Geen geld voor les? Of geen geld voor les over hebben?
Ik wil niet zeggen dat het zo is hoor, maar hoeveel je ook leest en bokt, les hebben is toch essentieel, wanneer je een paard op een goede wijze wilt trainen.
Wanneer een paard harder gaat lopen is het belangrijk dat je je bovenbeen- en bilspieren aanspant, zodat je het paard vraagt langzamer te lopen. Blijf ze aangespannen houden totdat het tempo dusdanis is verminderd dat jij er tevreden mee bent. Mocht het paard er totaal niet op reageren kan je een kleine ophouding geven met beide teugels ter verduidelijking.
Dit werkt goed in alle gangen.
In draf is er nog een extra trucje voor:
Passen blijven tellen (dus 1,2,1,2,1,2 enz.) als het paard ook maar iets versneld blijf jij gewoon lichtrijden in het tempo waar in jullie samen liepen. Dit is voor het paard niet comfortabel (want je 'loopt dan achter' met lichtrijden), waardoor hij jou tempo weer aan zal nemen. Dit kan in combinatie met het aanspannen van je spieren.
Mocht een paard echt door blijven drammen ga ik altijd een gang lager rijden dan ik al deed (dus draven als je aan het galopperen was en stappen als je aan het draven was). Als een paard alleen maar harder wilt en hij weet dat hij dan alleen maar extra terug genomen wordt, zullen ze eerder geneigd zijn jou tempo aan te houden.