Paard wil niet wijken voor druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Paard wil niet wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:47

Wanneer ik mij been aanleg duwt ze alleen maar terug of doet ze helemaal niets. Heb eens getest wanneer ze stilstaat men rechterbeen aan te leggen en ze stapt gewoon naar rechts. Hoe los ik dit nu op?

Mayaki

Re: Paard wil niet wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:48

Wijken is eigenljk niet duwen met je been, je geeft alleen maar de hulp ermee, want je paard is toch veel sterker dan jouw been.. Het is een kwestie van houding, hulpen, en oefenen.. Niet van druk..

Succes

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:52

Wijken voor druk kun je oefenen met grondwerk, ze moet voor jou handdruk aan de kant stappen. Dit kun je gewoon oefenen in de bak terwijl je er met een halster en touw naast staat.
Als je een leiddraad wil hebben heb je onder andere parelli, die het met de seven games ook beschrijft.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:56

Maar duw je gewoon met je been ?
Mijn paard heeft het eerst geleerd met kleine tikjes van mijn been elke keer als ze op zij ging.
Nu moet ik ook gewoon mn been er tegen duwen.
Je kan het idd ook eerst aan je paardje leren vanaf de grond.
Maar ik raad je niet aan dat ze opzij moet voor jouw handdruk. Want dan leert ze van jou weg te stappen. Je kan het wel doen met het uiteinde van je zweep. Dus je zweep ertegen duwen tot ze een stap opzij zet & dan meteen belonen & zo verder ...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:04

Kijken waar je heen gaat, je lichaam draait dan lichtelijk die kant op, als je je handen dan ook (beiden) naar de kant waar je heen wil meeneemt dan is het been nog maar een extra hulp om het te bevestigen en de achterhand mee te nemen.

Weet niet of je een merrie heb? Sommige merries zijn als ze hengstig zijn erg hangerig tegen het been, dat kan er ook wel eens mee te maken hebben...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:13

Niisj schreef:
Maar ik raad je niet aan dat ze opzij moet voor jouw handdruk. Want dan leert ze van jou weg te stappen.

Deze heb ik nog niet eerder gehoord? Clown Heb je je wel eens verdiept in grondwerk? Het is niet alleen je hand uitsteken en je paard wegduwen zodat hij altijd van je weg zal lopen. Je moet er een spelletje van maken, aanraken is blijven staan, zo gauw je druk geeft (met je volle hand duwen) moet je paard daarvoor wijken, hou je op met druk geven, hoort je paard ook weer stil te gaan staan. Je kan het zelfs zo ver uitbouwen dat je je paard als het ware naar je 'toe kan trekken' door je hand los te laten en met je lichaam mee achteruit te bewegen, zodat je paard je hand volgt. Lachen Uiteraard wordt alles wat goed gaat beloond, ikzelf gebruik de clickertraining met snoepjes. Het negatieve wordt genegeerd, dus niet slaan of weet ik veel, gewoon opnieuw vragen en oefenen oefenen oefenen.

Het is onzin dat je met de techniek die ik beschijf je paard leert voor je opzij te stappen. Overigens is het sowieso een teken van respect dat je paard voor je opzij stapt als je aan komt lopen, maar dat is een andere discussie en die is hier niet van toepassing.
Mijn draver kent al dit soort spelletjes (grondwerk = spelletjes bij mij) en die wijkt bij elke druk die ik met mn been geef, met de friezen ben ik hier onder zadel nog niet mee bezig, maar grondwerken doe ik met elk jong paard en heb er nog nooit een gezien die geleerd heeft weg te lopen omdat ik er spelletjes mee speel. Sterker nog, ze vinden het hartstikke leuk en het is een goede voorbereiding op het rijden!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:18

Ja ik vond het ook raar. Ik deed het eerst ook met m'n hand maar in een artikel in de bit stond dat je je paard zo leert van jou weg te stappen ...
En toen dacht ik, is misschien wel waar ...
Niets aanvallend bedoeld tegenover jou ...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:27

Niisj schreef:
Ja ik vond het ook raar. Ik deed het eerst ook met m'n hand maar in een artikel in de bit stond dat je je paard zo leert van jou weg te stappen ...
En toen dacht ik, is misschien wel waar ...

Ik ook niet tegen jou hoor, maar het is echt niet waar Haha!
Hoop dat ik het zo duidelijker uitgelegd heb.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:32

Mij is het in ieder geval nu duidelijk. Haha!
En de ts misschien nu ook ? Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:36

Ik leer mijn paarden wijken voor druk door mijn hand op de boeg te leggen,en lichte druk uit te oefenen.
Als ze niet naar achteren lopen duw ik iets harder.
Als er geen beweging in komt duw ik veel harder,
en als dat ook niet helpt duw ik uit alle macht op de boeg om het paard naar achter te laten lopen.
Zodra er ook maar 1 stap achteruit gezet wordt stop je meteen met druk uitoefenen.
Je houd wel je hand op de boeg.
De keren daarna hoef je steeds minder druk te geven,en op een gegeven moment gaat het paard al achteruit als je heel licht je hand op de boeg legt.
Zo kan je het ook op de neus doen om je paard achterwaarts te laten gaan.

Er zijn nog veel meer manieren om je paard wijken voor druk aan te leren,
zowel zijwaarts, achterwaarts als voorwaarts,maar die ga ik nu niet allemaal beschrijven.
Ik vind het wel erg belangrijk om aan je paard te leren,want stel dat het gaat hangen in de trailer,of aan de muur tijdens het poetsen,dan voelt het de druk en stopt met hangen.
Of als een paard met zijn been vast komt in een touw of hek,dan trekt het niet uit alle macht terug om los te komen.

Ook is het om je paard lichter te maken,gevoeliger,beter op jou gefocust.
Het is de bedoeling dat je paard niet dwars door je heen denderd in de wei,je niet omver loopt,maar netjes om je heen gaat,en zich door jou aan de kant laat zetten als dat moet.
Met rijden heb je er een groot voordeel van,je zit, je benen en je handen kunnen heel veel doen met heel weinig druk.

Als je het echt goed voor elkaar hebt hoef je maar te wijzen of te kijken naar een bepaald deel van je paard,en dat zal dan wijken voor de druk van het oogcontact.
(snap je het nog een beetje?) Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:39

Volgens mij was de vraag wijken, en niet achterwaarts.
Duwen tegen de boeg, die aan de voorkant zit, zal het paard niet opzij laten gaan.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:06

Tinkerloos schreef:
Ook is het om je paard lichter te maken,gevoeliger,beter op jou gefocust.
Het is de bedoeling dat je paard niet dwars door je heen denderd in de wei,je niet omver loopt,maar netjes om je heen gaat,en zich door jou aan de kant laat zetten als dat moet.
Met rijden heb je er een groot voordeel van,je zit, je benen en je handen kunnen heel veel doen met heel weinig druk.

Als je het echt goed voor elkaar hebt hoef je maar te wijzen of te kijken naar een bepaald deel van je paard,en dat zal dan wijken voor de druk van het oogcontact.
(snap je het nog een beetje?) Lachen

Ja, ik snap het. Licht en gevoelig zijn nu twee woorden die totaal niet bij haar passen, dus daar gaat wat tijd over gaan eer ze zal wijken voor de druk van mijn oogcontact. Haha! Ze is lief enzo maar durft je soms gewoon omver lopen.
Wanneer ik duw met men hand durft ze soms gewoon terugduwen, als ik wat 'por' met mijn vingers gaat ze wel opzij.
Ik kan me nu wel voorstellen dat een arabiertje met gevoelig huidje dit vlugger gaat doen dan een fjord met een goede speklaag.

En wanneer ik er nu op oefen op de grond, gaat ze het dan onder het zadel ook makkelijker aannemen? Want dat is wel het hoofddoel, dat ze beter luistert onder het zadel wanneer ik haar begrens met mijn benen en of wanneer ik haar zijwaarts drijf. Zijn er oefeningen die ik onder het zadel kan doen om haar te leren wijken voor druk?
Ze is wel heel goed aan de benen wanneer ik wil dat ze voorwaarts gaat. Ik hoef mijn kuit maar aan te drukken en we zitten al in een hogere versnelling Lachen Op dat gebied is ze dus wel attent.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:07

aerdenhout1 schreef:
Volgens mij was de vraag wijken, en niet achterwaarts.
Duwen tegen de boeg, die aan de voorkant zit, zal het paard niet opzij laten gaan.
Wijken voor druk is iets anders dan wijken. Clown
Ik denk dat je haar probleem niet helemaal begrijpt..
Haar paard wil niet wijken voor de druk van haar been,dus dan leg ik uit hoe ze haar paard meer gevoelig kan maken voor het wijken voor de druk,van bijv. een been.
Maakt niet uit of je dan een hand op de boeg daarvoor gebruikt,of een been op de zijkant,het idee is dat het paard niet tegen de druk ingaat,maar ervoor wijkt.(terug veert,ipv. tegen te duwen)
Dat is makkelijk te leren door te beginnen met een hand op de boeg,maar je kan ook je vinger in de nek leggen,en je paard zo omduwen.
Heb je je wel eens verdiept in grondwerk? Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:13

Senzafine schreef:
Wanneer ik duw met men hand durft ze soms gewoon terugduwen, als ik wat 'por' met mijn vingers gaat ze wel opzij.
Ik kan me nu wel voorstellen dat een arabiertje met gevoelig huidje dit vlugger gaat doen dan een fjord met een goede speklaag.
Mijn paard is zo'n dik bespekt peerd. Clown
Ik heb een dikke Tinker,een koudbloed van 700 kilo,maar ze is zeer licht aan de hulpen,en wijkt als ik een streng wijzend vingertje naar haar zwaai. Haha! (heeft idd. wel even wat tijd gekost,maar dan heb je ook wat)
Senzafine schreef:
En wanneer ik er nu op oefen op de grond, gaat ze het dan onder het zadel ook makkelijker aannemen? Want dat is wel het hoofddoel, dat ze beter luistert onder het zadel wanneer ik haar begrens met mijn benen en of wanneer ik haar zijwaarts drijf. Zijn er oefeningen die ik onder het zadel kan doen om haar te leren wijken voor druk?
Ze is wel heel goed aan de benen wanneer ik wil dat ze voorwaarts gaat. Ik hoef mijn kuit maar aan te drukken en we zitten al in een hogere versnelling Lachen Op dat gebied is ze dus wel attent.
Als je op de grond oefend,zal je daar zeker onder het zadel ook voordeel van hebben.
Maar niet alleen onder het zadel,wat denk je van in de stal,of in de wei.
Ze zal niet meer over je heen denderen,en veel makkelijker te wenden zijn als je haar meeneemt aan bijv. een halster.
Het werkt overal in mee,dat is het mooie ervan. Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 23:29

Tinkerloos schreef:
Mijn paard is zo'n dik bespekt peerd. Clown
Ik heb een dikke Tinker,een koudbloed van 700 kilo,maar ze is zeer licht aan de hulpen,en wijkt als ik een streng wijzend vingertje naar haar zwaai. Haha! (heeft idd. wel even wat tijd gekost,maar dan heb je ook wat)

Ok, dan is er dus nog hoop voor ons [lol]

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:35

je moet eig goed leren voelen wanneer het paard zijn achterbeen opheft , zodat als je wil gaan wijken voor bv het rechterbeen dan moet jij je rechterbeen aanleggen als het rechterachterbeen van je paard omhoog gaat,

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:56

Lynnlovesyou schreef:
je moet eig goed leren voelen wanneer het paard zijn achterbeen opheft , zodat als je wil gaan wijken voor bv het rechterbeen dan moet jij je rechterbeen aanleggen als het rechterachterbeen van je paard omhoog gaat,

Haalt weinig uit dat ik mijn been aanleg als ze niet snapt wat ze er moet mee doen en gewoon terugduwt.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:01

Ik heb gewoon geantwoord op je eerste post waarin je zei dat ze of terug duuwde of niets deed. Dus kon het ook zijn dat ze het gewoon negeerde!!Ik had dat ook , tot mijn instructeur zei dat ik hem gewoon probeerde te duwen maar daar heb jij met je been niets tegen een paard van 500 kg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:16

Niisj schreef:
Ja ik vond het ook raar. Ik deed het eerst ook met m'n hand maar in een artikel in de bit stond dat je je paard zo leert van jou weg te stappen ...En toen dacht ik, is misschien wel waar ...

Dit vind anders nog niet eens zo'n slechte opmerking. Pat Parelli wijst namelijk op het feit dat het HEEL belangrijk is dat wanneer je je paard wil laten wijken voor druk, niet alleen fases moet gebruiken (elke fase moet je ongeveer 3 seconden aanhouden, je begint zo licht mogelijk dat je alleen de haren aanraakt, de volgende fase is dat je de huid aanraakt, de volgende fase is dat je de spieren aanraakt en de laatste fase is dat je de botten aanraakt, en deze druk net zolang vasthoudt -niet opvoeren, maar gelijke druk houden- totdat het paard wijkt), maar het allerbelangrijkste is dat voordat je begint te duwen op de plek die jij wilt, daar eerst even aait, dan beginnen met de fases en zodra het paard reageert alle druk meteen weg laten vallen en weer aaien.

Hou je je namelijk niet aan het aaien, dan denkt het paard dat het de bedoeling is dat hij al wijkt voordat je hem aanraakt, en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat van die zweep (wat Niisj zei) klopt trouwens niet. Het maakt niet uit of je het met je hand doet of met de zweep (liever geen zweep maar een onbuigzame stok is veel beter, omdat je daarmee constante druk kan houden).

Wat ik net vertelde gaat over grondwerk volgens parelli. Wijken voor druk moet kunnen op alle plaatsen van het lichaam. Wanneer je paard hier, het liefst op fase 1 (dat is de haarfase), op reageert, zal je paard ook veel beter wijken voor druk wanneer je erop zit. Lachen

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:22

Als je bijv poetst en ze moet opzij, hoe doe je dat dan? Gaat ze dan opzij of niet? Als dat niet het geval is moet je dat flink oefenen. Daarbij raad ik je het boek "Paarden trainen aan de hand" aan. Daar staan een heleboel handige tips. Suc6 Knipoog

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:01

Soms wel, soms niet. Ben er op aan het oefenen. Commando 'opzij' en wat porren met mijn vingers. Wanneer ze opzij gaat uitgebreid belonen. Wanneer ik gewoon met men vlak hand onophoudelijk druk geef duwt ze terug.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:22

Ja daarom moet je ook fases gebruiken. Ja

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:26

Wat bedoel je met fases?
Ik ga me toch wat meer moeten verdiepen in dat grondwerk denk ik. Wat is een duidelijk beginnersboek? Of is er een goede website?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:34

Fases zijn verschillende sterktes die je gebruikt.
Fase 1 is heel zacht,bijna niet merkbaar.
Fase 2 is iets meer druk/harder.
Fase 3 is best pittig,
en fase 4 is zo duidelijk als maar kan. Haha!
Op de site van Parelli kan je een gratis dvd aanvragen,zodat je kan zien of het iets is wat je wil gaan doen:
http://www.parelli.nl/

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:35

heb je mijn eerste stukje uberhaupt wel gelezen? Daar staat t namelijk in beschreven.