o jee een ander paard ppppppfffffff

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

o jee een ander paard ppppppfffffff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:05

Ik heb sinds oktober vanwege katrol niet meer gereden,maar ben vorige een klein ritje wezen maken.Dat ging heel goed,ik rij bitloos en zelfs dat ging goed.Ik ga weer regelmatig rijden maar ik heb 1 probleem, iedere keer als hij een ander paard ziet wordt hij heel erg druk.Dat is altijd al zo geweest maar vorige week werden er bij een wei de paarden binnen gezet en dat zag hij.Ik ben er maar af gegaan omdat ik niet wist wat hij zou doen,heb ook lang niet gereden.Normaal zou ik er gewoon op blijven,maar ik heb geen zin in gedoe iedere keer bij een buitenrit.Ik wil gewoon lekker ontspannen kunnen rijden,heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt en hoe reageer jij er op?

Pluttersput

Re: o jee een ander paard ppppppfffffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:06

Ik moet eerlijk zeggen, ik kom niet heelemaal uit je verhaal, omdat het zo rot leest.. Volgende keer even spaties tussen de punten en de komma's zijn misschien wel een goed idee..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:07

Waar het om gaat is dat hij altijd flipt als hij een ander paard ziet op een buiten rit.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:08

wat doet hij dan allemaal als je een paard tegenkomt?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:08

ooow Lachen Doet hij dat ook als je andere paarden gewoon mee op buitenrit neemt? Dus als ej zeg maar met zijn tweeen gaat? En als je hem in de wei zet en er lopen paarden langs, hoe reageert die dan?

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:09

ik heb geleerd om dan stelling ( beetje overdreven ) naar de andere kant te laten kijken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:09

dat deed mijn hengst ook.
belangrijk is dat je er zelf niet op reageert. Dus vooral NIET afstappen want dat bevestigt het énge'

gewoon zelf niet op letten en dom door rijden alsof er niks gebeurt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:10

Pluttersput@
marleen_usar schreef:
Ik heb sinds oktober vanwege katrol niet meer gereden,maar ben vorige een klein ritje wezen maken.
Dat ging heel goed Ja ,ik rij bitloos en zelfs dat ging goed.
Ik ga weer regelmatig rijden maar ik heb 1 probleem: iedere keer als hij een ander paard ziet wordt hij heel erg druk.
Dat is altijd al zo geweest maar vorige week werden er bij een wei de paarden binnen gezet en dat zag dit, Ik heb toen moeten afstappen omdat ik niet wist wat hij zou doen,heb ook lang niet gereden.
Normaal zou ik er gewoon op blijven,maar ik heb geen zin in gedoe iedere keer bij een buitenrit.
Ik wil gewoon lekker ontspannen kunnen rijden,heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt en hoe reageer jij er op?

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:10

editje

Sorry maar ik snapte ook niets van je verhaal zonder spaties dus heb ik het maar even duidelijker gemaakt.
Ik zou er niet meer afstappen zo geef je je paard een beetje gelijk en denkt ie miscien dat hij lastig mag blijven doen.
Ik zou oefenen in de pist een cirkel rijden met veel binnenstelling en dan een paard binnen laten komen. Normaal zou hij na een tijdje niet lastig meer reageren en ik zou het dan steeds meer opbouwen !

Succes
Laatst bijgewerkt door GWENNx op 31-03-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:11

Niet zo heel slim dat je bent af gestapt voordat hij uberhaupt wat deed, nu weet hij ook dat jij bang was als je paarden tegen kwam. Maar is het niet een idee dat er iemand mee gaat op de fiets die hem vast pakt als er weer paarden langs komen ofzo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:13

Hij wordt dan heel erg druk en wil er naar toe, normaal rijd ik ook gewoon door maar ik had al maanden niet gereden en moest er echt weer aan wennen.Als er een paard mee gaat doet hij het niet.Normaal gaat mijn dochter mee en die houd hem dan even vast maar zei kon niet mee, de volgende rit gaat ze weer mee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:46

Mijn paard wordt ook altijd druk als er andere paarden zijn/tegenkomen/weggaan etc. Daarom ben ik expres in een groepsles gaan rijden, zodat hij eraan went.
Mijn paard (ruin) wordt altijd weer helemaal hengst bij andere paarden, zeker als we met de merrie mee naar het bos gaan, dan is het erg defensief naar anderen. Al naar gelang de situatie laat ik hem achterwaarts of zijwaarts (schoudervoor, travers) gaan. Als hij aarzeld of neiging tot steigeren heeft; niet achterwaarts gaan! Verder zou ik in zo'n situatie ook niet afstappen; erop heb je toch meer controle dan ernaast.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:09

mijn pony doet dat ook. staart gaat omhoog, ze begint te trippelen, hals helemaal rond.. een keer begon ze zelfs naar een paard achter de omheining te slaan met haar achterpoten..
mrja, ik drijf haar dan goed door en laat haar maar een beetje 'indruk' maken op dat andere paard.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:41

Mijn pony wordt ook altijd erg druk. Hij maakt zich dan helemaal stoer en voelt zich geloof ik heel wat.
Prima, maar zodra ik merk dat hij gaat bokken of om wil keren dan drijf ik hem even stevig aan.
omdat hij veel voor de wagen heeft gelopen loopt hij ook goed op commando. dus meestal loopt hij dan wel redelijk door..

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:21

ik denk dat het belangrijkste is dat je net wat Ladygiroc zei:
zelf niet met die gekte van je pony meegaan!
maar ik weet het: tis heel lastig;)

Angie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:11

Wat meerderen hier al zeggen, het is niet echt slim dat je afgestapt bent. Gewoon doorrijden, niet laten merken dat je het zelf ook wel wat engig vindt, dat hebben ze zo door.
Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar je moet je er even door heen werken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:37

tja je kan meerdere dingen doen, bij de een helpt het ene beter dan bij een ander:

- zijn aandacht erg op jou laten richten (oefeningen gaan rijden)
- ontspannen, teugel los enz (helpt ook bij sommige paarden)
- Vaak doen/ vaak er langs rijden
- Vaker met andere paarden laten omgaan
- FF in een drafje erlangs

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:38

wat ook een handig hulpmiddel kan zijn, las wat grondwerk met hem in tussen je rij sessies door.

Ga lekker met hem loswerken in de paddock, laat hem stoppen, keren, wachten, wijken voor druk, keren etc... Ook leiden aan 2 teugels. Dit geeft echt plezier, band en leiderschap.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:09

Als je iedere dag een beetje haver geeft schijnen ze ook dikker te worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:10

sorry ik zet dit bij het verkeerde topic.