ik heb een Fries/Tinker van bijna 7 jaar.
Super lief en braaf beestje, maar niet voorwaarts te krijgen....

Ik rijd met sporen en zweep, maar is daar niet echt van onder de indruk.....
Wie heeft tips voor mij???
Alvast bedankt.

Mvg Helga

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MysticTinker schreef:Bij mijn tinker holp het heel goed om consequenter te worden.
Sporen zijn niet om je paard voorwaartser te krijgen, maar voor verfijning. Je kan ze beter af doen, totdat hij wel goed reageert, want op deze manier zorg je er alleen voor dat hij steeds grotere hulpen gaat negeren, en je uiteindelijk zijn hele huid kapot schuurt/prikt..
Ga eerst eens na of het zadel goed past, of hij geen andere pijnlijke plekken heeft.. geen spierpijn..
Werk veel met beloningen. 5 minuten goed doorlopen = belonen en afzadelen. En dan steeds verder uitbouwen.
Begin ook heel rustig met rijden, eerst een kwartiertje stappen en langzaam draven, en dan pas actiever gaan rijden.
Drijf dan eerst rustig aan, eventueel met stemcommando. Dan nog iets harder, verhef je stem daarbij. En als hij daar niet op reageert dan geef je eens een flinke tik met de zweep, met daarbij een flinke brul, en als hij dan harder gaat dan moet jij direct rustig gaan zitten/lichtrijden en héél uitbundig belonen. Een rondje doorgaan, en dan weer terugnemen, een rondje laten stappen, en nog eens opnieuw proberen. Na een aantal rondjes zal hij doorhebben dat hij bij de eerste kleine hulp maar beter kan gasgeven, en dan moet jij ook blijven belonen totdat hij er echt plezier in krijgt![]()
Als het je zelf niet lukt met de zweep dan moet je iemand anders met een longeerzweep in de bak laten staan, en die een tik laten uitdelen.
Deze methode heeft bij mijn tinker heel goed gewerkt, hij draaft nu aan als ik met mijn knieën een beetje druk geef, 100% op zit. Dat moet jou ook uiteindelijk lukken![]()
Maar de sporen moet je echt eraf halen totdat hij goed luistert.
Bashfull schreef:Hoi, klopt idd piannissimo is ook idd voer voor gespannen en gestresste paarden, maar helpt ook voor zomereczeem, wat goed resultaat heeft, ik doe er wel haver door heen.
Wat dat scheef zijn betreft geloof ik niet echt, als we richting huis gaan, is meneer opeens super voorwaarts. Ik rij vanaf mijn 8e en ben nu bijna 34, dus wat les betreft....
Ik heb mijn vraag op bokt.nl geplaatst omdat ik eens nieuwsgierig was naar de antwoorden die er gegeven worden....
gwenfflames schreef:Ik zou JUIST les gaan nemen, je moet weer bij de basis beginnen, je paard is niet goed voor t been.
En elke ruiter is anders en elk paard is anders al rij je al jaren maar elke combinatie is weer uniek dus lekker aan de gang met een instructrice lijkt mij!!
Verder is concequent zijn zoals eerder gezegd ook heel belangrijk.
gwenfflames schreef:Ik heb zelf ook les, juf komt bij mij op de pensionstalling......kan ook!
nynkeslady schreef:Zweep. 1x been en daarna meteen een tik met de zweep. Heb je sporen geprobeerd?
Bashfull schreef:gwenfflames schreef:Ik heb zelf ook les, juf komt bij mij op de pensionstalling......kan ook!
onze paardjes lopen in het land van kennissen, waar geen bak bij is...reed ook het liefst lekker reacreatief! Ga al 3x per week met mijn dochtertje met haar pony naar de manege, die is wat fanatieker! haha bedankt voor je reactie