Even een vraagje aan jullie, de tips die ik hier krijg zijn altijd erg zinvol!
Ik huur sinds kort een manegepaard wat inhoudt dat ik haar 1 les per week rijdt en 1 keer per week gewoon vrij rij zonder instructrice.
Nu is Spirit in de les alleen met andere paarden en ruiters bezig en helemaal niet met zichzelf of met mij, daar staat hij ook om bekend maar ik zou haar graag normaal willen rijden ook in de les.
Ter illustratie:
Zodra een paard Spirit van achter/zij nadert stopt ze abrupt met wat ze aan het doen is en gaat stil staan of stappen (of ze nu stapte, draafde of galoppeerde). Daarnaast wil ze geen wendingen rijden omdat ze dan bij andere paarden in de buurt zou kunnen komen.
Als ze achteraan loopt (als 4e van de 4 bijvoorbeeld) is er niks aan de hand en loopt ze met de andere paarden mee.
Ik heb tot nu toch nog niet met haar alleen in de bak gereden maar volgens mijn instructrice is ze dan wel gefocust op zichzelf en mij omdat ze dan meer rust om zich heen heeft.
Ze is wat paniekerig van aard, ze wil ook liever niet langs andere paarden in de stallen naar haar eigen stal lopen.
Daarnaast is ze in de stal en in omgang erg makkelijk en een ontzettende lieverd.
Ze functioneert zelf met sinterklaas als dienst doende schimmel!
Ik weet niet of er in het verleden iets met haar is gebeurd waarvan dit de gevolgen zijn maar dat ter zijde wil ik er graag met haar aan werken om haar weer op zichzelf gefocust te krijgen
Ik hoop dat jullie wat tips en of adviezen hebben! Alvast super bedankt