Lang niet gereden, nu weer rijles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikie

Lang niet gereden, nu weer rijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:54

Hallo!
Ik ben Nikie, en heb al heel lang niet meer gereden. Ik ben ooit gevallen en ben toen met rijden gestopt. Ik was bang om weer te vallen. Maar ik ben weer zo moedig en dapper om nu weer rijles te gaan nemen. Ik heb vroeger wel les gehad, maar nu na de 1e les lijkt het wel dat ik het verleerd heb! Verdrietig
Ook met lichtrijden. Wat ik me altijd afvraag hoe ik zie of merk of ik wel op het goede been lichtrij. Verward
Daarbij sneed het paard ook telkens de hoeken af, stopte ook ineens en wilde bij de andere paarden komen, hoe ik hem ook aandreef en aantikte met de zweep, hij deed zo moeilijk. Daar krijg ik dus weer de zenuwen van.

Balou_k

Re: Lang niet gereden, nu weer rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:56

Je zult waarschijnlijk weer een paar lessen moeten nemen (spreek uit ervaring) uiteindelijk zal het wel weer langzaam in je op komen. Ik wens je succes Haha! !

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:11

het zal idd nog wel een beetje tijd kosten, je moet ook weer het vertrouwen opbouwen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:56

En het gevoel terugkrijgen! Ik heb ook een paar jaar terug de rijlessen weer opgepakt en had echt het gevoel dat ik weer een beginner was.

Wat het lichtrijden betreft; als je gaat staan wanneer het buitenvoorbeen naar voren gaat zit je op het goede been. Of je het merkt heeft met gevoel te maken dat moet je langzaam op gaan bouwen.

Hoeken goed inrijden is niet makkelijk zeker niet op een manegepaard waar niet iedere ruiter daar even streng op let. Je moet goed de hoek inrijden en dan je binnenbeen eraan houden, en natuurlijk stelling de goede kant op. Maar als het in de les niet lukt kun je altijd nog het best je instructreur of instructrice vragen of hij/zij het uitlegt.

Het zogenaamde "plakken" (paard wil perse achter de anderen aan) is idd erg lastig en vermoeiend. Is alleen op te lossen door vanaf het begin dat je erop zit veel af te wenden en goed voorwaarts te rijden. Als het echt niet lukt en een ander heeft er geen last van kan het in het begin vast geen kwaad als je het even zo laat en dat je dus achter een ander aanhobbelt zodat jij je op je zit, hoeken doorrijden en dergelijke kunt concentreren. Dit kun je ook het beste met degene die je lesgeeft overleggen.

Ik hoop voor je dat je snel weer het gevoel en ook het plezier te pakken hebt, succes ermee!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:00

mijn moeder is vorige maand (na 15 jaar) ook weer begonnen...ze voelde zich idd een beginner, maar zo zag eht er niet echt uit...nu gaat het steeds beter, gewoon een kwestie van gevoel

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:36

Ook ik ben tussendoor een jaar of 6 gestopt, nou mijn eerste lessen na de stop voelde ook alsof ik nog nooit op een paard had gezeten. Maar ineens heb je het gevoel weer terug en dan gaat het hard. Ik zat heel snel weer op mijn oude niveau.

Nikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 07:31

Bedankt voor jullie reacties. Het is dus normaal dat je onvast in het zadel zit na een poos niet gereden te hebben. Dan zit er niets anders op dan te oefenen! Lachen
Het probleem is ook dat ik in m'n jeugd nooit les heb gehad en gewoon met vriendin de bossen inreed. (Was best gevaarlijk als ik achteraf terugdenk) Maar toen ik dan op een manege les ging nemen, had ik dus wel een goede zit en dachten ze dat ik al heel wat wist (kon). Maar ik snapte voor geen meter waar ze het over hadden in de les! Ik ben dan weer na een jaar ofzo weer gestopt, want we gingen verhuizen. Weer ergens anders gereden een jaar, en toen een keer eraf gedonderd. Verdrietig
Durfde toen niet meer goed, was bang om te galopperen. Nog eens een paar lessen ergens anders gehad, en kreeg eerst een pony die niet vooruit te branden was, en later een paard dat door de bak heen scheurde. Toen was de lol er weer vanaf. Boos!

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:02

Hey, goed van je dat je weer opnieuw begint met rijden! Haha!
Het klopt inderdaad dat je eerst wat onvast in het zadel zit, maar je krijgt het ''gevoel'' vanzelf weer terug hoor!! Knipoog
Even over het lichtrijden op het goede been:
Als het buitenbeen naar voren gaat moet je omhoog gaan.
Ik betrap mezelf er ook nog wel eens op dat ik op het verkeerde been lichtrijd, hihi.
Veel succes met rijden, maar dat zal vast wel lukken! Lachen

Nikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:41

Ik ben vandaag weer naar rijles geweest. Het ging al wat beter als de eerste keer, en weet nu op het goede been licht te rijden. Haha!
Maar je moet dat paard alsmaar goed blijven aandrijven, en in galop lijkt het wel alsof hij nog half aan het draven is. Dat rijd gewoon niet echt prettig. Na de les, terug naar de stal brengen was ook al problematisch. Hij bleef halverwege koppig staan.... Boos! Waarom? Omdat achter hem iemand liep.

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:55

goed van je dat je toch weer durft te beginnen met rijden er zijn er vele die dat niet durven!! maar misschien als je een paar goeie lessen neemt gaat het rijden vast ook better! en het onvast in het zadel moet steeds meer wennen hoevaker je rijd hoe beter het gaat en sneller het went! sucses met rijden hoor!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:48

Ik ben tussendoor ook een aantal jaar gestopt. Het viel in het begin tegen om er goed op te blijven zitten en inderdaad het gevoel weer te krijgen! Ik heb toen een aantal zitlessen aan de longe genomen. Dit heeft mij erg geholpen om weer snel het gevoel terug te krijgen. En buikspieren trainen! Deze miste ik in het begin erg en dan is het moeilijk om goed te zitten. Daarnaast kan je altijd aan je instructeur uitleg vragen over hulpen, bv "hoe kan ik zien of ik op het goede been zit?", of welke hulpen moet ik gebruiken om goed door de hoek te komen?" Een goede instructeur kan je dat haarfijn uitleggen waardoor het plezier en het vertrouwen snel stijgt!!

Heel veel plezier!!