Actief houden in overgang naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Actief houden in overgang naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:35

Sinds kort rijd ik met lucky één keer in de maand een wedstrijd (tot nu toe pas één keer).
Ik ben altijd al veel bezig met overgangen en actief zijn voor het been, maar er blijft één struikelblok, namelijk de overgang naar stap.
Negen van de tien keer verliest hij daarin zoveel actieviteit dat ik hem als het ware naar voren moet 'schoppen'. Een keer flink aandrijven werkt niet en een tikJE met de zweep lijdt vaak tot een huppeltje/aandraven. De overgang bereid ik altijd netjes voor door eerst langzamer licht te gaan rijden en de laatste 2/3 passen door te zitten. Teugelhulpen etc. komen er niet aan te pas, alles gaat op zit.
Ook de (in de proef daarop volgende) middenstap wordt dan vanzelfsprekend een probleem. Ik laat zijn hals verlengen en drijf hem wat aan, maar op de één of andere manier komt het er gewoon niet uit en er stond dan ook op het protocol 'moet meer'.

Met zweep rijden vind ik absoluut niet fijn, maar ik ga het de komende tijd proberen, zodat ik hem een klein tikje kan geven 'in' de overgang naar stap (goed idee?). Gisteren heb ik even 5 minuten met hele kleine knop spoortjes gereden, dit hielp wel, maar leek me niet de oplossing en daarnaast wil ik sporen zolang mogelijk in de kast laten liggen.

Dus heeft iemand tips/advies, dan hoor ik het graag.

MaaikeMo

Re: Actief houden in overgang naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:10

zowiezo veel schijnovergangen rijden

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:22

tijdens de overgang je been erbij houden en regelmatig gaan stappen en na een pas of 4 weer draven. Voor de middenstap in tact drijven (dus links rechts) .

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:36

blieb01 schreef:
tijdens de overgang je been erbij houden en regelmatig gaan stappen en na een pas of 4 weer draven. Voor de middenstap in tact drijven (dus links rechts) .

Dankje, been erbij houden doe ik zowieso wel, maar dat voor de middenstap ga ik morgen uitproberen Lachen

MaaikeMo schreef:
zowiezo veel schijnovergangen rijden

Daar zijn we sinds kort ook mee begonnen Lachen

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:18

als je een overgang terug rijdt, moet je je paard in die overgang terug voorwaarts laten denken.
daarbij is het erg belangrijk dat je je paard scherp aan je been hebt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:26

Inderdaad schijnovergangen rijden.
Wees niet bang om zweep of spoor te gebruiken als het paard niet reageert. Actie moet reactie geven. Drijven is voorwaarts, liefst gelijk goed maar beter met taktfout voorwaart dan Niet voorwaarts.

ps klein spoortje, ik ben er geen voorstander van, neem gelijk maar een stevige spoor. Als je ze dan gebruikt gebeurt er ook iets en als je ze per ongeluk gebruikt merk je dat ook aan je paard. Op een klein spoortje stompen ze mij te snel af.
Zelf rij ik met wieltjes maar heb ze nog zelden nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:51

Maar wat als je dan een zweep gebruikt, en paard gaat direct over naar draf? Moet ik dat belonen (lijkt me wel, want voorwaartse reactie) en dan na een stukje draf weer terugrijden?
Wordt het paard actiever dmv de overgangen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:57

Yamcha schreef:
Maar wat als je dan een zweep gebruikt, en paard gaat direct over naar draf? Moet ik dat belonen (lijkt me wel, want voorwaartse reactie) en dan na een stukje draf weer terugrijden?
Wordt het paard actiever dmv de overgangen?

Als ie er in rengalop van tussen gaat moet je hem nog niet straffen; hij reageert tenminste exact op de hulp die je vraagt; nl. voorwaarts.
Veel overgangen wordt een paard idd beter van aan de hulpen. Om het huppeltje te voorkomen kan je ook iets schoudervoor vragen tijdens het aandraven of opzettelijk de overgang in een hoek rijden. Probeer zelf "snel" te blijven en consequent dan zal dat zijn effect op het paard hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:09

Thanks! Haha!
Ik dacht het al, het leek me ook niet logisch om dan te straffen, het is tenslotte een voorwaartse reactie. Het aandraven gaat bij mij wel soepeltjes, hoor, en de draf en de galop, zijn lekker actief en toch niet over het tempo Lachen

Ik zit alleen met die stap, dat wordt bij mij al snel een soort geslenter, en toch wil ik niet iedere stap aandrijven, omdat ik niet wil dat het paard afstompt op het been Knipoog
Maar ik zal veel overgangen rijden, wellicht wordt de stap dan ook wat actiever.

Ik heb dit dus bij alle paarden die ik rijd, het ligt dus duidelijk aan mij, en niet aan de paarden.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:10

Als je op je zit terug neemt, verliest hij de actifiteit niet al in de draf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:30

Nee, dat is het niet. Ik maak de overgang terug niet voorwaarts genoeg, dus het paard 'valt' dan in stap, en vervolgens wordt het een beetje een slenterende stap.

Ik kan gewoon niet goed rijden in de stap, vrees ik No Cheer

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:21

veel overgangen en schijnovergangen rijden, ook goed je been eraan blijven houden ook tijdens het terug rijden! Wat ook belangrijk is is dat je het paard niet constand aan het aandrijven bent, anders reageert hij niet meer op je been hulp, aangezien je toch de hele tijd aan het drijven bent.
Succes

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 23:50

Yamcha schreef:
Nee, dat is het niet. Ik maak de overgang terug niet voorwaarts genoeg, dus het paard 'valt' dan in stap, en vervolgens wordt het een beetje een slenterende stap.

Ik kan gewoon niet goed rijden in de stap, vrees ik No Cheer

Ach gut
goed je been eraan houden, en meteen weer zorgen dat hij voorwaarts is in de stap, dat zou ik doen.
En veel oefenen natuurlijk oefeningen als van de lange zijde naar het midden, overgang van draf naar stap en dan een keer halthouden, dan weer is middendraf over bij het oversteken, een keer vanuit stilstaan aandraven en allemaal actief houden, ook halthouden met je been eraan zodat hij actief blijft en zijn achterbenen meeneemt Tong uitsteken

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 06:23

probeer ook eens critisch te kijken naar je eigen houding als je gaat stappen. Beweeg je wel net zo goed mee in de stap, zit je goed op je zitbeenknobbels als je gaat stappen.
ik weet van mezelf dat ik de neiging heb om iets gekanteld te gaan zitten, en dan stapt mijn pony als vanzelf ook veel langzamer, als ik dan weer recht ga zitten, stapt hij veel beter.
groetjes kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:06

Da's idd een hele goeie Pling

Dat kan het best eens zijn, weet je dat? Dat ik mijn bekken rechtop moet zetten, ik heb idd de neiging om het wat achterover te kantelen, dat ie dan niet meer voorwaarts wil is logisch natuurlijk, hij kán het dan ook niet...

Thanks! OK dan!