Paard is in staking!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diam0nd

Paard is in staking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:08

Hallo,

Ik verzorg sinds september een 3 bijna 4 jarige Friese merrie Mena heet ze. Ze is niet door mij ingereden maar door iemand anders. Hier was ik ook erg blij mee aangezien ik niet heel veel ervaring heb met jonge paarden.
Ik ben in de kerstvakantie heb ik het er maar op gewaagd en ben ik samen met iemand anders rustig aan begonnen met opbouwen. Eerst aan de longeerlijn stappen, draven. Veel overgangen rijden. En dit ging helemaal prima. Daarna maar begonnen met rijden. Niet te lang want veel conditie had ze nog niet op dat moment. Dus vooral de ontspanning opzoeken, veel overgangen rijden. Veel figuren rijden. Echt echt helemaal niks erop aan te merken. Alles ging gewoon super!
Maar nu zijn we blijkbaar in een dip terecht gekomen, sinds een aantal weken loopt ze niet meer lekker voorwaarts.
Ze loopt niet meer lekker aan mijn been, en vooral de galop werd een drama terwijl dat in het begin super goed ging.
Maar nu sinds 2 keer is ze echt in staking. Ik stap op en van het begin af aan geen stap vooruit zetten. Dan geef ik haar genoeg teugel zeg maar en goed aandrijven. Maar nee hoor in plaats van dat ze gewoon vooruit gaat gaat ze achteruit.
Maar niks schijnt te werken. Ook de zweep is ze niet echt van onder de indruk, zelf gebruik ik die ook liever niet. Tenzij dat ik echt even geen keus heb.
Ik ga dan ook binnenkort een privéles nemen. Gewoon om eens aan al die punten te werken die beter moeten.
Hebben jullie nog tips voor mij, wat ik zou kunnen proberen? Ik weet het namelijk niet meer.

Esther

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Paard is in staking!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:30

Heb niet veel verstand van jonge paarden maar misschien is het een idee om weer even een stapje terug te doen en met haar aan de longe te werken? Vanuit de basis kun je het dan weer rustig oppakken, als dat goed gaat. Ook is het goed om te kijken of er niks lichamelijks meespeelt (Zadel past dit goed? Tanden?) Het is goed dat je les neemt met haar, iemand die ziet wat je doet kan altijd beter en gerichter tips geven dan iemand vanachter de pc.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:39

Zoals SusanH zegt, aan de longe, zorgen dat ze de stemcommando's goed kent, en misschien dan zo uitproberen als je erop zit.?

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:22

Bedankt voor jullie advies. Ik denk dat ik inderdaad dat maar weer eens ga doen. Even terug naar de basis. En inderdaad die stemcommando's.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:42

Kijk ook even of je zadel nog goed ligt. Jonge paarden veranderen veel. Staken kan voortkomen uit een zadel dat niet meer goed past.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:10

Sluit medische problemen uit. Een paard staakt niet zomaar en het lijkt wel of er iets niet lekker zit bij haar.
Dat je priveles gaat nemen is al helemaal super, mocht het niet iets medisch zijn, wordt je zo lekker op weg geholpen.
Succes!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:59

Ja inderdaad dat zadel laat ik ook maar eens iemand naar kijken. Wel zo slim inderdaad om dat uit te sluiten Clown

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:04

Paar mogelijkheden: medisch en het zadel (al gezegd), maar hoe vaak rij je op dit paard? Een jong paard is makkelijk overvraagd, misschien verwerkt ze het allemaal even niet meer? Minder vaak rijden, regelmaat een dagje vrij, lekker de wei in of de paddock of wat dan ook, beetje longeren, stukje buiten rijden. Kortom: afwisselen en rustig aan. Ook Friezen zijn laat rijp, geef haar de kans om rustig groot te worden. Succes.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:08

Typisch een fries, die befriezen wel eens zo nu en dan Knipoog. Mijn fries heeft daar ook wel eens een handje van. Vooral als het allemaal te snel gaat voor hem. Inderdaad met de basis beginnen weer, misschien snapt ze niet wat je van haar vraagt en is ze wat onzeker. Dus les nemen en grondwerk aan de longe doen is een goede keuze.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:17

Ja idd ik heb er ook regelmatig aan zitten denken dat ze een beetje overvraagd is. Maar ik kon het me niet echt voorstellen aangezien ik niet heel erg vaak in de week rij op haar meestal 2 a 3 keer in de week. En niet eens een uur ofzo maar hooguit een half uurtje. Misschien dat ik dit ook weer eens wat moet minderen. Al zou ik zelf echt niet of dit teveel voor haar is.
Maar ik ga het er toch eens over hebben met de eigenaar. Al beweert hij dat Mena met gemak elke dag bereden zou kunnen worden.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:27

Elke dag is voor zo'n jong paard inderdaad wel wat enthousiast... De meeste oorzaken zijn al genoemd: zadel (heb je zelf al uitgesloten), het gaat allemaal wat te snel, ze snapt je niet meer en wordt daar onzeker van (idd, stapje terug doen, veel belonen als het goed gaat etc.). Wat ik nog wel zou toe willen voegen: ik heb wel vaker bij paardjes gezien dat het begin van het inrijden prima ging, en dat ze dan later in opstand kwamen. Het kan zijn dat ze eerst haar eigen kracht nog niet echt kende, en dat ze nu wel weet hoe ze onder het werk uit kan komen. Consequent blijven in dat geval, en doorzetten! Natuurlijk hoeft ze niet direct Z dressuur te lopen. Zorg ook voor veel afwisseling, dan verveelt ze zich iig niet. Succes!

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:54

Zou het kunnen zijn dat je paard niet rechtgericht is? dat kan je zien aan haar staart en de buiging als je haar neerzet. in dat geval zou ik haar aan de longe zetten en eerst gaan rechtrichten.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:57

@ Me-Lody

Ik zal daar is even naar kijken, .. het is me nog nooit opgevallen in ieder geval maar wie weet.

@ Malin,
Ja ik heb ook het vermoeden dat ze het allemaal niet meer kan volgen. Volgende week heb ik les met haar. En tot die tijd krijgt ze rust, maar wel regelmatig aan de longe etc.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:52

Even iets om jullie op de hoogte te houden:

Vandaag heb ik les gehad met Mena. En het ging boven verwachting. blijkbaar had ze gewoon eventjes haar rust nodig. En geen enkel moment meer in staking. Lekker voorwaarts. Reageerde weer goed op m'n been. Stelling ging ook al goed.
Ik ben erg tevreden op 1 dingetje na. En dat is de galop het ging wel maar erg moeizaam. Daar heeft ze ook echt veel moeite mee, maar daar ga ik gewoon lekker mee oefenen. Ik heb er weer het volste vertrouwen in! Haha!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:03

ik denk dat je paardje inderdaad overvraagt is Knipoog
wissel ook je dingen af die je doet.
de ene keer lekker wandelen, of alleen poetsen een balkje draven (sprongetje zou ik nog niet doen omdat ze nog veelste jong is Knipoog )
longeren, los laten in de bak, maak het leuk voor haar.
sterkte

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:51

hallo,

ik heb ook een jong diertje.
Ik rijd maar 3 dagen in de week en dan heb ik het over veel stap werk, lekker los in de hals en bekken maken, lang laag, over de rug laten lopen.
Je moet je paard alle tijd gevend dat hebben ze echt nodig...
verder "spelen"we veel in de longeerbak.... stukjes draven, galopperen en dat alleen op stem, geen zweep geen lijn.
Werken met je paard op de grond geeft ook een hele fijne band met je paard, stukjes wandelen op de weg/bos.
en idd geeft het dier lekker een aantal dagen in de week vrij, ga lekker poetsen, rommelen dat vinden ze vaak net zo prettig als het niet prettiger is dan iedere dag rijden. suc 6