Sinds januari 2008 rijd ik een hele leuke merrie. Dit ging een beetje met ups en downs, maar de laatste tijd ging het constant goed. Maar sinds afgelopen vrijdag geeft ze toch weer wat problemen. Sinds vrijdag gooit ze namelijk bij de minste teugeldruk heel hard haar hoofd op. Dit doet ze wel eens vaker, maar dan bij een moeilijke oefening of als ze iets niet snapt. Maar sinds vrijdag doet ze het zodra ik de teugels aanneem en bijvoorbeeld ook als ik haar in de aanleuning vraag. Laag en ontspannen lopen gaat dus ook niet meer. Ik heb hier nog nooit eerder problemen mee gehad.
Verder heb ik een galop-probleem. Ze heeft heel veel moeite met de overgang naar de galop (gaat eerst heel hard draven) en reageert totaal niet op de hulpen voor de galop. Zelfs als ik haar achter mijn buitenbeen een tikje met de zweep bij geef, krijg ik geen reactie. Ze gaat sinds vrijdag ook niet meer in de rechtergalop. Ik heb hiervoor al heel veel verschillende dingen geprobeerd, maar ze lijkt het gewoon te vertikken. Gaat ze wel in de linkergalop, dan gaat ze echt ontzettend hard. Ze is dan niet meer te sturen en als ik haar dmv een ophouding iets in tempo terug wil laten komen, gooit ze haar hoofd weer de lucht in en gaat ze nog harder gallopperen. Op zit is ze niet terug te nemen. De enige manier om haar weer terug in draf te krijgen is op mijn stem. Maar het lukt me niet om haar op mijn stemhulpen in een langzamer tempo te laten galloperen.
Als ze wel in de rechtergalop gaat (dit lukt soms door bijvoorbeeld over een balkje heen aan te springen) is het tempo keurig en is ze ook prima weer terug te nemen.
Heel vervelend dus, ze is ondertussen niet meer fijn te rijden en wil niet meer ontspannen.
Nou ben ik benieuwd wat jullie er van denken: is dit geklier en probeert ze me uit? Of kan het zijn dat ze bijvoorbeeld last vaan haar tanden heeft? Haar rug kan het niet zijn, ze is pas nog gecheckt door de DA.
En misschien niet onbelangrijk om te vermelden: ze is afgelopen donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag niet in de wei geweest. Normaal staat ze van ongeveer 7 uur 's ochtends tot ongeveer 12 uur 's middags op de wei...
Ik rijd haar met een rubberen gebroken trensje.
Tips en adviezen zijn meer dan welkom!

Groetjes Laura