Benen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Benen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:12

Hoihoi bokkers :d Ik had een vraagje voor de slimmerds onder jullie Tong uitsteken Mijn benen zijn echt verschrikkelijk tijdens het rijden en ze klapperen maar heen en weer. Aangezien het niet erg lekker voor het paard lijkt, wil ik het zo snel mogelijk afleren. Hakken naar beneden lukt maar voor paar seconde dat lukt ook niet zo. Iemand nog tips?

ikenindi

Re: Benen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:37

zonder zadel rijden zodat je beter leert zitten? zitlessen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:10

even een stipje ik heb namelijk van hetzelfde last. Ook als ik mijn hakken uitdruk blijf ik slingeren.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:11

inderdaad zonder zadel of zonder beugels rijden of zitles nemen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:17

met je beugels onder je zweetblad rijden dan ligt je been automatisch stiller

janienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:48

Zonder beugels rijden werkt idd goed!
Ik heb er ook nog wel eens last van Knipoog

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:49

Bonkende benen komen vaak doordat er nog teveel spanning in je (boven)benen zit. Dus goed opletten dat je je bovenbenen niet tegen je zadel klemt. Wil dit ook niet helpen dan verkopen ze bij ruitersportzaken een soort klittenband dingetjes die je aan de beugels en singel kunt vastmaken, zodat je benen minder kunnen bewegen. Ik ben hier zelf echter minder voor omdat het een schijnoplossing is, zodra ze eraf zijn bonken je benen waarschijnlijk weer omdat het echte probleem niet is aangepakt.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:48

Ik heb er zelf ook nog wel eens last van & zonder beugels rijden werkt voor mij goed. Merk echt dat het dan beter gaat, dat probeer ik dan ook vast te houden als ik weer met beugels rijd.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:59

Zonder beugels kun je inderdaad proberen, maar schuine beugelblokjes bieden ook uitkomst! Bij mij heeft dat erg geholpen wat betreft beenligging.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 01:52

heb hetzelfde probleem gehad, sinds ik met chaps rijdt geen last meer van gehad ^^

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:34

Eigenlijk wat hier al gezegd is: zitlessen, rijden zonder beugels etc.
En goed gaan letten op de spanning in je lichaam, en vooral je knieën niet tegen het zadel knellen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 17:57

Zijn er dan nog speciale oefeningen die je kunt doen om die spanning in het bovenbeen weg te halen? En ja ik reed vroeger met laarzen en nu ook met chaps maar geeft geen verschil. En zitlessen doen ze geloof ik niet bij de manege. Vandaag hebben we wel zonder beugels gereden, heb zelfs gegaloppeerd zonder beugels dat was me eerste keer :d

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:42

Gewoon even je stijgbeugels uitdoen en eens met je benen "wiebelen" (hiermee bedoel ik niet van voor naar achter 30 centimeter ver, maar even ontspannen met je benen. Ja geen idee hoe ik het goed moet uitleggen eigenlijk. Clown Zóveel makkelijker als je kan tonen wat je bedoelt...), met je voeten rondjes draaien enz. Beugels opnieuw aan en dan weer verder. Nu nog hopen dat je meer zonder beugels mag rijden. Knipoog

Ik denk trouwens dat het voor iedereen wel eens handig is om een zitles te krijgen. Kan je niet eens overleggen met degene die in je les rijden, te vragen wat zij ervan denken? En dan tesamen voorleggen aan de lesgever/lesgeefster. Kan je nl. ook eens als afwisseling van een gewone les doen (moest je manege geen speciale zitlessen willen organiseren), ieder om de beurt en door naar de anderen te kijken leer je ook erg veel. Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:45

Inderdaad komt het vaak voort uit spanning ergens anders. Zitles kan echt wonderen doen! Misschien een idee om aan je instructeur te vragen of dat mogelijk is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:32

Pfoehh, lastig, we kunnen je niet zien dus we kunnen ook niet zo een twee drie zeggen waardoor we denken dat het komt. In mijn geval bleek ik te veel spanning in mijn bekken te hebben (nog steeds een beetje soms) doordat ik een holle rug heb. Door de spanning zwiepten mijn benen heen en weer. Nou let ik extra op mijn onderrug, ik probeer hem als het ware een beetje bol te maken en mijn bekken te kantelen. Daarnaast heb ik de beugelriemen wat korter, dat scheelt ook.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 02:05

Maak je beugelriemen eens een gaatje of 2 korter, daardoor krijg je meer druk op je beugels en kun je de spanning van je bovenbenen "afkrijgen". Ook je hakken uitdrukken gaat dan gemakkelijker waardoor je benen ook wat stiller gaan liggen. Voor mij was dat de ideale oplossing. Het rijden zonder beugels bracht bij mij het tegengestelde teweeg, ik ging juist nog meer klemmen met mijn bovenbenen, maar dat kan natuurlijk voor iedereen verschillend zijn.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:44

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:00

Probeer je knieen niet in het zadel te drukken! Bovenbenen ontspannen en je been zo lang mogelijk proberen te maken. Maar echt de bovenbenen ontspannen is erg belangrijk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:12

Hmm, als ik dat eerste filmpje zo bekijk vind ik de hele les er onrustig uitzien, instructrice staat daar maar te schreeuwen Zo kun je toch nooit ontspannen rijden? Is er een mogelijkheid dat jullie in de les eens zonder beugels rijden? Dan kun je voelen hoe je je benen kunt laten "hangen" zodat je wat minder klemt met je bovenbenen. Zonder zadel rijden is ook een goeie, goed voor je evenwicht ook. Rijd je ook wel eens in de buitenbak of ga je wel eens op buitenrit? De pony's lijken me niet zo heel actief, als je steeds moet drijven komt dat de ontspanning in je been natuurlijk niet ten goede.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 18:34

hestejente schreef:
Hmm, als ik dat eerste filmpje zo bekijk vind ik de hele les er onrustig uitzien, instructrice staat daar maar te schreeuwen Zo kun je toch nooit ontspannen rijden? Is er een mogelijkheid dat jullie in de les eens zonder beugels rijden? Dan kun je voelen hoe je je benen kunt laten "hangen" zodat je wat minder klemt met je bovenbenen. Zonder zadel rijden is ook een goeie, goed voor je evenwicht ook. Rijd je ook wel eens in de buitenbak of ga je wel eens op buitenrit? De pony's lijken me niet zo heel actief, als je steeds moet drijven komt dat de ontspanning in je been natuurlijk niet ten goede.

Nee de paarden gaan 1 x per jaar op buitenrit en bijna nooit in de buitenbak. Er zijn best wel actieve pony's bij opzich hoor Knipoog

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:31

Heb je wel eens aan je instructrice gevraagd hoe je dit probleem met je benen het beste op kunt lossen?
Op de filmpjes zie je inderdaad dat je steeds de pony aan blijft drijven, probeer je pony actief te maken voor je been, als je steeds aandrijft dan wordt je pony alleen maar minder snel met reageren met het gevolg dat je steeds harder en harder moet drijven voor een reactie en dat is natuurlijk ook niet handig voor de ontspanning in je been

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:29

Crisje_Lanc schreef:
Heb je wel eens aan je instructrice gevraagd hoe je dit probleem met je benen het beste op kunt lossen?
Op de filmpjes zie je inderdaad dat je steeds de pony aan blijft drijven, probeer je pony actief te maken voor je been, als je steeds aandrijft dan wordt je pony alleen maar minder snel met reageren met het gevolg dat je steeds harder en harder moet drijven voor een reactie en dat is natuurlijk ook niet handig voor de ontspanning in je been

Nja is vooral voor het inrijden hoor Knipoog Ik kan best wel stil houden maar dan moet ik echt concentreren op het been. Zal echt niet weten wat het is.