Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar ik denk dat het je zeker gaat lukken. Je hebt al een pracht van een pony, en als je een veulen koopt kan je in de jaren daarna veel informatie etc. opdoen, ik denk dat het dan helemaal gaat goedkomen.
Foxy1980 schreef:Waarom zou je nu al een veulen kopen? Je weet niet hoe een veulen uitgroeit. Ook kan de opfok risico's met zich meebrengen.
Kan je niet beter straks als je er klaar voor bent een jong, net zadelmak paard kopen?
Dan kan je nu nog even doorsparen en dan weet je zeker dat je een compleet paard hebt waar je zo mee aan de slag kunt.
Heb ook in je profiel gespiekt en denk dat je prima in staat bent om onder begeleiding met een net zadelmak paard aan de gang te gaan!
Is meer een beetje dat je wel een hele leuke ervaring hebt en er veel van leert, en je dat paard ook naar je eigen hand kan zetten, als het eenmaal niet klikt kan je wel een leuk huisje ervoor zoeken en weet je zeker dat dat veulen niet al die jaren van hot naar her is geslingerd. (en dan hopen dat dat erna niet gebeurt).
of andere foute manieren aanleert. Ik ben zelf gewoon niet consequent genoeg, en wist soms niet hoe ik gedrag moest afstraffen ( ik ben er ook te lief tegen geweest ). Ik heb dit in mijn omgeving met een wat lastiger paard compleet uit de hand zien lopen en daar echt van geschrokken.
). Jong zeker, maar ook als ze ouder zijn.
.
Nadya schreef:Lieveli, ik vind eigenlijk dat een paard ALTIJD een lekker paardenleven naast zijn leven als rijpaard hoort te hebben, hoor.![]()
(maar ik snap wel wat je bedoelt). Jong zeker, maar ook als ze ouder zijn.
TS, ik heb zelf een jonkie. En het is keihard werken, kan ik je vertellen. Ik vind het zelf helemaal geweldig, heb er ook heel bewust voor gekozen, maar ik ben dan ook niet zo'n rijtype. Rijden staat bij mij helemaal niet voorop. Hoe vaak ik niet van andere mensen heb aan moeten horen 'heb je dan nog zo lang geduld?', omdat ik heel rustig aan doe met inrijden...... Best vermoeiend.
Ik heb gewoon geen haast en er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te doen met je paard (grondwerk/wandelen enzovoort).
Sonja schreef:Persoonlijk zou ik geen veulen kopen. Het opfokrisico is me te groot, en die band bouw ik ook snel genoeg op met een driejarige die ik koop omdat het dier, het karakter, de bouw en bewegingen me aanspreken.
Ook aan de financiële kant zie ik geen voordelen van een veulen kopen. Aanschaf + 3 jaar opfok + opfokrisico etc = zeker zo duur als een leuke driejarige.
Ik zou het dus niet doen.