Paard loopt erg slecht in drassige berm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Paard loopt erg slecht in drassige berm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 14:13

Hoi,

Ik had vandaag een buitenrit met mijn paard gemaakt, wat ik beter niet kon doen.
Heel het bos was erg drassig en sommige gebieden lagen onder het water vanwege de weeromstandigheden de laatste tijd.
Alleen liep hij de hele tijd erg slecht, en dan met name in een drassig gebied. En daar bedoel ik mee:

-Veel struikelen
-Langzaam lopen
-Extreem voorzichtig lopen

En ook op de andere wat minder drassige gebieden liep hij slecht. Op de stenen en op een droge berm loopt hij wel weer meteen goed, ook in de bak loopt hij gewoon goed. Als de berm ook maar een beetje nat is dan loopt hij meteen slecht. Bij mijn andere paard (wel een koudbloed) merk ik geen verschil, hij loopt overal erg goed.

Wie heeft hier nog meer last van?

Anoniem

Re: Paard loopt erg slecht in drassige berm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:09

Volgens mij zou jij ook niet echt goed lopen als je constant wegzakt op drassige bodem. Althans, ik heb er ook moeite mee om dan goed te lopen. Dat je koudbloed er geen last van heeft heeft mss met zijn balans te maken die net iets beter is. Niks aan de hand dus.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:18

mijn paard heeft het ook, maar is ook niet zo fijn wegzakken en wegglibberen in een drassige (dan meestal ook gladde berm),
als mijn paard zo gaat lopen ga ik niet in de berm draven maar een klein stukje over de weg draven,
en gewoon op de weg stappen, meestal geeft ie het zelf aan als het te drassig is,
dan trekt ie zelf naar de weg toe Knipoog

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:15

hij is bang dat hij gaat uitschuiven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:42

mijn paarden lopen ook beroerd op drassige ondergrond. In de wei zie ik al hoe moeilijk ze gaan lopen (met stijven voorbenen, voorzichtig en dan weer overhaast om erdoor te komen) en onder het zadel is het voor een paard nog moeilijker.

Fijn dat er paarden zijn die het wel goed kunnen, maar als ik jou was zou ik met dit paard betere bodem zoeken om te rijden, desnoods op de verharde weg stappen en evt. kleine stukjes draven, want als een paard zoveel moeite moet doen om in balans te blijven heb je kans dat hij zijn lijf verkeerd gaat gebruiken en daar wordt hij niet fijner van...

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:45

Deze route ga ik dan ook niet meer zo gauw nemen. Ik had het alleen niet eerder gemerkt. Daarvoor had ik dan ook nooit op een drassige ondergrond gereden met dit paard, en toen ik dit voor het eerst deed schrok ik er erg van hoe hij toen liep.. Ging toen ook maar weer snel naar huis.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:51

Hoi
Zeker paarden met ijzers hebben moeite om door een drassige bodum heen te komen laat staan paarden zonder ijzers.
Ze zijn bang om uit te glijden dus ze gaan heel voorzichtig lopen en de modder zuigt hun hoeven vast dus het is zwaar lopen voor ze.

En je moet ook nog eens uitkijken met drassige bodums want ze kunnen erg gigantische pees belessures van krijgen. en ze verliezen sneller hun ijzers.

Ik zou het niet opzoeken die drassige bodums, probeer zo veel mogelijk op het harde of in iedergeval een betere bodum op te zoeken. Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:52

is moeilijk voor de coordinatie voor het paard dus begrijpeleijk dat het moeilijk is

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:46

Mijn paard liep vroeger redelijk goed op een natte/drassige ondergrond, maar sinds hij is uitgeschoven durft hij ook niet goed meer te lopen, wat resulteert in struikelen etc..
Op zich is het heel logisch dat een paard niet goed loopt op zulke onderbodems, ga jezelf maar een beetje na!