Meer zweefmoment in de middendraf. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Meer zweefmoment in de middendraf. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:57

De titel zegt het eigenlijk al. Vork
Ik heb sinds kort mijn punten voor het M2 maar voordat ik ook echt M2 ga starten wil ik eerst de middendraf echt goed voor elkaar hebben (ivm uitgestrekte draf).

Heeft iemand tips met betrekking tot het verbeteren van het zweefmoment? Haha!

Naranga

Re: Meer zweefmoment in de middendraf. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:01

Dat vind ik nogal lastig te zeggen zo, ik heb geen idee hoe jouw middendraf er uit ziet of wat er verbeterd kan worden. Kun je niet wat meer vertellen, wat is er volgens jou nog niet helemaal in orde, waar loop je tegenaan?
Anders zou ik zeggen, zorg dat de balans goed in orde is en probeer de achterhand er goed onder te zetten. Als hij van achter meer zakt komt de voorhand/schouder meer vrij waardoor er meer ruimte in de passen komt...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:06

Hij versnelt wat teveel, niet ernstig maar het zorgt ervoor dat het zweefmoment kleiner is dan wat hij zou moeten laten zien.
Hij moet dus meer 'onder me verruimen' ipv 'onder me weg verruimen'.
Ook heeft hij redelijk wat knie-actie waardoor hij niet altijd 'strekt' maar extra 'kniet' om het zo maar even te noemen maar dat laatste komt eigenlijk nauwelijks meer voor.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:07

Dan zou je daar op moeten oefenen, begint hij al te snel of is dat na een stukje als hij t om de 1 of andere manier moeilijk begint te krijgen en dus maar harder gaat om het makkelijker voor zichzef te maken?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:13

Naja 'te snel' is het eigenlijk niet te noemen.
Hij trekt goed weg maar na 3/4 passen wordt zijn zweefmoment steeds minder, hij gaat zijn benen weer sneller neerzetten maar versnelt daarbij niet heel veel.

Hij moet meer 'rustig' blijven tijdens de middendraf, écht onder me blijven, blijven 'marcheren'.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:27

Misschien merkt dat jij hem (onbewust) de kans geeft om weg te zakken in die middendraf (weet niet of je moeite hebt om hem uit te zitten waardoor je hulpen en verbinding met de mond misschien minder worden? ik ben ook maar aan het denken)
Of wat je vaak ziet is dat hij het moeilijk vind/ nog niet helemaal sterk genoeg is waardoor het minder wordt na een paar passen. Veel overgangen en korte stukjes oefenen is dan de oplossing. Je kan eventueel ook wat met balkjes oefenen, onder de man of aan de longe, dat is erg goed om de bovenlijn te versterken. Verschillende hoofd/halshoudingen en evt de ruimte tussen de balken ook wat verruimen
Hoe gaat de middengalop? En wat zegt je instructeur of heb je geen les?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:32

Jazeker heb ik les. Haha!
Middengalop gaat prima.
Met het uitzitten heb ik niet zo heel veel problemen al mag ik wel wat meer ontspannen blijven zitten (ik heb bij de middendraf vaak zoiets van 'ojee, de middendraf, die is lastig').
Tijdens les wordt er ook zeker aandacht aan besteed maar dan inderdaad ook in korte stukjes, actiehouden etc.
Maar misschien had een bokker nog wel een ultiem idee. Haha!
Ga zeker even bezig met de verschillende hoofd/halshoudingen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:42

Zouden ruime drafbalkjes helpen of zeg ik nu iets heel stoms? Blond
Ik rijd nml geen wedstrijden, maar van balkjes gaat de mijne altijd heel mooi lopen, bijna dansen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:45

Ik werk regelmatig met drafbalkjes en dat wil inderdaad ook wel een beetje helpen.
Dus niets stoms aan de suggestie. Lachen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:57

Wat ook wel eens wil helpen, dat wil niet zeggen dat het bij jou pony helpt, maar bij mijn paard die ook moeite heeft met de middendraf hielp het wel. (binnen 1 maand van een 6-je naar een 8, lijkt me toch behoorlijk, hoewel die 8 misschien nog wat veel was voor het getoonde, is er wel duidelijk progresse).

Wat hebben we gedaan: heel goed voorwaarts rijden, dus zeg maar naar de middendraf toe zoals je normaal doet en dan heel hard laten doorgaan, dat hij voelt dat hij kan strekken en dat hij zijn passen uiteindelijk ruimer moet gaan maken (dit kun je meerdere rondjes achter elkaar doen!), natuurlijk zal hij wel eens in galop vallen als het niet lukt, maar dan pak je hem gewoon terug en ga je weer verder.

Wat ik ook nog gelezen heb; is je pony laten verruimen op een heuvel, dan gaat hij achter automatisch iets lager.

En natuurlijk zijn bovenstaande tips, van voorgaande posters, ook goed, maar je moet maar net de manier vinden die bij je pony werkt.

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:54

Ik heb net een boek van Jakie Bell gekocht, 101 favoriete oefeningen van topruiters en daar staan heel veel handige tips in bijv. Voordat je hem eruit rijdt in middendraf eerst verzamelen en schouderbinnenwaarts en daarna eruitrijden. Verder staan er nog veel meer handige tips in met een duidelijke beschrijving.
succes!

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:56

Ik oefen overigens de middendraf ook heel vaak buiten op lange paden. Wordt hij dan te ijverig dan weer een overgang terug.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:57

Bedankt voor de tips, ik ga ze deze week allemaal even langslopen tijdens training om te kijken wat het beste voor ons werkt. Lachen

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:13

Zorg ervoor dat je pony niet op de voorhand valt, en/of te lang wordt in zijn lichaam. Probeer in eerste instantie je pony heel scherp aan je been te krijgen, zodat wanneer jij wilt hij ook daadwerkelijk vertrekt, en zijn achterbenen onder zijn lijf schieten, en gaat dragen, in plaats van dat hij eerst een aanloopje neemt en gaat stuwen.
Het is voor ons lastig te zien waar het precies mis gaat, maar aangezien het voor jou en je pony wat moeilijk gaat is het toch denk ik een combinatie van handigheid en kracht dat hij mist.
Probeer daarom heel veel te schakelen in draf, en daarbij te durven dóórschakelen. Ik bedoel daar mee vanuit bijvoorbeeld jouw arbeidsdraf, een beetje meer verruiming vragen, en hier vanuit nóg wat meer verruiming, etc. Dit kan je ook doen bij de verzameling. En blijf denken aan de takt!

De tips over de drafbalkjes is opzich niks mis mee, het helpt je pony om handig te worden, en jou om het verschil te voelen. Maar let op dat hij hierbij niet te lang wordt (en/of op de voorhand valt).

Let op! Dit is niet zo snel opgelost. Dit is gewoon trainen. Neem de tijd en niet te snel een mega uitgestrekte draf verwachten.

Succes

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:58

Pony is superscherp aan het been en vertrekt ook als ik het vraag. De eerste 3/4 passen zijn vaak het krachtigst, het meest gedragen met een mooie achterhand. Denk inderdaad dat hij wat kracht mist om door te blijven marcheren (naja denken, ik weet het wel zeker.. Clown ).

Ik ben me er ook van bewust dat dit niet snel is opgelost en het wel even duurt voordat er echt een groot resultaat waarneembaar is.

Ik ga meer aandacht besteden aan het doorschakelen. Lachen