pony laten ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

pony laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:32

Sinds vorige week heb ik eindelijk een ruiter voor spinner gevonden, klein, licht, rustig, maar toch streng genoeg voor spinner.
Maar nu is alleen het probleem, spinner wil totaal niet ontspannen!

Ik heb vorig jaar een nieuw zadel voor spinner gekocht, met pony en zadel naar de zadelmaker gegaan omdat ik totaal geen verstand ervan had, en hij vertelde mij dat het zadel goed pastte.
Echter begon spinner steeds meer te staken met rijden, en ben ik dus een paar maanden terug helemaal gestopt met rijden, en is spinners rug nagekeken en losgemaakt. Ook zijn de tanden nagekeken, en hier bleek ze ook last van te hebben, dit is nu allemaal verholpen.

Nu wil spinner alleen helemaal niet meer ontspannen, met rijden niet, maar ook met longeren niet. Ik longeer haar nu weer een tijdje gewoon alleen aan de longeerlijn, maar het enige wat ze wil is haar rug wegdrukken en rennen.
Met rijden is het hetzelfde,we rijden haar met losse teugel, en rijden veel overgangen, figuren etc om de achterhand eronder te krijgen. Maar ook hier kan/durft/wil ze niet ontspannen, en gaat dan staken.

Ik ben druk bezig les te regelen, echter mijn eigen instructrice heeft het de komende tijd heel druk. Les komt er dus wel zo snel mogelijk aan.
Maar enkele tips om alvast te oefenen is altijd wel handig.

Hananas

Re: pony laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:56

Al eens Ttouch geprobeerd? of massage voor het rijden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:02

Niet zo gek dat ze gespannen is, wanneer ze eerder steeds pijn ondervond bij het rijden. Vertrouwen moet je weer terug winnen. Je zal het toch met les moeten oplossen, want je moet kijken hoe en waar ze goed en "fout" op reageerd.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:33

Les komt er ook zeer zeker aan.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:46

superwoman schreef:
Niet zo gek dat ze gespannen is, wanneer ze eerder steeds pijn ondervond bij het rijden. Vertrouwen moet je weer terug winnen. Je zal het toch met les moeten oplossen, want je moet kijken hoe en waar ze goed en "fout" op reageerd.
Ja inderdaad. Tot zover zou ik proberen om haar aan de longe ontspannen te krijgen. Laat haar eerst maar eens rustig uitlopen. Focus je niet te veel op haar! Wat zeer handig is om dat niet te doen is, een vriend of vriendin meenemen en daar terwijl je longeert gezellig mee babbelen. Of je kan de radio opzetten zodat je je daarop gaat focussen (uiteraard hou je haar wel in het oog, maar ik bedoel gewoon dat je niet de hele tijd strak op haar zit te kijken). Want wat gebeurt er als je je te veel op je pony focust? Je gaat zelf spannen ("stijf" gaan staan van "oh wat gaat die pony hard" of "ontspan je nu toch eens pony") en pony gaat nog een versnelling hoger. Als ze merkt "tiens in feite is het hier wel leuk, waar maak ik me nu druk om?" zal ze vanzelf wel gaan ontspannen. Het kan even tijd vragen, dat wel.

Als ze ontspant aan de longe kan je het ook onder het rijden gaan proberen, maar inderdaad: zeker instructie regelen.

Succes. Lachen

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:30

instructie is geregeld zojuist.

Net heb ik haar ff aan het halster gelongeerd, en ze liep nu al een stuk relaxter, nog niet ontspannen maar wel al rustiger.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:40

Dat begint dan al goed te komen. Lachen
Succes met lessen!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:46

dankjewel Knipoog