benen klemmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

benen klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 09:40

hoi allemaal,
ik zat te twijfelen of ik het hier neer moest zetten of bij aangepast rijden, maar ik formuleer de vraag zo, dat ook mensen zonder handicap mij misschien tips kunnen geven.

ik kan zelf geen contact met de beugels houden, dus doe even alsof je zelf zonder beugels rijdt. hoe zitten jullie dan?
ik klem mijn benen helemaal om de buik van het paard heen. wie heeft er tips om die benen los te laten hangen, en dan wel dusdanig dat je wel gewoon veilig zit?
is dat een questie van ontspannen en evenwicht?

ben benieuwd naar reacties!

Anoniem

Re: benen klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:42

wat ik altijd geleerd heb. ontspannen benen lekker los laten hangen. bekken kantelen en verder oefenen !

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:44

Benen klemmen is echt een hele foute gewoonte ( doe het zelf ook namelijk ). De meeste paarden reageren er nukkig op en willen niet meer vooruit ( en geef ze eens ongelijk ).
Wat ik merk, is het idd een kwestie van balans. Al lijkt het me wel lastig als je geen steun kan zoeken op je beugels. Als je even uit balans raakt, dan is het toch de eerste reactie om meteen te gaan klemmen. Wat ik altijd doe, is heel bewust mijn bovenbenen lang maken, vanuit mijn hak. Dan kan je niet klemmen. En dan maar oefenen, oefenen en oefenen.....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 09:44

bekken kantelen in de zin van kont verder naar achteren dan neem ik aan?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:45

Ontspannen en evenwicht is idd de oplossing. Als je klemt kun je nooit rustig en stil zitten want de bewegingen moet je met je lichaam opvangen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 09:45

erleyne schreef:
Benen klemmen is echt een hele foute gewoonte ( doe het zelf ook namelijk ). De meeste paarden reageren er nukkig op en willen niet meer vooruit ( en geef ze eens ongelijk ).
Wat ik merk, is het idd een kwestie van balans. Al lijkt het me wel lastig als je geen steun kan zoeken op je beugels. Als je even uit balans raakt, dan is het toch de eerste reactie om meteen te gaan klemmen. Wat ik altijd doe, is heel bewust mijn bovenbenen lang maken, vanuit mijn hak. Dan kan je niet klemmen. En dan maar oefenen, oefenen en oefenen.....

ik weet t, daarom wil ik er aanwerken. ik moet zegen dat ik nu les heb op een paard dat heeeel lekker zit, en daar lukt het al behoorlijk goed op. vooral in galop. heerlijk ontspannen Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:54

Hoi!

Met bekken kantelen is het juist de bedoeling om je kont in te trekken zeg maar, iets meer op je kontzakken gaan zitten.
Door je kont naar achter te doen blokkeer je je bekken juist en kun je de schokken moeilijk opvangen.

Inderdaad zoals al gezegd is je benen meer laten hangen. Oefen dat eerst in stap, dan pas in de andere gangen. Het kan helpen in het begin het zadel van voor vast te pakken zodat je je evenwicht niet zo makkelijk verliest.

Succes weer!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 09:56

oke, ik ga het straks eens proberen... heb zo les Knipoog

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:54

door je enkels gaan veren met lichtrijden, dan ontspan je automatisch je benen en gaan ze lekker los om de paardenbuik hangen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:30

Zoals al is gezegd, je benen echt laten hangen. Gewoon ontspannen... Als je klemt krijg je een wasknijper op pingpongbal effect, zie je het voor je? Daardoor kan je er dus veel gemakkelijker naast liggen dan als je ze gewoon lekker ontspannen laat hangen. Misschien ook handig om daaraan te denken als je rijdt?

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:32

misschien kan je ook je beugels een gaatje korter doen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:18

Cavaliere schreef:
door je enkels gaan veren met lichtrijden, dan ontspan je automatisch je benen en gaan ze lekker los om de paardenbuik hangen.

hmz, zoals ik al schreef in de beginpost: vergelijk het met zonder beugfels rijden. dat doe ik namelijk ook. ik kan niet staan, ben gehandicapt. gaat dus moeilijk worden...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:20

Love_4ever schreef:
misschien kan je ook je beugels een gaatje korter doen

ik rijd zonder beugels. kan namelijk toch geen contact houden met mijn voeten in de beugels, dus ik vlieg er toch steeds uit. kan ik ze er net zo goed af halen. beter zelfs, anders klappen de beugels steeds tegen t paard aan Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:21

fiekhe schreef:
Zoals al is gezegd, je benen echt laten hangen. Gewoon ontspannen... Als je klemt krijg je een wasknijper op pingpongbal effect, zie je het voor je? Daardoor kan je er dus veel gemakkelijker naast liggen dan als je ze gewoon lekker ontspannen laat hangen. Misschien ook handig om daaraan te denken als je rijdt?

het er op letten helpt inderdaad al. maar ik merk wel dat het echt ligt ook aan het paarddat ik op zit. als ze een beetje een rustige gang hebben en een gelijkmatige beweging is het een stuk makkelijker dan een paard dat constant bokt en heel erg hobbelt zoals t beest waar ik gister op reed. helaas moet ik voortaan op dat beest. extra goede oefeningen nu dus;)

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:35

Ik doe het zelf ook en daardoor ga je heel erg stuiteren... Het is moeilijk om het af te leren en je moet ook een paard hebben die een fijne "doorzit" draf heeft...
Ik rij nu een paardje die M dressuur heeft gelopen en die heeft een andere draf bij het doorzitten als de draf bij lichtrijden... Het kan zijn dat je op jou paardje niet goed kunt doorzitten...
Ik weet niet precies hoe je het kunt verhelpen, maar ik probeerde me altijd stukjes te ontspannen en dan weer "veilig" (Benen geklemt dus Tong uitsteken) en dan weer even ontspannen, enz.
Als ik jou was zou ik dat ook proberen.

Succes Pling

xkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:09

Klem je bovenbenen alleen vast aan de pony, dan kan je je onderbenen los laten hangen.
Probeer maar eens uit zou ik zeggen. Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:14

Ik laat m'n benen hangen (los) en kantel m'n bekken iets meer. Op de zakken van je spijkerbroek gaan zitten zeg maar.
Tip in je westernzadel: Knop vastpakken en je eens echt onderuit in je zadel trekken. Het gevoel dat je dán aan je zitbeenknobbels hebt, dát is het.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:22

Inderdaad bekken kantelen en de tips meenemen wat hierboven staat, maar probeer dit ook eens:

Visualiseer dat de onderkant van je voeten in verbinding staan met het midden van de aarde (hoe stom het ook klinkt) en dat die heel hard aan je benen trekken, zo hard dat ook je kont in het zadel wordt gedrukt.

of:

Denk dat je een boom bent met wortels die heel diep de grond in gaan vanaf je bekken naar beneden. Maar je stam en takken (je bovenlijf) groeit omhoog naar de zon.

Die twee visualisaties hebben mij erg veel geholpen om van mijn verkrampte manier van zitten af te komen. Ze komen uit de stroming van Centered Riding van Sally Swift, die ook met een handicap rijdt. Je kunt het op elke discipline toepassen en er zijn een aantal duidelijke boeken met veel oefeningen over.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:27

ik reed met western, maar nu niet meer. nu moet ik voortaan op een haf die helemaal niet lekker doorzit. kheb de blauwe plekken in mijn lies en op mijn kont. zadel zat ook niet bepaald lekker. zowel voor haf als voor mij was ie niet goed. das t nadeel van manege volgens mij Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:28

Mag je niet kijken of je eigen westerzadel goed op dat paardje ligt Ikenindi?
Blauwe plekken in de lies komen meestal van de gespen van de stijgbeugels, dus die zou je d'r helemaal af kunnen halen, dat scheelt misschien al iets.
Zou fijn zijn als je met je eigen zadel mocht rijden...

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:33

ik heb daar laatste tijd ook ineens last van en ga denk ik weer eens een zitlesje nemen, kan de instructice toch het beste zien waar het probleem daadwerkelijk zit

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:55

t nadeel is dus dat ik nu de afgelopen 3 lessen iedere keer een andere instructrice had en ik niet echt het idee heb dat ik zo iets leer. ik zit ook te denken te stoppen met lessen...

stijgbeugels waren er al af, maar ik denk toch dat er iets dubbel dat onder het zadelblad ofzo. mijn eigen zadel is boomloos, dus dikke kans dat die past idd. ik had daar ook al aan zitten denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:59

Gewoon vragen. Niet geschoten, altijd mis Haha!

Af en toe een andere instructeur kan best leuk zijn omdat iedereen toch altijd z'n eigen stokpaardjes heeft in de lessen. Maar continu wisselingen is idd niet leuk. Heb je al aan de manege gevraagd waarom er zoveel wisselingen zijn? Misschien was de vaste instructeur met vakantie en vingen de anderen zijn/haar lessen op? Zo gaat dat bij ons ook vaak, en dan heb je idd een paar weken soms steeds een andere.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:03

ze was iig niet ziek. ik denk dat ik haar zo maar eens sms. dan zal ik ook wel gelijk zeggen dat ik er niets aan vind zo, en dat ik ga stoppen met lessen als ik niet wat ga leren daar Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:00

Probeer dit eens om het "gevoel" te krijgen: Je zit op het zadel, legt allebei je benen voor over het zadel (over de zweetbladen heen op de schouder), dan schuifel je 1 cm naar voren over je billen. Je doet je benen weer terug op het zweetblad. Je strekt je tenen helemaal naar beneden en strekt daarbij je benen zover mogelijk weer naar achteren waarbij je boven lichaam best even naar voren mag komen. Daarna laat je je lichaam weer ontspannen in "houding" komen. Je benen "klemmen" zich nu "vanzelf" om het zadel heen terwijl je met je kruis diep zit.

Ik kan het je makkelijker laten zien dan dat de beschrijving is hahaha