Tips voor Beginner op latere leeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie72

Tips voor Beginner op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:39

Hoi,

Twijfelde al of dit de juiste plek is voor deze....maar anders hoor ik dat graag.

Mijn man is 2 maanden geleden (eindelijk) ook begonnen met paardrijden Haha!
Hij is inmiddels 44 jaar maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen Cool

Hij heeft nu 6 lessen gehad, en vind het enorm leuk, maar wel zeer lastig en moeilijk.
Zeker alle termen, figuren en handelingen die je moet doen.

Ik ben voor hem op zoek naar tips en/of een goed boek/DVD waar hij de echte begin principes uit kan leren,
zodat hij zich kan voorbereiden op z'n lessen (wat ie ook graag wil)
Echter alle zaken die ik tot nu toe ben tegengekomen vind ik toch al meer het nivo voor iemand
die al wat langer rijdt. Hier wordt al veel gesproken in termen en handelingen waar hij nog niet is. (bijv ophoudingen/stellingen etc). Hij is nu al blij dat weet hoe die z'n benen en handen ongeveer moet houden Knipoog

Hem zelf zaken uitleggen is lastig (veel stelletjes zullen dit miscchien herkennen) van mij neemt ie minder snel iets aan Vork

Dus heb je tips voor een dus echt beginnende ruiter die al wat ouder is (dit maakt het ook al anders dan wanneer het een kind betreft Clown )
Alles is welkom!

Alvast bedankt

soooooR

Re: Tips voor Beginner op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:43

misschien is een verzorgpaardje zoeken voor hem leuk! zo kan hij veel oefenen, het zou het makkelijkste zijn als dit een wat ouder makker paard is. vooral veel erop gaan zitten, op internet of in boeken lezen wat er bedoeld word met alle figuren.. dan moet het lukken, een privé les kan ook een hoop veranderen! want in een groeps les heeft de instructrice natuurlijk niet alleen mar aandacht voor hem.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:54

soooooR schreef:
misschien is een verzorgpaardje zoeken voor hem leuk! zo kan hij veel oefenen, het zou het makkelijkste zijn als dit een wat ouder makker paard is. vooral veel erop gaan zitten, op internet of in boeken lezen wat er bedoeld word met alle figuren.. dan moet het lukken, een privé les kan ook een hoop veranderen! want in een groeps les heeft de instructrice natuurlijk niet alleen mar aandacht voor hem.

Bedankt voor je reactie.
Hij rijdt nu alleen nog maar prive les omdat hij nog zeker niet toe is aan groeps les.
Verzorg paard is denk ik ook nog veel te vroeg hij is echt alles vanaf het begin aan het leren (voor dit had ie alleen paarden
wel eens gezien en dat is echt alles wat hij van paarden wist). Daar Prive lessen ook niet het goedkoopste zijn wil hij juist zich door boeken/dvd's etc voorbereiden zodat hij zoveel mogelijk uit z'n les haalt.
En mijn probleem is juist dat ik bijna niets kan vinden voor een echte beginner...

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:20

Mmh, ik kan me voorstellen dat je vriend zich graag goed voorbereidt op de les, maar is het misschien niet een beter idee als hij die energie in het rijden steekt? In deze fase moet je het denk ik eerst wat beter zelf aanvoelen, voordat je je allemaal theorieën eigen gaat maken over hoe je paard zou moeten lopen. Mijn advies: laat 'm een keer per week een les nemen (of twee keer als hij echt enthousiast is) en ga daarnaast (als je de mogelijkheid hebt - hopelijk heb je die!) een keer per week een rustig buitenritje maken. Dan kan hij zich ook lekker ontspannen en leg je niet te veel de druk op het 'goed moeten doen' wat hij zichzelf oplegt naar mijn idee. Als je toch een boek wilt gebruiken: ik heb veel gehad aan 'Paardrijden met gevoel' van Wim Bonhof en Tessa van Daalen. Er wordt veel nadruk gelegd op de been- en zithulpen en er wordt naar mijn idee goed in uitgelegd wat je wel en niet van je paard mag verwachten - misschien fijn voor hem, ter bevestiging van wat hij doet/laat. Succes en leuk dat hij nu ook rijdt! Die van mij wil alleen maar een beetje in stap over het strand Boos!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:29

Ik zal eens kijken in de boekenkast of ik nog een leuk boek weet dat wat meer op de basis ingaat als verzorging, wat harnachementskennis, anatomische kennis zodat hij igg in de les wat beter snapt waar iedereen het over heeft. Het is niet meer te koop maar het Grote Ponyboek van Tineke Bartels was echt een superboek.

Tuurlijk moet ook een wat minder jonge beginner alles zelf ondervinden maar op deze leeftijd gaan dingen wat minder spelenderwijs en wil men wat meer achtergrondkennis hebben. Bijv. 2 keer in de week groeples in een vaste les is zeker zinvol om e.e.a. wat sneller op te pakken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:33

Ik heb een boek dat "Paardrijden voor Dummies" heet, niet vervelend bedoeld hoor Knipoog Heb ik erg veel aan gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:18

Mijn tip is vooral dat je in het begin veel moet voelen en ervaren, daar heb je volgens mij meer aan dan (ook) kennis uit boeken te halen. Ik denk dat dit juist verwarrend kan werken en je die theorie ook pas beter kunt plaatsen als je wat meer rij ervaring hebt, en al weet hoe iets aan zou moeten voelen. Vragen over wat bepaalde termen betekenen kan hij beter in de les vragen omdat de instructeur/instructrice dan ter plekke uit kan leggen wat ermee bedoelt wordt en je man ook meteen kan voelen wat het inhoudt. Ik begrijp dat hij eea graag snel onder de knie wil krijgen maar ik denk dat hij er meer aan heeft als hij alle energie nu nog even steekt in het "doen" om zo de basis eerst goed onder de knie te krijgen.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 12:31

@Rissa Niet vervelend opgepakt hoor! zal zeker eens kijken! Ken de boeken idd ook voor computer etc.
@ Daniella: ben benieuwd! zal ook eens op internet kijken of dat boek misschien nog 2e hands verkrijgbaar is

Groepsles is ook mede door z'n slechthorend heid niet echt een optie.
Tuurlijk begrijpt hij dat veel doen het meeste oplevert, maar alvast wat termen/handelingen eigen maken kan wat mij betreft geen kwaad. Ook weten waarom je bepaalde dingen moet doen is ook verhelderend.

Het is zeker niet de bedoeling dat ie alles snel moet weten/kunnen of dat hij van de zomer naar peking wil Clown
maar hij wil wel graag rustig in z'n eigen tempo ook leren bv waarom moet ik m'n handen daar houden,
en waarom en hoe poets ik een paard het beste, wat vind een paard wel en niet prettig enz enz

Priveles heeft hij dus zoals al gezegd, en hier wordt al veel gedaan maar hij vindt het een waardevolle anvulling als hij iets meer van een paard en het rijden snapt.

hij helpt mij nu als ie op stal is ook wel eens met het verzorgen van mijn paard (poetsen/mesten/voeren/wassen enz
en vindt dit ook leerzaam, maar 's avonds op de bank met een boek om zich wat meer te verdiepen zou hij ook willen.
En dus nogmaals alleen maar in de BASIS, rest komt vanzelf wel

Bedankt zover!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:00

Leuk!
Zelf was ik 42 toen ik begon met paardrijden, ook niet echt 'piep' meer.
Ik heb in het begin vooral kinderboeken uit de bibliotheek gehaald. Daarin worden veel termen op een simpele manier uitgelegd. Er is ook een serie 'Gids voor de jonge ruiter', waarin per deel een onderwerp aan de orde komt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:03

De dummieboeken zijn idd heel handig staan veel leerzame en handige dingen in. Paarden voor dummies gaat niet over het rijden maar over de omgang etc met het paard zelf, ook heel fijn boek.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 13:24

phh net ff gezocht op internet voor deze boeken...

@ Daniella: Ik heb het Grote Ponyboek gevonden! Lijkt me een zeer interressante en heb 'm besteld.
(via Bol.com)

Paardrijden voor Dummies krijgt zeer veel slechte recensies op het internet, dus deze ga ik zelf eerst wel in de winkel even inkijken. Geloof niet blind de recenties, maar wil deze dan zelf even inzien

Bedankt!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:30

Ponyboek is echt superboek, als ik als jonge amazone iets wilde weten dan ging ik naar de bieb Ponyboek halen Clown. Ik ga ook snel op Bol kijken
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 08-04-08 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:33

ik denk ding per ding, eerst even beginnen met zit houding, dan juiste hulpen en dan oefenen op figuren, dat werkt bij mij het beste tijdens de lessen.

santi_shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:57

ik denk een verzorg paard(je) zoeken en dan verzorgen rijden enzov.
en als hett wat beter en beter gaat dan zou je gewoon les nemen enzo.
en westrijden naderhand
ik ben zelf 14 en heb binnen 3 jaar ofzo best veel geleerd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:59

Kan me heel goed voorstellen dat je man zich wat wilt inlezen. Als er een slangenvolte met 3 bogen gevraagd wordt is het toch wel prettig als je weet hoe dat er enigzins uitziet.

Hierboven zijn toch al wat goede boeken genoemd denk ik.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:05

Het boek handboek paardrijden van moniek kramer is echt heel fijn voor de beginner, met veel illustraties om alles uit te leggen. Slim

dammie_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:05

Het boek waar ik (begonnen op mijn 30e) veel aan gehad heb is : Basis Rijkunst, wat beweegt de ruiter" van Anne Muller. Daarin wordt balans, stoppen/versnellen, stelling etc uitgelegd aan de hand van plaatjes en voorbeelden. Lichtrijden is bijv. "boven een vieze wc hangen" (hoewel een man die oefening misschien niet zo snapt Haha! ) en er staan oefeningen in met skippyballen, skeelers en glaasjes water (= om je handen stil te leren houden).

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:37

Bedankt allemaal,
ga eens met dit lijstje aan boeken op zoek!
Er zijn zoveel boeken uit dat het wel handig te weten welke kant je op moet zoeken.
Met deze tips moet ik een heel eind komen! Duivel

@Maanling: dit is idd precies de bedoeling! ipv hier tijdens je kostbare prive les een hoop tijd aan te verliezen met uitleggen hoe dat er uit ziet (scheelt enorm als je zoiets van te voren al eens "gezien" hebt Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:41

Ik heb geen zinvolle suggesties meer in de boekenkast staan, alleen kost voor de gevorderde ruiter/verzorger. Voorlopig heb je geen last van een partner die zich verveeld met al deze boeken.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:48

Ben zelf gaan rijden op de manege van mijn dochter toen ik 37 was, 3 jaar geleden. Heb heel veel geleerd in de zomermaanden dan liggen de lessen stil maar kun je wel inschrijven. Vaak waren we dan met maar 4 mensen. Ik denk dat je man beter leert van doen. Ik heb geen boek gehad maar gewoon gedaan. Het aanvoelen van een paard e.d. Pas een jaar later ging ik me meer verdiepen in de termen en nog weet ik niet genoeg, terwijl we nu zelf een paard hebben staan thuis. Maar we leren steeds meer bij.
Ik denk dat het belangrijk is dat hij zich eerst prettig voelt op het paard waar hij op rijd en de simpele termen leert. De rest leer je daarna vanzelf met veel uitleg en dan ook nog per handeling. Hoe moet je galoperen en wat moet je doen met je benen je handen. Pak het ding voor ding aan. Inmiddels ben ik helemaal verzot van het rijden en sta meer open voor leren. Maar geef het de tijd!

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:18

@Daniella bedankt voor het zoeken nog!
Maar met de tips tot nu toe kan ie zeker genoeg voorlopig!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:58

Ik was 36 toen ik begon met paardrijden, idd ook via mijn dochter.
Ik had bij de bieb het boek Zo leert u paardrijden van Horst Stern geleend. Ik heb het later ook gekocht. Horst Stern is een journalist die zelf ook op latere leeftijd leerde rijden. Hij beschrijft alles erg duidelijk en ook met ongelooflijk veel humor, heel herkenbaar en met veel duidelijke foto's Ik heb er veel aan gehad en de eerste jaren pakte ik het er soms nog wel eens bij. Maar kijk eens in de bieb, de mijne had het ook.

Succes en volhouden! Haha!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:29

ik vind zelf het complete paardenboek van jane holderness-roddam ook erg goed. In dit boek staat naast de basisrijdingetjes ook een hoop over harnachement verzorging, verschillende rijstijlen. Er wordt duidelijk stap voor stap in uitgelegd.