Vzpaard bij andere ruiter geen last vd rug etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Vzpaard bij andere ruiter geen last vd rug etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:39

Hoi,

ik heb sinds een paar weken een vzpaard,

ik heb al een aantal topics over haar, dat ze haar hoofd echt heel veel omhoog gooit, daarbij soms met haar staart zwiept en haar rug weg drukt tijdens het rijden maar ook tijdens het poetsen.
Nu had ik dit bij de eigenaresse neergelegt en die zei dat zij er wel even op zou klimmen om te 'voelen'. Dat heeft zij gisteren gedaan en volgens haar heeft zij NIETS gemerkt.
Geen hoofd omhoog gooien, geen staart zwiepen, geen rug wegdrukken (ook niet tijdens het poetsen).

Ik vind dit zó raar, ik rijd echter met een hele vriendelijke hand, en juist als ik het teugelcontact verbreek, wordt dat hoofd omhoog gooien Héél erg. Ook als ik dan juist wat meer druk geef wordt het wel wat minder maar het gaat niet over. De eigenaresse heeft met het zelfde hoofdstel/zadel en alles gereden als ik doe..

Is dit paard mij gewoon in de maling aan het nemen? (zoals de eigenaresse denkt?)
Een paard kan toch niet doen alsof hij pijn heeft, want ik suggereer dat rug wegdrukken, vooral tijdens poetsen toch met pijn....

edit; ik denk in ieder geval dat ze last heeft van haar rug/mond maar de eigenarese zegt dus dat haar niets mankeert.. Voor de rest ben ik echt geen beginnende ruiter die een beetje rondjes rijd ofzo hoor om eventuele misverstanden te voorkomen Knipoog

deniece

Re: Vzpaard bij andere ruiter geen last vd rug etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:13

Niemand?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:16

Waarom vraag je niet een keer of de eigenaar wil komen kijken als je aan het rijden bent? Dan zal ze je beter begrijpen en misschien ziet ze ook de fout of miscommunicatie.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:34

mischien is de eigenaar wel niet eerlijk tegen je ...
want kan me niet voorstellen dat hij het bij de ene ruiter wel doet , en bij de andere niet .
heeft hij last van de spieren naast de rugegraat ? het kan namelijk ook spierpijn zijn .
mijn paard heeft daar toen hij jong was en net onder het zadel ook erg last van gehad .
hem af en toe dan masseren doet wonderen Knipoog
ze vinden het heerlijk en het is goed voor de spiertjes Haha!
dat met het hoofd zo omhoog en de staart zwiepen is toch verzet of pijn .
ik zou gewoon een x bij de eigenaar gaan kijken als zij rijd , zij zij een x bij jou
mischien hebben jullie tips voor elkaar

suc 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:06

Was je erbij toen de eigenaar reed, dan kan je zelf zien hoe het gaat. Evt daarna wisselen, zodat ze ook ziet wat er bij jou gebeurd.
Denk dat er verder via internet weinig hulp geboden kan worden, we hebben te weinig zicht op de situatie. Heb je goed les, mss dat je daar mee geholpen bent?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:41

Ik was er niet bij toen zij hem reed, ze heeft in het bos gereden. Voor de rest ben ik ook de enige ruiter maar reed zij omdat ik die 'klachten' had.

A.s. zondag gaat ze kijken als ik in de wei ga rijden.. En als hij het dan bij mij doet, mag zij er zelf op en dan kijken of hij het niet bij haar doet..

En ik zet het op bokt, omdat mensen hier misschien ervaring mee hebben en dan tips hebben Lachen

Maar het lijkt me stug dat het paard mij gewoon 'in de maling neemt'...

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:30

Dit geval doet mij denken aan een manegepony bij ons. Hij is er een ster in om je te laten denken dat hij ergens last van heeft: sloom lopen, hinken, rug wegdrukken... Op het moment dat je hem echter wat meer aanpakt, gaat zijn hoofd omhoog en kan hij opeens wél lopen. Bij hem zou het een dominantieprobleem kunnen zijn (hij is heel lang hengst gebleven), misschien is dat bij jouw verzorgpaard ook het geval? Ik wil maar zeggen: volgens mij is het goed mogelijk dat een paard je in de maling neemt. Heeft iemand anders voor jou het paard verzorgd, en had die dezelfde klachten? Verder (denk ik) kan een paard zijn rug wel wegdrukken tijdens het poetsen, maar in hoeverre heeft hij er dan last van? Kijkt hij er chagrijnig bij, probeert hij van je weg te draaien? Ik hoop dat je een oplossing vindt voor je probleem!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:30

Ons paard heeft rugproblemen en heeft daar met rijden last van als hij niet eerst goed vw nw wordt losgereden. Mijn zusje rijdt hem af en toe ook en toen zij nog niet zo goed doorhad hoe ze hem los moest rijden liep hij bij haar soms wat onregelmatig in het begin. Nu ze doorheeft hoe ze hem rijden moet loopt hij super. Waar ik mee zeggen wil dat er misschien maar een paar tips nodig zijn zodat jij en het paard ook prettig samen kunnen rijden. Goed idee dus om de eigenaresse mee te laten kijken en denk ik nog beter om haar er ook op te laten zodat je kan zien wat er bij haar eventueel anders gaat als bij jou.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat, wanneer hij pijn aan blijft geven (en volgens mij is wegdrukken van de rug bij poetsen een goede graadmeter hiervoor) hier goed naar gekeken moet worden. Daar moet je wel eerst de eigenaresse voor mee krijgen.