Hoe paard ''aan de hand'' maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Hoe paard ''aan de hand'' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:41

Mijn defenitie van aan de hand maken:
[i]''Het paard gehoorzaamd vrijwel direct op de hulpen die via de teugels/ jouw handen worden doorgegeven, denk hierbij aan ophoudingen, dan wel heel of half, zonder hierbij in verzet te gaan of ontspanning en takt te verliezen''

Mijn probleem: Mijn paard is verre van het aan de hand van wat ik zou willen. Hij dramt door, gooit zijn mond open of gaat in verzet. En nee, ik hang niet aan de teugels...Gebit en lichaam zijn bekeken en zonodig bijgewerkt(gebit). Zadel is net aangepast en moet over 3weken nog weer terug voor controle, dit lijkt mij het probleem ook niet te zijn. Verder loopt hij wel ontspannen en nagevelijk, alleen niet bij ophoudingen. Hij wil sneller, maar mag niet van mij, moet zijn gewicht naar achteren verplaatsen en ruimer worden van voor. Dit lukt uiteindelijk wel maar niet volgens de weg die ik zou willen.

Mijn oplossing: Ik ging ervan uit dat je dit probleem hetzelfde kon oplossen als het aan je been maken van je paard. Bij geen gehoor, iets feller doorkomen, weer niks tik van de zweep op de plaats waar je been ongeveer ligt. Bij de mond zou je dus een halve ophouding geven, bij geen reactie een hele, en bij nog geen reactie een rukje. Heb het toch een les geprobeerd --> Het was een ramp. Dit werkt echt niet en ik vind het onwijs dieronvriendelijk. Vergeet niet, het is mijn schuld dat hij niet goed aan die hulp staat, dan kan ik hem ook niet meer pijn gaan doen omdat hij iets moet doen wat ik hem fout heb aangeleerd Moelijk.

Wie heeft dit probleem ook (gehad) ? En vooral: Hoe heb je het opgelost? Wat is jouw manier van doen, hoe beloon je bij goed gedrag?

Help me, I'm desparate Bloos

PercyLeen

Re: Hoe paard ''aan de hand'' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:43

Die van mij kan ook zo lopen drammen (met springen) Ik ben wel benieuwd naar de reacties, dus ik lees even mee

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:49

bij het springen wel en dress niet ? Denk dat je dan meer dressuur tussen het springen moet rijden Lachen Met springen maak je ze meestal behoorlijk heet bij de sprongen, met een beetje dress erbij krijg je ze meer naar je hand/been/whatever Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:51

Sisco4life schreef:
bij het springen wel en dress niet ? Denk dat je dan meer dressuur tussen het springen moet rijden Lachen Met springen maak je ze meestal behoorlijk heet bij de sprongen, met een beetje dress erbij krijg je ze meer naar je hand/been/whatever Lachen

Zodra ze hindernissen ziet wordt ze onwijs hyper en wordt ze rennerig..dit duurt 1 of 2 rondjes en dan gedraagd ze zich wel weer..toch nog maar harder aan het werk met de dressuur dan..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:55

Mijn paard heeft ook jarenlang problemen gehad met nageeflijk lopen, was snel in verzet, open mond , enz.
Ik heb kort geleden les gehad van een instructeur die al ca. 55 jaar ervaring heeft en van hem heb ik geleerd op een paardvriendelijke manier een paard, ook lastige paarden nageeflijk te rijden.
Overigens heb ik het hier over een western trainer ( Jean Claude Dysli) die overigens zijn western gereden paard ook pirouettes kan laten doen Knipoog .
Omdat je bij een "normale " teugelvoering ( handen te hoogte van de heupen, starre hand) hoofdzakelijk inwerkt op de tong en lagen van een paardenmond doe je hem snel pijn! Als je handen hoger houdt, zeg een 20 a 30 cm boven de schoft, en zachtjes bumpjes geeft in de paardenmond werk je alleen op de mondhoeken van je paard, wat niet pijnlijk is. Let wel op, geen constante druk, om en om bumpen ( links/ rechts afwisselen) en zo gauw je paard het hoofd laten zakken; loslaten.

Dat vraag je ook naar links en rechts ( buiging vragen), maar ook met de handen hoog.
Ik heb mijn 11 jaar oude Arabier daarmee in ca. 1,5 maand veel nageeflijker gekregen. We zijn er nog niet helemaal, maar het verschil is enorm en ik verwacht met een maand of 2 a 3 heel veel problemen opgelost te hebben.
Als je er meer over wil weten kan je dat via PM doen.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:19

Mmh.. mij is altijd geleerd: houd je handen laag, dan hinder je het paard niet in de mond. Het lijkt mij niet helemaal juist dat een paard geen pijn heeft als je het in de mondhoeken 'bumpt' - waarbij ik me trouwens afvraag waarin dat verschilt van gewoon trekken. Wat Sisco betreft (ik ga er maar even vanuit dat je paard zo heet): je zegt dat hij doordramt, gaat hij dan ook steeds harder? Of is het meer dat hij op het bit gaat hangen? Als hij steeds sneller gaat kan je natuurlijk denken aan het rijden van voltes en lijntjes, om de snelheid er uit te halen en hem bezig te houden. Mocht hij echt op het bit gaan hangen, dan denk ik dat je het beste kan proberen 'm met zo weinig mogelijk druk op de teugels, en zo voorwaarts mogelijk gaat rijden. Dan maar niet direct naar beneden, maar wel een zachte mond. Beloon hem door bijvoorbeeld eens hals te strekken in draf of galop - sommige paarden vinden dat echt heerlijk, en worden er ontspannen van. En loslaten zodra je voelt dat hij je hulpen accepteert. Misschien zou je ook nog zo'n speelbitje kunnen proberen, met zo'n friemeltje in het midden. Wie weet leidt dat wat af.
Goed, ik besef me dat ik geen expert ben, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt. Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:45

Zoals ElCid zegt: om en om bumpen zou ik niet doen, ook al doe je het met een hogere hand. Een paard dient namelijk van achter naar voren nagevelijk te worden (uit zichzelf!).

Over de ophoudingen: wanneer je paard zijn hoofd omhoog gooit met ophoudingen gaat hij zijn hoofd nog hoger doen (vaak dan), waardoor het bit niet meer goed inwerkt. Een martingaal kan dan voorkomen dat het bit tegen de kiezen wordt aange'trokken'. Dit is 1 mogelijke oplossing en misschien kan je ook andere types bitten proberen.
Wat voor een bit heb je? En welke dikte en welk materiaal?

Mogelijke oplossing 2: geen ophoudingen meer geven. Nee, dat is overdreven, maar als je zoveel mogelijk op je zit leert rijden heb je het bit veel minder nodig en zal je dus minder snel verzet krijgen.

Goed trouwens dat je het gebit en zadel na hebt laten kijken voordat je je paard de schuld geeft van zijn gedrag (gebeurd helaas nog te vaak)! Haha! Een mogelijke slechte herinnering aan het bit bij een vorige eigenaar oid kan het ook zijn, maar dat is lastig te zeggen vanaf hier.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:57

De oplossing zit 'm er denk ik in dat je je niet meer moet focussen op je handen...maar op je zit.
Probeer met subtiele zitveranderingen: ietsje bekken kantelen, iets zwaarder zitten etc. eens een overgang van draf terug naar stap te maken aan de lange teugel. Je doet dus niks met je handen...je laat 'm volledig terug komen op je zit. Al doe je er tien rondjes over...je wacht totdat het lukt. En dan belonen. Hiermee verder en dit uitbouwen. Natuurlijk wel je been er aan houden, want als je je been afsteekt, open je jezelf als het ware waardoor hij juist onder je weg loopt.
Op een gegeven moment zul je merken dat je paard op de kleinste zithulp gaat reageren. Vanaf dat moment kun je het ook met de teugels op maat. En dan heb je geen ophoudingen of rukjes meer nodig.
Ik vind rukjes sowieso not done....maar ja...kan me wel voorstellen dat je eens wat probeert.
In principe zou je een dressuurproef moeten kunnen rijden met je handen in je broekzakken...dat zegt genoeg denk ik, over waar het aan schort bij je.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:35

Sisco4life schreef:
Wie heeft dit probleem ook (gehad) ? En vooral: Hoe heb je het opgelost? Wat is jouw manier van doen, hoe beloon je bij goed gedrag?

Ik heb dit met mijn paard ook gehad. Die wilde altijd maar op hoog tempo blijven sjouwen. En die moest ik toch echt heel zwartwit gaan rijden om het op te lossen.
Eerst zithulp, dan ophouding, dan hand sluiten en stopte hij dan nog niet dan interesseerde het me vrij weinig meer maar dan ging hij hoe dan ook op halt. Desnoods zaten zijn mondhoeken bij zijn oren of moest ik hem op de omheining zetten maar terugkomen zal hij! Ik liet hem ook niet te lang doorsjouwen hoor, ik draafde aan, ging hij onder me uitrennen? Hup, weer op halt.

En intelligent als hij is, hoefde ik dat ook niet lang te doen en kan ik hem nu prima terug krijgen op de zit, incidenteel moet er nog eens een ophouding bij maar dat oneindige gedram is afgelopen.

Toen hij het eenmaal doorhad ben ik veel oefeningen gaan doen als slangenvoltes in draf en dan op de middellijn steeds halt.
Ik ben de grenzen ook gaan verleggen. Als ik nu bijv. een overgang wil maken van draf naar stap, tel ik voor mezelf uit stap-1-2-3 en als hij op drie niet terug is, neem ik mijn maatregelen. Hij moet steeds sneller en op steeds kleinere hulpen terugkomen.

Als je voorwaarts rijdt, ga je ook geen halve bak lang zitten drijven voor je paard eens aankeutelt toch?

En uiteraard: wit is ook wit. Reageert hij goed dan beloon ik hem enthousiast met mijn stem, een kriebel of klopje op zijn nek of een stukje halsstrekken oid en soms besluit ik ook (afhankelijk van waar het zwaartepunt lag) dat goed gewoon goed is en dat we stoppen voor die dag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:53

Er is een groot verschil tussen bumpen en trekken, maar "don't take my word for it", ik heb het alleen maar van een van de grootmeesters op het gebied van paarden die rustig, zonder pijn, geweldloos etc. traint, en daar een periode van ca. 3 jaar voor uittrekt. Hij ( 72) rijdt zijn hengst ( 22) vnl. op zit, het zo nu en dan bumpen doet hij bij jonge paarden die hun hoofd te hoog houden en op die manier vraag hij zowel laterale als horizontale flexie. Deze paarden zijn zo licht in de voorhand dat je ecjt niets in de hand hebt. Verder rijdt hij puur op balans en dat moet bij een paard als hierboven beschreven natuurlijk ook!
Dat zal hij eerst moeten leren, van richting veranderen, halthouden etc. op gewichts/ balans hulpen.
Dat komen ze " vanzelf" op de achterhand, maar je moet dus wel even weten hoe.
Na 10 lessen van iemand met 50 jaar ervaring, die honderden paarden gereden en getraind heeft weet ik wel wie ik moet geloven, zeker ook omdat de paarden die op een dergelijke manier getraind worden volkomen licht in de hand zijn, op de lichtste zithulp reageren, kunnen changeren, pirouetttes draaien, 6 versnellingen hebben in de galop, etc. etc.
Ach, je moet het denk ik zien en voelen om het te geloven. Een trainingsmethode is niet even als geschreven woord duidelijk te maken en hetgene wat ik eerst noemde is een, klein, onderdeel van een heel groot geheel wat vnl. uit balans bestaat.
Balance, feeling, timing de sleutelwoorden in dit geval. Ik weet in ieder geval dat het werkt, op zowel mijn Arabier die western gereden wordt als op onze Lusitano die voor de klassieke Hogeschool dressuur getraind wordt en op diverse andere paarden die op diverse manieren gereden worden.
Vandaar dat ik ook opmerkte dat als je er meer over wil weten dat dat per PM kan, en ook dan is het lastig uit te leggen, dit is een kwestie van leren voelen!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-04-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:56

tja t is toch weer iets van observeren, aanvoelen intepreteren en erop in gaan..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:12

Nou, dit topic ga ik even volgen. Ik heb ook zo'n drammer.

Het vreemde is: als ik uit frustratie alles losgooi, en een paar rondjes draaf op losse teugel (lees: geen teugel) dan komt ze netjes op de zit terug. Ik kan zowiezo goed sturen op het buitenbeen, voltes draaien met losse teugel is dus ook geen probleem.

Neem ik echter de teugels aan (hoe licht ook) dan gaat ze onmiddelijk in standje 'dram'. Kop naar voren, trekken en niet terug te krijgen. Zo ook met halthouden. Ben ik 'serieus' aan het werk, dan is halthouden een drama, trekken en drammen. Ben ik echter klaar en ben ik met losse teugel aan het uitstappen, dan doet ze het bijna op stemcommando.

Ik snap er helemaal niets van.

Bitloos is even de oplossing geweest, maar uiteindelijk begon ze daar ook op door te drammen. Nu ben ik weer even met (myler)bit aan het rijden, en wil ik weer bitloos eens proberen. Ik wordt er af en toe zo gefrustreerd van. Haar eerste reaktie op druk is gewoon 'terugtrekken'. Ook met longeren krijg ik haar bijna niet omlaag. Bijgezet met touwtjes trekt ze alleen maar keihard tegen de touwtjes in. Zolang ze haar kop maar omhoog kan steken.

Nu weet ik dat uit bovenstaande eigelijk maar één oorzaak kan komen: ik ben te streng met mijn teugelvoering. Maar omdat ik dit zelf ook al langere tijd geleden geanalyseerd heb, heb ik daar al al mijn aandacht op gevestigd. Ik ben dus juist niet streng in de teugelvoering omdat ik heel bang was dat ik dat wel was. En toch kom ik er bij Jo maar niet doorheen...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:29

ik zou dus proberen om niet met constante teugeldruk te rijden, maar om en om even licht te vragen ( of bumpen zoals ik het eerder noemde Knipoog ), bij reactie meteen losser laten. Het paard geeft tegendruk op de druk die jij geeft waarschijnlijk omdat het pijn doet of minstens een onprettig gevoel geeft. In principe wil je zover komen dat het enige gewicht wat je in je handen hebt het gewicht van de teugel is. Maar dat kost veel tijd en geduld.
Je paard loopt met een losse teugel wel goed en reageert op de hulpen, dan weet je toch genoeg .. Cool

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:36

Mijn paard deed/ doet ook soms helemaal niet loslaten en echt doordrammen..
Wat ik dan moet doen van me lerares is veel overgangen rijden en schijnovergangen rijden. Zo word hij beter aan het been en hij heeft geen tijd om na te denken wat hij toch eens met z'n hoofd zou doen. Het kost wel veel tijd, maar bij mij heeft het geholpen, en het is paardvriendelijk.
Wat je ook kan doen is gewoon proberen je paard eerst laag te rijden en dan helemaal ontspannen over de rug. En dan langzamerhand oppakken. Zo is mijn vriendin het aan het doen.

Kijk maar wat je doet Lachen

*en mijn paad is ook verkeerd ingereden, sporen zweep en zagen Scheve mond *

Edit: Wat ook heel belangrijk ik:
Als hij nageeft ook gelijk ontspannen en belonen!! Dan gaat hij het misschien ook meer snappen Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:39

ElCid: ik ga het uiteraard proberen. Ik ben bereid alles te proberen en dit klinkt nog niet zo gek.

EDIT: wat laag rijden betreft, ik krijg haar koppie al niet in de 'aanleunhouding' laat staan in een lage houding! De keus 'laag of hoog' rijden heb ik dus niet. Wat zal ik blij zijn als we hier doorheen zijn...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:43

Zo, ik ben weer bijgelezen Ja Staat een hoop nuttige info in naar mijn idee. Toch lopen de reacties uiteen, de een gaat toch voor de halt, welke manier dan ook. De ander doet het op de zit een halve bak lang...Het domme is, ik heb er nog nooit over na gedacht om op de zit te gaan rijden Bloos Maar dan...Dat merk ik iig bij het doorzitten: Ik ga zitten, zwaar zitten. Paard drukt zijn rug weer weg, schiet uit de aanleuning(waarschijnlijk omdat ik onbewust mijn handen ook gebruik?). Op de zit rijden is een goed idee, waar ik gewoon nog niet aan gedacht heb Ja

Even voor de duidelijkheid, als ik van draf naar stap of halt wil, dan ga ik gewoon doorzitten, toch ? En hoe maken jullie het verschil duidelijk tussen een overgang draf-halt en draf-stap ? Waar zit het verschil ?

Oja, heeft iemand een duidelijke uitleg over de inhoud van bumpen ? Heb hier nog nooit van gehoord, en snap sommige stukjes dan ook niet zo goed Lachen

Er waren nog wat vragen/opmerkingen waar een antw. op verwacht wordt, zal even kort toelichten.
- Ik heb mijn paard zelf ingereden, hij was 5, ik was 12. Niet de ideale situatie dus Knipoog Ik was overigens wel de enigste die bij hem in de buurt kon komen en wie hij vertrouwde. ( lang verhaal, hij is verwaarloosd geweest, heeft 2jr geen contact gehad met mensen of dieren ) Ik ben dus ook de schuldige Hoe ik vroeger gereden heb weet ik niet 100% meer, maar veel kennis had ik niet en kreeg buiten dat les van een verkeerde instructrice. Dit ging gepaard met zagen en slofgebruik. Heb ik 2weken volgehouden, toen kwam er een andere manier van rijden, vriendelijker Lachen

- Het bit wat ik nu (vanaf ong. 1jr terug) gebruik is een dubbel gebroken watertrens met een bol tussenstukje. Ik ben eigenlijk niet zo van de bitten uitproberen, beter worden ze er meestal niet van Het bit is van koper, een metaal waar mijn paard het beste op reageerd ( heb rvs, argentaan en aurigan al geprobeerd Lachen Blue steel heb ik ook geprobeerd, vind het een beetje raar bit eigenlijk )

- Ik heb les van een imediare instructrice. die heeft genoeg kennis, maar ik wil niet steeds terugkomen op les en mijn paard nog steeds niet op orde hebben Lachen

- Met rijden is mijn paard licht van voor, heb vrijwel niks in de hand. Bij druk komt hij er opeens tegenin, zo ook met de rechter galop welke overigens al heel erg verbeterd is. Hij krult zich niet op, ontspant dan. Wanneer ik hem met slof rij om zijn rug gebruik te stimuleren wil hij wel nog eens gaan hangen...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:57

ElCid schreef:
ik zou dus proberen om niet met constante teugeldruk te rijden, maar om en om even licht te vragen ( of bumpen zoals ik het eerder noemde Knipoog ), bij reactie meteen losser laten. Het paard geeft tegendruk op de druk die jij geeft waarschijnlijk omdat het pijn doet of minstens een onprettig gevoel geeft. In principe wil je zover komen dat het enige gewicht wat je in je handen hebt het gewicht van de teugel is. Maar dat kost veel tijd en geduld.
Je paard loopt met een losse teugel wel goed en reageert op de hulpen, dan weet je toch genoeg .. Cool

Dit heb ik ook als advies gekregen van Edwin Klokman, Hij noemde het echter gewoon links en rechts een ophouding maken..en idd meteen weer ontspannen! Naar 3 rondjes rennen, begon het te werken..ik ben benieuwd hoe we vanavond van start gaan Lachen

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:03

Als ze gaat hangen been erbij, zo moet ik dat altijd doen Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:07

@ Sisco, wat ik niet helemaal begrijp is: je hebt les van een ( neem ik aan) intermediair instructrice en die leert je niet om op zit/ balans te rijden?!
Dat is toch een van de 1e voorwaarden om je paard aan je hulpen en in de hand te krijgen, het bumpen ( hier ook al uiteglegd door Jeanine, maar anders genoemd Haha! ) is een manier om lichthied te krijgen en te behouden, maar je zit is uiteindelijk je belangrijkste hulpmiddel.

Door je gewicht kan je je paard laten wenden ( linksaf, meer gewicht links; om dat te bereiken linkerbeen iets strekken en schouder optillen bijv.), om halt te houden zwaarder achter in het zadel gaan zitten, etc. Als je geen balans gebruikt, voel je je paard ook niet goed en houdt je dus communicatie problemen.
En hang die slof maar gewoon in de wilgen, dat werkt alleen maar averechts. Clown

P.S. Je hebt die les omdat je je paard nog niet helemaal op orde hebt en dus moet je daar juist wel op terugkomen, als de basis niet goed is kom je nooit een stap verder!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:47

We zijn wel degelijk bezig met de basis, maar balans en zit zijn we niet zo fulltime mee bezig Lachen Dat doe ik thuis iig wel:j

Over die slof, ik vind het een prima hulpmiddel om mijn paard naar beneden te sturen. Soms wil hij maar niet lager, en dus ook niet meer ontspannen. Met een slof kan ik hem net iets meer lokken om te zakken zeg maar. Slof hangt verder los en gebruik ik zelden Lachen

Dat van die basis ben ik met je eens. Maar vind je dat niet iets wat je zelf moet oefenen, zonder instructrise ? Vrij eenzijdig lijkt mij en behoorlijk saai voor betreffend persoon Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:58

Sisco4life schreef:
Dat van die basis ben ik met je eens. Maar vind je dat niet iets wat je zelf moet oefenen, zonder instructrise ? Vrij eenzijdig lijkt mij en behoorlijk saai voor betreffend persoon Clown

Daar hoef je niet mee in te zitten.
Mijn eigen instructeur laat mij nog niet eens wijken als mijn paard niet gewoon netjes zijn rondjes loopt. Ik kan daar goed een uur hoefslag rijden en na een uur zijn paard en ik pompaf en hebben we hartstikke veel geleerd Haha! En als het dan goed gaat staat hij zelf aan de kant te genieten van hoe gaaf mijn paard aan het lopen is *LOL*

Zonder basis, geen kunstjes Knipoog nog sterker: als de basis in orde is, rij je de kunstjes er zo uit Ja Dus dat is echt nooit verloren tijd en ik ben er zeker van dat je instructrice er ook zo over denkt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:49

Sisco4life schreef:
We zijn wel degelijk bezig met de basis, maar balans en zit zijn we niet zo fulltime mee bezig Lachen Dat doe ik thuis iig wel:j

Over die slof, ik vind het een prima hulpmiddel om mijn paard naar beneden te sturen. Soms wil hij maar niet lager, en dus ook niet meer ontspannen. Met een slof kan ik hem net iets meer lokken om te zakken zeg maar. Slof hangt verder los en gebruik ik zelden Lachen

Voor wat je basis beterft ben ik eens met het antwoord van Urielle, zolang die basis er niet in zit zou je niet eens verder mogen. Maar zolang jij denkt dat jouw slof een prima hulpmiddel is ben ik bang dat je nooit veel verder zal komen. Het is nl. een short cut , een dwangmiddel, je zal het paard zelf, zonder welk hulpmiddel dan ook moeten kunnen rijden. Daar ben je wel even mee bezig, ga maar uit van minimaal een jaar. Maar als je het geduld kan opbrengen om zelf op je zit/ balans met een minimum aan teugelhulpen te gaan rijden ( en daar de juiste instructie bij kan vinden Knipoog Cool ) krijg je een paard waar je alles mee kan doen en die alles voor je wil doen. Als je met minder genoeg wil nemen blijf je gewoon de slof gebruiken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:41

Omdat ik Jo de laatste tijd aan de dubbele longe (die met katrolletjes) wel redelijk fijn naar beneden krijg, heb ik zojuist een afspraak gemaakt met een paardenfysiotherapeute. Zij komt Jo zondag nachecken. Wellicht is het toch ook een spierprobleem aangezien haar hoofd zo hoog blijft als ik erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:51

Het is eigenlijk ook wel verschillend per paard.
Ik heb paarden gereden op de techniek van urielle, eerst netjes vragen zoals het hoort, geen reactie dan idd maar lomp.
Maar bij andere paarden kreeg je dan alleen maar een machtspelletje...wat het paard won, die was toch sterker.

Belangrijkte vind ik wel is dat je zo in het algemeen wel al een fijne hand hebt.
Als je zo rond draaft je bijna geen druk in je handen voelt.
Ga niet zitten prutsen met hij moet aan de teugel..zover is je africhting dan nog niet...de rem komt voor het aan de teugel zijn.
Dus lekker zo kunnen sturen zonder gewicht.
En dan in een overgang doorzitten en wat zwaarder zitten, en gebruik je stem er rustig bij en dan pas de teugelhulpen. Gewoon licht, hij voelt het echt wel.
Werkt dat niet maak je er een spelletje van. Leg wat balken in de bak, eerst vraag je 10 meter voor de balk hem naar stap of halt.
Gaat dat goed, beloon hem maar.
Daarna 8 meter ervoor. enz enz.

Maar bijf waken op die soepele hand.
Als er altijd spanning op staat merkt hij te weinig verschil tussen de normale druk en dan de wat meer druk die je bij het terug komen gebruikt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:45

even een stipje Tong uitsteken