splash met een ZZ licht ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

splash met een ZZ licht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:06

dan verwacht je een hoop maar niets is minder waar. Hoe beter de ruiter hoe dwarser ze wordt. Ze gooide alle zeilen bij om maar niet te hoeven doen wat er gevraagd werd. En dat was nog maar normaal lopen hihi. Gelukkig is dit niet bij mij alleen krijg namelijk soms echt het idee dat ik haar niet kan rijden, dressuurmatig dan maar ben niet de enige. De hoop om ooit echt dressuur te rijden heb ik maar laten varen. HIhi.

jasmijn78

Re: splash met een ZZ licht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:12

splash1999 schreef:
dan verwacht je een hoop maar niets is minder waar.

Misschien waren je verwachtingen niet realistisch? De beste ruiter van de wereld kan in 1 uurtje niet eruit rijden wat jij misschien in jaren verkeerd hebt gedaan?

splash1999 schreef:
Ze gooide alle zeilen bij om maar niet te hoeven doen wat er gevraagd werd.

Als je nooit wat vraagt, of te snel toegeeft kun je een paard creeeren dat compleet door het lint gaat bij het minste geringste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:15

Bij zoveel verzet, ook bij een goede ruiter ga ik toch denken aan een lichamelijke oorzaak of verkeerd harnachement. Paarden die écht niet willen of kunnen zijn in de minderheid tov het eerder genoemde.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:17

paard is nu goed heeft veel gehad maar nu is ze goed. Ze kan het wel maar heeft nu helemaal een dip. Tuig is goed alles

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:19

[***] schreef:
Bij zoveel verzet, ook bij een goede ruiter ga ik toch denken aan een lichamelijke oorzaak of verkeerd harnachement.

Een paard dat niet consequent gereden/verkeerd opgevoed is kan zich anders flink verzetten hoor, als er een keer een consequente ruiter opstapt. Daar hoeven ze helemaal niets voor te mankeren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:22

wat bij mijn paard het geval is hoe beter de ruiter hoe dwarser ze is. Bij een beginner doet ze niets bij een goede ruiter doet ze haar best niet. Ze heeft een poos super gelopen dus weet dat ze het kan. Ben heel consequent dus daar ligt het ook niet aan. Maar hoor van meerdere dat mijn paard gewoon heel moeilijk is. Maar bij een ruiter die op niveau gereden heeft verwacht ik wel dat ze er iets uit krijgt.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:23

Zit zo te lezen in dit topic en wat een nare reacties meteen....Mensen lees gewoon en misschien een tipje lees het profiel van de ts, dit lijkt me een meid die erg veel om haar paard geeft en wel zeker alle oorzaken bekijkt.
Wat hebben jullie een hoop meegemaakt zeg! Gelukkig gaat het de goede kant op Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:24

dank je wel dat je eerst verder kijkt dan je neus lang is. en je compliment natuurlijk

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:40

maar even voor de duidelijkheid wat is nu je vraag?
Een goede ruiter verlangt meer van je paard dan een slechte. het paard moet meer ondertreden dat doet zeer aan spieren die je nooit hebt hoeven te gebruiken. ga zelf maar eens de maraton lopen in gestrekte pas. Dat is het verzet dat je dan tegen komt bij je paard. een goede ruiter (dat heeft niets met het niveau te maken waarin hij of zij start) zal het paard met rust los maken in het lijf en vervolgens van achter erbij laten komen. met veel rust!!!!!
met een paard die iets niet kan moet je voorzichtig zijn en niet het idee hebben dat ie nukkig is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:48

splash1999 schreef:
dan verwacht je een hoop maar niets is minder waar. Hoe beter de ruiter hoe dwarser ze wordt. Ze gooide alle zeilen bij om maar niet te hoeven doen wat er gevraagd werd. En dat was nog maar normaal lopen hihi. Gelukkig is dit niet bij mij alleen krijg namelijk soms echt het idee dat ik haar niet kan rijden, dressuurmatig dan maar ben niet de enige. De hoop om ooit echt dressuur te rijden heb ik maar laten varen. HIhi.

Jasmijn, ik vind je aanvallend, beetje denigrerend in je opstelling; het kan best zijn dat dit dier het kaas niet van d'r brood laat eten en super intelligent is; hoe meer een ruiter kan , hoe meer druk er onbewust vaak wordt uitgeoefend en waarschijnlijk pikt dit dier het niet. En ze heeft groot gelijk.

Het is nl een enorme valkuil van gevorderde ruiters, het komt gewoon vaak voor. En het ene paard pikt meer dan de andere!

Jouw merrie zal waarschijnlijk ook alle trucks uit haar lade trekken om de ruiters om te leiden, he? Knipoog

Heb zelf zo'n merrie gehad, HJ Lozeman en een vriendin van me die oa de Pavocup won kunnen gewelsdig rijden en zijn erg ervaren. Hun kracht is juist om van dit soort types af te blijven. Daardoor konden ze haar bereiken en goed met haar rijden..

Maar menig ruiter met minimaal M nivo konden haar niet eens rechtuit stappen.

En dat een dier door het lint gaat als ze meer geconfronteerd wordt, hangt imo heel erg af van hoe de ruiter het dier behandelt; hoe het een conflict opzoekt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:55

dat klopt. Mijn paard gaat echt in heftig verzet als je het niet goed vraagt en niet eerlijk bent dus ze was gewaarschuwd. Maar hoe ik haar dan nu verder kan krijgen??? geen idee want hoe verder we komen hoe meer ze het niet doet of ze moet een goede dag hebben dat ze wel wil. Als ik tenminste de hoefslag kan volgen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:56

Ik pb je vanavond nog even, goed? Sterkte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:59

splash1999 schreef:
dat klopt. Mijn paard gaat echt in heftig verzet als je het niet goed vraagt en niet eerlijk bent dus ze was gewaarschuwd. Maar hoe ik haar dan nu verder kan krijgen??? geen idee want hoe verder we komen hoe meer ze het niet doet of ze moet een goede dag hebben dat ze wel wil. Als ik tenminste de hoefslag kan volgen

Een paard met zo'n verleden als de jouwe 'verder krijgen' klinkt ook niet zo erg reeel. Ik zou veel te bang zijn dat de reactie toch voortkomt uit slepende probleempjes van alle blessures en rugproblemen.
Een 'flinke' ruiter eropzetten zal dan ook in alle gevallen averechts werken.
Mijn mening: geniet van je endurance, hou je paard heel en stel je dressuur ambities een beetje bij.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:04

nee dat klopt idd
maar een ZZlicht ruiter verwacht meer van het paard en kent de hulpen al

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:05

sizzle... helemaal mee eens. Ik vind het ook niet reeel. Of je moet je paard door een vakkundig ruiter laten rijden of je moet je geven in wat je er nu mee kan. dit paard heeft al zo veel problemen gehad dat gaat met minimuizenstapjes vooruit.

Geef nog eens duidelijk aan wat je wil met dit paard en wat je problemen zijn en wanneer ze in verzet komt. Anders kunnen wij je niet verder helpen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:09

Ik heb eerst maar even je profiel gelezen. Haha!
Toch heb ik het idee dat de "betere" ruiter haar toch meer aan r lijf zit en dat ze dat niet accepteert.
Heb zelf hetzelfde ervaren. Ik dacht dat ik lekker aan t sturen was. Totdat iemand mij het paard z'n lijf correct ging laten gebruiken.
Mijn paard heeft ook een best medisch verleden. Hij liep fijn, maar ik had niet door dat ie eigelijk z'n lijf niet gebruikte. En toen ik met een nieuwe instructie zijn lijf ging aanspreken was meneer daar ook niet van gedient.
Mijne is lichamelijk gewoon in orde nu, dus daar ligt het niet aan. Maar als je ineens spieren moet gaan gebruiken die je nooit gebruikte doet dat even zeer ja.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:17

de reden dat ik haar erop liet was om te kijken of ze haar wel in een normale draf kon houden dat was alles. verder werd haar niks gevraagd. Dus ze kreeg niets extra voor haar kiezen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:19

Normale draf? Kun je uitleggen wat er dan niet normaal aan is wat je wilde verbeteren?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:34

rustig nagevelijk lopen zonder geren

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:23

nou das behoorlijk veel extra hoor voor een paard. het paard heeft blijkbaar altijd gevlucht en van het achterbeen af gelopen. Als het paard dan opeens onder de man moet lopen dan worden de spieren van de broek en buik enorm opgerekt. Vergis je daar niet in. Dat voelt niet lekker en daar reageerd ze op. toch is dat een punt waar je doorheen zal moeten om verder te komen. maar wel met beleid

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:27

Idd. Mijne liep ook van het achterbeen af. (nog steeds als ik niet oppas)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:07

oosterhoff schreef:
nou das behoorlijk veel extra hoor voor een paard. het paard heeft blijkbaar altijd gevlucht en van het achterbeen af gelopen. Als het paard dan opeens onder de man moet lopen dan worden de spieren van de broek en buik enorm opgerekt. Vergis je daar niet in. Dat voelt niet lekker en daar reageerd ze op. toch is dat een punt waar je doorheen zal moeten om verder te komen. maar wel met beleid

dat gaat de laatste tijd goed. Vroeger vluchte ze idd maar tegewoordig kán ze wel rustig lopen ze heeft zelf spieren op haar billen gekregen die had ze daar niet en ook op haar nek en hals gaat het de goede kant op zelfs bij haar schoft lopen de spieren nu door. Ik weet hoe de ruiter is ken haar al jaren maar had tioch echt wel verwacht dat ze beter nbij een ruiter zou lopen die meer in haar mars heeft. Maar blijkbaar dus niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:26

Ik rij ook zo'n paard die in zijn hele 10 jaar van zijn bestaan nog nooit over de rug heeft gelopen. Deze heeft niet eens een medische geschiedenis en loopt vol in de springsport. Ik kan je verzekeren dat het me al weken kost om hem te leren de hand te volgen. Van 30 minuutjes stap en rustige draf aan een half lang teugeltje waarbij hij steeds meer de hand omlaag volgt is hij al hartstikke op, terwij hij dus conditie en kracht zat heeft in zijn lijf. Dat ga je niet even 'afdwingen' door er een vreemde ruiter op te zetten. Hand volgen=vertrouwen in die hand en bij een vreemde is dat zelden het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:27

Jij denkt dat een paard dat een poos niet fijn gereden is in 1 uurtje de strerren van de hemel loopt?
Zo werkt dat natuurlijk niet Lachen
Zo mooi zijn zeg als dat wel ging Haha!

Verder sluit ik me aan bij de post van sizzle

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:30

vaag want er rijden meer mensen op haar aangezien ze erg eenkennig kan worden soms zodat dit dus niet gebeurd. Ze weet hoe ze de hand moet volgen en ze kan het ook maar ze wil het niet. Het is ook geen afdwingen maar een kijkje wat ze doet met een betere ruiter dan ik.

Rk dat denk ik niet ik hoopte dat ze wel iets fijner zou gaan lopen omdat ze dat wel kan maar zo nu en dan niet wilt. Ze hoeft van mij nooit de sterren van de hemel te lopen maar een beetje netjes lopen moet wel.