vandoor vliegen, en domant willen zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

vandoor vliegen, en domant willen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:34

Wie kan mij tips geven. Oja dit voorgeval is niet van de afgelopen week, maar van de afgelopen maanden.

maandag heb ik heerlijk gereden, dinsdag gelongeerd, En woensdag priveles. En dat was toch een ramp. pfff

eerst schoot hij weg,(zat er nog niet op) dus meneer zich helemaal uitsloven in de bak, staart in de lucht,. ik hem weer gepakt. en meneer wou er weer vandoor gaan, ik hield vast en hij had zo houding als je me niet los laat dan ga ik stijgeren. En ik had zo houding moet je 1x proberen en je leeft niet meer (niet letterlijk natuurlijk)

Dus ik stap op. meneer vliegt er weer vandoor en boem daar lag ik. Naja ik rij gewoon door hup meneer vlieg er weer vandoor maakt een rare sprong, en boem daar stond ik opeens naast hem. Dus G.(lesgeefste) een longeerlijn ghaald. En ik er weer opgeklomen, dus hij weer paar keer geprobeerd om er vandoor te gaan maar lukte dus moeijlijk omdat hij toch geen kant op kon.

Echt ik had het zo met hem gehad. pff, ik d8 echt als hij zo door blijft gaan verkoop ik hem!! hoeveel ik ook van hem houdt, dit wordt niet meer leuk

dus ik donderdag een join up proberen pas naar 1.5 uur gaf hij zich over. Dus ik helpen met mesten en hem bij de rest van de paarden buiten gezet, dus rond 15.00 ik rijden. Nou ja hoor zat er nog geen 10 minuten op en meneer vloog weer door de bak, Komt D.naar me toe. Zegt ze ik weeet niet of het helpen maar we kunnen het proberen.

Dus wij bijzet erom, en toen ging wel. 1 nadeel met bijzet heb je geen stuur, dus dan moet hij echt op je benen reageren, Dus wel een goede oefening. Ze had de bijzet iets strakker dan normaal. Ze zei zo van ja liever heb ik het niet maar hij heeft het nu even nodig.

Dus ik vandaag weer rijden, eerst join up. Ging wel redelijk woensdags ging die beter maar goed. Dus ik ga rijden en ja hoor naar 10 min flikt hij het weer. Dus toen maar de bijzet er weer om gedaan. Toen ging het wel goed

Als hij de bijzet omheeft ontspant hij zich wel, het is niet dat hij erin blijf vechten, als hij dat deed dan was ik er al mee gekapt

ik ben totaal geen fan van dat zulke dingen, maar ik merk dat hij nu die bijzet gewoon nodig heeft omdat ik hem gewoon niet terug kan nemen Nu ben ik van plan, als hij er vandoor schiet, gelij kdat ding om te doen, zodat hij door gaat krijgen, van als ik er weer vandoor gaat krijg ik dat ding om en en dat vind ik niet leuk.

Nu heb ik het niet over van als hij schrikt dan mag hij van mij er best vandoor gaan. MAar nu is hij zo dominant bezig dat ik even geen andere oplossing weet. Aangezien ik geen zin hebt om er weer constant eraf te vallen.

En waarschijnlijk ben ik in de jaren dat ik hem heb, nooit echt zijn leider geweest, ik stond nog wel boven hem. Maar was nog niet de leider.

ik geef de moed nog niet op. maar als hij zo door blijft gaan, wordt hij verkocht (en hij hoeft van mij echt niet over een week super te lopen, als ik maar vooruitgang ziet, en hij wordt zeker niet binnen een half jaar verkocht, ik wil het eerst nog proberen, en ik weet dat hij het kan, dus we komen er samen wel uit)

ik wil graag TIPS. En geen gezeur wat een bijzet enz, allemaal kan aanrichten,Daarvoor heb ik dit topic niet geopend. Ik ben zelf ook geen voorstander van bijzets enz. Maar tot nu toe is het enigste wat helpt. Daarom vraag ik hier TIPS, zodat het hopelijk ook anders kan.

ps: D. is een ervaren ruiter, ze rijdt vele jonge paarden in. zonder hulpdingen enz.

Hananas

Re: vandoor vliegen, en domant willen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:40

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:15

Je hebt hem al jaren en heeft nooit zo gedaan en nou in één keer begint hij zo te doen?
Weet je zeker dat hij lichamelijks niks mankeert is er al een dierenarts ofzo bij geweest.

plutolover

Re: vandoor vliegen, en dominant willen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 19:22

hij heeft dit wel vaker gedaan in het 1e jaar dat ik hem net had, alleen dan in minder mate. toen vloog hij erook vandoor enz. toen ging het de 2e winter en zomer harstikke goed. Nu zit ik dus in de 3e winter, en ondertussen zijn we verhuisd, dat heeft ook allemaal inpackt. Alleen hij is alleen nou een tikkeltje erger, Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. En ik wil hem echt niet verkopen daarom geef ik de moed nog niet op. het is ons al eerder gelukt. Maar het moet wel leuk blijven

ik ben nu ook al medish met hem bezig, binnenkort komt de zadelmaker om te kijken hoe het met het zadel is, Als daar niks mee aan de hand is ga ik verder kwa tanden enz. Helaas kost het wat geld en ik heb het er echt wel voor over. maar kan het niet in 1 keer betalen

ook is het een dominante ruin dus maakt hij gouw overal een spelletje van.

Dit gedrag had hij paar maanden geleden ook, toen gingen we eindelijk de goede kant op. maar nu zijn we weer terug bij af. Dus ik weet gewoon even niet wat ik moet doen.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:28

Misschien grondwerk of NH ik heb hier zelf geen ervaring mee en weet niet wat het allemaal precies inhoud, maar ik heb hier op bokt daar al veel over gelezen en het helpt toch om er voor te zorgen dat je paard jouw als leider begint te zien.
Misschien de zoekfunctie eens proberen om hier over wat informatie te zoeken en kijken of het iets voor jouw en je paard is.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:34

bijzet kan erg gevaarlijk zijn, als hij zou gaan steigeren. Kan hij geen of moeilijk balans houden. Ik zou eerst veel grondwerk doen, niet teveel kilometers laten maken, word hij alleen maar sterker van, aandacht vragen en op laten letten veel afwisselen strenge afspraken maken, zelf rust bewaren.
Rustig en duidelijk weken.
Wil je hem verkopen dan wil ik hem wel eens een paar dagen met hem spelen, lijkt me wel een uitdaging.(je kan ook even langs komen).
Een join up van 1.5 uur is wel erg lang.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:08

klopt zo join up is zeker lang. MAar dan pas geeft hij zich over. En ik wil liever niet stoppen als hij zich niet over geeft

grondwerk ben ik al met hem bezig. dat gaat goed. Maar rijden niet. Binnekort komt de zadelmaker. En daarna ga ik andere dingen bekijken of hij pijn heeft. Helaas kan het niet allemaal tegelijk, heb er helaas geen geld genoeg voor om het in 1x te doen.

maar ik wil de moed gewoon nog niet opgeven. OOk sta ik open voor curses enz. en ik zit al over te denken om een cursus te doen, alleen dan zit ik met het probleem dat als ik hem daar naar toe brengt dat hij zo panish wordt en dus helemaal niet wilt luisteren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:28

plutolover schreef:
klopt zo join up is zeker lang. MAar dan pas geeft hij zich over. En ik wil liever niet stoppen als hij zich niet over geeft

grondwerk ben ik al met hem bezig. dat gaat goed. Maar rijden niet. Binnekort komt de zadelmaker. En daarna ga ik andere dingen bekijken of hij pijn heeft. Helaas kan het niet allemaal tegelijk, heb er helaas geen geld genoeg voor om het in 1x te doen.

maar ik wil de moed gewoon nog niet opgeven. OOk sta ik open voor curses enz. en ik zit al over te denken om een cursus te doen, alleen dan zit ik met het probleem dat als ik hem daar naar toe brengt dat hij zo panish wordt en dus helemaal niet wilt luisteren.

kom je een keer terrein verkennen met hem, even met hem spelen en weer naar huis.

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:22

ik zou hem zo ie zo eerst terug zetten op zijn plek. dit doe je met freestyle (zoek er wat overop op internet is egt goede methode) als hij losgewerkt is met freestyle loop je naar hem toen met een touw die spreidt je over de breedte van je lichaam en met het touw dwing je hem eigenlijk naar achter te gaan als hij naar achter gaat stop laat het touw zakken en je neemt een paar passe terug als het goed is volgt hij je dan mee. doe dit een paar keer achter elkaar en draai je dan om en ga lopen als hij je volgt heb jij gewonnen en ben jij de baas. wees eerlijk in het rijden tegenover hem, want een bezet is wel heel handig maar op een gegeven wordt het een gemak en denk je iedere keer van oe hij gaat er volgens zo vandoor ik zet de bijzet er maar op en daar wordt hij natuurlijk ook niet vrolijk van want je dwingt hem in die houding te laten lopen wat nodige blokkades oplevert omdat hij niet natuurlijk door zijn lijf kan lopen. ga niet schelden op hem en maak je niet boos want daarmee wint hij, maak er af en toe een spelletje van dat hij in 1x een stukje middengalop uit het niets mag doen zodat hij ook een beetje zijn energie kwijt kan en lol krijgt in het rijden. laat hem ook een keertje nakijke door een therapeut ofdat er geen verschoven werveltje zit of iets anders, laat ook je zadel nakijken want als dat niet lekker ligt zou dat ook al een hoop verklaren. ga niet denken van zouttie er vandoor gaan want dat voelt hij haarfijn aan en dan juist gaattie. ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes ik weet hoe moeilijk het is want ik heb zelf ook zo'n hete donder die ik nodige keren wel op marktplaats kon zette;)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:10

Natuurlijk is je verdiepen in freestyle prima, maar je zult ook aan je rijtechniek (handigheid en vaardigheid) moeten werken om deze problemen op te lossen. Een goede instructeur moet je kunnen helpen. Niet zomaar iemand bij een verenigingsles, maar een priveinstructeur die je helpt bij het oplossen van dit probleem. En die zijn er. Ze leren je niet te vechten en je paard zo de kans te geven terug te vechten, want dat doet hij. Vraag eens rond of er iemand in de buurt zit die je probleem eens bekijkt vanuit de klassieke dressuur, want daar hoort dit thuis. Je paard geeft duidelijk aan dat hij niet van plan is op je te letten. Varieer daarom ook veel in het werk dat je met hem doet, zie jezelf vooral als paardentrainer en minder als ruiter. Leer hem eerst weer netjes stil te staan en stap niet op voordat ie helemaal ontspant bijvoorbeeld. Dan ga je direct buigen: schoudervoor op de cirkel, wijken op de cirkel, travers op de cirkel, eenzijdigen buigingen vragen, buitenstelling vragen, stoppen op 1 teugel. Allemaal zaken om betere nageeflijkheid en concentratie te vragen. Je antwoord zit dus in klassieke dressuur Knipoog.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:14

Ik heb oip mijn stalling bijna het zelfde meegemaakt!

Paardje was altijd goed te houden onder het zadel (wel wat dominant) maar op een gegeven momentwas het gewoon zodanig dat het echt gemeen werd en hij de eigenaresse er echt opzettelijk af wou hebben.

Uiteindelijk kwam het erop uit dat het een wormeninfectie was. (eitjes van de zomer die er nu pas uitkwamen). Zit ze dof in haar vacht?

Misschien dat je er iets mee kan, het kan verschillende redenen hebben. Ik heb altijd met mijn paard een dominantie probleem gehad. Dat is over gegaan doordat ik veelgrond werk ging doen. Hij was altijd dat hij dóór mij heen wilde lopen (als hij achter mij liep).

Ik heb hier wel lessen in moeten hebben, maar dat heeft zeker z'n vruchten afgeworpen!

Succes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:42

heey

Heb net me boek van monty robberts binnen. Freestyle intresseert me ook heel erg. Les van ene priveinstrucice krijg ik al.

zadel: wordt binnen nu en 2 weken nagekeken.

hier een verslagje van deze week.

Maandag was hij behoorlijk fris. Maar niet vandoor gegaan, Ik liet hem iets eerder galoperen dan normaal

. dinsdag had ik hem gelongeerd wat ook wel goed ging. hij gaat nu steeds beter luisteren naar het comando stap, normaal draafde hij gewoon door tot dat hij vond dat hij maar ging stappen.

Woensdag priveles en dat ging ook goed. Is er toen 1x vandoor geschoten. En avntoe wou hij wel maar was ik hem voer.

Donderdag leek het net of ik weer de oude haf kende die ik ken. Maar deze keer reden er ook nog andere paarden in de bak. dus voelt hij zich daardoor ok prettige. Zelf de lammeren die gek aan eht doen waren intreseerde hem niet. Hij keek wel maar vloog er niet vandoor.

Vandaag reed ik dus allen, ook geen paarden in de paddock. Eerst dus gelongeerd. Toen de grote bak in gegaan en meneer wou er weer gelijk vandoor schieten. Maar ik hield vast, vond hij niet zo leuk. Daarna hoorde hij een kalkoen dus wou hij er weer vandoor gaan. Heeft me ma de longeerlijn gehaald en heb ik hem nog even gelongeerd door de bak, tot dat hij weer wat rustiger was.

En daarna wel goed gereden. Wou er aventoe weer vandoor schieten maar ik was hem voor. Dus hield hij zich in.

Wel werkte hij vandaag behoorlijk op mijn zenuwe want hij wou maar niet op mijn binnenbeen reageren. En toen ik stilstond bleeft hij maar naar die hoek kijken, haha En echt zo kijken ook al valt er een blaadje daar ik ga daar van schrikken,

Maar ik mag niet klagen het ging goed!!

Zaterda 12 april heb ik een onderlinge wedstrijd. ik ben beniewd hoe hij dat gaat doen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 07:23

plutolover schreef:
heey

Heb net me boek van monty robberts binnen. Freestyle intresseert me ook heel erg. Les van ene priveinstrucice krijg ik al.
kennis maak macht waar kennis stop begint grofheid. Boos!
zadel: wordt binnen nu en 2 weken nagekeken.
heel goed plan beter 1 keer te vaak, dan een slecht zittend zadel.
hier een verslagje van deze week.

Maandag was hij behoorlijk fris. Maar niet vandoor gegaan, Ik liet hem iets eerder galoperen dan normaal
Is ook goed (aandacht houden).
. dinsdag had ik hem gelongeerd wat ook wel goed ging. hij gaat nu steeds beter luisteren naar het comando stap, normaal draafde hij gewoon door tot dat hij vond dat hij maar ging stappen.
Eigenlijk moet jij dan zeggen kom op nog een rondje.
Woensdag priveles en dat ging ook goed. Is er toen 1x vandoor geschoten. En avntoe wou hij wel maar was ik hem voer.
heel goed.!!!!!!!
Donderdag leek het net of ik weer de oude haf kende die ik ken. Maar deze keer reden er ook nog andere paarden in de bak. dus voelt hij zich daardoor ok prettige. Zelf de lammeren die gek aan eht doen waren intreseerde hem niet. Hij keek wel maar vloog er niet vandoor.
Gebeurd altijd wel adem halen en aandacht vragen, doorrijden of er niets was gebeurd. Ach gut
Vandaag reed ik dus allen, ook geen paarden in de paddock. Eerst dus gelongeerd. Toen de grote bak in gegaan en meneer wou er weer gelijk vandoor schieten. Maar ik hield vast, vond hij niet zo leuk. Daarna hoorde hij een kalkoen dus wou hij er weer vandoor gaan. Heeft me ma de longeerlijn gehaald en heb ik hem nog even gelongeerd door de bak, tot dat hij weer wat rustiger was.
goed plan niet vechten.
En daarna wel goed gereden. Wou er aventoe weer vandoor schieten maar ik was hem voor. Dus hield hij zich in.
heeeel goed. Knipoog
Wel werkte hij vandaag behoorlijk op mijn zenuwe want hij wou maar niet op mijn binnenbeen reageren. En toen ik stilstond bleeft hij maar naar die hoek kijken, haha En echt zo kijken ook al valt er een blaadje daar ik ga daar van schrikken,
gewoon boe zeggen. Ach gut
Maar ik mag niet klagen het ging goed!!
veel beter lijkt mij zo te horen.

Zaterda 12 april heb ik een onderlinge wedstrijd. ik ben beniewd hoe hij dat gaat doen.

veel keer diep in en uit ademen, laat je moeder dat maar een paar keer zeggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:17

Ja zou idd eerst eens al het medische en het zadel na laten kijken, zeker als hij het in een keer weer gaat doen.

Een join up van 1 1/2 uur is niet okee, weet je waar je mee bezig ben??
Wat zijn voor jou de juiste signalen , denk dat het paard ze wel geeft maar jij ze niet herkent.
Doe idd eens een cursus en zoek een andere instrutrice die jou wel goed kan begeleiden.
Ook merk ik uit je verhaal dat je geen vertrouwen meer in je paard je hebt, stop een poosje met rijden en ga andere dingen doen, zoals idd eens een goeie cursus los en grond werk, bouw eerst het vertrouwen weer op en laat blijken dat je een goeie en geduldige leider bent, zoek uit wanneer en waarom hij het doet , hij zal zeker signalen geven , leer die te herkennen en dan ben je al een stap verder.
Ook werkt hij op je zenuwen en vaak gaat je dan in discussie met je paard, doe dat niet, stap af haal adem en ga iets doen waar jij en hij weer rustig van word, nooit in gevecht gaan dan kom je lager in rang te staan ,een goeie leider vecht niet .
Het zou jammer zijn om hem weg te doen, zeker als je zo gek op he bent , ga de uitdaging aan en zorg dat je weer een goed tea gaat worden en dat bereik je alleen met rust en geduld, dan is het probleem eerder uit de wereld dan dat je boos en geirriteerd gaat raken.
Dan maar even geen wedstrijden, of heb je haast??

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 09:50

Ik heb totaal geen haast met wedstrijden. Anders deed ik allang officeele wedstrijden. Zo eens in de paar maanden is er een wedstrijd op de manege waar ik sta. En ik vind dat ook wel belangrijk voor ervaring.

verder probeer ik ook geen gevecht met hem aan te gaan.ZEgt me instrice ook vaak, als je een gevecht aan gaat win je het niet.

majolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:55

En, hoe gaat het nu?
Hoe is je onderlinge wedstrijd gegaan?