Huppeltjes in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Huppeltjes in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:29

Mijn nieuwe paard (5 jaar oud, er is nooit veel mee gedaan) heb ik nu een week of 7 en in het begin ging het rijden erg lekker maar sinds een paar dagen heeft ze iets nieuws. Tijdens het draven maakt ze steeds een huppeltje zodat ik op het verkeerde been beland. Als ik dat probeer te voorkomen door meer door te rijden dan springt ze aan in galop. Ze zet me steeds op het verkeerde been en ik raak hierdoor uit balans. Wie oh wie kent dit en heeft goede tips ?

Kingsley2

Re: Huppeltjes in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:58

Hoi
Je moet goed op je tempo letten dus een rustige en ontspannen draf, als je haar te hard laat draven dan gaat ze over haar tempo heen en springt ze dus in galop aan.
Gaat ze te hard dan maak je,je zelf een beetje zwaarder en maak je een ophouding.
Dat huppeltje ligt denk aan jou je laat er of te snel draven of jij zit niet goed stil en je haalt haar uit balans.

Probeer eens op de binnenhoefslag te rijden met lange teugel en let goed op dat je ontspannen stil zit, stil in je handen en lichaam.
En jou tempo en een ophouding als ze te hard gaat.

Heb je ook les want dat is wel belangrijk dan kan je instructrice/teur zien wat je fout doet, hij/zij kan je dan helpen.

succes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:59

mogelijk heeft dit paard ergens een blokade in de rug waardoor hij af en toe huppelt

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:05

hm ik ken geen huppel maar heb wel een paard gereden dat constant een piepklein bokje gaf waardoor ik
op het verkeerde been terecht kwam.
Gewoon corrigeren en doorrijden ook even naar de rug laten kijke ja

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:43

Als mijn paard een huppeltje maakt, is dat omdat ik op dat moment teveel terugwerk met mijn (binnen)hand.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:55

Ik merk inderdaad dat als ik stiller zit en haar bv op de volte zet (is voor mij iets makkelijker) dat het minder word. Ik heb les en mijn instructrice zegt dat het wel meevalt en dat dit goed gaat komen. Ik ga de tip met lange teugel naast de hoefslag zeker proberen...bedankt!

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:32

Heb hier ook last van gehad: ongelooflijk irritant!
Mijn paardje (bijna 7) heeft slecht ontwikkelde rechterschouder
en heeft hierdoor veel moeite met rechterhand.
Bij mij lag het dan vooral aan teveel vasthouden met binnenhand
+ te weinig binnenbeen waardoor ze niet voldoende voorwaarts was,
en het dus mogelijk was zo'n raar huppeltje te maken.

Als je instructrice zegt dat het goedkomt, lekker op haar vertrouwen!
Zij heeft je immers zien rijden en kent jullie als combinatie Knipoog
Succes!

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:46

herkenbaar, de mijne doet t ook soms. Dan ineens ben je licht aan het rijden op het verkeerde been. Ik heb t idee dat bij de mijne het probleem achter zit (nog niet sterk genoeg en compenseren aan de voorkant).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 06:21

de mijne deed het omdat het zadel te nauw in de kamer was.
laat dus heeel goed je zadel nakijken of het niet te nauw is en niet op de schouder dukt

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 09:31

Aan het zadel kan het niet liggen dat is helemaal op maat gemaakt, het zit 'm voornamelijk in mijn eigen onbalans en haar gebrek (nu nog) aan kracht. Oefening baart kunst (hopelijijijijk) Het is inderdaad erg irritant....