Spirit is in de les alleen met andere paarden bezig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LLD

Spirit is in de les alleen met andere paarden bezig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:37

Hallo Bokkers,

Even een vraagje aan jullie, de tips die ik hier krijg zijn altijd erg zinvol! Ja

Ik huur sinds kort een manegepaard wat inhoudt dat ik haar 1 les per week rijdt en 1 keer per week gewoon vrij rij zonder instructrice.

Nu is Spirit in de les alleen met andere paarden en ruiters bezig en helemaal niet met zichzelf of met mij, daar staat hij ook om bekend maar ik zou haar graag normaal willen rijden ook in de les.
Ter illustratie:
Zodra een paard Spirit van achter/zij nadert stopt ze abrupt met wat ze aan het doen is en gaat stil staan of stappen (of ze nu stapte, draafde of galoppeerde). Daarnaast wil ze geen wendingen rijden omdat ze dan bij andere paarden in de buurt zou kunnen komen.
Als ze achteraan loopt (als 4e van de 4 bijvoorbeeld) is er niks aan de hand en loopt ze met de andere paarden mee. Verward

Ik heb tot nu toch nog niet met haar alleen in de bak gereden maar volgens mijn instructrice is ze dan wel gefocust op zichzelf en mij omdat ze dan meer rust om zich heen heeft.
Ze is wat paniekerig van aard, ze wil ook liever niet langs andere paarden in de stallen naar haar eigen stal lopen.
Daarnaast is ze in de stal en in omgang erg makkelijk en een ontzettende lieverd. Lovers
Ze functioneert zelf met sinterklaas als dienst doende schimmel!

Ik weet niet of er in het verleden iets met haar is gebeurd waarvan dit de gevolgen zijn maar dat ter zijde wil ik er graag met haar aan werken om haar weer op zichzelf gefocust te krijgen

Ik hoop dat jullie wat tips en of adviezen hebben! Alvast super bedankt Lachen

Hananas

Re: Spirit is in de les alleen met andere paarden bezig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:25

Kan het niet zijn dat ze bang heeft van de andere paarden ? nogal onzeker ofzo ..
staat ze met andere paarden / pony's in de wei ? Hoe reageert ze dan op andere paarden?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:56

Als je haar gedrag wilt veranderen, zal ze je moeten vertrouwen, dus een goede band is een eerste vereiste. Met je stem kun je heel goed werken. Als ze rustig met je door stal kan lopen heb je al iets bereikt. Haar sussend toespreken als ze in de les paniekerig wordt kan ook helpen. En vooral veeeel met haar optrekken en ook zelf lekker rijden. Kost gewoon tijd, maar komt vanzelf. Leuk dat je toch een paard gevonden hebt om te verzorgen. OK dan!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:05

Ja ik zou ook denken dat ze heel bang is en misschien wel de allerlaagste in de rang daar. Ze houdt blijkbaar meer van mensen doordat ze in de stal zo'n lieverd is. Nja beter dan een paard dat steeds achter anderen aanwilt toch?

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:55

heb haar vandaag alleen gereden,het grootste deel van de tijd alleen in de bak en dat ging gelukkig erg goed maar morgen in de les zal het haar wel te druk zijn denk ik.
opzich is dit gedrag fijner dan bijv showgedrag oid in de les maar het rijdt niet lekker soepeltjes en bellemerd de oefeningen en niet te vergeten mijn lesgenootjes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:42

Proberen het paard aan het werk te zetten. Veel verschillende oefeningen kort achter elkaar, veel overgangen, zodat ze geen tijd heeft voor de andere paarden.
Ook de vertrouwensband kan sterker; als het paard je vertrouwd, luistert ze beter. Ga dus eens lekker een half uurtje in de stal zitten nixen (ook niet het paard proberen te aaien of praten) gewoon gaan zitten en niets doen. Na een paar sessies gaan de meeste paarden aan je wennen en naar je toekomen enz.
Vermijd rijden met anderen niet, daar wordt ze niet beter van!

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:17

Heb vandaag weer de les gereden, het gaat al veel beter gelukkig Lachen Ik probeer haar nu zo veel mogelijk achter de andere paarden in de les aan te laten lopen want zodra er iemand achter haar komt dan is het handrem derop.
Ik gebruik nu erg veel mijn stem en gebruik ook mijn benen bewuster en beter.
Ik ga zondag er ff lekker lang heen en dan ook ff gewoon bij haar zitten en gewoon lekker kijken Lachen
Ik merk gelukkig wel dat ze al aan me went, heb vandaag een van de andere rijders ontmoet, die haar huurt op 2 ochtenden en die herkent de situatie en zij gaat er op dezelfde manier mee werken dus dan zal het voor Spirit ook wat duidelijker zijn hoop ik Lachen

Voor de rest heb ik echt het gevoel dat ze me herkent en beloon haar op de gepaste momenten uitgebreid dus we werken er hard aan Lachen

Bedankt voor de tips tot nu toe, andere invalshoeken zijn altijd welkom Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:20

Ik denk niet dat het paard beter wordt als je de moeilijke situaties vermijdt. Het hangt ervanaf wat je doel is; wil je leuk rijden, of wil je dat het paard beter wordt? Als het het eerste is ben je iig goed bezig. Als je wilt dat ze beter wordt moet je de moeilijke situaties stapje voor stapje op gaan lossen en dat doe je niet door ze te vermijden.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:13

ik vermijd ze ook niet,ik bouw het op om ervoor te zorgen dat ze het afleerd dan wel minder angstig wordt en dat het dan ook zo blijft

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 06:59

sorry, dat haalde ik niet uit je vorige antwoord.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:10

probeer haar in de les erg bezig te houden
voltes, achtjes, en inderdaad héél erg belonen als ze het goed doet
ze moet namelijk op jou reageren niet op de anderen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:48

Lekker bezighouden is denk ik het enige dat helpt. Het kan inderdaad zijn dat ze gewoon angstig is voor andere paarden en daartegen is de beste remedie toch echt bezighouden. Daarbij proberen lekker voor jezelf ruimte op te zoeken, veel afwenden en figuren rijden zodat je niet te lang in de buurt van één paard zit, zodat ze daar niet teveel op gaat focussen. Afwisseling betekent dat je paard zich met andere zaken moet bezighouden en dus minder tijd heeft om op paarden om zich heen te letten!