Teugels uit handen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:54

Mijn fjord trekt met rijden ontzettend de teugels uit m'n handen.
Als ik haar een beetje aan de teugel wil vragen begint het al, zo erg dat ik er blaren van op m'n handen heb staan.
heeft iemand een tip, dat ze niet meteen gaat trekken als ik haar wat korter neem?
alvast bedankt!

bfsunshine

Re: Teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:56

been geven. en oik weet neit wat voor teugels je hebt mara met spring teugels komen die stukjes (pijnlijk) langs mijn vingers als mijn paard trekt. dus ik heb dressuurteugels aangeschaft! en verder gewoon beengeven! niet terug trekken dan gaat je paard nog harder trekken:P en dan wordt het een wedstrijdje.

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:00

Ik sluit me aan bij m'n voorgangster... been geven! Verder niet terugtrekken, want het paard is toch altijd sterker en paardrijden moet geen machtsspelletje worden. Je moet ook proberen niet mee te geven met je handen, want dat hebben ze snel door en dan kan het erger worden. Laat je handen dus gewoon op hun plaats staan (is niet altijd gemakkelijk hoor) en geef been! Zet 'm aan het werk zodat ie geen tijd heeft om trucjes te bedenken!
Bedenk wel dat wanneer een paard gewend is om met z'n neus in de lucht te lopen, en hij opeens nageeflijk moet lopen, er wel wat spierpijn op kan treden.

En ook niet onbelangrijk: sluit medische problemen uit!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:15

haar gebit is laatst nog nagekeken dus daar kan het niet aan liggen.

het probleem is dat ze al ontzettend voorwaarts is, ze wil juist nog harder, dus ik probeer haar in te houden en netjes nageeflijk te laten lopen, als ik haar dan been ga geven gaat ze natuurlijk alleen nog maar harder..

rihathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:20

handen (proberen te ) laten staan, en goed voorwaarts rijden, verder kan het inderdaad iets met de tanden zijn, of misschien is je bit te groot/ te klein, kunnen ze ook in verzet van komen als jij hem dan nageeflijk wilt laten lopen.
en anders misschien een martingaaltje erom doen de eerste tijd?

succes !

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:22

mootjah schreef:
haar gebit is laatst nog nagekeken dus daar kan het niet aan liggen.

het probleem is dat ze al ontzettend voorwaarts is, ze wil juist nog harder, dus ik probeer haar in te houden en netjes nageeflijk te laten lopen, als ik haar dan been ga geven gaat ze natuurlijk alleen nog maar harder..

en toch moet je been geven Knipoog zorg wel dat je goed aanvoelt wanneer ze het wil doen zodat je been geeft op het moment dat ze wil trekken... als ze de teugels uit je handen heeft getrokken, is het in feite al te laat...
mn pony doet het ook bij een van de lesmeisjes omdat zij dus elke keer te laat is met been geven... na een 3tal keer kennen ze dat trucje hoor en zolang je ze niet voor bent, krijg je dat niet meer afgeleerd...

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:37

zoals al gezegt is inderdaad gelijk been geven en de aandacht bij jou houden.
zet het paard gelijk aan het werk en zorg dat de concentratie naar jou gaat, en blijft.

je zegt dat van been geven ze alleen maar harder gaat maar als je haar gelijk naar het bit rijd en haar aan het werk zet gaat ze hier niet harder van lopen. dan is het been iets waardoor ze moet werken niet waardoor ze moet rennen.

wat soms ook werkt is op het moment dat hij de teugels uit je handen trekt ze gelijk mee te geven en ook meteen weer op te pakken (niet terug trekken). sommige paarden zijn dan even verbaasd dat ze geen teugel voelen bij het plotselinge trekken en op dat moment pak je het weer op en ga je verder.

een goede instructeur kan je hier ook mee helpen

succes

FreEnRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:20

Eerst had ik het ook, ik dacht dat het door mijn handschoentjes kwam. Toen had ik nieuwe gekocht, maar die werkte wel. Mijn oudere handschoentjes waren ook versleten dus tjaa.. Byebye

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:27

als ze harder gaat als je been geeft gewoon op je zit gaan rijden. dat betekent dus heel langzaam gaan richtrijden of heel sloom gaan zitten;)

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:29

Als 'ie trekt moet je been geven, anders met de zweep! Aanpakken, anders blíjft hij het doen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:46

nynkeslady schreef:
Als 'ie trekt moet je been geven, anders met de zweep! Aanpakken, anders blíjft hij het doen!

Blond Whoosh! Rolleyes

Kijk eerst eens waarom je paardje je teugels uit je handen trekt. Wellicht wil je paardje gewoon een signaal afgeven. Je zegt dat het begint als je je paardje aan de teugel wilt laten lopen. Wellicht is hij het niet eens met de manier waarop je bezig ben! Hoewel een paard voorwaarts is wil dit niet zeggen dat je paard aan je been is! Wil je je paard aan de teugel kunnen rijden, dan moet je er aan kunnen rijden, oftewel van achter naar voor rijden. Zolang jij je paard nog moet inhouden omdat hij zo hard gaat ben je IMO nog niet echt in staat om je paard aan de teugel te rijden. Eerst controle: rem=rem, gas=gas. Begin eerst maar eens met controle, en dat klinkt makkelijker dan dat het is.
Een paard inhouden doe je niet door aan de teugels te trekken, maar een paard inhouden doe je met je zit! Lang maken en ontspannen zorgt ervoor dat je paardje vanzelf langzamer gaat (mits je het goed doet natuurlijk!) Reageert je paard daar niet op, dan kan je een ophouding maken. Zorg ervoor dat de ophouding ook doorkomt, en dat wil niet zeggen dat je harder moet trekken! De hele tijd dat je rijd moet je met verbinding rijden, en dus niet trekken. Op het moment dat je met verbinding rijd en je maakt een ophouding, dan komt je ophouding tenminste door!

Op het moment dat jij je paard én langzamer wilt laten lopen (waarschijnlijk dmv de teugels) en je paardje nog eens aan de teugel wil vragen, dan kan ik me voorstellen dat je paard de teugels uit je handen gaat trekken!

Zorg eerst voor een mooie verbinding, zonder te trekken en zonder te hangen en zorg voor controle. Op het moment dat je aan je paard kan gaan rijden (dus een ondersteunend been, zonder dat het paard gaat rennen en heel veel harder gaat) kan je eens gaan denken aan de teugel vragen. Let hierbij op dat de motor aan de achterkant zit en niet aan de voorkant. Gewoon je handen laten staan en met je been eraan rijden. Let op! Handen laten staan = niet trekken/hangen/spelen, maar puur je paardje aan de voorkant begrenzen.
Trekt je paard dán nog de teugels uit je handen dan geef je been! Máár ga eerst na of je zelf misschien niet te hard heb getrokken, en kijk eerst of je zelf er wel genoeg aan rijd!

Succes ermee~!

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:46

Ik Moest vandaag ook paardrijden en dat probleem heeft die fjord ook en hij slingert Wat je kan doen is been geven en aan je binnenteugel kleinen trekken geven maar niet te veel Knipoog
En Je kan proberen om met thiendeman te gaan rijden dat werkt echt dat heeft die pony ook en hij trekt een stuk minder Knipoog

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:46

je kan met een stro touwtje haar vast zetten en elke keer als ze het doet haar een vervelend tikje geven.

Groetjes Nijnthju

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:54

probeer ook veel figuren te rijden.maar dan geen voltes maar keertwendingen en gebroken lijnen enz. of je moet je voltes vergroten en verkleinen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:53

nijnthju schreef:
je kan met een stro touwtje haar vast zetten en elke keer als ze het doet haar een vervelend tikje geven.

Groetjes Nijnthju

Rolleyes

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:45

Ik sluit me inderdaad bij bovenstaande opmerkingen aan dat terugtrekken geen zin heeft, een paard is altijd sterker dan jij bent.
Dingen die ik (onder begeleiding van m'n instructrice) heb ervaren in de strijd tegen het trekken:
- Het moment dat ze begint te trekken, kun je ook een keer je teugels losgooien. Mijn paard viel de eerste keer op z'n snuffert, maar het was wel een goede les voor hem.
- Zodra je voelt dat ze begint, gelijk overgang stap, ontspanning opzoeken, en weer wegdraven. Je zult zien, stukje bij beetje kun je langer blijven draven.
- Veel afwisseling (figuren)
- Thiedeman e/o slofje kan natuurlijk een handig hulpmiddel zijn.
Succes ermee.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:03

een hals verlenger werkt ook goed

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:59

nijnthju schreef:
een hals verlenger werkt ook goed

Waarom je paard vastknopen?