Hoe pony laten zakken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Hoe pony laten zakken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:16

Hallo,

Ik rijd nu bijna 2 jaar een hele lieve 9 jarige haflingermerrie.
Tijdens het rijden ontspant ze altijd heel goed maar ik heb 1 probleem. Ze wil niet goed zakken..
Ik heb al een aantal dingen geprobeert:
- teugels helemaal los gooien en gewoon voorwaarts rijden
- vragen en toestaan, en meer teugel geven als ze daarom vraagt
- wel contact met de mond maar niet vragen en wachten tot zij wil zakken
- over haar hals strijken en zeggen dat ze moet zakken

Eigenlijk niks werkt. Ze ontspant dus wel goed en vraagt dan ook wel om een beetje meer teugel maar ze zakt maar tot een bepaald punt (nog ver boven de knie).
Heel af en toe als ik aan het uitstappen ben gaat ze heel even helemaal met de neus naar de grond waarna ik haar metteen beloon maar ook dit heeft vrij weinig effect naar mijn idee..
Ze kropt zich onder het rijden ook snel op, wat ik er nu probeer uit te rijden om haar zover het lukt wat langer en lager te rijden..

Felicia (naam van de haflinger) is al vrijwel haar hele leven ponykamp pony en mocht dus eigenlijk altijd met haar neus naar voren lopen (ze was altijd vrij braaf dus liep altijd bij de beginners mee), wat ze dus ook doet als je de teugels los gooit. Hierdoor is ze ook best wel dood aan de hulpen, wat al een stuk verbeterd is aangezien ze nu nog maar een paar weken pony kamp per jaar heeft en ik er de rest van het jaar op rijd.
Dat ze zich zo snel opkropt heeft ook te maken met de vorm van haar hals dus wellicht dat dat er iets mee te maken heeft..

Hebben jullie misschien nog tips om haar te laten zakken??

feliciaa

Re: Hoe pony laten zakken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:00

Niemand?

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:07

je werkt elk paard anders naar beneden...maar aangezien ik nu weet wat niet werkt is het wel makkelijker!

zelf ken ik ook massa's technieken. Hier is er een:

Je houdt je handen op de juiste plaats en op dezelfde hoogte.
met je binnenhand ga je zo vragen en geven, dit zeker op een cirkel of zo, telkens vragen(hand naar je toe "trekken") en geven(je hand terug op de juiste hoogte houden!!!NIET TEVEEL GEVEN>als je teugels doorhangen ben je heel je contact kwijt!)
Je houdt je been ook constant aan. Rijdt lang genoeg in, je moet niet verwachten dat je paard al naar beneden loopt als je er nog maar net opzit! Rij veel cirkeltje, voltes, slangenlijnen. Maak eerst je paard soepel en werk op de achterhand!

Veel succes, laat weten als dit ook niet werkt hé

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:13

Waarom wil je dat ze meer zakt, wat is je bedoeling ermee?
Als ik naar de foto's in je profiel kijk zie ik een haflinger met een prima hoofd-halshouding! Niets mis mee.

Of wil je haar lange teugel geven in draf dat ze meer je hand volgt, is dat wat je bedoeld?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:13

Eventueel met een gogue en dubbele teugel? Van het moment dat ze zakt/nageeft druk loslaten en onmiddellijk belonen? Handen er even wat breder bij zetten?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:13

Ik wil graag dat ze meer zakt omdat ik als ik een wedstrijd rijd altijd lage cijfers krijg op het halsstrekken..
Verder is er inderdaad niets mis met haar hoofd-halshouding, maar het is dus dat ene kleine dingetje..

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:26

Tja sommige pony's doen dat gewoon niet..

Wat gebeurd er als je meer teugel geeft, gaat ze dan langzamer of harder?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:45

als ik net aan het rijden ben gaat ze metteen langzamer maar als ik haar al even aan het werk heb gezet en ze goed aan m'n been is blijft ze op het zelfde tempo lopen, ze duwt dan alleen haar neus er maar uit..

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:40

je bedoelt dat zodra jij hals laat strekken ze je hand niet volgt?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:42

Blueberry schreef:
Waarom wil je dat ze meer zakt, wat is je bedoeling ermee?
Als ik naar de foto's in je profiel kijk zie ik een haflinger met een prima hoofd-halshouding! Niets mis mee.

Of wil je haar lange teugel geven in draf dat ze meer je hand volgt, is dat wat je bedoeld?

Als de pony zakt met zijn hoofd heeft te maken met ontspannen gewoon even vol houden als hij dat nooit heeft gedaan weet hij ook niet meteen wat die moet doen

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:33

Je kan proberen te spelen en been te geven en langzaam aan meer teugel te geven. Ik heb het zo geleerd maar ik heb ook een pony die het niet zo goed doet. Je kan denk ik het beste gewoon rustig blijven oefenen en als je pony zn hoofd ietsje naar beneden doet als jij de hulpen geeft je pony meteen belonen. Je moet het niet een half uur achter elkaar oefenen, dan snapt je pony er helemaal niks meer van. Gewoon als je gaat rijden een paar keer proberen en als het niet lukt niet boos worden of iets.
Succes!

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:21

ik rijd af en toen op een haflinger met een westernzadel, dan ga ik onder het draven een beetje voorover hangen, net of je gaat springen alleen dan niet je handen naar voren.., en dan lange teugel.
maar als je wedstrijd gaat rijden kan je dat natuurlijk niet doen maar misschien kan je het een keer proberen Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:06

Ik ben nu bezig met de methode die mleenbos zegt maar dat haalt dus niet zoveel uit. Ze volgt opsich mijn hand wel maar niet op de juiste manier, ze gaat niet naar beneden maar naar voren. Ik denk dus dat dat haar manier van halsstrekken is maar ik zou haar graag wat meer naar beneden willen hebben..

@ tjalk: Ik ben er al bijna 2 jaar mee bezig en ze heeft het nog steeds niet door Tong uitsteken Hoelang zou ik het nog moeten volhouden dan?? Knipoog

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:29

Ik ben daar al 3 jaar mee bezig, en mijn paardje snapt het ook nog steeds niet. Het blijft me punten kosten op mijn protocol, maar ja, ik kan er verder ook niks aan doen. Dan maar andere dingen BETER doen haha Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:53

mleenbos schreef:
Je kan proberen te spelen en been te geven en langzaam aan meer teugel te geven. Ik heb het zo geleerd maar ik heb ook een pony die het niet zo goed doet. Je kan denk ik het beste gewoon rustig blijven oefenen en als je pony zn hoofd ietsje naar beneden doet als jij de hulpen geeft je pony meteen belonen. Je moet het niet een half uur achter elkaar oefenen, dan snapt je pony er helemaal niks meer van. Gewoon als je gaat rijden een paar keer proberen en als het niet lukt niet boos worden of iets.
Succes!

Ik denk niet dat dit de manier is. Een pony die het niet doet, kan het misschien wel niet Ach gut
Als zijn gebit geblokkeerd zit zal zakken voor spanning rond de kaak zorgen, als het zadel knelt bij de schoft zal hij daar zijn rug gaan wegdrukken, als hij in het lijf geblokkeerd zit zal het ook zijn dat het gewoon niet gaat. Goed uitgaande van een gezond paard

Je kunt het ernaast oefenen, hand op de neus en inbuigen naar links (vragend, niet dwingend) tot hij net achter de kaak loslaat, dan rustig naar rechts etc, zakt hij, druk weg. etc etc, dit kun je dan met rijden gaan uitbouwen naar buigen op het been en dan regelmatig de buiging afwisselen, en dus het ondertredenen en werkende achterbeen, hier wordt het hele lijf beter van en achter goed=voor beter loslaten. Dus veel figuren en dan van je binnenbeen naar buitenhand rijden. En uiteraard, goed aan de hulpen, voorwaarts, gezond paard etc etc

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:22

Ze kan in ieder geval wel haar neus helemaal naar de grond doen want als ze jeuk heeft aan haar hoofd staat ze rustig te schuren aan haar been als het even kan.. Ook haar kaak laat ze eigenlijk altijd goed los, soms kauwt en ontspant ze zelfs zo erg dat ik bijna geen contact meer met haar heb..
Ik zal jou methode eens proberen Lachen Bedankt voor de tip Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:48

ja dat kon mijne ook, maar sinds zijn gebit gedaan is gaat het allemaal makkelijker en gaat hij al zelfs soms perongelijk aan de teugel, wordt dus even nagevelijk maar vind het nog erg moeilijk om achterhand juist te gebruiken, maar een stuk makkelijker sinds zijn gebit gedaan is.

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:32

op heel veel druk rijden maar vooral niet de teugels in een keer los laten als je de hals wil laten verlengen zal ik als ik jouw was veel druk van achteren en aan de teugel blijven rijden als die gaat zaken met zijn hoofd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:21

aan de teugel blijven rijden Verward Heel veel druk Verward