Paard wil niet stilstaan tijdens opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDreamerx

Paard wil niet stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:32

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 2,5 week een eigen paardje. Ze is heel braaf tijdens het rijden, maar ze wil niet stilstaan als ik wil aansingelen, beugels opsteken, opstappen, eigenlijk alles waarbij ik naast haar sta. Ze loopt dan naar achter of draait rondjes.
Als ik voor haar sta is er overigens geen probleem, maar als ik naast haar ga begint ze dus.

Met d'r neus in de hoek of tegen de bakrand helpt niet, met haar kont tegen de rand idem.
Als iemand anders haar vast heeft lukt het eigenlijk meteen, maar er is natuurlijk niet altijd iemand bij.

Hoe moet ik dit nou aanpakken? Ik heb haar nog maar kort dus het zal misschien ook wennen zijn, maar toch begint het wat irritant te worden.

Alvast bedankt,
groetjes Anne

Goofy44

Re: Paard wil niet stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:45

Je moet je paard leren absoluut stil te staan. Jij bepaalt wanneer het paard mag gaan bewegen. Als je daar niet consequent mee bent kan je in de problemen komen. Een paard leer je dit zo. Over dit onderwerp is al heel wat geschreven.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:49

Inderdaad, dat is een veel voorkomend probleem en ik denk dat je dat vooral kunt oplossen door consequent te zijn. Elke keer aangeven dat ze moet opletten en niet haar eigen gang moet gaan. Wat ik soms deed als er niet werd geluisterd, is even stilzetten voor het schot van de bak en dan opstijgen. Alleen dat zou ik niet meteen doen Knipoog

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:55

Goofy44 schreef:
Je moet je paard leren absoluut stil te staan. Jij bepaalt wanneer het paard mag gaan bewegen. Als je daar niet consequent mee bent kan je in de problemen komen. Een paard leer je dit zo. Over dit onderwerp is al heel wat geschreven.

ik krijg het dus niet voor elkaar. Ik heb ook al verschillende topics door gelezen, ik vind alleen niet zo veel...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:02

Die van jou doet het, zo te lezen, om onder het werk uit te komen. Rondjes draaien en achteruitlopen e.d. zijn zulke tekenen. Ik zou zo geen tips weten om dit (alleen) op te lossen. Samen met iemand anders kan het evt wel. Of in hoeken opstijgen e.d.

Die van mij is 23jaar en die stapt al zo lang weg (naar voren) dat ik het die niet meer ga afleren. Sterker nog, ik ben er zo op ingesteld dat áls ze een keer stil staat dat ik daar echt niet op berekend ben.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:13

Elke keer als ze wegloopt terugzetten op de plaats waar ze stond, belonen en verder gaan waar je mee bezig was.
Veel paarden hebben het, als je het elke dag gestructureerd herhaald zo door.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 22:14

Gelukkig krijg ik vanaf volgende week les, dat zal wel schelen.
Maar ik kan me eigenlijk niet indenken dat ze het doet om onder het werk uit te komen, ze vindt rijden juist leuk.

Citaat:
Elke keer als ze wegloopt terugzetten op de plaats waar ze stond, belonen en verder gaan waar je mee bezig was.
Veel paarden hebben het, als je het elke dag gestructureerd herhaald zo door.

Ja dat is het dus, ze gaat zó lang door met bewegen, dat houdt ze wel een uur vol ofzo.

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:52

Misschien al opstappen in de stal en niet in de bak?

Lexitje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:01

het makkelijkste en beste is toch om het met twe en te leren.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 01:49

ik had hetzelfde probleem emt mijn paadje, enben het langzaam beginnen opbouwen,
eerst tegen de rand aan gezet en opgestapt, als ze begon te stapppen direct laten halthouden en belonen en blijven herhalen, en nu staat ze practisch stil van de hoefslag ^^

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:51

Ik heb de eerste 3 weken ook niet kunnen opstappen zonder hulp. Geen probleem, iemand hield m wel vast. Maar nu was ik vorige week alleen op stal en heb ik gewoon niet kunnen rijden.

Toen ben ik samen met mijn instructrice gaan oefenen, ze deed niks, ga alleen aanwijzingen. Vorige week brak ik bijna mn nek omdat mn paard een spurt nam bij het opstappen. Eergisteren stond hij stil bij het opstappen maar zodra ik in het zadel zat wandelde hij weg. Gisteren stond hij stil bij het opstappen en toen ik in het zadel zat heeft hij 1 stap gezet.
Enige tip die ik je kan geven: Vraag iemand te kijken wat je fout doet (ik tikte hem bijv. aan met mijn zweepje per ongeluk of hield de teugels niet strak genoeg) en héél consequent zijn.

Maar het is ook zeker een kwestuie van wennen. Ik heb mijn paard bijna een maand nu en we begrijpen elkaar een beetje beter inmiddels.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:20

Ja is oefenen en oefenen,
Steeds maar weer op en af stappen, maak er gewoon een een apart onderdeel van, vaak zie je dat als je opstapt en het paard wegstapt dat daar niets van gezegt word, maar juist daar begint het probleem, je paard gaat steeds eerder weg.
Zoek waarom het paard wegloopt.
Stap eens met een krukje op, misschien vind je paard het niet prettig dat er zoveel gewicht aan een kant van zijn rug komt te hangen en daardoor wegloopt.
Onder het werk uitkomen geloof ik ook niet, het is aangelerd gedrag en kun je et veel geduld echt wel oplossen.
Past het zadel goed? , kunnen allemaal dingen zijn waarom hij wegloopt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:24

Ik weet nog dat ik voor het eerst met mijn pony aan kwam bij privéles. ze wou ook niet stil staan en dat moest wel van de man. Hij vertelde me dat pas als ze braaf netjes stilstond we verder gingen. Paard heeft achteruitgelopen, gesteigerd, gebokt, staan maaien met zijn benen. en uur later volledig bezweet maar hij stond eindelijk rustig stil op mij te wachten. Geen geweld gebruikt hoor! paard was gewoon er volledig niet mee eens! Toen die eindelijk stil stond was de les af gelopen, de les daarna hebben we een half uur gestaan, en daarna stond die altijd braaf stil (nu na 6 jaar nog). Dit heeft ook een hele nieuwe wending gegeven aans ons rijden, meteen waren de rollen omgedraaid en had het paard 100x meer respect voor mij

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:42

Vaak helpt het wel om het op- en afstijgen te oefenen, nadat je hebt losgereden. De eerste stalmoed is er dan af.
Dit kun je een paar keer tijdens het rijden herhalen, ook voordat je definitief afstijgt. Als je dit in het begin met hulp doet, is het geen schande hoor!
Ik blijf erbij; het stilstaan is een kwestie van opvoeding.

lizzb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:04

Ik heb het zelfde probleem,
maar ik heb in een boek gelezen dat het paard wegloopt voor het nare gevoel dat jij op zijn rug bonkt.
Dus:
Iemand moet hem vasthouden, je stapt heel rustig op en gaat rustig in het zadel zitten.

Het werkt wel bij my! en langzamerhand kun je het zonder dat iemand hem vasthoud.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:55

Ik heb het zelfde bij mijn pony...
Als ik alleen moet opstappen loopt ze weg, blijft ze niet staan.
Maar ik laat haar nu elke keer vasthouden door iemand, dan blijft ze wel braaf staan. Als ik ga opstappen beloon ik haar omdat ze stil staat en als ik erop zit laat ik haar nog even stil staan en beloon ik haar nog een keer.
Werkt wel hoor Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:56

ja maar dan heb je kans dat je straks altijd iemand nodig hebt om op te stappen? Dat had ik dus

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:48

Heel herkenbaar.

Ik heb het zelf ook gehad met een paard dat ik net had. Het lukte gewoon niet om alleen op te stappen (ze stapte achteruit, heeft geen zin om haar tegen het hek aan te zetten, dan begon ze te steigeren.)

Ik heb een vriendin er bij gehaald die nog geen nare ervaringen met haar had en er dus blanco op is gestapt. (ik ben tijdens een van de eerste keren rijden met paard en al omgevallen.) Ze was ontzettend consequent, wel echt laten zien dat je de baas bent, en tijdens het rijden oefende ze het op en af stappen meerdere malen. dan echt heel erg belonen, en het paard begint er ooit de lol van in te zien.

Het is trouwens wel een rotprobleem. Hoop voor je dat het goed opgelost wordt, heb je eindelijk een eigen paard kom je er niet een sop Boos!

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:04

Ik heb dit ook gehad met mijn paard en ik heb hem ook telkens weer teruggezet op de ac lijn en dan weer opnieuw proberen. 1,5 maand volgehouden, heeft niks geholpen! Toen zei mijn instructeur dat ik eens moest proberen om toch gewoon op te stappen ondanks dat hij achteruit liep etc. Volgens hem deed hij het namelijk om onder het werk uit te komen en werd zijn actie dus eigenlijk beloond door dat ik inderdaad niet opstapte als hij bewoog en hem weer op zijn plek terugzette. Wat denk je, na 3 dagen toch gewoon opstappen ondanks zijn bewegen heeft ie het opgegeven! Staat nu keurig stil Knipoog

Moet het opstappen tijdens zijn bewegen natuurlijk wel lukken.. Je moet dit trouwens niet te lang proberen. Als het niet werkt weer kappen ermee anders leer je hem misschien nog meer dat hij mag lopen tijdens opstappen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:49

mijn paard doet dit ook (en ik heb hem nu anderhalve maand) iedere keer als hij wegloopt zet ik hem weer stil en zeg ik "staan" nu ondertussen hoef ik alleen nog maar staan te zeggen als hij weg dreigt te lopen en staat hij weer stil. Dit kost tijd en geduld en hoe dan ook niet boos worden!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:50

ik heb hetzelfde
ik ga er geen moeite meer voor doen, ze draait mooi om me heen , dus hoef mn bene er niet overheen te slaan maar kan gewoon gaan zitten.
vind het wel best.

oefenen en concuquent zijn, en goed belonen als het goedgaat! enige tip die ik je kan geven!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 29-03-08 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:54

Wat je naast de tips die iedereen geeft zeker niet moet vergeten is BELONEN!!!

Elke keer als hij stil staat, als is het maar een aantal seconden gelijk belonen. Anders krijg je het er niet op een positieve manier uit. Dan blijft het een beladen iets.
Niet te druk maken als het paard niet stil staat. Corrigeer hem rustig. En als hij dan staat, al is het maar heel even. Belonen. Veel praten, werkt ook ontspannend.
En vooral zelf niet gefrustreerd raken, dat werkt alleen maar averechts.

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:39

Oefenen tijdens het rijden en veel belonen zijn goed tips, maar ik heb volgens mij nog niet gelezen om voor het rijden iets te doen in de "bak" dat niks te maken heeft met opstappen. Bijvoorbeeld zijn hoeven uitkrabben of een rondje lopen zodat er wat afleiding is.
En conseqent blijven en belonen is een goed systeem.

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:02

Hang er eventueel een commando aan. Dit heb ik met mijn jong paard gedaan omdat ik het
super belangrijk vind dat hij gewoon stil blijft staan wanneer ik wil.
Dus als je gaat opstappen je rechterteugel erbij (als ie dan al rond draait,
draait hij met zijn kont onder je dus kom je altijd op je paard terecht),
voet in de beugel en zorgen dat je teen niet in zijn elleboog prikt maar tegen
de singel aan steunt en telkens een vast woord zeggen.
Ik zeg bijvoorbeeld "wachten" omdat hij "ho" eng vind.
Als hij dan netjes stil blijft staan beloon ik hem heel overdreven zodat hij ook snapt
dat hij het goed doet. Staat hij niet direct goed stil stap ik weer af en begin ik weer
overnieuw. Steeds herhalen en oefenen en ook tussendoor veel van je paard afkomen,
weer opstappen, afstappen en aansingelen en concequent stil laten staan en belonen.
Veel succes ermee!

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:58

Parkeer haar eens tegen een hek of tussen twee spring balken! Met het hek kan ze niet naar voren en met twee spingbalken kan ze niet zijwaards!

Succes