Niet meer luisteren in proef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dautsen

Niet meer luisteren in proef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:58

Hallo

Ik zit met een probleem en ben benieuwd of iemand daar tips voor heeft. Ik rijd nu sinds 1 jaar ongeveer wedstrijd met mijn verzorgpaard Dautsen. We zijn door de B gevlogen, 5 wedstrijden en altijd winstwaardig gereden. De eerste L1 wedstrijd ging nog, 1 winstpunt. Vanaf toen hebben we geen normale proef meer kunnen rijden :S. Ze valt uit de galop tijdens de proef, is er dan ook met geen mogelijkheid in te houden! Ze schrikt van alles (Dautsen is echt geen bang paard, op nieuwe omgeving heb ik nooit problemen met haar gehad). Nu afgelopen zondag weer. Met losrijden liep ze super, echt heel goed! Ze luisterde heel goed en was er gewoon goed bij. Toen ik de ring in kwam, ging ze ervandoor, wilde de hoeken niet meer door, vond het juryhokje eng. Toen de eigenaar begon met voorlezen was ze niet meer vooruit te branden!! Met wijken viel ze echt bijna terug in stap. Ik probeer van alles, maar durf haar niet helemaal aan te pakken. Ik heb al eens commentaar gehad: Je bent wreed voor je paard, paard vooruit slaan heeft geen zin, enz. Een hele schok voor mij! Ik ben nooit flauw geweest met haar en ze heeft echt wel eens een flinke mep gehad in de proef, maar wreed :S. Vriendinnen, eigenaar en instructeur vinden iig van niet. Ik ben daarna wel rustiger geworden met rijden en heb geprobeerd dit tijdens de proef ook te doen als ze opeens niet meer wilt. Nu resulteert dat alleen vaak dat ik dus de proef slecht uitrijd en haar geen standje kan geven als ze niet luistert.

Wat moet ik nou gaan doen? Ik raak zo echt de lol in de wedstrijden kwijt en Dautsen ook. Daarnaast vind ik het nogal duur om zo een proef te moeten rijden.

Heeft iemand tips hoe we dit kunnen oplossen??

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn, dan licht ik het graag toe.

Groetjes Marjolein

Renee_1990

Re: Niet meer luisteren in proef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:47

Is er iets gebeurd tijdens een bepaalde wedstrijd in de ring?
Aan je verhaal af te leiden is ze ergens bang van in de ring of geweest.
Misschien oefen wedstrijden rijden, en misschien even een tijde rustiger aan doen en haar afleiding geven misschien dat het helpt!

Hopelijk heb je er iets aan,

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:08

Proefgerichter bezig gaan in je gewone rijden. Zelf eens een wedstrijd nabootsen, of eens mee doen met een onderling wedstrijdje.
In een proef niet anders gaan rijden dan thuis, laat je instructeur je hiermee helpen. Misschien is spanning de oorzaak. Een keer doorkomen in de proef kan best, en dat kost je dan misschien ene onderdeel.
Besef wel dat je consequent moet zijn, ineens je paard een tik verkopen omdat je paard de hele proef al een beetje aan het spannen o.i.d. is is zeker onterecht.
Probeer consequent te zijn in je hulpen, te ontspannen naar je paard toe en je paard hulpen te geven om haar aandacht op een correcte manier bij haar werk te houden. Als je haar in je rijden correct tussen 2 benen en 2 teugels hebt hou je haar er in een proef ook makkelijker tussen.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:26

Dat proefgerichter thuis gaan rijden is een hele goede. Ik kan niet aangeven of een bepaalde gebeurtenis de oorzaak is van dit gedrag. Zoals ik al aangaf is dautsen echt geen bang paard, maar wel een paard dat liever eet dan werkt. Het probleem is dat als ze eenmaal zover is dat ze het kwijt is, ze er op geen enkele manier weer bij te krijgen is. Zoals zondag.. ik kreeg haar niet meer vooruit! En dan ook met geen mogelijkheid. Wat dat betreft zijn die Friezen toch enorm koppig. Iig alvast bedankt voor deze tips, hier kan ik zeker wat mee!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:32

Dautsen schreef:
....maar wel een paard dat liever eet dan werkt.

Neem dan een handje suikerklontjes mee als je gaat oefenen, beloon iedere goede reactie (in jou geval met name een voorwaartse?) met je stem (en later stiekem in je proef ook een paar keer), en laat die beloning met je stem de eerste paar keer volgen door een suikerklontje.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:36

Ej dat is een goeie! Dautsen doet werkelijk alles voor eten. Ik had al bedacht om een wortel aan zo'n hengel te binden maar dat is misschien niet helemaal wat de jury wilt zien Haha! We kunnen natuurlijkaltijd proberen te conditioneren!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:43

Mijn paard wist het ook goed als hij in de ring was dat hij wel even kon profiteren. Liever lui dan moe laat ons zeggen. Daarom heb ik nu wieltjessporen gekocht die ik enkel en alleen aandoe op wedstrijd (op training rijd ik met m'n gewone sporen). Dit gaat echt super. Ik kan zo op een rustigere manier duidelijk maken dat hij wel moet werken, ook in de ring. Hij reageert heel goed op die sporen en bij de minste aanraking reageert hij. Dus ik hoef mijn hulpen niet meer overdreven te geven nu. Maar ik rijd anders nooit met deze sporen, zodat hij er zeker niet aan gewoon wordt.
Het kan ook helpen om thuis een beetje proefgerichter te rijden af en toe, laat je proef eens voorlezen en zo van die dingen. Oefenwedstrijden zijn ook altijd handig.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 17:38

Die andere sporen zijn ook een goede. Ik rijd nu wel met wieltjes sporen maar die zijn enorm klein en kort. Bedankt!

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:52

Misschien is ze je ook aan het uittesten... oefenwedstrijdjes rijden en tijdens het rijden aanpakken, vraag je instructeur mee zodat hij je in de baan kan helpen. Bij ons met oefenwedstrijdjes mag je de oefeningen ook vaak overdoen...
Je paard moet er toch een keer doorheen, maar je moet wel consequent en kalm blijven...

Mijn eigen paard heeft ook zoiets gedaan... niet dat hij de baan niet rond wilde, of door bepaalde hoeken niet heen, maar hij liet me gewoon zitten. Tijdens losrijden dacht ik dan vaak 'hoppa, hij is er.. we zijn er klaar voor, laat maar komen die proef'... Maar in de proef nam hij gewoon een loopje, hangerig op bit, niet aan been, wijken op zijn eigen manier en tempo doen...

Heb laatst mijn instructie gevraagd mee te gaan, en die heeft de eerste proef gekeken, ze zei, zodadelijk in de tweede proef wordt je toch wel strenger.. hij maakt er een spelletje van... Sindsdien rij ik de proeven met het idee, ik ben mijn paard aan het opleiden en winnen is een leuke bijkomstigheid... Als hij niet reageert dan kom ik duidelijker in met been, als hij dan aangalloppeert of weg springt, dan geeft hij wel reactie en kun je dit weer corrigeren... Vanaf dat proefje dat ik zo begon te rijden, werd hij veel fijner en was hij er weer...

Gaat wel tijd in zitten, en ik snap dat je de lol van wedstrijd rijden er vanaf krijgt, maar blijf proberen..
En misschien gaat het buiten wel weer beter... hebben sommige paarden ook last van...

succes in ieder geval

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:52

Ik zou ook eens een proefwedstrijdje mee rijden. Thuis proefgericht trainen kan natuurlijk ook, maar een paard heeft meestal goed in de gaten wanneer hij in de wedstrijdring is. Daarbij kan het ook zijn dat je wat spanning op hem overbrengt, vooral als je van tevoren al gaat bedenken wat er fout kan gaan. Rij gewoon eens een wedstrijd mee voor spek en bonen en pak hem een keer goed aan in de ring. Het kan zijn dat de jury daar wat minder blij mee is, maar je kan er wel een hoop toekomstige problemen mee voorkomen! Want als ze eenmaal doorhebben dat ze zo onder het werk uit kunnen komen....

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:08

Komt waarschijnlijk door jou eigen zenuwen, het klinkt misschien raar, maar ik heb dit ook superlang gehad en nu zit ik gewoon heel ontspannen en dat merk ik ook als ik in de proef zit..Ik heb veel geleerd van mijn instructeur en instructrice.. Lachen

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:46

Hey! Super bedankt voor de berichten! Dautsen weet inmiddels, denk ik, heel goed dat ze er onderuit kan komen tijdens de proef. Ze wordt idd heel hangerig, niet aan het been, en wijken doet ze gewoon niet. Ik had idd ook echt het idee, bah ze laat me gewoon zitten! Het is ook wel een goed idee om een keer mijn instructeur mee te vragen! En het kan uiteindelijk ook nog aan mijn eigen zenuwen liggen idd, maar dat maak ik iig niet bewust mee dan! Alvast bedankt iig!!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:49

Volgens mij zijn paarden idd wel zo slim dat ze doorhebben dat je ze in de proef niet wil/kan/gaat aanpakken.
Proefgerichter trainen en meedoen met onderlinge wedstrijden of een keer HC starten vind ik goede tips. Verder als ze ooit weer eens wat doet tijdens een proef wel gewoon een keer aanpakken. Ik denk zelfs dat de meeste juryleden liever zien dat je je paard een goed aanpakt dan dat hij de hele tijd een loopje met je neemt. Waarschijnlijk krijg je dan een onvoldoende op 1 of 2 onderdelen, maar dat is beter dan een hele slechte proef.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 05-04-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:50

Jou paard heeft een leuk kunstje gevonden Ja
Het lijkt mijn eigen Lan wel. Super lopen thuis en als je voor de oefenwedstrijd gaat en in de ring gaan klooien.

En het ligt aan jou!!!
Jij zit er anders op, jij pakt niet door, want oh jee je punten, jij bent zenuwachtig dat ze het weer gaat doen.. dat soort dingen.

En je paard voelt dat.
Dus de oplossing is: geen suikerklontjes geven
Maar gaan rijden in de stellige overtuiging dat je heel slechte punten gaat halen, maar je paard geschoold wordt.

Dus de ring in.. kliert ze, hangt ze op het bit, is ze niet voorwaarts.. PAK DAT AAN. Zoals je dat in de training ook zou doen. Dus zet je haar dan op een klein cirkeltje.. dan dat in de ring ook doen. Dan maar minder punten. Ik geef je op een briefje dat ze na drie keer zo rijden, weer helemaal normaal doet in de ring. Succes!

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:08

De meeste juryleden zien volgens mij Dautsen niet zozeer als vervelend, maar ik heb het idee dat ze zoiets hebben van: jij hebt haar gewoon niet goed voor elkaar en daar ga je haar nu voor straffen. Maar dat kan ook aan mij liggen. We gaan iig aan de slag!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:51

Dautsen schreef:
De meeste juryleden zien volgens mij Dautsen niet zozeer als vervelend, maar ik heb het idee dat ze zoiets hebben van: jij hebt haar gewoon niet goed voor elkaar en daar ga je haar nu voor straffen. Maar dat kan ook aan mij liggen. We gaan iig aan de slag!

Inderdaad, dat krijg je vaak te horen. Daarom ook bij mij andere sporen. Zo valt het niet zo op en kan ik hem makkelijker aanpakken als hij het begint uit te hangen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:01

Anya schreef:
Jou paard heeft een leuk kunstje gevonden Ja
Het lijkt mijn eigen Lan wel. Super lopen thuis en als je voor de oefenwedstrijd gaat en in de ring gaan klooien.

En het ligt aan jou!!!
Jij zit er anders op, jij pakt niet door, want oh jee je punten, jij bent zenuwachtig dat ze het weer gaat doen.. dat soort dingen.

Je hebt gelijk.

Citaat:
En je paard voelt dat.
Dus de oplossing is: geen suikerklontjes geven
Maar gaan rijden in de stellige overtuiging dat je heel slechte punten gaat halen, maar je paard geschoold wordt.

Paard beter scholen inderdaad... Maar waarom in hemelsnaam het paard niet belonen voor goed gedrag?

Citaat:
Dus de ring in.. kliert ze, hangt ze op het bit, is ze niet voorwaarts.. PAK DAT AAN. Zoals je dat in de training ook zou doen. Dus zet je haar dan op een klein cirkeltje.. dan dat in de ring ook doen. Dan maar minder punten. Ik geef je op een briefje dat ze na drie keer zo rijden, weer helemaal normaal doet in de ring. Succes!

En deze opmerking vind ik gevaarlijk gezien het juryoordeel wat is gegeven n.a.v. het 'aanpakken' van de ts! Paard zal ongetwijfeld wel eens duidelijk gemaakt moeten worden dat ook in de proef gewoon gewerkt moet worden. Maar duidelijk niet op de manier zoals ze dit eerder heeft gedaan.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:19

Het probleem van deze fries, wat ik al vaak van mede friezen berijders heb gehoord, is dat ze zich volledig kan afsluiten. Dan kan je doen wat je wilt, maar je komt er gewoon niet meer doorheen. En ik moet er nou juist wel doorheen komen. Inmiddels met mijn instructeur afgesproken dat hij de eerst volgende wedstrijd meegaat!
Bedankt!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:24

Dan zou je op de een of andere manier toch tot haar door moeten proberen te dringen, denk dat dat naast oefenen en trainen vooral een vertrouwenskwestie zal zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:46

Kelly ann ja dat klopt.. ik ga ervan uit dat dit tijdens de training wel op een goede manier wordt opgelost.

fijn dat je instructeur meegaat.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 10:42

Tijdens de training vertoont Dautsen dit gedrag nooit. Buiten heb ik er ook nog nooit last van gehad.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:01

Inderdaad, zoals hier al gezegd, ze speelt een spelletje. Ze heeft door dat jij tijdens een wedstrijd anders reageert als normaal.
Tijdens een proef kan je ook bv niet een oef opnieuw doet tot jij er tevreden over bent.
Probeer te oefenen en haar hier door te krijgen door een wedstrijd zo echt mogelijk na te bootsen. Huur desnoods een piste en beeld je echt in dat je op wedstrijd gaat.