Zelfstandig rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelfstandig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:39

Hallo allemaal,

Ik heb 2 verzorgpony's en probeer deze met mijn zus (17) en nog een paar volwassenen in te rijden.
Ze is ong. 1.30, dus ik rij haar in. We proberen gewoon zoveel mogelijk alles samen te doen, Monique (de pony) heeft is heel gevoelig en was in het begin overal bang voor. Mijn zus heeft het voor elkaar gekregen om haar angst te overwinnen, en dat is haar zeer goed gelukt. Nu kan ze nog wel eens bang zijn, en ik vindt het dan helemaal niet erg als ze een keer bokt.
Opzich rij ik al ong. 5/6, dus rijervaring heb ik wel, ik heb hiervoor wel een shetje ingereden, het meest alleen, die was eigenwijs, maar wel lief.

Maar nu is mijn probleem:
Ik rij gewoon los in de weide, en heb dit in het begin met Monique aan de longeerlijn gedaan. Daarna heb ik losgelopen met iemand ernaast. Dit ging allemaal prima, alleen wil ik nu graag met haar zelfstandig gaan rijden.
Als ik met haar op weg ben, draait ze gelijk haar hoofd om en rent terug naar het hek.
Wat kan ik hier aan doen?
Ze is opzich best sterk, ook al geef ik al mijn kracht, ik heb het gevoel alsof ze alles geeft om haar zin te krijgen.

Wat moet ik hieraan doen?

Xxx Linn.

Me_lodY

Re: Zelfstandig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:07

gaan werken aan jullie band. En gaan werken aan een rem. En niet te vergeten een goede basis naast het paard. Gehoorzaamheid, vertrouwen, zin in werken etc. Ik denk dat natural horsemanship voor jou een nieuwe wereld doet openen. tevens hebben ze daar de one rein stop, altijd handig om te leren als noodstop, maar niet de oplossing om te zorgen dat ze niet meer naar het hek rent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:28

Oke, dus dat kan ik haar niet afleren?
Het zal natuurlijk altijd nog in haar blijven zitten,
Maar bedankt!

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:57

Als ze jouw vertrouwt (als zijnde iemand die redelijk haar taal spreekt) zal ze eerder luisteren. Maar als je gaat begrijpen hoe een paard denkt en hoe die spreekt, kun je later ook makkelijker rijtechnisch aan de gang. Het paard goed tussen 2 handen en 2 benen houden, beter aan de hulpen krijgen, beter aan het werk krijgen (daarvoor moet ze echt plezier in het werk hebben). Op dit moment zegt ze je iets, ik vind het niet leuk en voel me niet veilig alleen die kant op, en bij het hek wordt ik beloont, daar stap je waarschijnlijk vaak op/af. Daar mag ze waarschijnlijk stil staan kletsen enzovoorts. Ik ken ook zat pony's die het liefst naar het bakhek toegaan, de uitgang dus. Zo'n pony moet vaak ook meer plezier krijgen in het werk en daarvoor is het begrijpen van een paard in mijn ogen erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:00

Inderdaad, hier stap ik normaal altijd op, ik borstel haar, zadel haar op, zadel haar af etc.

Ik ga proberen echt aan de band te werken, zou het helpen als ik haar op allerlei verschillende plekken ga trainen,borstelen etc.?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:05

linndesign schreef:
Inderdaad, hier stap ik normaal altijd op, ik borstel haar, zadel haar op, zadel haar af etc.
Ik ga proberen echt aan de band te werken, zou het helpen als ik haar op allerlei verschillende plekken ga trainen,borstelen etc.?

dan zou je kunnen beginnen om dat aan de andere kant te doen.
niet zo handig misschien, maar dan gaat de verbinding hek = geen werk en leuk er misschien wel af

daarom ook altijd in het midden opstappen, afstappen, aansingelen.
even een klein idee, werkte bij die van mij heel goed

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:40

Ik denk ook dat je uit het cirkeltje moet. Misschien kun je grondwerk gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:51

Ze doet het nu ontzettend goed.
Ik zie dat ze elke dag vooruit gaat.
We hebben een bak beschikbaar waar ik tegenwoordig in rijd.
Het is wel even wennen voor haar, ik heb een half uur met haar gestapt.
Ben morgen van plan om te draven, alleen ze snijdt de hoeken af.
Is hier een truucje voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 06:52

Ik ga vanmiddag weer rijden, kan iemand mij nog tips geven? Lachen