Problemen tegelijk oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Problemen tegelijk oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:55

Een probleem waar ik al onwijs lang tegenaan loop is dat mijn paard niet tegelijkertijd door blijft lopen, netjes de wendingen in gaat en goed in de aanleuning blijft lopen.

Als ik er goed aan werk dat ze in een fijn tempo blijft lopen, als ik wendingen rijd en ook als ik bijvoorbeeld een overgang van stap naar draf, van stap naar galop of van draf naar galop maak komt ze met haar hoofd omhoog.

Wat ook een probleem van me is, is dat ik er in stap meer moeite mee heb om paarden in een goed tempo te houden en (Misschien als gevolg daarvan?) goed over de rug te laten lopen dan in draf.

Wat kan ik nou aan mezelf verbeteren om er voor te zorgen dat het alledrie tegelijk verbeterd, want ik denk toch wel dat dat uiteindelijk moet kunnen?

P.s. Sorry als ik het een beetje vreemd uitgelegd heb, kan het een beetje moeilijk verwoorden...................... En als het overkomt alsof ik de schuld bij mijn paard leg dan is dat een misverstand, ik weet juist zelf niet goed wat ik er aan kan doen. Haha!

_Lunaa

Re: Problemen tegelijk oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:21

Ik denk dat het komt omdat de aanleuning niet correct is ,
Je paardje loopt met haar hoofd naar beneden , maar loopt eigelijk niet geheel nageeflijk ,
Als je de druk verandert ( wat je bij een wending , en overgang , ... altijd doet ) gaat hij met zijn hoofd naar omhoog ,
Wat helpt , veel overgangen rijden , hem bezig houden en zorgen dat hij goed aan het been is zodat hij de kans niet krijgt om vast te houden !
( correct me if i'm wrong ! )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:24

Mischien heeft het wel te maken met je eigen onbalans; in de wendingen en tijdens de overgangen verliest de ruiter haar balans waardoor de aanleuning wordt verstoort. Dit zie ik erg vaak, maar valt hier niet met zekerheid te constateren. Rijdt eens een wending en overgang zonder teugels (als je angstig bent kan dat ook aan de longeerlijn waar de longeur passief is) en tjeck je eigen balans tijdens die momenten; val je voorover of terug in het zadel? Heb je je armen nodig voor evenwicht enz. Eventueel uitbreiden naar zonder beugels.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:26

Bij iedere tempowisseling proberen na te laten geven en de hand ontspannen tijdens de overgang en dus iets vrijheid geven. Maar voor de overgang dus wel gaan nageven. In de wendingen precis hetzelfde, je voelt meteen als het hoofd wat omhoog komt en dan weer gaan nageven en voldoende druk met je zit/benen houden. Is echt een aanleuningsprobleem. probeer ook goed recht te richten en veel schijnovergangen te rijden en dan telkens weer denken aan nageven, druk vanuit je zit en ontspannen als hij goed loopt...

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:28

Zoals de bokkers voor mij ook al zeiden: veel overgangen rijden, maar ook veel figuren. Let daarbij goed op je beengebruik en de positie van je handen. Ik weet niet hoe lang je er al mee bezig bent, maar je zou eventueel kunnen overwegen een bijzetteugel te gebruiken om het jezelf wat makkelijker te maken - als je paard het écht vertikt zeg maar.