemloos aan de longe?

Misschien is ie goed vast gereden en doet het 'm pijn aan z'n spieren. Je zou hem eens een tijdje aan de dubbele longe kunnen pakken of aan de pessoa. En dan alleen dat en even niet rijden.

Nee, aan allebei de kanten. Aan de longe gaat het goed. Hij deed het gister toen de paarden naar binnen gingen, en hij daarheen wilde. Misschien een gebrek aan respect voor mij als ik erop zit.

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:29

nou dat zal wel niet ik denk dat je op een lange zijden moet proberen om alle kanten veel stelling te oefen en dan bijde kanten op en het lichaam recht houden het is moeilijk.
maar is het eenjong paard?
als het een jong paard is is het heel moeilijk om recht telopen en veel voltes rond rijden dat die genoeg buiging krijgt zorg er wel voor dat je echt niet te streng in je hand word want dat is echt niet fijn voor jou en het paard want hij zou er alleen maar harder in der mond mee woorden.
als je daar wel last van houd moet je je teugels gekruist houden dan trek je minder hard omdat je niet zo snel door heb aan welke kant je trekt in had namelijk eerst ook een teharde hand maar nu niet meer en dat heb ik zo veranderd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:33

Ik denk dat het euvel dan ligt in het feit dat je het paard niet genoeg aan het werk zet. Blijkbaar is ie snel afgeleid. Ik zou hem dus gewoon aan het werk zetten. Veel overgangen en tempowisselingen rijden, voltes openen en sluiten zodat ie goed aan je been komt en als ie iets ziet en omhoog wil komen met z'n hoofd, even je handen sluiten en been erbij zodat ie weet dat ie bij de les moet blijven. Als je daar consequent in bent, dan komt het vanzelf goed.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:57

je zegt het zelf al bij je voorbeeld te weinig respect voor jou.
goed aan het werk houden, na laten geven, overgangen, schijnovergangen zo veel mogelijk doen in een paar passen zodat ie geen tijd heeft voor andere dingen en alleen met jou bezig is.
zou kunnen overwegen tandarts en even rug na laten kijken maar als je zelf al zegt dat hij het bv doet als er andere paarden zijn en hij daarheen wil denk ik toch dat meer met het respect voor jou te maken heeft, dus consequent zijn

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:09

krijg je les?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:15

Over het algemeen is het probleem net andersom. Jij hebt een strenge hand en DAARDOOR is het paard hard in de mond. Probeer te allen tijde naar voren te blijven denken. Niet terugwerken, maar handen netjes voor het zadel geplaatst houden en dit aanvullen met been. Een paard dat in een wendig naar de andere zijde uit dreigt te wijken, is over het algemeen niet voldoende begrensd aan de buitenkant. Oftewel, buitenbeen en buitenteugel eraan. Met de binnenteugel kan dan je een ophouding maken om duidelijk te maken dat je de bocht om wil. Ontspan deze echter ook weer tijdig, want een partijtje touwtrekken dat leidt nergens toe.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:22

maaikemuis schreef:
.....Jij hebt een strenge hand en DAARDOOR is het paard hard in de mond. ....

Ik vind dat we hier geen goed advies over kunnen geven. Dit kan van alles zijn. Kan aan jou liggen, kan ook zo zijn dat het paard het lastig vindt of een combinatie daarvan. Het zou ook een kwestie van niet consequent zijn, kunnen zijn. Stelling vragen is ook stelling krijgen. Als je elke keer toestaat dat ie het niet doet, wordt het steeds lastiger.

Wat zegt je instructrie ervan?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:37

Zoals ik al zei, over het algemeen......... Knipoog Want meestal, is het een ruiterprobleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:39

Bitloos proberen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:47

Ik vind de titel van het topic een beetje verkeerd. Jouw paard is hard in de mond dóór jouw trenge hand. Ik ben ook geneigd mijn linker arm vanuit mijn schouder vast te houden. Als ik dat doe, wordt mijn paard ook stugger en dat is logisch.

Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen. Jij moet beginnen met het rijden op twee teugels en zelf compleet loslaten in je hele lijf maar jezelf fouten afleren is heel moeilijk. Dat lukt alleen met zelf heel consequent op jezelf letten en met iemand die je hier continue op wijst. Daarbij moet je paard weer los worden en rechtgericht. Mogelijk kan iemand je helpen die af en toe op je paard stapt die je paard los kan maken. Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:02

ik denk meer op zit, en dat moet je leren op het paard, niet op internet Haha!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:44

Bedankt voor de tips! Ik zal ze meenemen de volgende x als ik ga rijden. Hij is 4, dus idd nog erg jong. Ik ben al bezig met veel overgangen te rijden, maar merk nog niet veel resultaat. Rij ook veel op de binnenhoefslag, om hem te leren zelf te lopen. Ook rijd ik express vaak met lange teugels, maar ik heb soms het idee dat hij mn zithulpen niet snapt, of er gewoon express doorheen walst. (aan mijn zithulpen kan het niet liggen, want bij andere paarden werken ze wel.
We zijn op zoek naar les, maar hebben tot nu toe nog geen geschikt persoon kunnen vinden.

@ lailapri, daar heb je gelijk in. Maar dit forum is toch bedoeld voor tips? Ik kan wel zelf gaan aanmodderen, maar ik vraag het liever aan iemand die er misschien meer van weet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 00:13

ik kan je best tips geven, maar ik kan niet zien of je ze goed uitvoert, en een paar houdingtips vind ik toch anders als iemand op zit leren rijden. als ik lesgeef kost het ook altijd wat moeite en veel uitleg voor iemand het doorheeft en voelt, maar goed.
probeer eerst de bewegingen te voelen. Probeer te voelen wanneer welk been wordt opgetilt en neergezet. probeer te voelen hoe de buik beweegt, probeer het paard recht tussen 2 benen te krijgen en 2 handen.
probeer recht op je paard te zitten, niet onnodig ergens te spannen en een goed evenwicht ontwikkelen. dan volgt het draaien met je hele zit, en het aansporen op het moment dat binnenachter wordt opgetilt (of eventueel een ander been als die iets doet wat niet moet) maar niet op het moment dat het op de grond staat, dan kun je niet beinvloeden. In draf kun je nog proberen je buitenheup tijdens het lichtrijden verder naar voren te brengen, en de manier van gaan staan kan ook al veel vertellen aan het paard. Probeer op het moment dat het paard iets doet dat nijgt naar goed te belonen al is het alleen een goede poging en nog niet het gevraagde, voorbeeld, stoppen, als je remt en hij gaat langzamer, even pauze als beloning en weer doorvragen. Nou is inmiddels al laat en kan nog wel heel lang zo doorgaan, hoop dat je iets verder komt, kan me altijd pben.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 08:59

Gister weer gereden. nu meer consequent geweest, en er op gelet dat hij genoeg begrensd werd aan de buitenkant als ik een wending reed. Ook veel overgangen/ schijnovergangen gereden. Veel met lange teugels gereden. Bedankt voor de tips, het ging een stuk beter!