Paard rechtsom helemaal vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kennyboy

Paard rechtsom helemaal vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:00

Hallo allemaal,

Ik mag voor iemand zijn paard rijden een aantal maal per week.
De merrie is al 3 jaar niet onder zadel gereden, er wordt wel actief mee gemend. Ik heb er van de week voor het eerst even op gezeten. Dit ging eigenlijk heel goed, in het begin was ze erg allert maar al gauw zakte ze met haar hoofd en we hebben het rijden kort gehouden.
Maar nu begon ik linksom, dit ging prima, later wisselde ik van kant maar rechtsom viel ze haast om naar binnen, ze kan totaal niet op haar eigen benen staan rechtsom en wilde telkens stilstaan. Als ik haar dan weer naar voren probeerde te rijden begon ze te bokken. Ook bij de eigenaar is het bekend dat het paard rechtom moeite heeft, maar toen ik erop zat had ik echt het idee dat ze om zou gaan vallen.

Nu wil ik toch gaan proberen om dit probleem op te lossen, maar.... Waar begin ik? Iemand advies?

Alvast bedankt!

Silence

Re: Paard rechtsom helemaal vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:03

Ik denk dat het een goed begin is om het paard helemaal te laten checken door bijvoorbeeld een ostheopaat.
En daarna rustig opbouwen met een goede instructrice/teur.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:05

Ik zou veel op de binnenhoefslag oefenen. Beide benen er goed aan en dan vooral je binnenbeen. Ten alle tijde goed controleren of de druk in beide handen gelijk is. Waarschijnlijk heb je nu in je rechterhand veel kilo's en in je linker weinig. Druk met je binnenbeen naar je buitenhand. Zet je paard desnoods een beetje schoudervoor. Op die manier krijg je, je paard al een stuk losser denk ik. Lukt het niet na een paar weken kan je hem altijd nog eens na laten kijken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:14

er zijn zoveel dingen waar je moet op gaan werken

ik zou haar leren lopen op de volte door te gaan longeren zonder dat je erop zit. Longeren niet gewoon maar goed longeren met pessoa of met bijzetteugel of dubbele longe, zodat je haar kan rechtrichten en evenwicht vinden zonder ruiter.

Dan pas zou ik er maar op gaan rijden. Tenzij je technish goed kan rijden op buitenteugel en je benen zeer goed kan gebruiken. Aan de longe kan je heel veel zien wat er aan de hand is. Is makkelijker voor het paard ook zonder gewicht van de ruiter op zo'n probleem te trainen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:43

idd met haar gaan longeren met bijzet om haar zo wat losser te krijgen .
als dat niet helpt er iemand bij halen die haar kan kraken

suc 6

Kennyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 00:05

Nou, mijn eigen plan komt inderdaad overeen met jullie tips, mijn idee was idd om te gaan beginnen aan de longe, om op die manier haar te leren om op haar eigen benen te staan. Ik ben benieuwd, gaan ons best doen!

Natuurlijk blijven adviezen en tips erg welkom!

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:02

idd longeren,
maar ook gewoon rustig blijven, hij
is nog jong dus dan komt dat vaker voor!
probeer ook ietsies er tegen in te gaan zitten,
in dit geval dus naar buiten
(bij mij hielp dat!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:06

longeren en osteopaat laten komen.
(kost zo'n 70 geloof ik, wat imo een goede investering is. Wie weet waar hij last van heeft. Ik zou maar voorzichtig zijn)

succes!

Kennyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:00

jeanine94 schreef:
idd longeren,
maar ook gewoon rustig blijven, hij
is nog jong dus dan komt dat vaker voor!
probeer ook ietsies er tegen in te gaan zitten,
in dit geval dus naar buiten
(bij mij hielp dat!)

Ze is niet zo jong meer, ze is al 14 maar al 3 jaar niet meer onder zadel gereden, enkel voor de wagen.