Kop in de lucht en rennen maar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Kop in de lucht en rennen maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:55

Zoals de titel al zegt dit is probleem wat ik heb met mijn paard.

Sinds wij op de nieuwe stal staan - nu zo'n maand vertoont ze dit gedrag. Zodra ze iets niet wilt gooit ze haar kop in de lucht en gaat rennen.
Mijn paard is al helemaal nagekeken - tanden / rug / zadel ik weet bijna zeker dat het niets lichamelijks is wat dit veroorzaakt. Toch heb ik de DA gevraagd om morgen weer te komen en nog wat dingen na te kijken.

Ik rijd haar op een dubbelgebroken watertrens die goed past - hoofdstel zit goed. Als ik mijn paard (zoals instructeur zegt) begrens / terug neem / op de volte zet komt ze uit protest omhoog. Toen moest ik van mijn instructeur dr een slof aan hangen - ookal zei ik dat ik dat absoluut niet wilde - ik moest het doen anders wilde hij niet doorgaan met les geven.

Ze wilde haar kop in de lucht gooien en gaan rennen - maar voelde de slof - toen zijn we bijna achterover geslagen en bleef ze stijgeren en stijgeren op die slof (bleef echt nog net zitten - was niet normaal meer) Toen ben ik er af gesprongen slof er af en weer gaan rijden - stijgeren was over.
Ik ben dus nu heel boos op mezelf omdat ik mijn instructeur zijn zin heb gegeven tegen beter weten in en ook heel boos op hem om dat hij mij puchte het toch te doen. Dus vanaf vandaag ben ik ook opzoek naar een andere instructeur.

Maar aangezien mijn paard dit hoofd in de lucht gooien laats ook op school deed en ik vreselijk op mijn lazer kreeg dat ik haar niet fatsoenlijk kon rijden zoek ik toch echt naar een oplosing...

wie weet wat dit is en hoe ik het kan oplossen?
nogmaals mijn paard is echt net nog nagekeken en had helemaal niks - ik laat haar morgen dus voor de zekerheid nogmaals na kijken maar grote kans dat het niets lichamelijks is - dus als het niks lichamelijks is wat dan?

Tomaatje

Re: Kop in de lucht en rennen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:11

Paard waar ik mee in de les reed deed dit ook (alleen hij steigerde niet). De ruiter moest been geven, en het paard vanuit daar weer naar beneden rijden. Juist niet terug gaan trekken.

Ik heb ook een keertje op dit paard gezeten. Hij deed het voor mijn gevoel echt als een soort van bluf. Zodra je been gaf en deed alsof het niet boeiend was werd het al stukken beter.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:18

Als je bij haar op zo'n moment been geeft gaat ze of omhoog of ze gaat nog harder rennen. Terug trekken heeft idd geen zin en dat probeer ik dan ook niet te doen - doe je dat wel gaat ze alleen maar hader crossen. Ik snap er echt niets van - bij mijn oude stal was het ook niet het braafste paard / probeerder ze ook uit / stijgerde wel eens. maar dit al een maand aan een stuk heb ik nog nooit met haar mee gemaakt

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:38

MoonenL schreef:
Als je bij haar op zo'n moment been geeft gaat ze of omhoog of ze gaat nog harder rennen. Terug trekken heeft idd geen zin en dat probeer ik dan ook niet te doen - doe je dat wel gaat ze alleen maar hader crossen. Ik snap er echt niets van - bij mijn oude stal was het ook niet het braafste paard / probeerder ze ook uit / stijgerde wel eens. maar dit al een maand aan een stuk heb ik nog nooit met haar mee gemaakt

Als ze gaat rennen zal ze eerst moeten stoppen om omhoog te gaan, toch? Dus daarom alleen al been geven. Ik heb geen idee hoe hard ze rent, maar misschien zou je haar eens moeten laten rennen. Je zit toch in een bak, ze kan nergens heen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:43

nee ze kan idd nergens heen - maar is oncontroleerbaar op zo'n moment - ze gaat rennen zo hard mogelijk en dan recht op de omheining af en dan vlak daar voor kei hard draaien en de andere kant op crossen - ik sturen wat ik wil maar zonder te trekken heb je geen stuur ze pakt gewoon het bit vast en trekken doe ik liever niet (alleen als het echt te erg word en gevaarlik voor mij), het leuke is dan ook dat het een 80/30 bak is dus ze kan ook nog heeeeeel ver hard crossen.

Dus dat laten rennen word voormij gevaarlijk - moet zeggen dat ze aan de longe hier ook niet braaf is en alleen wil rennen.

had ik er trouwens nog niet bijgezet (wel in een eerder topic) naast de bak loopt een weiland en daar lopen de drachtige merries in. Mijn merrie wilde in het begin deze merries heel de tijd aanvallen. Dat is nu gelukkig over. maar misschien dat het er iets met haar gedrag te maken heeft.

Helaas gaan we volgende maand alweer verhuizen - nouja voor haar niet helaas want zij komt nu gelukkig weer op een stal waar ze wél iedere dag van s ochtends tot s avonds naar buiten kan.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 31-03-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:46

Dan heb ik het idee dat ze dat gewoon doorheeft en dat de oplossing ligt bij een goede instructeur die je kan helpen bij dit probleem. Het enige wat ik nog kan zeggen is contra-stellen in plaats van de normale stelling vragen. Klinkt vreemd, maar helpt wel!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:47

bedankt zal het eens proberen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:51

Een goede instructeur kan inderdaad goed helpen! Maar je schreef ook dat ze het gedrag pas vertoonde op je nieuwe stal. Even later schrijf je dat ze straks gaat verhuizen naar een stal waar ze wel wéér overdag naar buiten kan. Er zal bij je huidige stal toch iets zijn wat haar gedrag uitlokt. Misschien kan ze haar energie onvoldoende kwijt nu ze niet meer de hele dag buiten staat?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 09:37

Ja ik denk ook dat dat er misschien iets mee te maken heeft - maar ik kan nu moeilijk zeggen dat ik niet meer rijd om dat het gevaarlijk word - want ze heeft die beweging zo hard nodig omdat ze niet naar buiten kan.

Met verhuizen naar deze stal zijn er gewoon een aantal dingen gebeurd die ik anders in mijn hoofd had (dus ook het naar buiten gaan)
Maar ik moet nog een maand (of iets korter tot dat de stallen klaar zijn) en ik hoop eigenlijk wel dat haar gedrag verbeterd want ik zie het zo niet meer zitten.

Ben nu ook naar een nieuwe instructeur opzoek... ik had eerst een super fijne instructrice maar die stopte er mee vanwege rugklachten en toen deze meneer van de slof en nu even niks meer

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:18

Ik reed ook met een dubbelgebroken bitje, het kan zijn dat je paard last heeft van zijn lagen en mijn paard deed dit ook bij hem is het dan het voorjaar en pubertijd. Maar op moment dat hij zo is dan rijd ik met het passoa bitje en dat werk super.
Door dat je met een passoa bitje de druk meer op zijn mondhoeken en op zijn hoofd tussen de oren brengt, drukt het bit niet op zijn lagen sommigen paarden hebben daar dus last van.

Dit bit werkt zeer ontspannen voor paarden ze worden er wat rustiger in hun hoofd van.

Een vriendin van mij haar paard is heel sterk en als ze met dit bit rijd heeft ze een super paard, en geen gevecht meer.

Ze zijn niet goedkoop ik heb hem gekregen dus ik weet niet de prijs zo even uit mijn hoofd, maar het is een super bit. Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:39

liep je paard hiervoor wel buiten dan? Ik krijg een beetje het idee dat ze teveel energie heeft en dit op deze manier uit. Misschien kun je haar eens voor het rijden even uit laten razen aan de longe. Of 2x per dag wat beweging geven, bijv s ochtends aan de longe en s avonds rijden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:15

Hiervoor liep ze van s ochtends vroeg tot s avonds laat buiten.
s ochtends aan de longe is geen optie omdat ik voor 9uur niet op het erf van de stal mag komen en om half 9 op school moet zijn.
Van te voren aan de longe en dan pas rijden heeft geen invloed op haar gedrag - ze blijft het doen.

kingsley2 ik heb op school geleerd dat een pessoa bit juist heel scherp is. En voorheen deed ze op dit bit ook nooit zo vervelend - haar mond is nagekeken dus neem aan dat ze geen last heeft. Ik heb juist voor een dubbelgebroken bit gekozen omdat deze niet het notenkrakers effect heeft en ze is hier heel gevoelig voor. Een pessoa is toch weer enkele gebroken (hen ze nog nooit dubbel gebroken gezien)
en... ik mag op wedstrijd niet rijden met een pessoa bit en ben bang dat als ze het daar wel goed op doet omdat die scherper is (hefboom werking) dat ze dan op een watertrens niet meer te rijden is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:20

ik denk ook niet dat een ander bit een oplossing kan zijn, wat het wel is... ik ga er ff over nadenken

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:51

Een pessoa bit is niet scherp een dubbelegebroken bit is scherper want die is dunner althans die van mij, Een passoa bit is dikker en heeft gewoon een andere werking en is niet dubbelgebroken dat heb ik ook niet geschreven. sommige paarden worden juist heel onrustig van een dubbelgebroken bit mijn vorig paard ook. Een andere vriendin van mij rijd wel met een dubbelgebroken bit en die vind het super. Het is maar net hoe goed of gevoelig je paard er op is.
En pessoa bit ligt ook heel stil in de mond.

Je mag er indd niet mee op wedstrijd, maar dan kan je wisselen van bit dat doet mijn vriendin ook. Maar een stang en trens waar ze in de Z mee rijden is nog scherper. Maar mijn instructeur zegt dat ze erover bezig zijn bij het khns over er de regels van bitten.

je weet nooit of het een oplossing is maar je kan het altijd proberen soms kan je hem lenen van iemand en anders mag je hem vaak twee of drie weken op proef bij de winkel.
MoonenL schreef:
Hiervoor liep ze van s ochtends vroeg tot s avonds laat buiten.
s ochtends aan de longe is geen optie omdat ik voor 9uur niet op het erf van de stal mag komen en om half 9 op school moet zijn.
Van te voren aan de longe en dan pas rijden heeft geen invloed op haar gedrag - ze blijft het doen.

kingsley2 ik heb op school geleerd dat een pessoa bit juist heel scherp is. En voorheen deed ze op dit bit ook nooit zo vervelend - haar mond is nagekeken dus neem aan dat ze geen last heeft. Ik heb juist voor een dubbelgebroken bit gekozen omdat deze niet het notenkrakers effect heeft en ze is hier heel gevoelig voor. Een pessoa is toch weer enkele gebroken (hen ze nog nooit dubbel gebroken gezien)
en... ik mag op wedstrijd niet rijden met een pessoa bit en ben bang dat als ze het daar wel goed op doet omdat die scherper is (hefboom werking) dat ze dan op een watertrens niet meer te rijden is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:57

@Kingsley2: Je schrijft dat het pessoabit niet dubbelgebroken is, maar je schrijft er niet bij wat het dan wel is. Is het een ongebroken bit of enkelgebroken?
TS schrijft juist dat ze wél een dubbelgebroken bitje wilt gebruiken.
Wat je schrijft over 'een dubbelgebroken bit is scherper' is natuurlijk onzin. Die heb je in alle soorten en vooral diktematen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:37

TS rijd nu met een dubbelgebroken watertrens, Pessoa is een enkelgebroken bit met aan beide kanten twee grote ringen en twee kleintjes en de teugels maak je aan de onderste ring vast. Maar het is zeker geen scherp bit. Mijn paard loopt er super op geen gevecht een heel ontspannen paard die je op je pinken kan rijden. En over twee weken dan proberen we weer het andere bit wij wisslen af kijken of hij dan weer een beetje rust in zijn hoofd heeft.

En met slof daar moet je leren mee rijden want paarden kunnen daar ook heftig op reageren dus de eerste keer zou ik het dan doen met je instructeur. als je een nieuwe hebt en je zou het weer willen proberen. Je moet eigenlijk de slof alleen in handen hebben en voor de rest alleen met je teugels werken. Dus alleen contact met de slof als je hem te strak houd kunnen ze indd gaan stijgeren.

En ik schrijf toch die van mij is dunner als het pessoa bitje maar andere dubbelgebroken bitjes zijn niet veel dikker als het pessao bitje wel enkelgebroken bitjes die heb je wel dikker als het pessoa bitje.
We hebben bij ons op stal al vergeleken met verschillende dubblegebroken bitjes en het pessoa bitje.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 01-04-08 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:41

MoonenL schreef:
Zoals de titel al zegt dit is probleem wat ik heb met mijn paard.

Sinds wij op de nieuwe stal staan - nu zo'n maand vertoont ze dit gedrag. Zodra ze iets niet wilt gooit ze haar kop in de lucht en gaat rennen.
Mijn paard is al helemaal nagekeken - tanden / rug / zadel ik weet bijna zeker dat het niets lichamelijks is wat dit veroorzaakt. Toch heb ik de DA gevraagd om morgen weer te komen en nog wat dingen na te kijken.

Ik rijd haar op een dubbelgebroken watertrens die goed past - hoofdstel zit goed. Als ik mijn paard (zoals instructeur zegt) begrens / terug neem / op de volte zet komt ze uit protest omhoog. Toen moest ik van mijn instructeur dr een slof aan hangen - ookal zei ik dat ik dat absoluut niet wilde - ik moest het doen anders wilde hij niet doorgaan met les geven.

Ze wilde haar kop in de lucht gooien en gaan rennen - maar voelde de slof - toen zijn we bijna achterover geslagen en bleef ze stijgeren en stijgeren op die slof (bleef echt nog net zitten - was niet normaal meer) Toen ben ik er af gesprongen slof er af en weer gaan rijden - stijgeren was over.
Ik ben dus nu heel boos op mezelf omdat ik mijn instructeur zijn zin heb gegeven tegen beter weten in en ook heel boos op hem om dat hij mij puchte het toch te doen. Dus vanaf vandaag ben ik ook opzoek naar een andere instructeur.

Maar aangezien mijn paard dit hoofd in de lucht gooien laats ook op school deed en ik vreselijk op mijn lazer kreeg dat ik haar niet fatsoenlijk kon rijden zoek ik toch echt naar een oplosing...

wie weet wat dit is en hoe ik het kan oplossen?
nogmaals mijn paard is echt net nog nagekeken en had helemaal niks - ik laat haar morgen dus voor de zekerheid nogmaals na kijken maar grote kans dat het niets lichamelijks is - dus als het niks lichamelijks is wat dan?

Hey, het kan best zijn dat er een medische oorzaak elders ligt, in haar nek, knieen, etc.. je zou verbaasd kunnen zijn hoeveel zenuwbanen, spieren etc met elkaar linken door het hele lijf; ook kan er organisch iets niet lekker wezen. Ik zou haar eens door een holistische arts laten onderzoeken. Knipoog

Als het een hierarchie probleem is kun je er misschien achter komen door er een heel ervaren ruiter op te zetten, desnoods professional, dan zie je snel genoeg hoe ze daarbij functioneert.
Op een slof slaan ze nog sneller achterover, is bij steigerende paarden levensgevaarlijk, goed dat je het ding hebt afgedaan. Sterkte, hoor! Ach gut

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:43

Ik weet niet zeker of een ander bit helpt, vaak merken paarden wat van een verschil in bit (dubbel gebroken of enkel/ water of bustrens) als de ruiter zo goed kan rijden en zo goed met de handen is..
*ik wil hier niet mee zeggen dat je slecht bent ofzo hoor!! maar dat is wat hij mij vertelde en hij legde dat ook erg overtuigend en geloofwaardig uit..*

mijn pony was vroeger toen ik haar nog niet had ook zo. Hoofd in de lucht schudden met haar hoofd en gaan maar.
Ik denk dat het vooral belangrijk is haar vertrouwen en rust te geven. Misschien is die nieuwe stal wel wennen.. andere geuren misschien wel ander eten. Dat is voor ons ook vaak wennen als we ineens ergens anders moeten 'wonen'.
ik denkd at het verstandig is om gewoon lekker rustig te gaan rijden en neit te veel van je paard te vragen aan de voorkant. gewoon voorwaarts houden en haar die ontspanning geven, voltes rijden om een beetje stelling te vragen zodat zij ook een beetje los komt. maar niet trekken of niet te hard zijn met de hand
ik hoop dat het helpt!

liefs

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:52

je staat pas een maand op deze stal?
en ze kan ineens niet meer de wei op?
nbiet banketstaaf bedoeld hoor heb alles gelezen en der is verbetering onderweg.

maar kan het niet zijn dat ze moet wennen. mijn paard is vorrig jaar verhuisd, ook alles anders, en die moest heel lang wennen.
na 3 of 4 maanden waas ze pas echt weer de oude.
dus het kan ook stres en bewegingstekort=stres zijn.

het lijkt me een heethoofdje?
veel wandelen en rustige ontspannen oefeingen doen.
weet niet waar je woont? kan je een hele goede instructeur aanbevelen. (omg arnhem)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:56

Het kan wel degelijk aan het bit liggen, Sommigen paarden hebben hele gevoelige monden en sommigen zijn heel sterk met een gewone dike trens hoef je echt sommige paarden niet te rijden want dan nemen ze een loopje met je, en dan maakt het niet uit of je wel of niet goed kan rijden. Haha!

En er zijn paarden die heel gevoelig in hun mond zijn of onrustig in hun hoofd, daarom zijn er ook zoveel bit soorten voor elk paard is er bijna wel een goed bit.
En wie heeft jou dat verteld dan, en met wat voor bit rij je zelf dan?

En het ligt er ook aan of je alleen recreatie rijd of in de sport rijd.
Hoe ouder je wordt hoe meer je leert je bent nog jong als je net zo oud bent als ik dan heb je ook al weer wat meer geleerd.
En ik leer nog steeds elke dag bij Haha!

Nortella schreef:
Ik weet niet zeker of een ander bit helpt, vaak merken paarden wat van een verschil in bit (dubbel gebroken of enkel/ water of bustrens) als de ruiter zo goed kan rijden en zo goed met de handen is..
*ik wil hier niet mee zeggen dat je slecht bent ofzo hoor!! maar dat is wat hij mij vertelde en hij legde dat ook erg overtuigend en geloofwaardig uit..*

mijn pony was vroeger toen ik haar nog niet had ook zo. Hoofd in de lucht schudden met haar hoofd en gaan maar.
Ik denk dat het vooral belangrijk is haar vertrouwen en rust te geven. Misschien is die nieuwe stal wel wennen.. andere geuren misschien wel ander eten. Dat is voor ons ook vaak wennen als we ineens ergens anders moeten 'wonen'.
ik denkd at het verstandig is om gewoon lekker rustig te gaan rijden en neit te veel van je paard te vragen aan de voorkant. gewoon voorwaarts houden en haar die ontspanning geven, voltes rijden om een beetje stelling te vragen zodat zij ook een beetje los komt. maar niet trekken of niet te hard zijn met de hand
ik hoop dat het helpt!

liefs

En ze ze ook moeten wennen dat ze binnen staat en op een nieuwe stal en voorjaar in haar hoofd heeft zoals veel paarden last van hebben nu.

Corini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:05

Ik heb ook eens een paard gereden dat altijd hartstikke braaf was als ie elke dag minstens een paar uur los buiten kwam, maar zodra je hem een paar dagen binnen liet dan had je de poppen aan het dansen... In de omgang merkte je daar niks van, maar zodra je erop zat kon ie ook ineens (om niets) gaan rennen en gek doen.
Het is voor ieder paard goed om lekker buiten te zijn, maar ik volgens mij kan het ene paard nog iets beter tegen binnen staan dan het andere.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:25

even een update
vannochtend is de DA gekomen, deze zou eigenlijk gister al komen maar had toen een spoedgeval. Paard helemaal na gelopen. het enige wat de DA kon zeggen is dat ze wat stalbenen had. -> DA voorschrift beweging / beweging en nog eens beweging.... dus naar buiten. De staleigenaar stond er bij en zei tegen de DA dat hij wel iets gaat proberen te regelen. Maar of dat ook echt gaat gebeuren ??? heb er een hard hoofd in.

Daarna aan de slag met mijn paard - een half uur gelongeerd met touwtjes - ik heb mijn paard nog maar 1x zien bokken sinds ik haar heb, maar vandaag ging ze met vier benen in de lucht aan de longe. Na een half uur leek ze wat rustiger te worden ik er op de eertste 5 minuten ging redelijk totdat er een paard in het weiland naast de bak begon te hinniken. Mijn paard vond het gas weer uit en ging ongecontroleerd van links naar recht galoperen (en heeeeel hard) dus ik verkeerde stelling wat Tomaatje zei. Dat hielp wel want ze stopte met galopperen. en ging proberen stil te staan. (wat overkomt mij nou idee) dus ik naar voren drijven en toen begon het omhoog komen weer. Na een combinatie van crossen abrubt stilstaan stijgeren in de lucht draaien had ik het echt helemaal gehad. Ik wilde er af toen ik weer net een stijger salvo kreeg paard keek niet uit en ik kon niet sturen (gaat erg moeilijk in zo'n situatie) en lande bijna met haar borst op een hindernis paal. Toen dat goed afliep ben ik er afgesprongen. heb het zadel er af gehaald de teugels vast gemaakt en mijn paard gewoon losgelaten in de bak. Paard begon gelijk te crossen en zich achterlijk te gedragen. Wat ongeveer een half uur duurde. Daarna zadel er weer op en zelf er weer op. Nog een driekwartier tot uur gereden, ik moet er gewoon door heen. En het ging redelijk. Niet dat ze super braaf was. Ze ging er nog wel van door maar kon controle houden over het stuur. stijgerde nog wel - maar kon ook daarover redelijk wat controle houden.

Conclusie - paard is gewoon zwaargestrest van het feit dat zij binnen moet staan en dat als ze er eens uit mag ik er dan zonodig op moet gaan zitten. en als ze dan die andere paarden ziet die wel in vrijheid lekker buiten lopen wil zij ook spelen met hun en dat combineerd niet zo goed als ik er op zit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:27

Jeutje wat een verhaal... ik hoop van harte dat het met meer weidegang/beweging goed komt.

Enneh... wat dapper dat je er toch telkens weer op gaat!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:30

MIsschien dat toch een andere stal zoeken waar ze naar buiten mag?..

imo Blijft het nog steeds een aanrader om er een holistische arts naar te laten kijken en haar door te meten, mocht dit gedrag zo blijven...Fijn dat jullie niet verongelukt zijn... Ach gut

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:33

Ik wou al bijna plaatsen om een bustrensje te proberen ipv een watertrens, maar ik zie dat het van gebrek aan beweging komt!

Tja daar is maar één remedie voor!