Hoe hebben jullie je paard verkeersmak gemaakt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Hoe hebben jullie je paard verkeersmak gemaakt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:23

Hoi.

Zoals de titel al zegt, ben ik eigenlijk nieuwschierig hoe jullie dat gedaan hebben.
Hoe hebben jullie je paard geleerd dat ze niet bang moeten zijn voor het verkeer??

AH_scim

Re: Hoe hebben jullie je paard verkeersmak gemaakt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:24

Ik volg het even. Normaal zou je zeggen gewoon langs de weg lopen en herhalen, maar ik zit langs een hele drukke weg en vind dat gewoon gevaarlijk.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:58

Poeh moet ik even denken.
Met de kleine gingen we vaak stukjes langs de weg lopen, toen was hij nog veulen en zo kon hij rustig aan goed wennen.
Toen ik mijn pony kreeg ben ik eerst met mijn zus naar buiten gegaan, haar pony was zo mak altijd en daardoor bleef mijn pony ook rustig. Of dat ik er nu op zat of ernaast liep.
Uiteindelijk kon ik zelf met haar naar buiten.
Moet wel zeggen, dit is echt jaren geleden.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:40

Dat is bij mij heel makkelijk gegaan. Hij is nog niet zadelmak, maar wel fietsmak. Ik ben eerst met hem gaan wandelen, eerst de rustige paden. Dan eens langs een auto, dan eens door de 50 km wegen, dan eens langs de 80 km wegen. Eerst aan de hand, maar nu kan hij het ook aan de fiets. Ook heb ik met hem door het winkelcentrum gefietst, tussen de winkelkarretjes met wijnflessen erin (rammelt aardig kan ik zeggen) Maar door het op te bouwen gaat dat prima zo. Ik verwacht ook geen problemen als ik er straks op zit. Ik ben altijd alleen gegaan, en later pas met andere paarden mee.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:43

Veeel buiten lopen, in een rustige omgeving beginnen en
vooral nooit opgeven! Niet boos worden van schrikreacties
En dan opbouwen, bv steeds iets verder, een drukkere
route, met andere ( rustige ) paarden op stap gaan kan
ook helpen maar uiteindelijk meot je het zelf ook kunnen
Zo heb ik het een beetje gedaan Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:45

Aha! Heel gemakkelijk. Stuk wei tegen de straat (drukke baan van nu nog 70/u, rijden altijd harder) afgespannen en aande straatkant op een paar centimeter van de omheining al het voer gelegd. Dat even volgehouden en dan moest hij daar wel gaan staan als hij geen honger wou lijden.

Werkte perfect Haha!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:54

Najaa het voordeel is dat die verzorgpony bij een spoor staat. Daar komt dus de trein langs maar er loopt ook een weg. En het ligt toch een beetje buitenaf.
Dus iets is hij dan wel gewent maar toch.

Was dus wel benieuwd.
(Het moet natuurlijk wel mogen, maar stel dat het mag(Het verkeersmak maken.), dan zou tips wel handig zijn!)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:09

Tieneke schreef:
Aha! Heel gemakkelijk. Stuk wei tegen de straat (drukke baan van nu nog 70/u, rijden altijd harder) afgespannen en aande straatkant op een paar centimeter van de omheining al het voer gelegd. Dat even volgehouden en dan moest hij daar wel gaan staan als hij geen honger wou lijden.

Werkte perfect Haha!

Hm naja, paard wat ik nu rijd staat ook zowat tegen de weg aan en er komt echt van alles langs. Maar verkeersmak is ie echt niet hoor!

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:19

En probeer de eerste keren een verkeersmak paard mee te nemen. Kan je het andere paard eerst tussen je paard en het verkeer plaatsen en zo opbouwen...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:32

ik woon aan een doorgaande weg ( niet druk maar kan wel elk verkeer komen, vrachtwagen, bussen enzo) maar ja verkeersmak maken, ik kruip erop en zie wel verder, is altijd goed gedaan. zijn hier allemaal verkeersmak, breng ze langs de fiets naar de grote wei dus. belangrijkste zelf niet bang zijn en als er een grotere wagen komt even belonen en praten.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:40

Als het een jong dier is (1-3 jaar) zoveel mogelijk langs de weg lopen. Kleine stukjes en dat steeds uitbreiden.
Doe dit af en toe met een ander paard maar ook zonder, zodat hij/zij aan beide dingen leert wennen.

Oudere dieren (als je de mogelijkheid hebt) meenemen in de weide en eerste daar het dier rustig laten lopen. Want daar zitten vaak vogels en het is toch anders dan in de bak.
Daarna rustig een klein stukje langs een niet al te drukke weg gaan lopen en dat steeds een stukje uitbreiden. Eventueel met een ander paard aan de hand erbij.

En dit langzaam maar zeker uitbouwen.

Het mooiste is natuurlijk als je een rijbak of weide hebt aan de drukke weg, dan gaat het wennen een stuk sneller. Maar helaas heeft niet iedereen dit.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:45

met mijn paard:
ik heb hem gekocht als jaarling toen hij op de opfok stondliep ik ermee het erf op en dangewoonwachten tot er wat langskwam. kwam er wat langs en hij dee niks gingenwe stapje verder net zolang tot we bij de weg stonden dan stukjede weg op en zo steeds verder uitbreiden.
met pony:
die was/isalwat ouder.
ging altijd naar de manege met mn vader ernaast. zo wende ze er wat aan ik zat er dan op en vader met fiets ernaast.
daarna ging ik gewoon wat wandelen over de weg en later erop.

mn paard is nu voor 98% verkeersmak wil in een gekke bui nog wel eens schrikken van groot verkeer(is ooit bijna aangereden door vrachtwagen)
en mn pony is voor 100%verkeersmak die schrikt nergens van.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 05:38

Het is dus eigenlijk het gewoon doen.
Najaa die verzorgpony staat in dit geval dat op een plek met voordelen.

We staan een beetje achteraf.Dus rustige wegen.
Maar daarnaast staat hij ook naast een spoor. Waar dus om het half uur ofzo een trein aankomt. en ze kunnen ook vlak maar dan ook vlak bij het spoor staan.
En als ze helemaal voorin staan, dan heb je een weg waar regelmatig wel eens verkeer over heen komt.

Als het mag dan steeds eerst de zandpad op en af lopen.
Dit is een redelijk lange pad.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:32

Mijn pony was altijd stoer en liep overal voorbij, na een bijna aanrijding met een tractor en een val in de greppel, is het mis gegaan. We zijn nu alweer twee jaar verder maar echt verkeersmak, nee. Hij kan ineens door een hard geluid helemaal uit zijn dak gaan en geef dan de ene na de andere bok. En dit dan midden op straat tussen ander verkeer en mensen in. Ook al is er een paard bij die nergens op reageert, de mijne gaat dan gewoon uit zijn dak. Mijn gevoel zeg dan ook dat het een keer echt fout gaat en hij een fietser of voorbij ganger een achterbeen laat zien. Maar er zijn ook dagen bij dat we heerlijk een rit door de straten en polder kunnen maken en hij heel braaf is.

succes met het verkeersmak maken en houden van je paardje

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:18

Met andere verkeersmakke pony's der blokje om geweest dat ging heel goed! Nu vind mijn pony bijna niks meer eng.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:49

Mijn eerste paard kreeg ik als 2 jarige en die heb ik zelf verkeersmak gemaakt. Gewoon door veel met hem te wandelen langs allerlei verkeerssituaties. Hij was pas 2, dus ik had een heel jaar om hem overal aan te laten wennen. Hij kende dan ook alles en was nergens bang van.
Als hij al eens schrok, dan sprong hij hooguit een stapje opzij en keek dan eens goed wat het "enge" ding was...

Toen hij onder het zadel ging, gingen we ook al vrij snel naar buiten en dat ging prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:11

Ehm, dat was ie al toen ik em kreeg Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:18

Tieneke schreef:

Werkte perfect Haha!

Dit hebben wij dus ook gedaan. Het werkte goed ja, mijn paard heeft geen schrik meer dan dingen die naast zijn wei doorkomen. Maar owee als we de wei verlaten Haha!
Ik moet er wel bijzeggen: ik woon heel landelijk en allerlei rare landbouwmachines (gaande van gewone tractoren tot immense graandorsers) zijn hier dus dagelijkse kost.
Ik ga veel met mijn paard in het veld wandelen maar ik neem altijd een begeleider mee. Meestal is dat mijn vader. Hij houdt mijn paard vast aan een touw dat aan het bit bevestigd is. Ik zit er dan op. Als hij rustig is dan hangt dat touw gewoon door! Maar als er iets spannends gebeurt, neemt mijn vader hem wel even korter. Dit vind ik persoonlijk een heel geruststellend idee.
We hebben mijn paard ook geleerd dat als er iets engs gebeurt, dat hij dan gewoon moet stoppen en kijken waar het vandaan komt. (We zorgen wel dat we op een veilige plaats staan!). Als ik zie dat de adrenaline daalt, dan beloon ik hem en gaan we rustig verder. Dan is hij dermate rustig dat hij het enge ding kan gaan inspecteren.

Natuurlijk is deze theorie niet waterdicht. De dag dat mijn paard écht moet schrikken, zal hij er heus wel vandoor gaan, ongeacht of mijn begeleider hem vastheeft. Dat weet ik maar tot nu toe werkt deze manier prima voor ons! Lachen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:09

Mijn vader is iedere woensdag toen we mijn paard net hadden, 1½ uur met nog een ander paard wezen wandelen, en hij heeft daar erg veel van geleerd! Haha!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:12

Veel mensen gaan dus naar een rustig pad, maar wat als je dat niet hebt Vingers aflikken als je aan een drukke weg zit met een 5 jarige Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:16

wandelen en fietsen, gewoon overal en alles doen, werkte bij mij Ja

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:25

Gewoon in een groep meenemen dat je een paar keer over moet steken en daarna in een groep stukjes over de weg gaan!! en dat steeds uitbreiden en dan in je eentje de weg overgaan steken en uiteindelijk kun je ook alleen over de weg

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 10:24

Wij hebben gisteren het zandpad op en afgelopen.
Najaa het is dus een rustig stukje, maar ook daar kan hij schrikken. Maar dat we het straks steeds een stukje verder gaan zoeken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:28

En veel enge dingen opzoeken, als je daar aan toe bent.
de band wat betreft vertrouwen moet dan wel goed zijn! Lachen

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:16

ik ging met mijn pony en mijn vriendin en haar pony te wandelen en er was nog een meisje bij(mijn vriednin) en mijn pony was toen nog niet beleerd en we hadden wel al het hoofdstel buiten omgedaan en zo(ze was wel zadel mak) en toen gingen we door het bos wandelen en toen zij ik tegen M ik ga er even op zitten, naja alles ging zo goed als ik weet niet wat dus ook een stukje stappen en teon draven en toen de volgende dag ging ik ik de bak er even op met zadel en dat gin toen ook allemaal zo goed als ik weet neit wat en toen ze verder hellemaal beleerd was gingen we een buitenrit maken(door het verkeer heen) en ze keek nergens raar naar ze deet alsof ze het wel gewend was terwijl ze nog nooit een auto had gezien, dat een paar keergedaan teon ging ik alleen met haar langs de weg wandelen heeft ze ook nergens raar naar gekeken en teon er op en dat zat!!