Aangalopperen in de linkergalop wil niet lukken HELLUP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Aangalopperen in de linkergalop wil niet lukken HELLUP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 18:32

Dag allemaal,

Sinds 01-01-2008 heb ik een 3 jarig paardje.
Ze wordt eind april 4.
Stap en draf voltes gebroken lijnen voorwaarts en weer terug rijden halt houden enz gaat allemaal prima.
Ook de rechter galop gaat goed.

Maar nu het probleem de linker galop.
Ik heb elke week prive les.
Ik rij 4 keer in de week en longeer of gooi me paard 3 keer per week los.

Aan de longe gaat de linker galop lastig maar na 3 keer opnieuw aangalopperen lukt dat wel.
Maar als ik erop zit wil die linkergalop niet lukken. Dan springt me paard steeds in de contragalop.

Alleen als ik heel ver de hoek in rij en dan met een tikje met mijn zweep lukt het meestal wel.
Maar ja ik kan niet eeuwig zo de hoek in rijden want ik wil ook dat me paard het gewoon op een volte doet.

Hebben jullie misschien tips?

Groeten Jessica
Laatst bijgewerkt door jepsica op 27-03-08 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Melis

Re: Aangalopperen in de linkergalop wil niet lukken HELLUP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:38

En als je op de volte rijd en je blijft zitten en geef haar een tikje met de zweep/of been bij wil het dan wel lukken?
Je lesgever weet het vast wel

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:39

hey das een bekent iets!!!
alleen dan had ik het op links Bloos

paar dingen die ik heb mee gekregen:

-zit je rechtop niet naar voren?
-goed je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter?
- geef je niet te veel met je buitenbeen de hulp?
-ophouding aan je buitenteugel?
- je rechter schouder en je rechterheup iets naar voren in dit geval als je rechts aan moet springen?
-goede rechterstelling?

en dit allemaal tegelijk in 1 hulp moet je het redden. ja echt mij is het ook gelukt. Haha!
rij nu ook 8ten voor het aanspringen aan beide kanten Knipoog

suc6!!!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:20

Het is nog een jong dier en misschien heeft het nog wel wat moeite met evenwicht. Of is het nog niet zo goed ontwikkeld aan die kant. Elk paard heeft een zwakke en een sterke kant en misschien is dit bij een jong paard wel net extra duidelijk. Wat ik zou doen is veel aan voltes (en het rechtrichten) werken, op beide kanten. Wat ik niet zou doen is overdreven veel galop op de linkerhand gaan oefenen. Het is alleen maar extra belastend en je moet haar ook het plezier van werken niet afnemen. Galop kan je dus best trainen op beide kanten, maar heb een beetje geduld met de linkerkant. En vergeet niet dat als je rechts galoppeert, je links ook traint. Lachen

Wat zegt je instructreur/instructrice hier eigenlijk van?

Uiteraard niet vergeten zelf goed op je houding te letten, maar als het aan de longe ook niet zo goed lukt, neem ik aan dat het paard toch gewoon zelf wat moeite heeft. Natuurlijk moet jij het haar niet extra moeilijk maken door slecht te gaan zitten (ik heb niet gezegd dat jij dat doet voor alle duidelijkheid). Vork

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:35

Inderdaad goed opletten dat je zelf niet scheef gaat zitten, omdat het der moeilijke kant is.
Ik heb ook een tijd een paard gereden dat de ene kant niet goed beheerste. Dit heeft een tijdje geduurd maar langzaam aan werd hij sterker en ging het steeds beter.
Lekker door gaan waar je mee bezig bent en gun het wat tijd.
Veel schakelen en lekker los maken in het lijf. Galop zou ik wel blijven oefenen, maar niet te vaak achter elkaar. Beloon hem ook duidelijk als die het goed doet en zorg dat die er plezier in houdt.

Heel veel succes nog samen!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:43

Ben ik helemaal met je eens, original. Lachen

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:44

Ik heb ook heel lang gesukkeld met galop. Sinds kort is de knop omgegaan!
Om (linker)galop aan te springen doe ik:
-rechterbeen achter de singel
-linkerbeen wat meer naar voor en gewicht op rechterheup plaatsen (niet teveel)
-linkerhand iets naar voren of toch heel licht contact. (ze moet op het linkerachterbeen gezet worden)
-zelf naar buiten en omhoog kijken (maakt echt een verschil.)
-rechterhand bij mij houden
-goed op je kont zitten, jezelf licht maken en huppa. Lachen

Hopen dat het snel opgelost is. Lachen

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:46

Wat nog wel eens wil helpen is in de hoek aanspringen met een lichte stelling naar buiten. Dus voor linkergalop, stelling naar rechts. Heeft het linkervoorbeen meer ruimte om naar voren te grijpen bij aanspringen. Verder veel geduld hebben en niet te vaak achter elkaar oefenen...en als hij het goed heeft gedaan, belonen en er mee stoppen voor die dag.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:48

Ik heb het ook aan de hand met mijn 3,5 jarige Lachen Hij sprong dan wel rechts altijd fout aan (het leek precies expres maarja) ik moest om hem in galop te zetten hem in de hoek iets naar buiten stellen dan binnenbeen er goed aan en dan aanspringen bij mij lukt het nu aardig goed, hij begint het door te hebben Lachen Je moet ook proberen je paardje de kans te geven dat hij kan aanspringen dus misschien in het begin wat meer teugel geven zodat je hem niet hindert als hij het daar moeilijk mee heeft. Je moet gewoon een methode vinden hoe je hem in de juiste galop krijgt als hij het dan wat onder de knie krijgt, het galopperen zelf, dan gaat het makkelijker gaan gaan. Het is ook nog een jong paard Lachen Het zal je wel lukken!

Misty_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:25

De meeste pony's/ paarden zijn stijf...soms...
maar van een jong dier kan je dat volgens mij nog niet zeggen...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:33

Die van mij had moeite met de rechtergalop, is al wel wat ouder trouwens (6) Zij was zo slim om de ruiter gewoon op de andere kant te gooien en dan dus verkeerd aan te springen! Toen zijn we extra iets naar binnen gaan zitten met ons gewicht en nu is er helemaal geen probleem meer! Maar aangezien jouw paardje nog erg jong is kan ie het ook nog wel moeilijk vinden omdat ie zijn evenwicht nog niet helemaal gevonden heeft! Ga lekker met hem naar buiten..daar leren ze pas goed galloperen..lange stukken zandweg..en dan proberen om hem zowel in de linker als rechtergalop te laten aanspringen en dan km maken! Paardje moet zijn balans nog vinden!

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:45

Dat doet 'mijn' paard ook! Mijne is inmiddels 15 maargoed...
Bij mij gaat hij wel in galop maar ook in de contragalop! Erg vervelend!
Maar wat is doe is hele kleine voltes met haar draaien en dan moet ze wel. Je moet er voor zorgen dat het paard goed naar binnen kijkt en goed de juiste hulpen toe passen. Dan leert hij/zij op welke hulpen hij goed moet aangalopperen!

Succes!

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:51

de linkerhand ontspannen zodat hij de ruimte krijgt om aan te springen Tong uitsteken
verder staan er goeie tips bij!

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:32

Ik heb precies hetzelfde gehad en nog heb ik er wel eens last van! Ik doe mijn buiten been naar achteren en ik geef op mijn binnenteugel helemaal mee. Dit werkt ontzettend goed mijn paard is nu net 5 jaar en ik heb dik 6 maanden geoefend maar oefening baart kunst. Ik denk dat zweep tikjes enz. op langer termijn geen enkele zin hebben je paard snapt gewoon nog niet dat hij zijn binnenbeen naar voren moet doen als hij op de andere hand galopeert. Ik denk dat je met gedult en de juiste hulpen een stuk verder komt! En van de kleine voltes ben ik het wel eens alleen mijn paard kan rustig volte 10 meter in contra dus voor mijn hielp dat niet zo heel veel.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:51

Ik heb toen de tip gekregen niet als een gek op die linkergalop blijven richten, maar gewoon rechtricht oefeningen doen, en de 'goede' kant vooral niet verwaarlozen. Ook had mijn pony rugproblemen, nu hij behandeld is springt hij wel steeds in de goede galop aan. succes ermee

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:10

je kunt ook een keer ja paard aan de longe doen en hem laten longeren door een ander en je gaat er zelf opzitten en dan in de linker galop kijken of dat lukt.
!!!en let er op!!!dat je je rechter been goed achter de singel doet en je linkerbeen op de singel!!!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:27

Bedankt voor alle tips. Afgelopen week heeft mijn paard het heel goed gedaan. Ze sprong vaak in de goede galop aan.
Nu maar hopen dat ze het blijft doen.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:40

Ik heb dat ook wel eens gehad! Je kunt het volgende doen;
- Veel stelling naar binnen
- Veel stelling naar buiten (klinkt raar maar hielp wel bij m'n vorige verzorgpony
- Goed je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel!!! (Erg belangrijk!)