Bokken achter ander paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Bokken achter ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:22

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn merrie Una ( of zij met mij )
Ik ga af en toe wandelen met een paar mensen van stal (in totaal met 3 of 4 maan elke keer)
En telkens als het paard voor mij in galop aanspringt, begint mijn merrie als een gek te bokken en te springen. Ze gaat dan niet vooruit, ze blijft eerder zo ongeveer ter plekke. En ze blijft maar doorgaan, gelukkig kan er ik wel redelijk goed op blijven zitten maar laatste keer lag ik er bijna af.
Ze is heel de wandeling ontspannen, stap en draf achter ander paard geen probleem (ben meestal op tweede of derde positie).
Na 10 minuutjes loopt ze zelf al met haar hoofdje naar beneden met licht contact. Maar zodra het paard aanspringt voor mij, flipt ze.
Soms gaat het goed, en dan weer niet meer.
In de piste ofzo doet ze dit niet.
Ik kan met haar niet vanvoor rijden, want dan gaat ze niet vooruit.
Ik heb Una nog maar sinds middel september.
Hebben jullie enig advies of tips?

Tuig en zadel zijn goed.

Groetjes

blensink

Re: Bokken achter ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:36

Misschien kun je proberen om achteraan te gaan rijden en als ze begint te bokken, haar omdraaien en als de paarden voor je galloperen haar het ook vragen kijken of ze dan wat rustiger word.
Het kunnen natuurlijk gewoon vreugdebokken zijn omdat ze het in de piste niet doet.
Goed ontspannen blijven zitten, want als je zelf al denkt oh, nu gaan we galloperen en nu gaat ze bokken kan het zijn dat je paard dit voelt.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:44

Ja dat kan ik inderdaad eens proberen.
Vreugdebokken zijn het denk ik niet. Ik kan niet echt goed uitleggen wat ze exact doet, maar ze gaat eerst met de voorbenen omhoog en dan bok. Precies alsof er kleine hindernisjes achter elkaar staan waar ze over springt, maar ze blijft bijna ter plekke.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:55

Is het een merrie en kan ze misschien hengstig zijn?
Mijn merrie kan af en toe ook zo gek springen, maar dan is ze hengstig en heeft dus waarschijnlijk ergens last van, na veel rijden tijdens de hengstigheid word dit minder.
Neem je de teugels op maat voordat je gallopeert of laat je die in dezelfde positie als met de draf stap?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 06:46

Het is een merrie, van hengstigheid heb ik nog niet veel gemerkt, maar het kan zijn hoor. Maar ze doet dit al sinds januari ofzo. Ze doet het nooit in stap en draf.
Ik laat de teugels ongeveer hetzelfde, maar probeer me schrap te zetten, maar niet krampachtig ofzo, maar ik probeer zeker niet mijn teugels te kort te nemen, dat ze niet denkt dat ze niet mee mag galopperen en daarmee blokkeert.
Vorige keer galopeerden we in een veld, de eerste galop super. We draaien ons om en willen terug in draf vertrekken en dan in galop, maar toen was ik nog mijn teugels aan het nemen omdat we in stap waren gegaan en toen deed ze dit weer. Dus dacht ik dus Una als eerste in draf te zetten, dan pas vertrekken die voor mij en er was geen probleem. Maar erna deed ze dit dan ook weer.
En tijdens haar boksessie heb ik niet echt de reflex om iets te doen aangezien ik me echt moet concentreren om er niet af te vallen.

Ohja ook nog vergeten zeggen dat ze dus elke dag met andere paarden buiten komt. Ze krijgt tweemaal per dag voordroog en krachtvoer. En 's avonds een halve suikerbiet er nog bij.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:09

Ik ben vandaag weer gaan wandelen met twee mensen van stal, 1 op een pony'tje en de ander op een paard.
Heb haar van van tevoren wel goed gelongeerd.
De eerste galop was goed. Ze heeft bij de andere galopsessies 2 keer weer haar kuren gehad maar niet zo erg als de laatste keer. Heb zelfs twee keer op eerste positie gegaloppeerd, de eerste keer goed en de tweede keer niet echt het tempo wat ik wou maar ben al blij dat ik haar vooraan kon rijden.
Nadien wou ik nog eens vanvoor proberen aandraven maar protesteerde ze en kwam ze een met haar voorbenen van de grond, niet hoog maar toch iets, en dan draaide ik haar meteen om zodat ze niets meer kon doen. Na een stuk of zes keer kon ik eindelijk normaal aandraven , en heb haar uitbundig beloond toon ik haar weer in stap zette.
Ben toch wel trots dat ik als eerste heb kunnen galoperen maar dat protesteren is wel lastig.
Terug gekomen in onze buitenpiste (langs daar moet je zowiezo het erf verlaten) stonden de andere twee personen op hun paard in het midden en heb ik nog een rondje galop gedaan en dat was super.
Al bij al ben ik wel blij vandaag, maar wil gewoon dat ze nooit zo bokt e.d.
Heeft iemand anders nog suggesties of tips dan hoor ik ze graag.

Groetjes
plotie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:15

Is gewoon joligheid Lachen Lachen het enige wat je kan doen is gas geven Lachen naar vooohoooren moet ze Lachen

succes

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:33

KiWiKo schreef:
Is gewoon joligheid Lachen Lachen het enige wat je kan doen is gas geven Lachen naar vooohoooren moet ze Lachen

succes

Ja denk ik ook dat het dat is.
En in draf is ze zoooo rustig, loopt nageeflijk echt aan een lang teugeltje achter een ander paard. Maar de galop...

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:22

Mijn paard doet het ook altijd, ik begrijp je,, het is helemaal niet tof om zo te gaan wandelen. Hier een paard tips:

-Het zijn vreugdebokken, dat is goed, maar ze moet wel weten dat het gevaarlijk kan zijn voor diegene die op haar zit.Zet je kort als je gaat wandelen en ga al op voorhand rechtstaan als je gaat aangalloperen, als het echt uit de hand gaat lopen geef je telkens als ze bokt een tik met een zweep! Ze moet weten dat ze haar blijheid niet zo mag laten zien.
-Voor het rijden, maakt niet uit wat: dressuur, springen, wandelen) zet je je paard vrij op een paddock. Zo komt het meer buiten en gaat het na een tijdje ook een beetje een gewoonte worden om buiten te komen en gaan ze er niet meer zo zot over doen.

Veel succes!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:07

voorwaarts rijden....als ze zich schrap zet....drijven, naar vooooren en absoluut niet aan de teugels gaan trekken of hangen...handen ook naar voren en drijven maar...lopen moet ze, dan kan ze niet meer zo makkelijk bokken

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:08

Sagamore : ze komt elke dag buiten hoor.
Vandaag ben ik weer gaan wandelen...Had haar kort even gelogeerd en als de andere paarden in de bak kwamen hadden we nog allemaal wat gedraaft en ik twee rondjes rustig galopje, en was super.
We hebben ongeveer een stuk of 8 / 9 maal gegaloppeerd waarop ze maar 1 keer gek deed. Dit kwam doordat ik op de tweede positie was, en de vrouw achter mij stak voorbij in galop (toen we nog in stap waren) wel heel rustig, en nog een paard achter mij stak voorbij en dan gingen ze allemaal in galop en dat werd Una een beetje teveel (dit was de tweede galop, de eerste was geweldig). Maar dan erna telkens mooi achter elkaar gebleven en ze was SU-PER!
Ik denk dat het nu gewoon kwestie is van gewoon te worden.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:10

EmptyWords schreef:
voorwaarts rijden....als ze zich schrap zet....drijven, naar vooooren en absoluut niet aan de teugels gaan trekken of hangen...handen ook naar voren en drijven maar...lopen moet ze, dan kan ze niet meer zo makkelijk bokken

Ja dit probeer ik , aansporen van 'komaan je moet mee' en het is ook goed gelukt. Ze begon gek te doen (was op laatste positie dan) en ze draaide zich zo schuin dus precies aan het appuyeren, en gaf ik been bij en kwam ik gewoon achter de andere aan.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:35

plotie schreef:
Ik denk dat het nu gewoon kwestie is van gewoon te worden.

Denk ik ook, gewoon vaak genoeg doen op een gegeven moment is het niet meer leuk.
Wel fijn om te horen dat het al een stuk beter gaat.
Succes verder!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:12

Vandaag ben ik weer gaan wandelen. Maar de stalhouder raadde mij aan om een ander bit in te zetten, een veel straffer. Ik reed met kneveltrens maar ze schud in het begin zo af en toe met haar hoofd.
Maar dat straffer bit (ken de naam niet) was echt niet te doen. De eerste vier galoppen waren super, maar dan op het maisveld (wat we als tweede galop deden ) ging weer mis. Het paard voor mij ging in draf om dus daarna in galop aan te springen, maar una ging al direct in galop, en wou haar rustig inhouden om haar weer in draf te zetten, maar de impact van het bit was volgens mij te groot, en ja net op dat moment springt het paard voor mij aan in galop. Ze begon weer te springen, maar gaf echt goed benen en zei : vooruit!! en dan ging ze er gewoon weer achter. En dan draaiden we ons om , om terug te keren en terug te galoperen en deed ze het weer, maar dan alle paarden terug in draf en dan netjes in galop aangesprongen. Daarna is alles goed gegaan.
Maar DAT bit steek ik er nooit never meer in hoor.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:32

Als het andere bit je niet bevalt zal ik het zeker niet meer gebruiken en ja zo´n maisveld is natuurlijk wel enorm leuk om even uit je dak te gaan.
Gewoon veel doen het word vast wel minder met de tijd.
Nogmaals succes verder.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 15:28

blensink schreef:
Als het andere bit je niet bevalt zal ik het zeker niet meer gebruiken en ja zo´n maisveld is natuurlijk wel enorm leuk om even uit je dak te gaan.
Gewoon veel doen het word vast wel minder met de tijd.
Nogmaals succes verder.

We hadden het veldje al heen en terug gedaan, dan verder door het bos, en dan het veldje terug gedaan, ze zal het kennen, dat het daar te galoperen is Haha!
Bedankt
Groetjes
plotie en zotte Una Haha!