Het rustig blijven lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Het rustig blijven lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:01

Hoi.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn verzorgpaard op het zelfde tempo blijft lopen?
Soms heeft ze hele fijne stukken, maar dan ineens gaat ze toch weer sneller lopen en doet ze haar hoofd ook weer iets meer de lucht in.

Les kan niet, heb ik geen geld voor en ze mag ook niet vervoerd worden. Knipoog

Judje

Re: Het rustig blijven lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:38

Geen geld voor les? Of geen geld voor les over hebben?
Ik wil niet zeggen dat het zo is hoor, maar hoeveel je ook leest en bokt, les hebben is toch essentieel, wanneer je een paard op een goede wijze wilt trainen.

Wanneer een paard harder gaat lopen is het belangrijk dat je je bovenbeen- en bilspieren aanspant, zodat je het paard vraagt langzamer te lopen. Blijf ze aangespannen houden totdat het tempo dusdanis is verminderd dat jij er tevreden mee bent. Mocht het paard er totaal niet op reageren kan je een kleine ophouding geven met beide teugels ter verduidelijking.
Dit werkt goed in alle gangen.
In draf is er nog een extra trucje voor:
Passen blijven tellen (dus 1,2,1,2,1,2 enz.) als het paard ook maar iets versneld blijf jij gewoon lichtrijden in het tempo waar in jullie samen liepen. Dit is voor het paard niet comfortabel (want je 'loopt dan achter' met lichtrijden), waardoor hij jou tempo weer aan zal nemen. Dit kan in combinatie met het aanspannen van je spieren.

Mocht een paard echt door blijven drammen ga ik altijd een gang lager rijden dan ik al deed (dus draven als je aan het galopperen was en stappen als je aan het draven was). Als een paard alleen maar harder wilt en hij weet dat hij dan alleen maar extra terug genomen wordt, zullen ze eerder geneigd zijn jou tempo aan te houden.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:44

Ik heb op het moment geen geld.
En ik mag haar ook niet vervoeren. Knipoog

Als ze te snel loopt, ga ik zelf inderdaad wel langzamer lichtrijden.Dan gaat het eventjes goed, maar dan krijgt ze soms weer de neiging om toch sneller te lopen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:46

Consequent doorgaan met oefenen.
Als het eventjes goed gaat en ze wil later weer harder: doe je weer hetzelfde totdat ze weer rustig blijft draven.
Als je dit consequent blijft doen, direct vanaf het moment dat ze versneld, zal ze op den duur leren dat het geen nut heeft te versnellen, zonder dat het gevraagd wordt.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:48

Bedankt voor de tips!

Op de goede momenten beloon ik haar trouwens ook.Hoopt dat dat ook een beetje helpt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:50

Op de cirkel sturen. Als de mijne gaat overhaasten, doe ik helemaal niets met zit en teugels, maar stuur ik hem op de volte. Hij mag dan zo hard hij wil, maar wél op de volte. Dit spelletje raken ze echt heel snel beu. Het is ook behoorlijk zwaar voor het binnenachterbeen. Nu moet ik maar eventjes de intentie hebben om mijn binnenteugel op te nemen en hij vertraagt al. Knipoog

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:51

"In draf is er nog een extra trucje voor:
Passen blijven tellen (dus 1,2,1,2,1,2 enz.) als het paard ook maar iets versneld blijf jij gewoon lichtrijden in het tempo waar in jullie samen liepen. Dit is voor het paard niet comfortabel (want je 'loopt dan achter' met lichtrijden), waardoor hij jou tempo weer aan zal nemen. Dit kan in combinatie met het aanspannen van je spieren."

is idd een goede manier..

denk het gewoon negeren en veel vertrouwen in je zelf blijven houden.. en lekker doorrijden.. veel voltes rijden (gaan ze vaak al een stuk minder hard van)..geduld bewaren.. regelmatig tot 10 tellen (haha)..

veel overgangen terug rijden en met namen proberen ontspanning te creeren.. die moment vast houden.. (vooral niet boos worden.)

als ze dan weer weg wil maak je een ophouding.. enzet haar gewoon op een volte.. tegen haar praten..

is maar een idee.. het idd misschien het verstandigste alsje iemand er naar laat kijken .. die kan je misschien zo een oplossing geven.. niemand kan alles alleen..

heel veel succes!

PS: belonen is goed.. (maar wel met de stem.. zodra jij je hand naar voren steekt..is het contact weer weg en kan ze ook weer sneller.)